Ny laptop med win8, helt sinnsykt treg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny laptop med win8, helt sinnsykt treg

Kjøpte en Samsung laptop her for noen dager siden og opplever den som helt vanvittig treg og fryser og låser seg med jevne mellomrom. Har lagt inn Firefox, office, utorrent og virus program.

Trykte på kontrollpanel for 10 minutter siden og den har fremdeles ikke klart å åpne vinduet...
    Er det win 8 som er så latterlig dårlig eller kan det være selve pcn?
    Spaceworld - SAMSUNG NP535U3C-A06SE PINK

Er denne pcn ( og ja den er rosa og nei den er ikke til meg...)

Lurer på om jeg skal installere win 7 på den eller rett og slett benytte angrefristen på den.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Kjøpte en Samsung laptop her for noen dager siden og opplever den som helt vanvittig treg og fryser og låser seg med jevne mellomrom. Har lagt inn Firefox, office, utorrent og virus program.

Trykte på kontrollpanel for 10 minutter siden og den har fremdeles ikke klart å åpne vinduet...
    Er det win 8 som er så latterlig dårlig eller kan det være selve pcn?
    Spaceworld - SAMSUNG NP535U3C-A06SE PINK

Er denne pcn ( og ja den er rosa og nei den er ikke til meg...)

Lurer på om jeg skal installere win 7 på den eller rett og slett benytte angrefristen på den.
    Er nok ikke direkte W8 sin skyld dette, men heller noe warez som har sneket seg inn og laget krøll.. Kjør inn recovery CD'en og se om det hjelper .

Det kan også være en hardware feil ute å går .

EDIT: Sjekka PC'en din nå, og det er jo latterlig dårlig hardware på den også da . En god PC koster nok litt mer enn det der. Men den feilen du opplever er nok en hardware eller software feil. Ville som sagt prøvd recovery først.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den er helt ny, tviler jeg på at det er et softwareproblem. Jeg ville tippet at det er noe fysisk feil med den. Datamaskinen min begynte å oppføre seg lignende som din da harddisken tok kvelden.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppdatert til W8 på en vista maskin og har oppdaget at når den plutselig blir veldig treg(skjer ikke ofte) så trenger den å re-starte. Da vil den oppgradere en del software. Da fungerer alt kjapt og greit etterpå.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette høres ekstremt ut ja, og absolutt ikke slik det skal være, så hadde klagd på denne jeg, eventuellt sendt til rep.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Har kjøpt en budsjett laptop tidligere i år og installerte en SSD med Windows 7

Den er så lynrask som det går ann å være! Kan skru den av og på 2 ganger før gaming PCen min (uten SSD, men kraftigere hardware ellers, og samme W7) rekker å slå seg på for første gang.

Har installert flere hundre GB på HDDen og fylt hele 120gb som er på SSDen. Mapper åpnes før du trykker på de.

Så W7 og en SSD ved siden av er absolutt et forslag om du ønsker en rask PC.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en recovery på den nå og den er raskere nå enn før i dag.
    Ja HW er ikke det råeste på denne men den skal kun brukes til internett og litt skolearbeid (type skriving i Word og PowerPoint) så den burde jo greit holde til det.

Får fortsette og teste litt til og blir det ikke bedre så får jeg installere win 7.

Men om jeg skulle falle inn for det, er det 14 dagers returrett på pc kjøpt på nett?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en recovery på den nå og den er raskere nå enn før i dag.
    Ja HW er ikke det råeste på denne men den skal kun brukes til internett og litt skolearbeid (type skriving i Word og PowerPoint) så den burde jo greit holde til det.

Får fortsette og teste litt til og blir det ikke bedre så får jeg installere win 7.

Men om jeg skulle falle inn for det, er det 14 dagers returrett på pc kjøpt på nett?
    Jepp, men du må betale for oppretting av PC til ny tilstand og prisen for det står som regel i vilkår for retur.

For øvrig kjører jeg Win8. Har oppgrader fra win 7 og opplever win 8 enda raskere enn Win 7 - spesielt oppstart. Du sier du har lagt inn antivirus - har du husket å fjerne den som eventuelt lå der. To slike programmer kan gjøre PC nesten ubrukelig.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernet Norton før jeg la inn ett annet ett ja. Etter recovery så fungerer den mye bedre, eneste som er rart nå er at Firefox er tregere enn Explorer, noe jeg aldri har opplevd før....

Mulig det hadde sneket seg ned noe svineri kansje siden den ble bedre nå.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernet Norton før jeg la inn ett annet ett ja. Etter recovery så fungerer den mye bedre, eneste som er rart nå er at Firefox er tregere enn Explorer, noe jeg aldri har opplevd før....

Mulig det hadde sneket seg ned noe svineri kansje siden den ble bedre nå.
    Firefox har jeg gitt opp, prøv med chrome, den er relativt responsiv. Men vil også påpeka at harddisken i maskina kun er en 5400rpm'er... så det er rett og slett det "tregeste" man kan oppnå .

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gangene jeg har kjøpt pc med Norton har jeg måttet fjerne virusprogrammet før jeg i det hele tatt har fått til å bruke maskinen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt ok HW i maskinen din, altså bra til den prisen. Men du har slettet Norton skikkelig, og Windows 8 sitt innebygde Windows Defender er ikke aktivert? For da har du kanskje tre anti-virus samtidig, noe som KAN gjøre maskinen din ekstremt treg.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg inn ubuntu på den

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går inn på legg til fjernprogrammer og ta screenshot av det og post her, da kan vi se om det er flere bloatwareprogrammer som lager *****skap for deg. Det hadde vært fint og oftest det beste er å avinstallere ting du aldri kommer til å bruke.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hvis du går inn på legg til fjernprogrammer og ta screenshot av det og post her, da kan vi se om det er flere bloatwareprogrammer som lager *****skap for deg. Det hadde vært fint og oftest det beste er å avinstallere ting du aldri kommer til å bruke.
    Det stemmer. For å få ned prisen selger PC produsentene plass til all verdens demoprogramer som virker typisk 3 mnd og kan gjøre PC'n nesten ubrukelig. Avinstaller det du klare av slikt.

Ellers som nevnt har windows 8 antivirus innebygget (Defender). Med mindre du trenger avansert bruk av brannmur trenger du ikke installere mer. Antivirus programmer som ikke er laget for win8 klarer ikke å slå den av og da har du det gående. Ikke rett fram å skru den av selv heller med det går - søk på nett så finner du ut av det.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Legg inn ubuntu på den
    Ubuntu er ingen løsning, da Windows 8 er lik så raskt hvis ikke raskere mtp oppstart og responsivitet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oppgradert to laptops og en stasjonær fra win7 til win8, og samtlige var like raske eller raskere etter upgrade. Så det er nok ikke win8.
    --
    Thorbjørn

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det stemmer. For å få ned prisen selger PC produsentene plass til all verdens demoprogramer som virker typisk 3 mnd og kan gjøre PC'n nesten ubrukelig. Avinstaller det du klare av slikt.

Ellers som nevnt har windows 8 antivirus innebygget (Defender). Med mindre du trenger avansert bruk av brannmur trenger du ikke installere mer. Antivirus programmer som ikke er laget for win8 klarer ikke å slå den av og da har du det gående. Ikke rett fram å skru den av selv heller med det går - søk på nett så finner du ut av det.
    Det er en del som sagt som kan fint avinstalleres og det er en god ide og skrive msconfig i cmd feltet så kan man velge hvilke programmer som skal starte under oppstart. At maskinen skal være blodtreg fra førsten så er det bare å fjerne all bloatware, produsentene er hissige på å fylle maskinene med unødvendig programvare.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere så er er det nok ikkje windows 8, hoppa fra windows 7 til 8 på min bærbar og merka stor forskjell.

Ville anbefalt deg og invister i en ssd disk da dette gir extrem resultat på ytelse og spesielt siden du har den laveste og dårligste hdd du omtrent kan få i ein pc

ssd er i dag kommet ned på bruktbar pris nivå også, du får en grei 120 gig til tusenlappen.

++

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anti-virus skal man kun ha en installasjon av - ellers vil anti-virus programmene forsøke å "gå i bene på hverandre".
    Nye PC'er pleier å komme med antivirus installert (som man evt må kjøpe lisens til etter en prøveperiode). Installerer du da et annet antivirus program i tillegg så vil PC'n kunne gå utrolig tregt.

Det er heller ikke alltid rett fram å avinstallere et antivirus program - sjekk produsentens oppskrift for det. Et virus vil nemlig ofte forsøke å avinstallere/fjerne et antivirusprogram aller først, og dermed er beskyttelsen mot nettopp dette sterk.

Det kan også være andre ting:
    * Malware
    * Feil på harddisk (legg øret inntil og hør om den står og "hakker" = feil på diskoverflaten som følge av defekt/transportskade eller lign)
    * Andre typer hardware feil.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •