Kjøpe HTPC, trenger litt hjelp..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe HTPC, trenger litt hjelp..

Da min gode gamle stasjonære som har passert 8 år (?) nå begynner å fuske er det vel på tide å oppgradere. I dag gikk strømmen og nå fungerer kun den ene ramsloten,den siste synger på siste verset og virker det som, da den av og til ikke vil boote. Samt at 2 av rambrikkene er konstatert feil på ved bruk av memtest. Det vil da si at jeg må ha nytt hovedkort, ram og siden hele pc'en begynner å dra på åra er det vel like greit å smelle til med helt ny. Egentlig veldig synd da jeg på di 8 åra ALDRI har hatt ett eneste problem. Dette er en pc som har stått å dura trofast i flere måneder 24/7 og kun restartet når jeg har giddet og innstallert oppdateringer (som kan gå flere mnd mellom hver gang,siden jeg må restarte...) Den er slått av helt kansje 3-5 ganger (på 8 år) for å rense litt for støv og for å sette inn en SSD disk. Støvet har virkelig gjort jobben sin her da det faktisk SITTER FAST på cpu kjøleren og alle viftene...

Da det er 8 år siden sist jeg bygget pc og har ikke sett meg tilbake siden, så aner jeg ikke hva som gjelder på hardware fronten i dag. Jeg har så å si glemt nesten alt hva jeg skal se etter. Så jeg er NESTEN helt grønn..

Det jeg ønsker en en htpc som kan holde i 8-10 år til. Så pris er ikke så viktig her, men ser for meg max rundt 12-15k,men skader jo selfølgelig ikke om den er billigere heller. Det som teller er at den skal holde en del år. Den skal i all hovedsak brukes til media og surfing. Og kansje en SJELDEN gang ett spill eller 2, i hovedsak spiller jeg på ps3 (snart ps4), så dette skal ikke være en ekstrem gamer pc. Den skal dog være klar for 4K når dette begynner å bli den nye standarden.

Siden jeg har glemt hva jeg skal se etter når det gjelder specs så har jeg sett på ferdig pc'ene til komplett, da spesifikt denne: Komplett.no
    Tanker om den?

Evt andre forslag til komponenter som jeg kan sette sammen selv som kansje er bedre? Lagringsplass trenger jeg ikke så mye av da jeg har 2 stk NAS til det. En stk SSD disk på 120GB holder,men har 5 disker i den døende pc'en min som jeg kunne tenke meg å sette inn, men akkurat det er ikke super viktig.

Om dere kommer med forslag til andre komponenter så trenger jeg:
    - Kabinett
    - Strømforsyning
    - Hovedkort
    - Prossesor
    - Skjermkort
    - Ram 16 GB
    - En stk SSD 120 GB
    - Blue-ray drev

Håper på flere svar!

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste er jo egentlig å bygge det helt selv da dette er halve gleden og da får du lagt det opp pent med en gang.

Så helt kurant ut den du linker til der. Pent stilrent kabinett som forøvrig tar seg fint ut i tvbenken.
    Personlig ville jeg kanskje lagt opp til en 650watt psu når du først kjøper. Da du har valgt et skjermkort i øvre toppsjiktet som krever litt ekstra juice.
    Nye haswell prosessorene har fått gode reviews så det er jo et godt valg.
    16gb er ihvertfall mer enn nok :P
    Ville kanskje kaste inn en 256 SSD så lenge du skal først legge såppas i en ny pc. Det fyller seg raskt.

Dog litt usikker på om du får inn alle 5 diskene dine da skjermkortet tar opp litt ekstra plass.

Det kan bli litt varmt inni kassa da Zotac kortet har minimalt med kjøling på seg. Mulig jeg ville valgt et fra Gigabyte geforce windforce serien hvis du ikke er overfølsom for litt viftelyd.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer morro å bygge selv det har du rett i. Men det er så mye jobb og surfe etter riktige deler, spess når man har vært ute av gamet noen år...

Større psu er nok ikke dumt nei, du sier noe der. Å direkte følsom for støy er jeg ikke heller, men hadde jo vært fint med så lite lyd som mulig og da. Åssen er de stock cpu viftene om dagen? Holder de eller må man legge litt i cpu kjøler også?

Om jeg ikke får inn alle diskene er ikke så viktig, jeg kan bare overføre til nasen evt og la være å bruke de jeg ikke får inn.

Den SSD'en som står i min gamle nå, kjøpte jeg like etter at de kom ut og er på 60 GB og merker at den er litt liten for å si det slik. Jeg tenkte liksom at det dobbelte for holde,men du har rett det fyller seg fort opp, spessielt om man ikke rydder i blandt.

Jeg skal titte litt på windforce serien også.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har org kjøler i min htpc og det fungerer bra. Den blir kun brukt til streaming av film osv så har pr dags dato ikke noe dedikert skjermkort i den.

Bruker gigabyte geforce gtx 770 4gb i den stasjonære.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er mye fornuftig i maskinvaren du har valg, dog ganske dyrt oppsett.

Personlig ville jeg gått i meg selv for å sjekke om man faktisk trenger å spille på den, ellers kan du fint kutte ut skjermkortet.

I tillegg er det jo et veldig dyrt kabinett vil jeg si. Bare på de to komponentene kan en presse ned prisen nesten 4000.

Det kjipe og fornuftige valget er å beholde mest mulig (kabinett osv) og kjøpe delene løst. Det fine her er jo at alt blir nytt og sammensatt, så da kan du bare klage hvis ting ikke fungerer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo også et fornuftig innlegg, og jeg har nå gått litt i meg selv. Spille trenger jeg ikke, så da dropper jeg skjermkort. Sparer meg for kr,varmeutvikling og støy. Så da regner jeg med det holder med en 500W psu?

I tilegg trenger jeg ikke Blueray-drev, så den er byttet ut med en DVD-RW.
    Jeg valgte også å legge til 2 stk 92x92 mm vifter siden det er plass til det i kabinettet, disse er jo så å si lydløse. Resten er vel likt tror jeg. Bortsett fra at jeg ikke trenger OS og 3 års garanti/service

Jeg fant også ut at jeg ikke trenger større enn 120GB SSD, blir det fullt kan jeg bare legge på den andre disken. Stort sett alt bortsett fra OS og innstallerte programer går rett til NAS.

Alt i alt sparte det meg for 3957,- NOK. Så totalsummen blir 9038,- NOK. Lista blir da seende så her ut:

Kabinett: Komplett.no - Silverstone SST-CW02B-MXR-USB 3.0 Crown
    Strømforsyning: Komplett.no - Corsair CX 500M, 500W PSU
    Hovedkort: Komplett.no - ASUS GRYPHON Z87, Socket-1150
    Prosessor: Komplett.no - Intel Core i5-4670K Processor
    Ram: Komplett.no - Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
    SSD: Komplett.no - Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
    SATA disk: Komplett.no - WD Desktop Blue 1TB
    DVD-RW: Komplett.no - ASUS DVD Writer, DRW-24B5ST
    2 stk vifter: Komplett.no - Noctua NF-B9 PWM 92mm Vifte

Noen flere innvendinger? Noe jeg burde bytte ut? Alle er enige i at jeg burde droppe skjermkort og at onboard grafikk holder, tom til 4k?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette nå

Personlig ville jeg kastet inn dette da det er minimal økning i pris her.

Komplett.no - Seagate Barracuda® 2TB

100lapp ekstra for en 1T er verdt det

Komplett.no - ASUS Radeon HD 6450 1GB DDR3 Silent

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nyeste haswell-prosessoren takler full-hd fullt ut, inkl nesten 24 hz. Noe som bør være mer aktuelt enn 4K som fortsatt er et stykke unna. Så kan man heller smelle til på et skjermkort den dagen det blir aktuelt.

Ekstra skjermkort drar opp strømforbruk, kjølekrav og støynivå.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Then I think it's a done deal! Jo mindre strøm,varme og støy jo bedre, sant det. Eneste som bekymrer meg litt er at drivere til onboard gpu som regel ikke blir oppdatert like hyppig som dedikerte skjermkort. Tror jeg da... Det er hvertfall tilfelle på min gamle pc,derfor er det et dedikert skjermkort i den.

Jeg gir etter for tipset ditt johnsen90 og oppgaderer disken til 2 TB.
    Siden jeg har 5 disker i min gamle pc som er like gamle, 4 av de er på under 300GB og den siste er på 500 GB, kan jeg tømme de 4 minste,overføre til den nye og arkivere de i en skuff eller noe til jeg evt trenger dem igjen. Er jo egentlig bare tull og ha så små disker stående om man ikke absolutt trenger de. Da beholder jeg den på 500 GB slik at det blir totalt 3 disker i kabinettet. Mulig jeg kutter ut den siste på 500 GB også, og overfører det meste til en NAS. Samtidig kan jeg rydde litt og slette det jeg ikke trenger og det er det sikkert MYE av...

Takker så mye for innspill!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Lykke til med byggingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hade absolut lagt de två hundrallapparna på en Samsung SSD i stället för Kingston. I både kvalitet och livslängd (läs tester på anandtech som är bäst på ssd generellt) är det en mycket bättre systemdisk. Annars, knallfin maskin.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duly noted! Jeg fullfører ikke bestillingen før søndag da delene ikke blir sendt før midten av neste uke uansett. Så om folk har flere annbefalinger er det bare å komme med dem!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •