Kjøpe mac mini som HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe mac mini som HTPC?

Eg har eit kinorom der eg har ATV3 og boxee box til streaming av lokale filer, airplay, netflix youtube osv., men etter at Premier League har endret reglene og ikkje sender alle kampene på altibox lengre så er eg ute etter ein løysning for å streame fotball fra nettet. Skal visst gå an å få eit abon. med al jazeera og vpn konto for å sjå alle kampene. Er også ein fordel å kunne sjå TV2 sumo, HBO nordic, viaplay osv. Og ikkje minst samle alt dette til ein boks.
    Er veldig fornøyd med apple produktene me har i hus (atv3, iphoner, macbook bro retina, ipad), derfor vurderer eg mac mini. Er vell litt dyrere enn noken alternativ, men visst det funker like bra som resten av appleproduktene så er det verdt det. Eg har ein pc som eg bruker som server. Denne kjører win7, så eg må kunne spille av filer fra den.

Er som dåke sikkert ser heilt fersk når det gjelder htpc, så eg håper dåke har noken gode råd..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ihvertfall Mac mini (2010) med godt resultat til htpc. Brukes først og fremst til å spille musikk via iTunes og film/tv-serier via Plex, så om du får noen suksess med Al jazeera og vpn vet jeg ikke... Mini-en er dønn stabil, står på døgnet rundt, er ekstremt stillegående og er generelt en liten og flott maskin. Du skal kunne koble den til en Windows-server, men vil anbefale å kjøre Plex Media Server på Windows-maskinen. Da vil du også få mulighet til å streame video til alle enhetene dine, om du er hjemme eller ikke.

Potensielle ulemper med Mac mini er vel først og fremst mangel på Bluray(/DVD/CD)-drev, som jeg har løst med en standalone spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Air Video fra server til iphone/ipad i dag, men får vell bare stereo visst eg bruker dette? Støtter Plex HD lydformat? Kan xbmc være eit alternativ her?

Bluray er ikkje noke problem siden eg har det fra før.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøyd med min Mac mini som jeg kjører XBMC på. Testet først Plex, men ble ikke helt overbevist. Har blitt veldig glad i XBMC nå med lekkert grensesnitt. Noe frusting over hvordan XBMC jobber, men mye skyldes dårlig navngiving av filer og foldere. Kjører gammel iTunes og Requiem for å fjerne DRM og da blir det ikke alltid at jeg treffer med det som finnes av navn eller detaljer i basene.

Mac mini er helt stille. Og min blir ikke varm. Digg. Anbefales.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva model bør eg gå for da? Vil selfølgelig bruke minst mulig på den. Er i5 2,5GHz bra nok, eller bør eg gå for i7 2,3GHz? Begge har 4 GB RAM, bør dette økes? Ser komplett tar 649kr for 8gb. Bør harddisken byttes? 865kr for 120GB SSD, men det er kanskje litt lite plass?
    Er kanskje harddisk som er viktigest å utvide, da den er den vanskligeste å bytte ut seinere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet, støtter ikke OS X HD-formater via HDMI, så om du vil ha HD-lyd må du installere Windows på den.. Som kanskje blir litt meningsløst..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en 2,4GHz Core 2 Duo (2010-modell), som har en bitteliten brøkdel av ytelsen til en hvilken som helst av de nyeste. Hørte et sted at den nyeste iPhone (5s) har tilsvarende ytelse (Benchmark-score) som denne generasjonen Mac Mini... Men til tross for begrenset ytelse har den ingen problemer med noe av det jeg kaster på den... Moralen er: kjøp den minste.. :-)

RAM er lett å bytte, men 4GB burde nok holde om du kun skal bruke den som HTPC. Jeg byttet ut disken med en SSD. Var litt jobb, men greit nok om du har drevet litt med slikt før og har et verktøysett med diverse små bits. Det ligger guider på ifixit.com.

SSD er en stor oppgradering. Så lenge du har alle mediefiler på en server, burde 120GB holde i massevis. Jeg har 256GB, men da har jeg all musikken min lokalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mac mini som er ca 1 år gammel, og det fungerer veldig bra. Bruker selv mest VLC, men kjæresten bruker mye XBMC. Det er i5 varianten og jeg har oppgradert til 8GB minne. I tillegg så har jeg selv satt inn en ekstra 512GB disk slik at jeg har totalt 1TB. Det jeg savner er støtte nativt for Blu-Ray og USB 3. USB 3 har kommet seinere. Noe å tenkte på er at det _kan_ komme en ny versjon om ca 1-2 mnd som har HDMI 2.0 og/eller. Bruker Thunderbolt 2.0. For lyd bruker jeg optisk ut.

Ang Blu-Ray så kan man kjøpe løs spiller på USB og koble til, og det finnes programvare for å spille av, men VLC klarer ikke. (og OSX har ikke innebygget støtte)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis er kvaliteten på HBO nordic fra htpc til lerret? Er det ikkje sånn at HBO sender ut forskjellig kvalitet, og at kun dei som har samsung smart-tv får full hd?

Tenker på bytte til SSD, men dette ser litt avanset ut? Er dette ein grei jobb? Er det noke eg trenger utenom ssd´en? Ser det selges noken sett ein kan bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikkje mykje respons her, men prøver meg igjen..
    Tenker å kjøpe ein 128GB ssd disk. Forstår eg det rett så trenger eg ikkje eit ekstra kit for å bytte den eksisterende disken, mens visst eg skal ha inn ein disk til så må heile maskinen demonteres? Trur det skal holde med 128GB siden eg har ein server utenom.
    Men korleis får eg OS inn på den nye ssd disken?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie Vis post
    Men korleis får eg OS inn på den nye ssd disken?
    Man må klone HDDen som sitter i fra før over på SSDen.
    Usikker på hvordan man gjør dette i praksis, men er vel enkelte ssder det følger med et kloneverktøy.
    Ellers får man sikkert kjøpt dette løst også..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har nylig satt opp en Mac Mini som HTPC med XBMC i OSX, dette fungerer helt strøkent, og den "billigste" har mer enn nok kraft til det meste. Jeg byttet HDD med en SSD før maskinen ble tatt i bruk, det er litt knot å komme til, men det går ganske greit å bytte. Som nevnt er kloning av disk en mulighet. Jeg valgte å koble den gamle disken inn med SATA til USB (som fulgte med Samsung SSD) og gjorde en ny installasjon via recovery fra den gamle disken. En annen mulighet er å lage en bootbar USB med OSX eller koble til optisk drev med installasjons-DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsi70 Vis post
    Hei.

Jeg har nylig satt opp en Mac Mini som HTPC med XBMC i OSX, dette fungerer helt strøkent, og den "billigste" har mer enn nok kraft til det meste. Jeg byttet HDD med en SSD før maskinen ble tatt i bruk, det er litt knot å komme til, men det går ganske greit å bytte. Som nevnt er kloning av disk en mulighet. Jeg valgte å koble den gamle disken inn med SATA til USB (som fulgte med Samsung SSD) og gjorde en ny installasjon via recovery fra den gamle disken. En annen mulighet er å lage en bootbar USB med OSX eller koble til optisk drev med installasjons-DVD.
    Spennende! Vurderer selv en Mac Mini, veldig mye begrensninger i den ATV3en jeg har.
    Må jeg ha mus tilkoblet for å starte XBMC eller kan dette gjøre via Apple Remote lik den som følger med ATV?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en mac mini - vurderer å installere windows på den via bootcamp. Da blir det ingen problem å spille av mkv med HD lyd og 3D bilde via feks kodi?

Ser at lyd skal fungere greit, men finner lite info om 3d på nett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •