HTPC-oppsett, NUC vs konkurrenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC-oppsett, NUC vs konkurrenter?

Halla!
    Jeg skal bygge meg ny HTPC og har noen spørsmål angående disse bittesmå pc'ene som en kan få kjøpt for tiden.
    Hvilke versjoner av NUC er det best å satse på? Jeg klarer ikke helt å se de største forskjellene på de, bortsett fra at på den ene så er det plass til 2.5" disk internt.
    Og kan en ASUS VivoPC hamle opp med en NUC egentlig? Hva er pros og cons for disse to systemene?

Håper på kjapp respons, da jeg skulle bestilt deler til dette før søndag, da jeg reiser bort et par uker igjen da.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en NUC selv, 2013 modell, i3, med 2HDMI ut. De nye har Mini HDMI og displayport.
    Har pr i dag 4GB ram og en 128GB SSD av den little typen, men ikke wlan kortet da jeg bruker kabel.

Da jeg digger XBMC og har alt av data på en NAS, kjører jeg OpenELEC på NUC, som er en linux med XBMC, som bare kjører XBMC.
    Dette fungerer som det skal. Jeg bruker begge HDMI portene, en til TV og en til nad M51, da jeg har hatt litt problemer med utgangen på m51, men tror det er TV`en som tuller, da jeg ofte har litt problemer med input på den.

Eneste forskjellen mellom NUC og ASUS VivoPC jeg kan se, er at ASUS VivoPC bruker 2.5" disk, ergo kan du ha filmer/serier direkte på maskinen, det kan ikke jeg med totalt 128GB.

Så langt jeg vet trenger man ikke i5, men gå for minimum i3. Alt jeg har er i X264, men jeg har også streamet BD dumps på 30-40GB, men x264 er lettere format.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, jeg har mine medie-ting lagret på eksterne usb3 disker og på kablet nettverk sjøl, så trådløs-delen trenger ikke jeg heller.
    Og receivern min funker fintflott med alle signalkilder inn og bare en utgang til tv'n, så jeg trenger ikke flere tilkoblinger så lenge det går greit med en miniHDMI til HDMI kabel. Den htpc'n jeg har nå er vertfall koblet til receivern og det funker da gull.

Det eneste jeg savner på disse NUC og VivoPC'ene er bluray-drev, ikke at jeg trenger det sånn umiddelbart, og jeg har jo usb3 bluray-brenner også om det skulle vært nødvendig, så.. Nei jeg vetta søren jeg, så langt kan det virke for at NUC er veien å gå for meg..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legger du windows på de, så burde BD drev over USB fungere.
    Men de BD filmene jeg har har jeg rippet, lagt på NAS, også styrer jeg XBMC på NUC med iPad

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir nok å legge inn Win7 på den også ja, som jeg har på alle andre enheter i husholdningen. Er greit å ha bare en plattform å holde seg til.
    Og med den maskinvaren som er i NUCen så bør vel ikke det være noe problem, speccet den akkurat med 16GB RAM og 120GB SSD, så tenker det blir windows ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den. Skal du kjøre noe annet enn XBMC så har du ikke så mye valg, men skal maskinen bare brukes til XBMC ser jeg ikke noe poeng i å bruke windows i bunnen kontra OpenELEC.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg hadde vært en avansert xbmc-bruker så kan det vel hende jeg egentlig hadde klart meg med OpenELEC som du sier, men jeg liker å bruke Opera til å surfe, uTorrent som torrentklient, har en annen radioklient enn xbmc pluss et par alternative filmavspillere i de tilfellene hvor XBMC faktisk ikke vil spille formatet flawless.
    Og til slutt det mestveiende argumentet i dette huset, frøkna og kidsa må kunne bruke det når jeg ikke er hjemme, altså blir det windows. Og gudene skal vite jeg har brukt mye tid på å få de til å bli relativt trygge windows-brukere, hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurer.. For jeg har lest litt rundt i helga, ikke mye men litt..
    Men er dette egentlig litt overkill for å kjøre win7 med xbmc og litt andre program?

• Intel® Core™ i5-4250U
    • Intel® HD Graphics 5000
    • 1x Mini DP, 1x Mini-HDMI
    • Gigabit-nettverk
    • 4x USB 3.0

I tillegg tenker jeg å bestille en 120GB SSD for systemet og 16GB RAM. Dette for å slippe å tenke på oppgraderinger de første årene vertfall..
    Og dette systemet er vel godt nok for 4k-avspilling?
    Det er denne jeg vurderer å bestille..

Edit:
    Da var deler bestilt..

NUC D54250WYK2
    525 Series mSATA 120GB
    8GB 1600MHz SODIMM X2
    Mini DisplayPort - HDMI-kabel

Så da håper jeg på dårlig vær i påska
    Har jeg forstått riktig om jeg tenker at miniDisplayport - HDMI er det beste alternativet her? Eller er det miniHDMI - HDMI som er det beste? Jeg bestilte med miniDisplayport - HDMI vertfall..
    Sist endret av sickpuppy; 03-23-2014 kl 19:42

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke enklere å holde seg til HDMI? Tror det skal være komplimerende standarder, så mulig en smakssak?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en miniHDMI til HDMI kabel liggende hjemme om jeg husker riktig, og inntil videre så har jeg ikke noen UHD-enhet å koble denne til uansett, så det vil nok ikke spille noen rolle for meg hvilken type jeg bruker vil jeg tro.
    Har sett en del videoer om disse enhetene nå i dag, og ble et øyeblikk litt grinete pga jeg ikke hadde funnet ut om Gigabyte Brix før jeg bestilte NUC'en, men med tanke på den ekstra støyen en i7-prosessor og dens kjøling vil generere og prisforhøyningen som ikke står i stil med ytelsesøkningen i mine øyne så er jeg glad jeg gikk for NUC'en. For jeg er redd jeg hadde bestilt en Brix om jeg hadde visst om det alternativet i gjerningsøyeblikket..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brixen har vel heller ikke IR? Kan være greit med IR og universal fjernkontroll, selv i disse smart-telefon-dager.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å funderer på å bestille Brix, men usikker på hvem av dem jeg skal velge. Koster jo fort noen kroner om man går for råeste pakka.
    Nå holder det vel strengt tatt med i3'en for 1080p @60fps, og behovet for mere power er vel ikke der.... Meeen..

Skulle gjerne visst hvordan støyen er på i5/i7
    Tom I. Arntsen
    -:- Onkyo TX-NR828 -:- JBL LS60 -:- JBL LS Center -:- JBL LS SUB -:- MIRAGE rear -:-
    -:- HARMAN/KARDON BDT 30 MKII -:- Samsung UE55D6500 -:-

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel an på hva du skal gjøre. Skal du bruke Openelec og bare se film holder det med celeron.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. Jeg kjører riktig nok Linux på HTPC'en, men Openelec har jeg ikke fått med meg gitt.
    Skal jammen prøve

Men har noen testet Brix i5/i7 vil jeg veldig gjerne vite om det blir mye støy eller ei. I3 gidder jeg ikke, blir antagelig i5
    Tom I. Arntsen
    -:- Onkyo TX-NR828 -:- JBL LS60 -:- JBL LS Center -:- JBL LS SUB -:- MIRAGE rear -:-
    -:- HARMAN/KARDON BDT 30 MKII -:- Samsung UE55D6500 -:-

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så på en test angående Brix med i7 i går, og der klagde de på at den bråker faktisk ganske mye. Mens intel NUC med i5 hører du nesten ikke. Så jeg tror at om jeg henger NUCen på baksiden av tv'n så vil jeg nok ikke høre den.
    Pr i dag bruker jeg Logitec K400 som "fjernkontroll", og tror nok jeg kommer til å fortsette med det en stund til. Selv om jeg har Logitec Harmony ONE som jeg bruker på alt annet, men når jeg skal kjøre win7 så er det greit å ha tastatur og pekeplate synes jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering her:
    Jeg har nå brukt NUC'en en liten uke og er så langt kjempefornøyd!
    I starten hadde jeg litt trøbbel, og det frustrerende er at jeg vet ikke hva jeg hadde problemer med, men det endte med reinstallering av _ALT_ og dertilhørende frustrasjon og usikkerhet. Problemet var at etter jeg første gang hadde oppdatert ferdig windows på NUC'en så fikk jeg ikke noe bilde ut av den lenger..
    Men nå, etter å ha gjort akkurat det samme en gang til, og gudene skal vite jeg var nervøs når jeg skrudde den av og på igjen etter dette, redd for at samme feilen skulle komme igjen, men det gikk bra. Så nå kjører jeg Win7x64 Ultimate så det spruter med XBMC som hovedoppgave men også noen andre program og selvfølgelig litt surfing med opera.

Så jeg kan anbefale D54250WYK på det varmeste, den spytter ut DTS-HD MASTER rett i receivern så det synger etter, og med 120GB systemdisk og 16GB RAM så er den responsiv og kjapp som bare tusan! LOVE IT!

Lignende tråder

1. konkurrenter til Netflix/HBO med 720p og 5.1?
    By maanemann in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 06-11-2013, 19:43
  2. Konkurrenter til Klipsch RSW-10d???
    By JR in forum Høyttalere
    Svar: 52
    Siste melding: 04-24-2008, 20:57
  3. HTPC oppsett
    By Maievh in forum Generell HTPC
    Svar: 22
    Siste melding: 11-27-2007, 20:47
  4. b&w 604s3 konkurrenter??