Råd ved kjøp/sammensetting av ny HTPC ønskes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd ved kjøp/sammensetting av ny HTPC ønskes

Hello!

Jeg har bestemt meg for å bygge en HTPC, og sitter med 10.000 spørsmål om emnet, derfor ønsker jeg tips og råd fra dere hardcore HTPC folk Det jeg ønsker meg, er en HTPC som oppfyller følgende krav :

Hovedkort/CPU/RAM :
    Råd mottas med takk da jeg brøt løpet i 1998. (Går alt for fort for en -83 modell hjerne på denne fronten ) Eneste krav er at CPU/RAM yter nok til å utføre de operasjonene jeg trenger (les videre)

Bilde :
    Best mulig kvalitet, overhodet ingen krav til 3d ytelse da pcen kun skal brukes til avspilling av film. Selv foretrekker jeg ATIs kort. S-Video og DVI utgang(er) kreves. Skjermkort skal ikke ha tuner funksjoner.

Lyd :
    5.1 Digital lyd er eneste krav, selvfølgelig av best mulig kvalitet for minst mulig $$$ Optisk (SPDIF?) overføring.

Nettverk/Internett :
    54 M/bits trådløst nettverk er ønskelig. Streaming av video over trådløst nettverk. Internett funksjonalitet annet en browsing/mail irrelevant (Kun for ny programvare og oppdatering av evt. firmware).

Brukergrensesnitt :
    HTPCen må være fult operativ ved bruk av kun fjernkontroll (Tastatur og mus utgår, pga estetiske krav fra en drage som har bestemt seg for å ta bolig i min leilighet.) Brukergrensesnitt hvor alle funksjoner styres enkelt og oversiktlig er et krav, med dette mener jeg programvare ala SageTV (http://www.sage.tv/). Programvare som ligner på Xbox Mediacentre hadde vært det aller beste. Dette for å øke brukervennlighet for før nevnte drage. Et display i kabinettet som viser aktuell info hadde også vært ønskelig. Programvare for TV-guider ol. (EPG?) hadde også vært helt suverent.

Opptak :
    Opptak må være mulig (separat TV-inn kort eller et ATI All In Wonder?)
    Kvalitet på opptak må kunne varieres.
    Opptak i MPEG-4 (DivX) format er et must. Hardware eller software encoding ? Mulighet for backup av DVD innhold til HDD hadde også vært ypperlig (Pirat ? Hvor ?)
    Om mulig, ønsker jeg å koble en VCR til pcen, for å både ta opp til HDD og gi signal til TV.
    Mulighet for opptak rett til DVD er vel ikke mulig ?

TV :
    En Kabel TV tuner hadde vært fint, da UPC leverer digital kabel tv rett i veggen min (Uten at jeg abbonerer. Pirat ? Hvor ?) Har hørt rykter om at dream leverer kort som inneholder samme funksjoner som deres Dreambox.
    Tuner for "vanlig" TV er også et krav. Finnes det tuner kort med Mpeg4 encoder ?

Kabinett :
    Har bestemt meg for å bruke HT-400 kabinettet fra Vendur.no

HDD/DVD Rom :
    Ikke peiling på hvilke komponenter som yter best, så jeg er åpen for forslag.

PSU :
    Stille er bra, helst fanless.

For å få realisert denne drømmen, trenger jeg konkrete tips til valg av hardware og software. Om noen også er villige til å ta seg bryet å sette opp en liste som har de funksjoner jeg ønsker, hadde dette vært alle tiders!

På forhånd takk.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Råd ved kjøp/sammensetting av ny HTPC ønskes

Sitat Opprinnelig postet av wilbur626
    Hovedkort/CPU/RAM :
    Eneste krav er at CPU/RAM yter nok til å utføre de operasjonene jeg trenger (les videre)
    Hvis du skal kjøre heftig bildeprosessering med ffdshow-filtre osv, er P4 løsningen for deg. Til S478 kan du da gå for P4 3.0 eller noe i den duren, og et greit I865/875-kort. Her er jo f.eks Asus P4C800-E Deluxe et kanonbra valg. Nå er jo imidlertid Socket 775 på markedet, og det byr også på hovedkort med PCI-e. Her tør jeg ikke gi det anbefalinger på hovedkort, ettersom jeg ikke har satt meg så mye inn i denne sokkelen.

Hvis du derimot ikke har krav til såpass prosessorkraft, ville jeg nok ha gått for en rimeligere og mer stillegående løsning. F.eks Athlon XP-m 2400, som avgir lite varme og dermed kan kjøres med lite kjøling. Det beste hadde selvsagt vært en Pentium-M Dothan, men her taler både priser og utvalg/tilgjengelighet imot deg.

Bilde :
    Best mulig kvalitet, overhodet ingen krav til 3d ytelse da pcen kun skal brukes til avspilling av film. Selv foretrekker jeg ATIs kort. S-Video og DVI utgang(er) kreves. Skjermkort skal ikke ha tuner funksjoner.
    Siden du ikke stiller krav til 3D-ytelse, vil det logiske valget være et billig ATI-kort, dvs kr 500 +/-. Selv har jeg et Radeon 7000 som kostet meg 150 kr.

Brukergrensesnitt :
    HTPCen må være fult operativ ved bruk av kun fjernkontroll (...) Et display i kabinettet som viser aktuell info hadde også vært ønskelig.
    HT-400 som du har sett deg ut, kan leveres med display. Jeg har det kabinettet selv. Fullstendig kontroll via fjernkontroll har med software å gjøre (Girder f.eks), og er for så vidt ikke noe du trenger å bry deg om når du kjøper hardware, så lenge du har IR-sensor (HT-400 har det).

Opptak :
    Opptak må være mulig (separat TV-inn kort eller et ATI All In Wonder?)
    Mulighet for backup av DVD innhold til HDD hadde også vært ypperlig (Pirat ? Hvor ?)
    Til opptak fra eksterne kilder trenger du kun en videoinngang, enten på skjermkort eller et separat TV-kort. Vet ikke hva som gir best resultat dessverre. AIW-kortene har TV-tuner, siden ikke trenger dette klarer du deg med et VIVO-kort hvis du ikke skal bruke et separat TV-kort.
    Backup av DVD til HDD har også kun med software å gjøre.

Har hørt rykter om at dream leverer kort som inneholder samme funksjoner som deres Dreambox.
    Dreambox 7000C er samme som 7000S, bare til kabel-TV. Vet ikke om denne er i salg enda.

Tuner for "vanlig" TV er også et krav. Finnes det tuner kort med Mpeg4 encoder ?
    Hmm, jeg forsto deg slik at du ikke skulle ha TV-tuner (ref skjermkortspørsmålet ditt lenger opp)?

HDD/DVD Rom :
    Ikke peiling på hvilke komponenter som yter best, så jeg er åpen for forslag.
    Hvis 160 GB er tilstrekkelig, kan du gå for en Samsung-disk. Selv har jeg en Seagate Barracuda V (du får dessverre ikke kjøpt disse lengre) montert i en Sunbeam Hard Drive Silencer.
    På DVD-siden kan du kjøpe f.eks NEC ND-3500 eller lignende hvis du skal ha brenner.

PSU :
    Stille er bra, helst fanless.
    Stille er bra, det har du helt rett i, om fanless er like bra kan diskuteres. Husk at det kun er en 80 mm vifte i kabinettet, og du vil få litt varme som skal transporteres ut. Med en passiv PSU vil du ikke få sirkulasjon på den varme luften fra PSU (den blir veldig varm), pluss at en PSU-vifte bidrar ekstraluftsirkulasjon som en vanlig kabinettvifte. Jeg tror en stillegående PSU vil være en bedre løsning, uten at jeg tør å konkludere dette med 100% sikkerhet.

Personlig tror jeg at jeg skal kjøpe en mCubed viftestyring både til HTPC-en og den vanlige PC-en min. Da får du full temperaturstyring, men det kan jo selvsagt være litt kostbart til en HTPC hvor du har veldig få vifter (3 i mitt tilfelle). Jeg vurderer også å montere en 92 eller 120 mm vifte til å suge inn kald luft i fronten (under eller på siden), men det får jeg se på etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du deler din kunnskap om emnet Rikky!

La meg spesifisere ang. skjermkort/tuner:
    Jeg har lest meg fram til at ATI AIW kortene ikke er utstyrt med tunerdel som er tilstrekkelig (Dårlig bildekval.). Jeg fant det derfor mest fornuftig å gå for en løsning med et skjermkort (av god kvalitet, uten krav til 3d ytelse) og et separat TV-inn/Tuner/Mpeg encoder kort (Hauppage ?). Et separat encoder kort sørger vel også for å minimere krav til CPU ved evt. opptak i feks. Mpeg4 ?

Jeg er helt grønn på området, og ser på "bildedelen" (Tv-ut/inn) av HTPCen som det vanskeligste, så kommentarer ønskes!

Om du også hadde giddet å gå nærmere inn på softwaredelen av installasjonen, hadde det vært kjempe!

Da tenker jeg spesielt på :

SW for fjernkontroll
    SW for opptak av innsignaler (TV, DVD osv osv)
    SW for norsk (!) EPG
    SW for brukergrensesnitt (GUI). Jeg har sett på sageTV og dette ser ypperlig ut.

ffdshow-filtre ?
    Girder ?

BB

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt grønn på området, og ser på "bildedelen" (Tv-ut/inn) av HTPCen som det vanskeligste, så kommentarer ønskes!
    Hehe, det er nok en smal sak i forhold til software, som nok helt klart er den vanskeligste delen i en HTPC, selvsagt alt ettersom hvor kresen du er og hvor mye du ønsker å skreddersy funksjonene til dine behov. Jeg har faktisk ingen personlig erfaring med HTPC selv, så software får nesten noen andre ta seg av.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet fram til at følgende løsning gir mest for penga :

Hovedkort :
    Asus K8V-X Hovedkort for S754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

CPU :
    AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache,BOXED

RAM :
    Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

HDD :
    Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM

Lydkort :
    Gainward Hollywood@Home 7.1 Lydkort PCI, Retail

Skjermkort :
    XFX GeForce FX5500 128MB DDR AGP, Tv-Out, Retail

TV-Tuner/Videocapture :
    Hercules Video Action, Mpeg + DivX PCI Video Edition Board, Analog & DV

TV-Tuner kortet er jeg usikker på.. Burde jeg heller valgt Hauppauge! WinTV PVR350 eller Sigma Designs Real Magic Xcard PCI ?

Kommentarer ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harddisk: Samsung disker er mere støysvake...
    tvkort: anbefaler jeg Haupage pvr-250

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem selger PVR-250 her til lands da ?

Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem selger PVR-250 her til lands da ?
    www.mamoz.no
    www.multicom.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner bare PVR-350 og 150 på de sidene der jeg.. Mulig jeg har retarderte øyne men..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.mamoz.no/mamozv3/default....WINTV%2DPVR250

Leveringsdatoen var imidlertid så som så... :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gikk på hardware.no og søkte i prisguiden der... fant billigste nettbutikk som solgte pvr-250...
    du kan gjøre det samme på disk osv..

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller PVR 350. Masse fikling for å få det bra, men så blir det veldig bra! Ellers ville jeg nok lagt noen kroner til i det skjermkortet og satset på et 6600, 6600GT, 6800 eller 6800GT, og ikke FX-variantene. De har undermåls videokretser. Det samme har LE-kortene, har jeg fått vite.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •