Liten HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Liten HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten HTPC

Blir nok å bygge en HTPC selv.
    Jeg er ikke spesielt sterk på PC HW for tiden, og har ikke bygget PC før.

Har surfet "endel timer" på nett og fått råd i butikk, for å lære. Har satt sammen en utstyrsliste: HTPC m-itx
    Og kommentert litt i den.

Håper noen kan kikke på den og gi råd.

Noen med erfaring fra Streacom FC8 EVO kabinettet?

Edit: PCen har blitt dyrere enn først tenkt, er det noen valg jeg har tatt som er overkill?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen der får du en Mac Mini. Kjøp basismodellen, bytt til SSD og evt mer ram så har du en liten og nett maskin. Den er ikke vifteløs som streacom kabinettet, men jeg har aldri hørt viften på min. Har du en win lisens så slipper du også unna OSX hvis du så måtte ønske.

Det er gøy å bygge, men av å til kan det lønne seg å vurdere andre løsninger.

-R

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten og fin den ja.
    Men ønsker ikke ett Apple produkt.

Prisen for en slik med tilsvarende specs ser ut til å bli ca det samme også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en flott maskin, ikke så veldig ulik den jeg bygde selv.
    Harddisken ville jeg kuttet ut, og heller kjørt NAS, evt. ekstern backup.
    Spinnende harddisk genererer mye støy, både på grunn av selve spinningen men også vibrasjoner. Skal det være HTPC er støy en faktor, du har jo selv kjøpt vifteløst kabinett. Her vil vinninga gå opp i spinninga, bokstavelig talt

Å kjøpe 2 SSD og sette i RAID er en god ide, men ikke nødvendigvis pga. ytelse. Dagens SSD'er er såpass kjappe (min HTPC med SSD starter på 3 sek, ferdig innlogget i Win8 ) at det ikke vil være stort å hente der.
    Når det gjelder sikkerhet er det mer å hente, da du kan ha to SSD'er med samme innhold.
    RAID gir deg to modi: Stripet, og speilet. I stripet modus lagres data på to disker, noe som gjør at den leser og skriver data dobbelt så raskt som om du hadde bare en. Ulempen her, er at hvis den ene disken ryker, så ryker alle dataene dine.
    I speilet modus lagres den samme dataen samtidig på begge diskene. Med andre ord, ryker en disk, så har du alltid en fersk backup på den andre.

Som nevnt i en tidligere tråd, så er Win8 den eneste som gir deg Dolby Digital på Netflix, og det fungerer utmerket til HTPC. Kombiner med et trådløst tastatur, f.eks. Logitech K400 m/touchpad.
    Er i hvert fall veldig fornøyd med min HTPC, lite støy og rask som tusan.

Lykke til med byggingen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kjøpt meg en ferdig nuc pakke på nett.
    Søk på nuc på komplett eller mpx.
    Har ferdig pakke der til 3500 kr. Mindre å smidigere blir det ikke.
    Så ville jeg gått for ekstern lagring og blue ray på usb om du trenger det.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at du bør kutte ut harddisken. Skal du først ha en vifteløs PC, så eliminer alle støykilder du kan. Hovedkortet du har valgt skal passe greit i kabinettet, men husk en ATX forlengerkabel, så selve strømkontakten kan "bøyes" under heatpipene. Det blir rimelig trangt, men det skal gå. Husk også et SATA slimline-adapter til det optiske drevet. Det er en kontakt som gjør om en Molex-power og en SATA-kontakt til den spesielle SATA-slim kontakten drevet har.

Edit: Husk også ekstra kjølepasta. Mengden som følger med kabinettet er alt for lite.

Edit2: Og jeg ville også valgt minnebrikker med lav profil, f.eks. Crucial DDR3 Ballistix Sport VLP. Ikke samme hastighet som de du har valgt, men skal du bare bruke den til HTPC har du ikke bruk for så mye mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, siden jeg ikke får bygd før til høsten kan jeg se hva neste generasjons NUC har å by på.

Nilsga, takk for tips.
    Lavprofil minne sier du, vil jeg fysisk få vanskeligheter med å få de på plass altså?
    Har du erfaring med bygging rundt dette kabinettet?

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg har bygd i dette kabinettet. Du trenger lavprofilsminne på grunn av høyden på insiden av kabinettet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shift
    Nilsga, takk for tips.
    Lavprofil minne sier du, vil jeg fysisk få vanskeligheter med å få de på plass altså?
    Har du erfaring med bygging rundt dette kabinettet?
    Ja, du kan få problemer med at minnet kommer i veien for heatpipes-festene og andre komponenter. Så det sikreste er å gå for (V)LP-minne. Har bygget i dette kabinettet mange ganger, så det er bare å spørre hvis du går for dette kabinettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •