S-video til vanlig TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

S-video til vanlig TV

Kanskje ikke et HTPC-spm men...:

Tenkte jeg skulle prøve å koble PC til TV'en, bare for å ha gjort det... Har en bærbar med ATI Radeon 9600, XP Pro. Brukte en S-video kabel. Uansett hvilken inngang jeg brukte på TV'en, fikk jeg bare sort/hvitt bilde. Noen med en ide om hva det kan være?

Det kan vel muligens være kabelen, men den virket sist jeg brukte den.

Spm 2: Hvordan får jeg samme bildet på TV som på PC'en? Sånn som det fungerte nå, bli det som to skjermer jeg kunnne dra vinduene mellom? Hvis jeg fjernet haken for "utvid skrivebord" ble bildet borte, og det lot seg ikke gjøre å bytte mellom de.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt normalt problem, som skyldes:
    PC sender enten kompositt eller "ekte" s-video signal, og TV-en tar imot det motsatte. Dette kan man ofte (og forhåpentligvis) stille inn enten på TV eller PC eller begge deler, bare sørg for at begge er innstilt på s-video og håpe på at det virkelig er s-video signal som blir sendt, evt kompositt (som er dårligere, men ofte sendes via s-videokabel).

Den tekniske årsaken om jeg husker riktig, er at s-video signal bruker 4 ledere, og dersom TV kun "tar inn" to av de (som kompositt bruker) får den kun sort/hvitt informasjon fordi fargeinformasjonen går på de to andre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Helt normalt problem, som skyldes:
    PC sender enten kompositt eller "ekte" s-video signal, og TV-en tar imot det motsatte. Dette kan man ofte (og forhåpentligvis) stille inn enten på TV eller PC eller begge deler, bare sørg for at begge er innstilt på s-video og håpe på at det virkelig er s-video signal som blir sendt, evt kompositt (som er dårligere, men ofte sendes via s-videokabel).

Den tekniske årsaken om jeg husker riktig, er at s-video signal bruker 4 ledere, og dersom TV kun "tar inn" to av de (som kompositt bruker) får den kun sort/hvitt informasjon fordi fargeinformasjonen går på de to andre.
    Men hva kan jeg gjøre med dette? det er ingen innstillinger på TV'en. Den skal ta s-video inn både i front og via scart. Har prøvd alt på den. Er det noen innstillinger på s-video utgangen på PC'en?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er det innstilling for hva PC-en skal sende ut ja. Gå inn i driverne til lydkortet (høyreklikk på skrivebord, properties, settings, advanced...).

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører kompositt fra dvd-spiller til Tv'en og det er absolutt ikke så gale. Det går helt fint liksom og jeg legger ikke merke til at bilde er spes dårlig.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Problemet må jo være at PC'en ikke sender ut korrekt signal. Går jo ut fra at en TV med s-video inngang tar i mot s-video signaler? Og jeg vet at det er flere av scart inngangene som tar i mot s-video.

Det kan jo være kabelen også. Fårse hva jeg finer ut når jeg kommer hjem i morgen.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ kan være å kjøre VGA til Scart om du vil ha best mulig bilde. Dette er mulig med Matrox og enkelte ATI-kort. Har akkurat bestilt en slik fra en dansk web-shop : http://av-connection.com/Functions/P...mp;VersionNo=0

Kommer tilbake med rapport om resultatet i denne evt. en ny tråd.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Et alternativ kan være å kjøre VGA til Scart om du vil ha best mulig bilde. Dette er mulig med Matrox og enkelte ATI-kort. Har akkurat bestilt en slik fra en dansk web-shop : http://av-connection.com/Functions/P...mp;VersionNo=0

Kommer tilbake med rapport om resultatet i denne evt. en ny tråd.
    Takk for opplysningen . Bestilte en selv. Har letet etter en slik kabel en stund.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra - da kanskje vi kan hjelpe hverandre med å finne ut hvordan det funker. Antar at man må sette opp tv'en som en vanlig monitor (med riktig oppløsning og 50hz) i stedet for å bruke tv ut.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Hvis du har ATI kort har du en grei guide her:
    http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/windows.html

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Matrox G550 og jeg har ikke funnet noen bra guide spesifikt for det kortet. Håper jeg kan bruke TV'en som primær monitor og 19" i rommet ved siden av som nummer to. Spiller mest av video på TV'en, så det hadde vært bra å få best video-bilde der.
    (Skulle vi startet en ny tråd - dette sklei litt ut fra S-video til TV?)

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Har et Matrox G550 og jeg har ikke funnet noen bra guide spesifikt for det kortet. Håper jeg kan bruke TV'en som primær monitor og 19" i rommet ved siden av som nummer to. Spiller mest av video på TV'en, så det hadde vært bra å få best video-bilde der.
    (Skulle vi startet en ny tråd - dette sklei litt ut fra S-video til TV?)
    Sikkert ikke noe værre å sette opp et Matrox kort i forhold til et ATI kort. Driverene til Matrox ser nok anderledes ut, men likhetene er jo der, så følger man guiden til ATI kortene så finner man vel ut hva som tilsvarer det motsvarende på et Matrox kort. Med Powerstrip innstallert skal du ikke ha noe problemer, det er bare at du må sette opp skjermstørrelsen her istedenfor i Rage 3D. Start gjerne en ny tråd når du får kabelen og fortell om du får det til . Hvis ikke, håper jeg jeg kan være behjelpelig.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er kabelen på plass og jeg har fått bilde (bruker tv'en når jeg skriver dette), men ikke helt på den måten jeg hadde tenkt. Prøvde først med PowerStrip og diverse varianter på 720x576 som anbefalt i guiden, men uten å få bilde. Gikk så inn i i oppsett for DualHead og valgte SCART RGB på desktop TV settings og på DVD Max og da ble det bilde. Meget bra på video fullskjerm og bra på desktop når jeg går ned i 640x480. Aner ikke hva som er oppløsningen på DVD Max (video fullskjerm), men det ser bra ut, så kanskje det er 720x576.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt til å prøve dette med VGA -> Scart. Men først og fremst fungerer denne http://av-connection.com/Functions/P...PictureID=1519 kabelen ordentlig. Står jo på siden at de ikke tar ansvar hvis noe skulle bli ødelagt og slik. Har lest noen steder at Tv-en kan bli ødelagt, men det gjelder kanskje bare hvis man har laget den selv og gjort noe feil?

For det andre, jeg må kjøpe et nytt skjermkort hvis jeg skal prøve dettte (har Nvida GeForce nå) hvilket Radeon kort bør jeg velge? Noen som egner seg bedre til dette formålet enn andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en VGA-Scart-kabel fra dem selv rett før Jul og fikk ok bilde med å følge guidene som er henvist til tidligere i tråden her.

Skjermkortet mitt er et svært rimelig HIS Excalibur Ati 9200SE (AMD XP2600+ , 512 RAM, Asus Nforce2-hk).

Kjører nå 720x576 i 32 bits farvedybde. Bildekvaliteten ute i windows er en god del penere (sterkere farve og mye klarere bilde) enn med ved å benytte svideo men bildet flimrer noe. Gjenstår kanskje noe justering for å få bildet optimalt? Har ikke testet med lavere oppløsning.

Merker ingen forskjell i bildekvalitet ved DVD-avspilling htpc kontra DVD-spiller (gammel JVC) og heller ingen forskjell i kvalitet på vanlig TV-titting (tv-tuner kontra Leadtek Winfast TV2000XP).

Noen som har flere erfaringer å komme med og som kanskje har noen gode innstillinger for et Philips 32PW8608 (Widescreen 100hz) TV?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du 720x576 på et widescreen-tv? Burde ikke det være 1024x576?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke tv-en til å se dvd Tv-signaler (som jeg får via parabol som går gjennom pc-en). Jeg vurderer nå om jeg skal kjøpe en slik Vga til Scart kabel eller en vanlig S-video kabel. Siden jeg ikke har et Radeon skjermkort må jeg kjøpe dette i tilegg. Dermed er alt. vga til scart et mye dyrere enn s-video. Spørsmålet er da, holder det med S-video når jeg bare skal bruke den til å se tv og dvd? Tv-en er 32" WS

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •