Internettproblemer - Hjelp? :-(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Internettproblemer - Hjelp? :-(

Hei!

Jeg har gjennom et par år hatt problemer med internettet, som jeg på ulike måter har prøvd å fikse, uten helt å lykkes. Problemet er at selvom jeg får den hastigheten jeg betaler for, virker det som om nettet ikke tåler noe særlig belastning (spesielt trådløst) sammenliknet med folk jeg kjenner som har det samme abbonementet. I tillegg har nettet en tendens til å kutte ut i små perioder av gangen, men dette er ikke like plagsomt.

Hva kan være grunnen til at nettet ikke tåler så mye belastning, og er det noe jeg kan gjøre for å prøve å fikse dette? Har vurdert å oppgradere til høyere hastighet, eller er det ikke der problemet ligger?

Info:
    Canal Digital er leverandøren min, og her er resultatet med kabel: Ookla Speedtest - My Results

Routeren er en Belkin F5D8235-4, og modemet fikk vi tilsendt av Canal Digital.

Setter veldig stor pris på alle innspill og råd

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du samme problemer om du bruker en kabel isteden for trådløst?
    Om det viser seg at det blir bra når du kjører med kabel så kan det være at det er forstyrrelser i nabolaget ditt og at du må skifte frekvens på den trådløse ruteren.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kanskje tenkt i retning av trådløs routeren her...

Google finner denne modellen fra 2009 - isåfall 4 år gml teknologi og da ville jeg nok forsøkt nyere modell og gjerne mer kjent merke som D-Link eller Netgear. Standarden for 802.11n var heller ikke helt ferdig/standardisert for noen år tilbake (dvs hvordan dette er gjort i hhv router og laptop kan være noe forskjellig og gjøre at de snakker litt dårlig med hverandre).

...og som LarZen helt riktig påpeker så kan naboer forstyrre. Jeg bruker en Android app som heter Wifi Analyzer for å se hvilke kanaler og signalstyrke der er på nett i nærheten.

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har hatt lignende problem, bare med GET. Vi byttet fra en D-link ruter til en Asus Dark Knight. Mye mer stabilt med en gang, gode tester og anmeldelser har også denne ruteren fått.

Komplett.no - ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:

Asus sin router er ganske stabil, kan annbefale den.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil tro routeren, men også hastigheten, skifta router her og gikk opp fra 15 ned og 15 opp til 45 ned og 25 opp ellernoe så ingen problemer her.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torrent dreper wlan og nettytelsn generelt, med mindre du kan å konfigurere det. Ellers har jeg vært borti lite trøbbel på nett. Men mange never dlink her, det er ikke å anbefale(enig med dem) Jensn eller Asus Dark Knight er fjellstabilt, men ustabilt om du bruker torrent "feil".

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Torrent dreper wlan og nettytelsn generelt, med mindre du kan å konfigurere det. Ellers har jeg vært borti lite trøbbel på nett. Men mange never dlink her, det er ikke å anbefale(enig med dem) Jensn eller Asus Dark Knight er fjellstabilt, men ustabilt om du bruker torrent "feil".

D-link produkter skal aldrig mere inn i huset her :P
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jensen routere og utstyr har går i søpla når jeg kommer over dem, makan til dritt skal man lete lenge etter....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen din er nok en Asus dark knight som blir satt opp riktig.
    Anbefaler det på jobben også til de som sliter med internett hjemme

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Vi har hatt lignende problem, bare med GET. Vi byttet fra en D-link ruter til en Asus Dark Knight. Mye mer stabilt med en gang, gode tester og anmeldelser har også denne ruteren fått.

Komplett.no - ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router
    Jeg hadde akkurat samme problem med min D-link dir-855, nette ramla inn og ut og hadde varierende hastighet på trådløsnettet. Bytta til Dark Knight og nettet har vært stabilt og fint siden, anbefales. Syntes også at Asus routeren har bra brukergrensesnitt.

Lite tips, hvis internettlevrandøren din har satt opp trådløsrouter på tilkoblingspunktet i huset så sett denne i Bridge mode og skru av trådløsnettet på denne slik at den ikke står og lager støy for deg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått dark Knight til å knele også, men da var det voldsomt trøkk internt og eksternt på linja. Men at den er god er uten tvil, har AC modellen, og den er ikke like god, mens dark knight har jeg fått inn på jobbe: FLAWLESS .

Vil også påpeke, at de fleste rutere burde stå som AkessPunkt mot en eventuell ISP ruter (de fleste leverer ikke rene modem lengre..): I AP modus har jeg erfart at de fleste merker og modeller gjør jobben bra.

Jensen: Toppmodellene har jeg generelt god erfaring med iallefall. Før dark knight kom, så var det eneste Jensen som jeg fikk til å fungere 110% her i heimen. Synd at LinkSys har falt så ifra stammen, da dem var utrolig bra på 54g perioden.

Hvordan få en ruter til å bli et akesspunkt?:

Logg deg inn på den, slå av DHCP. koble ISP ruteren inn i en av LAN portene (1-4, ikke WAN).
    Dette er den raske måten, problemet er å få kontakt med den igjen nå:
    Løsning: Gi Wlan ruteren din IP inne i samme IP rang som det ISP leverer sin med. Feks.: Har ISP 10.0.0.1, så gir du WLANruteren din feks 10.0.0.245, noen har 192.168.0.1 o.l.

ENDRE: Ser nå at han har Canal Digital, så da er det vel rent modem ifra dems side, så da er det bare å kjøre på med Dark Knight . Men uansett, om det er torrent i bildet her, så burde brukerene redusere nedlasting/opplastings hastigheten i klientene sine der ( samt max antall tilkoblinger).

En anna service jeg har erfart at tar knekken på linja er lagrings tjenester ala Jotta.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt problemer med D-link, har Canal Digital med "dummeste" form for modem. Har to D-linker, begge var toppmodeller for 2 år siden. De har en form for et enkelt config-display forran. Den ene er satt opp til å være ruter, den andre som AP. Disse to sender trådløst og "roamer" hele huset. Dvs. at man sømløst veksler over til APen på loftet i det man går fra kjellern og opp en etasje. Dette fungerer svært bra. Disse to har surret og gått siste to og et halvt årene problemfritt.

Når det gjelder trådløse problemer er det som oftest inteferens mellom nettverk i nærheten som er problemet. Wifi Analyzer på en Android telefon, eller noe lignende på en datamaskin er ålreit for å kartlegge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle de gode rådene!
    Har ikke veldig peiling på internett selv, som dere sikkert skjønner, så noe av det som står her blir litt vel avansert for meg, haha Skal hvertfall prøve å bytte ut routeren i første omgang, så ser jeg om det hjelper. Gjør det ikke det så har jeg jo mange gode forslag her som jeg kan teste ut

Noe som jeg har tenkt på i ettertid er at kanskje en av grunnene kan være at både modemet og routeren står så og si oppå TV-dekoderen og en BluRay-spiller med forsterker til høytalerne, og at dette da kan gi forstyrrelser?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du bytter router ønsker jeg at du måler med Netstumbler(til Pc) eller Wifi Analyzer(med Android). Dette kan spare deg for en tusing.

Wi-Fi på 2.4 GHz består av 13 kanaler, man sier gjerne at man skal holde seg 3 kanaler fra "naboen" for å kunne kommunisere hos seg selv forstyrringsfritt.

Default velger derfor router produsenter å enten legge seg på 1, 6 eller 11. Det jeg ville funnet ut med riktig software først, var om du hadde noen naboer som kan være i nærheten som ligger på samme kanal, eller i nærheten av samme kanal som deg. Deretter bytte kanal i oppsettet på din egen router(med kanalvalg valgt etter måling) og testet dette først.

Jeg var feilretter for Altibox i Oslo i noen år. Innmeldte feil på Wi-Fi var vel noe av det verste jeg visste. Kunder som mente at utstyret til Altibox var dårlig fordi de ikke hadde dekning over 3 plan eller 100 meter av sted osv. Hovedproblemet var så og si alltid feil valg av kanal hos kundene. En rask kartlegging av nabolaget med montørtelefonen(android) og så var det bare å få konfigurert om nabolaget.
    Verste tilfellet var et helt borettslag hvor alle sendt på kanal 6.

Dersom det er proppfullt med folk jevnt over hele frekvensbåndet kan du kjøpe en 5GHz router. Dette er det ikke alle som har enda, og mulighet for inteferens er mindre.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Sitat Opprinnelig postet av gulbrandsen8
    Tusen takk for alle de gode rådene!
    Har ikke veldig peiling på internett selv, som dere sikkert skjønner, så noe av det som står her blir litt vel avansert for meg, haha Skal hvertfall prøve å bytte ut routeren i første omgang, så ser jeg om det hjelper. Gjør det ikke det så har jeg jo mange gode forslag her som jeg kan teste ut

Noe som jeg har tenkt på i ettertid er at kanskje en av grunnene kan være at både modemet og routeren står så og si oppå TV-dekoderen og en BluRay-spiller med forsterker til høytalerne, og at dette da kan gi forstyrrelser?
    Med mindre nettverks kablene er vikla rundt strøm ledningene skulle ikke dette egentlig virke inn.

Det kan godt mulig det har innvirkning på wifi signalene, wifi og trådløst generelt høyst sårbart og påvirkes av utstyr alle naboene dine innen 50m har og bruker, har selv verdt borti steder hvor wifi nettet kun fungerer om natta eller når det er overskyet.

Det er jo ikke helt sikkert at problemet fakstiskt er hos deg. Det er fullt mulig CD har en dodgy ruter/svitsj med buggy firmware på linja di (eller det ligger en morken kabel et sted) men og få en ISP til og lette på rompa og jobbe litt er ikke akkurat lett.

Før jeg hadde gjort noen nye innkjøp hadde jeg først testet utenom alt mulig utstyr (koble en pc rett i modemet f.eks) om du fortsatt mister nett så er problemet med leverandørens utstyr og ikke hos deg.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet med Wifi Anslyzer nå, som du sa, og det ser ut som at akkurat der routeren står så plukker den kun opp et signal fra et nettverk med kanal 6(mitt nettverk hadde kanal 1). Men om jeg går litt rundt i husett plukker jeg opp to nettverk med kanal 1, ett med kanal 6, ett med kanal 8 og ett med kanal 11.
    Alle signalene fra andre nettverk er ganske svake..

Noen forslag til hva jeg burde gjøre da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Før jeg hadde gjort noen nye innkjøp hadde jeg først testet utenom alt mulig utstyr (koble en pc rett i modemet f.eks) om du fortsatt mister nett så er problemet med leverandørens utstyr og ikke hos deg.
    Problemet er at jeg ikke merker så mye til at det detter ut lenger, og nettet er bra når det bare er jeg som bruker det. Men så fort søstra mi logger på og begynner å bruke det(og det er bare oss to som bruker det), så blir det veldig tregt.. :-( Å for eksempel spille trådløst på PS3 samtidig som jeg er på PCen er fullstendig umulig til tider.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Kanalene i 2,4 GHz båndet er overlappende slik at det er kun kanal 1,6 og 11 som skal brukes. Det nettet du har i nærheten som bruker kanal 8 forstyrrer både kanal 6 og 11. Slik det ser ut nå er kanal 1 som du har ok men signal styrken spiller også inn. Hvis du bytter til 5GHz båndet så har du flere kanaler men husk at rekkevidden er noe mindre enn på 2,4 GHz båndet. En ny ruter vil også kunne støtte n standarden og i noen tilfeller bruker man da både 2,4 og 5 GHz båndet samtidig for å øke hastigheten. Er dog litt usikker på om det også er tilfelle for rutere til hjemmebruk, jeg har bare erfaring med rutere for profesjonelt bruk.

Du bør også måle aktiviteten når det er sannsynlig at det er flest brukere på, dvs om kvelden eller i helgen. Antall nett som er i bruk kan jo variere mye.

Ellers så er WLAN et delt medium, dvs når du gjør flere ting samtidig så må man dele på båndbredden eller hastigheten om du vil. Hvis det å spille Playstation krever mye dataoverføring så er det helt naturlig at det går saktere.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Hei,
    Kanalene i 2,4 GHz båndet er overlappende slik at det er kun kanal 1,6 og 11 som skal brukes. Det nettet du har i nærheten som bruker kanal 8 forstyrrer både kanal 6 og 11. Slik det ser ut nå er kanal 1 som du har ok men signal styrken spiller også inn. Hvis du bytter til 5GHz båndet så har du flere kanaler men husk at rekkevidden er noe mindre enn på 2,4 GHz båndet. En ny ruter vil også kunne støtte n standarden og i noen tilfeller bruker man da både 2,4 og 5 GHz båndet samtidig for å øke hastigheten. Er dog litt usikker på om det også er tilfelle for rutere til hjemmebruk, jeg har bare erfaring med rutere for profesjonelt bruk.

Du bør også måle aktiviteten når det er sannsynlig at det er flest brukere på, dvs om kvelden eller i helgen. Antall nett som er i bruk kan jo variere mye.

Ellers så er WLAN et delt medium, dvs når du gjør flere ting samtidig så må man dele på båndbredden eller hastigheten om du vil. Hvis det å spille Playstation krever mye dataoverføring så er det helt naturlig at det går saktere.

Lykke til
    Okei :-) Jeg har to kompiser som har akkurat det samme abbonementet fra CD skjønner du, og der har vi vært 3 PS3er og 3 PCer på samtidig, alle trådløst, uten noe problem. Men her derimot så begynner nettet å slite så fort det er to PCer på :-/

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •