Apple Mac Mini modifikasjoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apple Mac Mini modifikasjoner

Heisann. skal gå til innkjøp av en MacMini til min hjemmekino og bytte ut min nåverende aldrende asrock HTPC.
    Så det er sagt med en gang. Jeg skal ha apple uansett så alle som skal fraråde meg og kjøpe det pga ditt og datt kan droppe det

Så til spørsmålet.
    Det er ganske mange forskjellige modifikasjoner og velge mellom så spørsmålet mitt er hva jeg bør velge av:
    -Core i5 2,5Ghz med 8gb ram
    -Core i7 2,3Ghz med 4gb ram (her kan man jo event oppgradere ved senere tid)

Skal bruke pc'n hovedsaklig til spotify, se filmer og streame tv2sumo(blir brukt MYYE til dette) så trenger en pc som ikke lagger og som fint klarer å kjøre 5mb stream som er det høyeste sumo kjører uten problem. har btw en 25mb linje.
    Er det noen vits og gå for i7 er vel egentlig spørsmålet mitt. den koster noen lapper mer.

mvh
    erik

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jo kanskje kjøpe i7/i5 og kjøpe ram separert? ser att apple tar svinmye dollars for oppgradering av ram i deres nettbutikk men om man for eksempel kjøper 16gb ram hos komplett.no så slipper man jo unna med ca halvparten. så sant man får tak i riktig brikke. usikker på hva slags ram som sitter i en macmini?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha litt is i magen. Apple har oppgradert hele parken unntatt mini med nyeste Intel Haswell. Som vanlig med Apple blir det ikke annonsert når dette er ventet. Men ryktene sier at det er like rundt hjøret. Hvis du venter vil du få mye bedre grafikkytelse samt lavere strømforbruk. Noe bedre prosessorkraft også. Prisen er jeg ganske sikker på at ikke blir endret.
    Jeg sitter på gjerdet å venter selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg kjøpte en slik sommeren 2012 og må si at det har fungert riktig så bra. Det jeg savner mest på den er USB-3, noe som er med på 2013 versjonene. Jeg har satt inn ekstra disk og byttet RAM. Bytte RAM er helt enkelt - omtrent som på en laptop. Sette inn ekstra harddisk er derimot ikke noe jeg vil gjøre igjen - det var virkelig nervepirrende. Mange veldig tynne kabler til veldig små kontakter som måtte løs.

Synes den er vel verdt de ~5000 den koster.

Husk å kjøpe tastatur og mus som fungerer - helst Apple sine egne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i7 versjonen, levert standard med 4gb ram og 1 gb hdd. Har satt inn 16 gb ram og ssd, enkelt hvis du følger forklaringen på ifixit.

Streamer fra dedikert server over lan rippede bd uten problemer. Bruker xbmc, netflix og hbo. Veldig fornøyd så langt.

Jeg kjøpte i7 pga at den var på kampanje på dustin, samme pris som i5. Hadde jeg skulle kjøpt i dag uten kampanje hadde det blitt en i5, den holder i massevis.

-R

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forsvare salg av I7 til mine kunder pleier jeg si at en I7 (på en vanlig pc) kontra i5 så kan du strekke levetiden ett år eller to lengre siden prosessoren er såpass mye kraftigere og takler nyere og "tyngre" bedre enn en i5 ville ha gjort, noe jeg synes stemmer bra. Spørs hvor lenge du har tenk å ha den

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo glad i å oppgradere en gang hvert andre eller tredje år men trenger ikke det om den er bra nok.
    heller nok kanskje mot en i5 med 16gb ram fremfor en i7 ATM. må nok tenke litt mer på det tror jeg.

hva slags ram brukes og hvor er det billigst og få kjøpt disse separat?
    Sist endret av ner0; 01-04-2014 kl 15:23

Newcomer Mathia sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye research bestilte jeg i dag standardutgaven fra Elkjøp.no til 4490,-!
    Den skal stå i TV-benken og omtrent utelukkende brukes til å se film/TV-serier, samt streaming av fotball (TV2 Sumo) til min Pioneer 50" Kuro via HDMI.
    Kan da ikke fatte og begripe at en i5 prosessor med integrert HD4000 graphics, 4GB RAM og den medfølgende 500GB HDD'en IKKE skal kunne klare det 100% lagfritt?
    (Har 70Mbit linje og Asus RT-AC66 router)

Bruker i dag min MacBook Pro 2010 som host server til Plex Media Center og accesser biblioteket via AppleTV (Link til hvordan man gjør dette) når jeg skal se film i stua, helt uten lag!
    Apple TV'en fungerer slik sett strålende som "HTPC", men savner mulighet for Sumo, surfing, nedlasting samt å slippe å ha MacBooken på hele tiden.

Videre støtter Mac Mini USB 3.0, så SSD må da være fullstendig unødvendig? Like greit å kjøpe en 2TB ekstern vel?
    Greit det blir raskere oppstart, men denne er tenkt å stå på 24/7, og med strømbesparende og mer effektive OSX Mavericks tror jeg dette vil funke fjell. Eller er jeg helt på bærtur?

Er det btw noen som vet hvordan det er å starte/operere Plex på Mac Mini med Harmony One universalkontroll?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mathia Vis post
    Etter mye research bestilte jeg i dag standardutgaven fra Elkjøp.no til 4490,-!
    Den skal stå i TV-benken og omtrent utelukkende brukes til å se film/TV-serier, samt streaming av fotball (TV2 Sumo) til min Pioneer 50" Kuro via HDMI.
    Kan da ikke fatte og begripe at en i5 prosessor med integrert HD4000 graphics, 4GB RAM og den medfølgende 500GB HDD'en IKKE skal kunne klare det 100% lagfritt?
    (Har 70Mbit linje og Asus RT-AC66 router)

Bruker i dag min MacBook Pro 2010 som host server til Plex Media Center og accesser biblioteket via AppleTV (Link til hvordan man gjør dette) når jeg skal se film i stua, helt uten lag!
    Apple TV'en fungerer slik sett strålende som "HTPC", men savner mulighet for Sumo, surfing, nedlasting samt å slippe å ha MacBooken på hele tiden.

Videre støtter Mac Mini USB 3.0, så SSD må da være fullstendig unødvendig? Like greit å kjøpe en 2TB ekstern vel?
    Greit det blir raskere oppstart, men denne er tenkt å stå på 24/7, og med strømbesparende og mer effektive OSX Mavericks tror jeg dette vil funke fjell. Eller er jeg helt på bærtur?

Er det btw noen som vet hvordan det er å starte/operere Plex på Mac Mini med Harmony One universalkontroll?
    Jeg har noen blue ray filmer som jeg har rippet med full kvalitet og de spiller fint av fra USB-2 på min mini. Har en USB blue ray også - denne sliter med å levere nok - det hender at filmer stopper opp og den må buffre. Blue-Ray og OSX er ikke akkurat venner heller....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har egen bluray spiller så blir isåfall filmer som er lastet ned jeg blir seende på den

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har link til hva slags ram som brukes og hvor man kan få kjøpt dette til en billig penge?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte den siste mac mini omtrent med en gang den kom ut. Jeg kjøpte da med 2.6GHz i7 og 4 gb ram. Bestillte så 16gb ram fra http://www.macsales.com men du kan like gjerne kjøpe fra komplett.no( for ram http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11209 ) samme gjelder om du skal ha SSD, da anbefaler jeg en Samsung 840 Pro. Jeg ville absolutt gått for så stor prosessor som du kan ta deg råd til fremfor ram da dette er enkelt og billig å bytte senere. Men for all del, den billigste modellen vil holde i lange baner som HTPC. Ellers anbefaler jeg Plex mediecenter på det varmeste! Jeg har kjøpt Plex pass og streamer alt av serier, filmer og høykvalitets musikk til alle iOS enheter og macer! Man kan også dukke dypt inni automatiserig sjekk ut http://www.totalhtpc.com. Jeg styrer hærligheten og alt annet med en Harmony One.. Jeg har koblet til en ekstern disk på 1.5TB å den har enten USB 1 eller 2..ingen probler å spille av bluray filer fra denne...å da mener jeg nada problems! Minien har forøvrig stått på i over ett år uten problemer, bare restart ved programvareoppdateringer, jeg har den heller ikke i noe "sparemodus". For å si det på en enkel måte..ryker minien i dag kjøper jeg en ny i morgen! Håper det var til hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GIECK Vis post
    Jeg kjøpte den siste mac mini omtrent med en gang den kom ut. Jeg kjøpte da med 2.6GHz i7 og 4 gb ram. Bestillte så 16gb ram fra http://www.macsales.com men du kan like gjerne kjøpe fra komplett.no( for ram http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11209 ) samme gjelder om du skal ha SSD, da anbefaler jeg en Samsung 840 Pro. Jeg ville absolutt gått for så stor prosessor som du kan ta deg råd til fremfor ram da dette er enkelt og billig å bytte senere. Men for all del, den billigste modellen vil holde i lange baner som HTPC. Ellers anbefaler jeg Plex mediecenter på det varmeste! Jeg har kjøpt Plex pass og streamer alt av serier, filmer og høykvalitets musikk til alle iOS enheter og macer! Man kan også dukke dypt inni automatiserig sjekk ut http://www.totalhtpc.com. Jeg styrer hærligheten og alt annet med en Harmony One.. Jeg har koblet til en ekstern disk på 1.5TB å den har enten USB 1 eller 2..ingen probler å spille av bluray filer fra denne...å da mener jeg nada problems! Minien har forøvrig stått på i over ett år uten problemer, bare restart ved programvareoppdateringer, jeg har den heller ikke i noe "sparemodus". For å si det på en enkel måte..ryker minien i dag kjøper jeg en ny i morgen! Håper det var til hjelp!
    Hvilken av ram brikkene på komplett.no skal man da eventuelt bruke GIECK?
    Jeg går nok for en i7 2,3 tenker jeg også sparer jeg opp litt mer penger også handler mere ram senere. ser ut som det er den lureste løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GIECK Vis post
    Takker, ja det var det absolutt

Er det btw noen som vet hvordan man automatisk kan overføre filer man har på én Mac over til en annen som er koblet til samme nettverk?
    Altså slik at om jeg legger til en ny film i "Movies"-mappen på MBP'en så oppdager Movies-mappen på Minien dette og kopierer denne automatisk over.
    Sist endret av Mathia; 01-08-2014 kl 02:17

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har litt kunnskap om hvordan du bruker Terminal og kommandoer kan det gjøres så enkelt som at du setter opp rsync for mappen. I kombinasjon med crontab kan mappene på de to maskinene synkroniseres regelmessig. Ikke den beste løsningen ettersom man må vente en viss tid før filmene blir synkronisert.

Men hvorfor ikke bare legge alle filmene inn i mappen på Mac på én Mac og dele denne mappen på nettverket? Da vil du slippe å ha to kopier av den samme mappen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom akkurat på at den enkleste måten å kopiere filmer fra en maskin til en annen vil være å bruke Automator til å lage en Mappefunksjon som kan kopiere alle filer av en viss type til en annen mappe.

For å gjøre dette kan du gjøre som følgende:

Start Automator (Et program de fleste overset)

Velg Arkiv >> Ny >> Mappefunksjon
    Trykk på Velg

Finn setningen: "Mappefunksjonen mottar filer og mapper lagt i" >> velg Annen, og velg så mappen "Filmer".

Fra Handlinger >> Bibliotek velger du "Filer og mapper" (klikk på)

Dra "Finn Finder-objekter" til vinduet på høyre side.

"Søk endrer du til mappen "Filmer".

Endre "Noe innhold" til "Type" slik at du nå får opp tre valg i rekkefølgen: Type - er - alle Velg Film som erstatning for "alle". Dette valget vil velge kun filmfiler og overse andre filtyper.

Dra nå "Kopier Finder-objekter" til det samme vinduet.

Sett "Til" til mappen på den andre maskinen. Du må ikke huke av "Erstatt eksisterende filer" fordi du vil ikke kopiere eksisterene filer.

Velg Arkiv>>Lagre

Du skal nå ha en mappefunksjon som vil kopiere alle film-filer som legges inn i mappen "Filmer" til en annen mappe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg handlet. ble en mac mini med i7 2,3Ghz samt bestilt 16GB ram fra komplett.no . satser på att jeg blir fornøyd med dette. når det gjelder filmer og streaming osv så blir ikke dette ett problem for min del da jeg kun bruker netflix og utorrent så ser jeg jo bare netflix rett på mac'n og laster ned med mac'n

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Avslappet Vis post
    Kom akkurat på at den enkleste måten å kopiere filmer fra en maskin til en annen vil være å bruke Automator til å lage en Mappefunksjon som kan kopiere alle filer av en viss type til en annen mappe.

For å gjøre dette kan du gjøre som følgende:

Start Automator (Et program de fleste overset)

Velg Arkiv >> Ny >> Mappefunksjon
    Trykk på Velg

Finn setningen: "Mappefunksjonen mottar filer og mapper lagt i" >> velg Annen, og velg så mappen "Filmer".

Fra Handlinger >> Bibliotek velger du "Filer og mapper" (klikk på)

Dra "Finn Finder-objekter" til vinduet på høyre side.

"Søk endrer du til mappen "Filmer".

Endre "Noe innhold" til "Type" slik at du nå får opp tre valg i rekkefølgen: Type - er - alle Velg Film som erstatning for "alle". Dette valget vil velge kun filmfiler og overse andre filtyper.

Dra nå "Kopier Finder-objekter" til det samme vinduet.

Sett "Til" til mappen på den andre maskinen. Du må ikke huke av "Erstatt eksisterende filer" fordi du vil ikke kopiere eksisterene filer.

Velg Arkiv>>Lagre

Du skal nå ha en mappefunksjon som vil kopiere alle film-filer som legges inn i mappen "Filmer" til en annen mappe.

Tusen takk!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også legge til "Koble til tjenere" først i rekken slik at maskinen først kobler seg inn på den andre maskinen før den kopierer over filene. Dette vil først og fremst være praktisk hvis man flytter en bærbar maskin mellom forskjellige nettverk.

Automator er et glimrende program som de færreste bruker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Mini-anmeldelse av Apple sine nye Earpods
    By RamGuy in forum Head-Fi
    Svar: 0
    Siste melding: 10-03-2012, 12:41
  2. Apple Mac Mini på Onkyo TX-NR807
    By Knut Inge in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 15
    Siste melding: 04-03-2010, 12:58
  3. Apple mac mini
    By Snipp in forum Generell HTPC