NAS spørsmål - nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS spørsmål - nybegynner

Hei!

Jeg har bruk en ReadyNAS Duo v.2 over en lang tid med en 2TB HDD, som nå har blitt full. NAS'en er satt opp med X-RAID2.

Jeg kjøpte en ekstra harddisk med 2TB i den tro at jeg skulle øke kapasiteten til 4TB, men nå etter at jeg satte inn den nye harddisken står det at den utfører en recovery.

Vil det nå si at den overfører alt jeg har på den gamle disken til den nye?
    Hva må jeg evt gjøre for å øke kapasiteten?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    duo v2 har kun plass til 2 disker ? isåfall tror jeg du må bruke FLEX-RAID med JBOD eller RAID 0, i praksis mister du alt som er lagret på disken.

se side 24 til 28 i manualen, http://www.readynas.com/download/doc..._en_Nov711.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut litt mer nå ved å lese i manualen. Hadde ikke sett den tidligere.

"To expand an X-RAID2 volume, add a disk to your ReadyNAS storage system. The volume is expanded in the background while you continue to use your storage system."

Sånn jeg forstår det nå. Så vil kapasiteten øke etter at den har fått jobbet seg ferdig i bakgrunn.
    Ellers takk for hjelpen @muuh

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn som jeg forstod det så vil xraid2 sette opp disk nummer 2 som raid 1, altså speiling av den første disken. men har aldri prøvd dette, mulig jeg tar feil (har en nv2+ derav min interesse for tråden)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemte det du skreiv. Hdd nr 2 blei satt opp lik som hdd nr 1. Etter at jeg endra til Raid 0 økte kapasiteten.
    2 døgn med kopiering av filer, så er det endelig sånn jeg vil ha det

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare sånn i tilfellet du ikke er klar over det, dersom 1 disk ryker i raid 0 så mister du innholdet på begge diskene
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av muuh Vis post
    bare sånn i tilfellet du ikke er klar over det, dersom 1 disk ryker i raid 0 så mister du innholdet på begge diskene
    Ikke hvis du setter opp disken som to enheter og ikke en partisjon over 2 disker. Går den ene føyka har du forsatt data på den andre inntakt.

Og - alle maser om at du mister data hver gang vi snakker om NAS. Ja, standard oppsett av en NAS er å speile data fra disk 1 til disk 2 slik at du har to disker der den ene er backup. Veldig greit men, har alle da dobbelt sett disker i PC, TV dekoder etc - samme greia der. Personlig tar jeg backup av det jeg trenger å ta backup av, og på de to NAS'ene jeg har jeg bare speileing på den ene. Den andre har jeg satt de til en RAID modus som gir meg to uavhangige disker slik at jeg har god plass - det som ligger det har jeg stort sett liggende andre steder og.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Appropos backup. Jeg har en masse bilder, videoer og mye musikk på min PC. Jeg har aldri opplevd HDD krash med denne PC'en eller noen av de foregående. Jeg tar selvfølgelig backup av alt innhold allikevel da det hadde vært utrolig surt å miste alt dette. Men jeg har nok en utrolig gammeldags og tungvinn måte å ta back up på. Det jeg gjør, bare fordi det er slik jeg alltid har gjort det, er å kopiere alt innhold over på to andre eksterne disker. Dette gjør jeg en gang i blandt. Men iom at jeg kopierer alt innhold, tar jo dette fryktelig mye tid. Det finnes helt sikkert en mye enklere måte å gjøre dette på. Det finnes sikkert gode synkroniseringsløsninger som selv finner og kopierer kun det som er endret eller nytt i stedet for å kopiere alt.

Er det noen som har tips til noen slik enkel synkroniseringsløsning?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Appropos backup. Jeg har en masse bilder, videoer og mye musikk på min PC. Jeg har aldri opplevd HDD krash med denne PC'en eller noen av de foregående. Jeg tar selvfølgelig backup av alt innhold allikevel da det hadde vært utrolig surt å miste alt dette. Men jeg har nok en utrolig gammeldags og tungvinn måte å ta back up på. Det jeg gjør, bare fordi det er slik jeg alltid har gjort det, er å kopiere alt innhold over på to andre eksterne disker. Dette gjør jeg en gang i blandt. Men iom at jeg kopierer alt innhold, tar jo dette fryktelig mye tid. Det finnes helt sikkert en mye enklere måte å gjøre dette på. Det finnes sikkert gode synkroniseringsløsninger som selv finner og kopierer kun det som er endret eller nytt i stedet for å kopiere alt.

Jeg bruker MS Synctoy. I tillegg til en internett tjeneste fra Safecopy som tar det alle viktigste men som har et tak på 200 GB, kopierer jeg som deg. Tar lang tid første gangen, deretter går det som en vind å oppdater 1 gang i mnd omtrent. Veldig enkelt med Synctoy og data på disken er ikke komprimert på noen måte så du kan bare hente tilbake manuelt.

http://www.pcworld.com/article/24892...h_synctoy.html

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg bruker Dropbox til (små)filer og mer brukte ting som jeg skal nå over alle enhetene jeg har. Som sikkerhetskopi til større ting, som fotosamling og musikksamling, bruker jeg CrashPlan. Jeg har et abbonement uten størrelsesgrenser ($60 USD per år om jeg husker rett). Her synkes filene opp i skyen. Som med andre verktøy tar det utrolig lang tid første gangen, men etterpå har den et program som overvåker for nye filer og laster dem opp automatisk når de blir lagt til.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Ikke hvis du setter opp disken som to enheter og ikke en partisjon over 2 disker. Går den ene føyka har du forsatt data på den andre inntakt.
    dette kalles JBOD (just a bunch of disks), ikke raid 1
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Jeg bruker MS Synctoy. I tillegg til en internett tjeneste fra Safecopy som tar det alle viktigste men som har et tak på 200 GB, kopierer jeg som deg. Tar lang tid første gangen, deretter går det som en vind å oppdater 1 gang i mnd omtrent. Veldig enkelt med Synctoy og data på disken er ikke komprimert på noen måte så du kan bare hente tilbake manuelt.

http://www.pcworld.com/article/24892...h_synctoy.html
    Tusen takk for svar! Skal sjekke opp MS Synctoy!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg bruker Dropbox til (små)filer og mer brukte ting som jeg skal nå over alle enhetene jeg har. Som sikkerhetskopi til større ting, som fotosamling og musikksamling, bruker jeg CrashPlan. Jeg har et abbonement uten størrelsesgrenser ($60 USD per år om jeg husker rett). Her synkes filene opp i skyen. Som med andre verktøy tar det utrolig lang tid første gangen, men etterpå har den et program som overvåker for nye filer og laster dem opp automatisk når de blir lagt til.
    Dette hørtes jo veldig smidig ut. Helt automatisk opplasting uten at man behøver å gjøre noe virker jo veldig behagelig. Det eneste negative er kanskje en liten følelse av å miste kontrollen. En har jo ikke full og hel kontroll over hva som skjer der oppe i nettskyen....

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes jo veldig smidig ut. Helt automatisk opplasting uten at man behøver å gjøre noe virker jo veldig behagelig. Det eneste negative er kanskje en liten følelse av å miste kontrollen. En har jo ikke full og hel kontroll over hva som skjer der oppe i nettskyen....
    I CrashPlan kan man som en tilleggsfunksjon definere sin egen 448 bits krypteringsnøkkel og bruke den for å gi en økt sikkerhet. Rent kryptografisk vil det gi en høy grad av sikkerhet fordi uten denne nøkkelen er dine private data bare en haug med 0-ere og 1-ere uten mening. Under forutsetning at denne nøkkelen aldri lastes opp til CrashPlan/USA Gov. I disse Prism-dager kan man jo begynne å tvile. Det koker ned til om man har tillit til CP. Jeg har svart ja, så da bruker jeg det.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. max nybegynner spørsmål.
    By MzdPwr in forum Generell chitchat
    Svar: 2
    Siste melding: 12-19-2008, 23:52
  2. Nybegynner spørsmål
    By T1ger in forum Vinyl
    Svar: 0
    Siste melding: 03-05-2008, 03:03
  3. spørsmål fra nybegynner
    By screwdriver in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 19