Oppløsning i overlay med nVidia 6800gt og X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning i overlay med nVidia 6800gt og X1

Har nettopp oppgradert til et nVidia ASUS 6800gt fra et ATi 9700pro, men har litt problemer med prosjektoren. Problemet er "tearing"/hakking i bildet eller at bildet deler seg litt horisontalt ved raske bevegelser over lerettet.

Jeg tror grunnen kan være refresh raten prosjektoren bruker under film avspilling, 85hz. Burde vel helst hatt 50,60,72 eller 75hz for at den skal stemme best mulig med antall bilder i sekunder for PAL og NTSC?

Men er det noen måte å endre frekvensen i overlay?

En annen ting er at i de fleste divx filmer kjører prosjektoren bare 640*480, noen måte å endre det på også?

Ellers, i noen dvd filmer med 720*576 oppløsning blir bildet helt galt, fordi prosjektoren ikke støtter denne oppløsningen ordentlig men blir "bedt" om å bruke den allikevel..

Noen som har noen tips? Generelt bare hvordan man kan sette opp hvilke oppløsninger og frekvenser prosjektoren skal bruke ved avspilling av video i overlay?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør kjøre maks 60 Hz mot en DLP projektor, for chippen takler rett og slett ikke mer. Ved høyere refresh rate vil du få frame dropps.

Ellers, i noen dvd filmer med 720*576 oppløsning blir bildet helt galt, fordi prosjektoren ikke støtter denne oppløsningen ordentlig men blir "bedt" om å bruke den allikevel..
    Hvis du fremdeles bruker X1 bør du sette oppløsningen ut fra PC til 800x600, og la PC'n gjøre skaleringen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    du bør kjøre maks 60 Hz mot en DLP projektor, for chippen takler rett og slett ikke mer. Ved høyere refresh rate vil du få frame dropps.

Hvis du fremdeles bruker X1 bør du sette oppløsningen ut fra PC til 800x600, og la PC'n gjøre skaleringen.
    jeg kjører 800x600 60hz i windows, men når jeg setter på film endrer oppløsning og frekvensen seg ettersom hva slags video det er. Dette skjer i alle spillere så lenge jeg bruker vanlig overlay.

Uansett hva jeg setter oppløsningen til i windows så endrer den seg ved avspilling av film til feil oppløsning og feil frekvens. Med ATi kortet endret frekvensen seg alltid til 60hz, men med det nye kortet og nVidia driverne endrer den seg til maks frekvens!

Finnes det noen programmer som kan endre oppløsning\frekvens i overlay, eller som kan alltid tvinge 800x600 60hz?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har testen prosjektoren på en annen (bærbar) pc og fikk da bekreftet at det er 85hz som er problemet. Når jeg satt den til 60hz på var bildet helt fint..

Men er det virkelig ingen andre som har et skjermort basert på nVidias 6800 serie som bruker dual skjerm opsett med prosjektor???

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kebabi
    Men er det virkelig ingen andre som har et skjermort basert på nVidias 6800 serie som bruker dual skjerm opsett med prosjektor???
    Det henger nok sammen med at ATI Radeon kortene helt inntill nylig har vært MYE bedre til HTPC bruk. Nå når nVidia endelig har skjønt at kortene må optimaliseres for 2D også, vil nok flere etter hvert også bruke disse kortene. I følge "ekspertene" er det nå nVidia som er kongen på haugen i HTPC sammenheng.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av kebabi
    Det henger nok sammen med at ATI Radeon kortene helt inntill nylig har vært MYE bedre til HTPC bruk. Nå når nVidia endelig har skjønt at kortene må optimaliseres for 2D også, vil nok flere etter hvert også bruke disse kortene. I følge "ekspertene" er det nå nVidia som er kongen på haugen i HTPC sammenheng.
    det er greit hvis man har en ren htpc som BARE er koblet til prosjektor, for da har man full kontroll over oppløsning og refresh rates.

Men for meg kan man jo si at 6800 serien SUGER for å vise film på prosjektor når det er en secondary monitor, fordi den kjører automatisk max refresh rate! Og i tillegg kjører en oppløsning som ikke infocus x1 støtter!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •