Hva skal en HTPC være? minimumskrav?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal en HTPC være? minimumskrav?

Jeg synes vi bør begynne å verdsette begrepet HTPC litt mer, sette visse kriterier som bør være oppnådd før man kan kalle sin PC for en HTPC.

Veldig mange kobler pc'en sin til en projektor, eller i værste fall til tv'en med kompositt, innstallerer PowerDVD, og tror de har en HTPC. Kall det gjerne en multimedia PC, men jeg synes navnet HTPC fortjener litt mer.

Det å bygge en HTPC krever masse tid til lesing og opparbeidelse av den nødvendige kunnskap, før man bruker masse penger på de rette komponentene og kabinett. En HTPC bør være et Highend lyd og bilde produkt, ikke en Dell med audigy. Riktig oppsatte HTPC'er erstatter nå videoprosessorer i hundretusenkronersklassen, selv de mest "innbarka" highendgutta må innrømme det.

Første punkt bør være at PC'en er dedikert til oppgaven, er det hundrevis av spill og annen d**** innstallert, kan man bare glemme det.

Hva synes dere?

Som et eksempel kan jeg ta en kamerat av meg, han har en lcdprojektor som han fikk skikkelig dårlig bilde på gjennom dvdspilleren sin, projektoren har en elendig deinterlacingchip. Mitt råd var selvsagt at han skulle lage seg en HTPC, vi snakket litt løst om dette på et julebord.

En måneds tid senere ringer han meg å sier at det dærre HTPC greiene var "no ånkli bull", det var jo værre enn noen sinne, åsså den elendige lyden da mann....

jeg hiver meg i bilen å kjører ut til han, der sitter han med en gammel bærbar pc, med bilde på både lcd'en og projektoren samtidig, og lyden selvsagt i to kanaler fra pc'ens innebygde lydkort. Jeg dro rett hjem igjen og sendte han linken til avsforum's HTPC forum.

Nå har han en bra selvbygd HTPC og CRT projektor, men en gang i blant minner jeg han på den første "HTPC'en" hans

Frode

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Frode.
    Men hva er kravet for å kalles HTPC?
    Min vurdering er:
    1. En oppegående PC med WinXP
    2. Et ATI Radeon skjermkort (gjerne 9500 eller bedre)
    3. Et lydkort med digital coax ut via phono plugg, noe de intergrerte lydkortene sjelden har.
    4. Bra software DVD spiller.
    5. En eier som har innsikt nok til å sette det hele opp med et klart formål; nemlig bra bilde og god lyd (evt. får hjelp til dette).
    6. Sist men ikke minst er kablingen viktig (i hvert fall for bildet).

Sikkert mer, men det er det jeg kommer på i farten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bra forslag!

Jeg synes ikke RCA kontakten er så viktig, jeg ville kanskje heller spesifisere at det skal ha "bitperfekt" output, da gjerne med ASIO drivere, dette har jo både Audigy 2, Revo og Terratec DMX 6 fire 24/96.

Grafikkort kan også diskuteres, i flg. en Tysk grafikkorttest kom ikke de nyeste Radeonkortene særlig bra ut, de beste var her Ati 8500 og Matrox G550. Den nye Parhelia er også det eneste grafikkortet med 10 bits videoDAC'er, og anbefales sterkt på AVSforum, Mike Parker lager også en versjon av sin Claritymod til Parhelia, det sier en del. Mitt gamle 7200 er iflg tester det Ati kortet med best gammakurve av alle.

Frode

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Mange bra forslag!

Grafikkort kan også diskuteres, i flg. en Tysk grafikkorttest kom ikke de nyeste Radeonkortene særlig bra ut, de beste var her Ati 8500 og Matrox G550. Den nye Parhelia er også det eneste grafikkortet med 10 bits videoDAC'er, og anbefales sterkt på AVSforum, Mike Parker lager også en versjon av sin Claritymod til Parhelia, det sier en del. Mitt gamle 7200 er iflg tester det Ati kortet med best gammakurve av alle.

Frode
    Ikke lest AVSforum i det siste, så det kan godt være at Parhelia er livet og lyset. De testene av Parhelia jeg har lest har vel konkludert med at det er a) dyrt, b) dac'en gir fint lite forskjell for menigmann, og c) skal du spille spill så blir det dunket av selv gamle kort som Radeon 8500 (som koster veldig mye mindre).

Drivere og hvor bra kortene er støttet av forskjellige AV-programmer og spill teller mye. Passe nytt kort, ikke alt for dyrt, god driverstøtte og bra utganger: Radeon 9500. Funker som toget for meg. De som ønsker noe mer enn en veldig bra grafikkort til HTPC gjør vel klokt i å sjekke ut alle nye muligheter, men det er ikke for alle.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat skaffet meg ett Geforce Fx 5900 og synes at dette er bedre på bilde enn Ati Radeon 9700 Pro som jeg hadde før. Men det er bare min personlig mening.

Har forøvrig P4 3,2ghz 1024mb ram og har akkurat bestillt M-Audio Revolution 7.1

Bruker zoom-player med windvd audio og video filter samt ffdshow og reclock.

Må nok innrømme at jeg bruker pc'en til noe annet enn bare film da jeg også bruker den til å skrive på å drive med grafikk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTPC - angir bruksområde?

Har lurket i noen tid på dette og andre lignende forum. Beklager hvis jeg er fullstendig på jordet, men en posting må vel være den første:

For meg ser det ut til at begrepet HTPC dekker flere ting. For å definere begrepet tror jeg vi må se på hva vi skal skille HTPC fra. Her er noen sammenraskede betgnelser: Gaming PC, Portable PC, LAN box, Web server, Home PC, Workstation

Felles for disse PC-typene er hvilket bruksområde de har:
    Det er ønskelig at en Gaming PC har et lynraskt 3D-grafikkort, men mange med eldre grafikkort bruker sin PC bare til spill, og vil derfor hevde at de har en Gaming PC.

Slik tror jeg det må være for HTPC også. Så kan man diskutere hvorvidt systemet tilfredstiller bruksområdet. Ser at i denne tråden har det vært fokusert på lyd- og bildekvalitet, noe som definitivt er viktige faktorer.
    Personlig har jeg noen andre i tillegg. Jeg mener min HTPC bør:

* Erstatte flest mulig av AV-kildene mine (DVD, VCR, TV-tuner etc.)
    * Ha et støynivå som ligger like lavt eller lavere enn de ovennevnte komponentene.
    * Bør ha et tiltalende design som passer inn i det estetiske miljøet som en hjemmekino tross alt er.
    * Ha en behagelig betjeningskomfort, gjerne med fjernkontroll alene (høy WAF)

Nok om mine preferanser.
    Jeg tror hovedpoenget er at en ren HTPC skal kunne "drive" en hjemmekino med prosjektor og full surround-lyd med tilfredstillende resultat for eieren.
    En multimedia-PC har ikke nødvendigvis disse egenskapene, siden den stort sett kan nøye seg med å drive PC-skjermen og stereo PC-høyttalere, og dessuten ofte brukes både til spill, musikk og video.

Men å sette minimumskrav til ytelse blir som å si at det bare er oppsett med prosjektor, lerret på over 2 meter og surround-lyd i minst 6 høyttalere som kan kalles hjemmekino.

Det er bruksområdet og eierens krav til kvalitet for å oppfylle dette som teller. Tror nok man må være romslig nok til å akseptere at en del standard-komponenter passer inn under denne definisjonen, men man kan gjerne påpeke at det finnes bedre løsninger som kan heve kvaliteten.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg er uenig med deg på disse to punktene. Hvorfor skal det settes krav til WinXP, når en oppgående PC bruker kan få samme resultatene i Linux og da er det i tillegg mer stabilt. Greit nok at det ikke finnes så mye software på dette området til Linux, men det som finnes vil jeg tro at er rimelig bra.

Å sette krav til at den må inneholde et Radeon skjermkort er bare tull. Du sier selv at målet må være best mulig lyd og bilde. Dette er jeg helt enig i. Selv om ATI går for å ha et godt bilde skal en ikke utelukke andre merker av denne grunn. Det kommer vel litt an på øvrige komponenter. Det er forskjell på "teoretisk best" og "best i praksis".

Forøvrig vil jeg påstå at det ikke er noe galt i å kunne spille eller bruke sin HTPC til andre ting, så lenge det ikke går ut over lyd, bilde og funksjonalitet. Er ikke målet at denne boksen skal kunne klare det meste? Dessuten blir det blodig gøy å spille Doom3 i 2x2 meter med 5.1 lyd ^^

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Greit nok at det ikke finnes så mye software på dette området til Linux, men det som finnes vil jeg tro at er rimelig bra.
    Vil tro det er rimelig bra? Bedre å vite spør du meg. Dessuten er XP totalt sett den beste løsningen for de fleste, PC'n blir jo som du selv sier brukt til mye annet også. Linux et fortsatt for tungvint for folk flest.

Å sette krav til at den må inneholde et Radeon skjermkort er bare tull. Du sier selv at målet må være best mulig lyd og bilde. Dette er jeg helt enig i. Selv om ATI går for å ha et godt bilde skal en ikke utelukke andre merker av denne grunn. Det kommer vel litt an på øvrige komponenter. Det er forskjell på "teoretisk best" og "best i praksis".
    ATI går ikke for å ha et bra bildet, men det beste bildet. Det er ikke bare min mening, men meningen til tusner av forumdeltagere på AVSforum. Folk som dyrker AV hobbyen sin. ATI er også meget dyktige til å produsere gode drivere til kortene/GPU'ene sine.

Forøvrig vil jeg påstå at det ikke er noe galt i å kunne spille eller bruke sin HTPC til andre ting, så lenge det ikke går ut over lyd, bilde og funksjonalitet.
    Selvfølgelig ikke. Hvordan skulle det kunne forringe en PC at den blir brukt til andre ting enn lyd & bilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig med deg på disse to punktene. Hvorfor skal det settes krav til WinXP, når en oppgående PC bruker kan få samme resultatene i Linux og da er det i tillegg mer stabilt. Greit nok at det ikke finnes så mye software på dette området til Linux, men det som finnes vil jeg tro at er rimelig bra.

Forøvrig vil jeg påstå at det ikke er noe galt i å kunne spille eller bruke sin HTPC til andre ting, så lenge det ikke går ut over lyd, bilde og funksjonalitet. Er ikke målet at denne boksen skal kunne klare det meste? Dessuten blir det blodig gøy å spille Doom3 i 2x2 meter med 5.1 lyd ^^
    Gode punkter det der. Eneste er som Hi-Fil sier, Linux er ikke et OS for de fleste. Men samtidig XP bør ikke være noe krav.

Selv må jeg si at min versjon av HTPC er en dedikert pc til hjemmekino.
    Brukes den til mye annet også, så er det en brukspc (multimedia heter det så fint om dagen). Så jeg vil si at har man en HTPC så er det en PC optimalisert for bruk mot bilde og lyd (så låter konseptet i mine ører iallefall).

Det er vanskelig å sette noen direkte minimumskrav iallefall når det gjelder hardiskstørrelse, ram, prosessor og skjermkort. Jeg vet iallefall at har man en Celeron 400 så går det såvidt (med litt hakking) å se Divx.

Dermed trenger man ikke ha P4 3.0 GHz m/hyperthreading helst overklokket til 3.6Ghz.

Nei, jeg tror et realistisk minimum på en HTPC kan være:
    P4 2.0 / Amd XP 1800+
    256Mb Ram
    10Gb Hdd (vet man får ikke kjøpt så lite, men har man en liggende så kan man jo ta den )
    Radeon 7000+ / Geforce 4+ (har selv erfart GF og liker ikke den når det gjelder andre oppgaver enn 3d, men sier ikke at det er dårlig heller)
    DVD spiller ikke sikker på X men 16X er vel det minste og koster 400kr eller.no.
    Lydkort vil tro at Audigy 2 (og kvalitet oppover) holder mål. Tror jeg ville lagt mer vekt på et unormalt ikke creative kort til en slik pc.
    (Nettverkskort/modem/en måte å koble til internett eller nettverk ville vært et pluss)

Prinsippet så er det en skrapa pc som klarer det meste og klarer en dedikert oppgave. DVD avspilling krever ikke så vanvittig mye av prosessoren siden MPEG ikke er så veldig komprimert.

(fortsetter når jeg kommer hjem fra jobb)

Var egentlig ikke så mye jeg skulle tillegge ser jeg nå. Men som skrevet over, det er vel egentlig et minimum synes nå jeg. Har man råd til bedre komponenter så blir vel pri 1 lyd og skjermkort.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig ikke. Hvordan skulle det kunne forringe en PC at den blir brukt til andre ting enn lyd & bilde.
    I teorien så har du rett. I praksis så kan det bli feil.

Misforstå meg rett her nå, fordi en pc blir tregere jo mer program / spill som legges inn. En erfaring jeg har fra da jeg jobbet med teknisk support var at visse avspillings programmer (for dvd) og brenne programmer kræsjet med hverandre.

Risken er minimal, men er til stede. Kan også være grunnen til at enkelte sliter med å ha flere versjoner av dvd avspillere på pc'en samtidig. Mange av disse dvd programmene er bygget opp rundt samme kjerne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men disse programmene belaster ikke grafikkort eller lydkort med mindre de er aktive.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men disse programmene belaster ikke grafikkort eller lydkort med mindre de er aktive.
    Det er satt litt på spissen. Derfor jeg sier du har rett i teorien. Nå bruker jeg selv ikke XP, aldri likt OS'et og jobb maskina som jeg har xp på er sabla treg (og den er relativt ny, har faktisk ikke sjekket spec'en på den), men det kan hende det virker på en annen måte en f.eks. win2k.

Jeg merker en merkbar ytelses forringelse etter å ha lagt inn endel programmer og spill på min burk som jeg har win2k på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at driverne til XP bare blir bedre og bedre (til skjerm/lydkort), det er ikke store innsatsen på den fronten til Win2K.
    Jeg brukte også Win2K før jeg gikk over til XP, hadde da en maskin med 500Mhz prosessor og 256Mb minne (altså ingen racer). Alt ved XP er bedre. Alt ekstra dilldall på XP kan skrues av slik at den ikke krever mer minne enn Win2K.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at driverne til XP bare blir bedre og bedre (til skjerm/lydkort), det er ikke store innsatsen på den fronten til Win2K.
    Jeg brukte også Win2K før jeg gikk over til XP, hadde da en maskin med 500Mhz prosessor og 256Mb minne (altså ingen racer). Alt ved XP er bedre. Alt ekstra dilldall på XP kan skrues av slik at den ikke krever mer minne enn Win2K.
    De har nå ikke slutta å lage drivere for win2k heller. Dessuten Win2k og XP er basert på samme kjerne så driverene er mer eller mindre de samme. Jeg har til nå ikke sett noen drivere som er kun for win2k eller for winxp.

Det ekstra jåleriet som XP har var det første jeg skrudde av når jeg testet det.

Nå har jeg riktignok ikke testet XP (på egen maskin) etter at jeg oppgraderte maskina mi, så det spørs når jeg må 'krype' til korset og bytte, men jeg håper jeg slipper før neste generasjon av windows er her. Men foreløpig funker win2k såpass greit at jeg kommer ikke til å bytte på en stund.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei alle sammen

Enig med dere at en HTPC bør være kraftig, men tilstrekkelig grafikkort, og for øyeblikket helst en Radeon 9500+++ Kan sikkert hende GeForce5 FX5900 er like god som Radeon 9700, det gjenstår å se... Imidlertid støyer FX5900 en hel den enda, og da faller kortet bort for mitt vedkommende.

Jeg er spesielt enig i støynivå. En HTPC, som trolig skal stå i en stue, må være stillegående, helst totalt lydløs.

Design er også viktig. Kompakt er fint...

Synes for øvrig det må være greit å spille litt på HTPCen og, da!

Mediemessig bør den jo selvsagt ha tuner, hvis dette er et aktuelt bruksområde, og helt klart fjernkontroll. På fjernkontrollsiden tror jeg det vil skje mye fremover...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at når det gjelder HTPC vil det være en fordel å bruke en Intel prosessor ettersom disse avgir adskillig mindre varme enn tilsvarende AMD, selv om AMD gir mere ytelse for pengene.

I tillegg kan det være en fordel å 'underklokke' prosessoren for ytterligere å redusere varme. Dette gjør at man er mindre avhengig av bråkete vifter, og vil gjøre PC'en ganske så stille.

Lurer på om man kunne brukt mobile prosessorer i en HTPC? Disse produserer enda mindre varme, og om man i tillegg kunne implementert speed step teknologien, vil ikke prosessoren gå fortere enn nødvendig ved de forskjellige oppgavene den utfører.

Ihvertfall mener jeg at støynivået på en HTPC skal være lavest mulig. Hvem synes det er morsomt å se film med en støvsuger brølende i et hjørne av rommet?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmeutviklingen på Intel og AMD er temmelig likt.

Eneste grunn til at folk tror at AMD blir varmere er at AMD brant opp før hvis kjølingen svikta. Intel derimot hadde en beskyttelse mot dette og brant ikke opp. Men sånn er det ikke lenger (at nye AMD prosessorer brenner opp.)

Det som fortsatt er fordelen med Intel er at den senker hastigheten på prosessoren om den blir for varm. Noe usikker på hva AMD sin gjør, lurer på om maskina skrur seg av.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    AMD, med sine nye CPU'er, har temmelig identisk eller etter min erfaring selv noe lavere varmeutvikling enn Intel... Har skjedd mye hos AMD det siste året på det området...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god løsning på varme problemet er å installere vannkjøling. Dette er ikke noe problem, men krever selfølgelig noe timers arbeid i tillegg til omkring 2000,- kroner. Du kan da kjøle både CPU, GPU og NB med vann. Da kan du komme unna med kun 2 vifter (1 til radiotoren og en til PSU). Settes disse til 7v vil du kunne få et svært fordelaktig lydnivå. Underclocking er da ikke nødvendig og du kan heller tyne et par hundre ekstra mhz ut av maskinen.

Jeg jobber for øyeblikket med et kabinett som skal gi meg en lydløs PC selv om den inneholder ikke mindre enn 7 vifter. Løsningen er fullstendig lyddemping, oppheng i strikk og dessuten en stor lydfelle som hektes på baksiden av kabinettet.

PS. Lakking tar EVIGHETER... argh!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo strømforsyninger uten vifte også:
    http://www.microplex.no/rubweb/varer...=SSPROSIL350V1
    Men noe særlig vil det jo ikke ta seg ut med de kjøleribbene bak. Dessuten det står jo også: "At strømforsyningen er vifteløs betyr også at den ikke tar del i luftutskiftningen i kabinettet så kabinettvifter er i de fleste tilfelle påkrevd. " Så man flytter bare problemet.

Som sagt liker ikke vann i systemet, men det er jo smak og behag. Det finnes iallefall noen alternativer.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •