Liten stuepc/HTPC/media center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten stuepc/HTPC/media center

Er på utkikk etter noe som kan brukes som stuepc/HTPC/media center.
    Tenkte i utgangspunktet noe android tv saker ala rikomagic eller minix, men fant ut at jeg ønsker java støtte, og i tillegg er det jo kjekt med full PC funksjonalitet, så da blir det vel en windows PC.

Skal brukes til surfing, streaming, mediasenter og sikkert mer.
    Krav:
    -Gigabit kablet nett
    -Bluetooth (for tastatur og mus)
    -wifi.
    -Hadde vært kjekt om den var litt rask, så oppstarten ikke tar så lang tid (= SSD disk? og ok mengde [8GB?] med RAM?).
    -HDMI ut (v1.4 er vel must)
    -Noen USB porter (2.0 og 3.0 helst)
    -Gjerne digital lydutgang i tillegg.
    -Gjerne liten fysisk størrelse så jeg kan gjemme den bort i tv-benken.

Har forøvrig en NAS, så trenger ikke kjempestor harddisk på den.

Ser de fleste PCer blir levert med Win 8, aldri prøvd det, hvordan er det kontra Win 7? -Ser på nett at det er mange som ikke liker win 8, men sånn er det vel med det meste som er nytt... Noen tanker rundt win7 vs win8 for stuepc bruke?

Har kikket litt på nett, Asus Eee, Lenovo, Acer Revo, også har man mulighet til å bygge selv men da koster det ofte litt mer. Har ikke lyst til å bruke altfor mye penger, men får se ann.

Noen med råd eller anbefalinger?

Takk

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en acer x1930 stående i tvbenken som htpc, funker veldig fint og fysisk størrelse er ihvertfall ikke noe problem (for meg). har montert en ssd i denne, og xbmc starter opp før en rekker å se desktopen, så er kjapp nok i massevis.

har ikke bluetooth dog, og digital ut savner en vel strengt tatt ikke dersom den skal kobles opp med hdmi til receiver ?

anbefaler hvertfall å kjøpe en intel i3/i5/i7 utgave av hva enn du ender opp på.
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygde meg selv en stue-PC i våres, gikk kanskje litt overboard med tanke på specs, men trenger i hvert fall ikke tenke på oppgraderinger med det første

Specs:MSI Z77IA-E53 hovedkort
    Silverstone Sugo SG08B mini-ITX
    Intel Core i7-3770S processor
    Crucial DDR3 1333mhz 8GB Kit
    Corsair SSD Neutron series 256GB
    I tillegg Logitech K400 trådløst tastatur m/touchpad.

Jeg begynte først med en Kubuntu-installasjon, fikk ikke noe dreis på Netflix via det, så hoppet over til en Windows7-lisens jeg hadde liggende. Fungerte greit, men savnet bl.a. Dolby Digital på Netflix. Kjøpte derfor til slutt en lisens på Windows8, og den innebygde appen i ModernUI for Netflix støtter bl.a. Dolby Digital 5.1, og har også en grei app for Headweb.

Anbefaler derfor W8, det fungerer veldig bra på HTPC, så får man bare bruke litt tid på å venne seg til ModernUI (er ikke så vanskelig med rette mentale innstilling)

Med disse speca har PCen startet og er klar til dyst før TVen har funnet frem bildet fra kaldstart
    Lykke til med byggingen

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Intel NUC, stort mindre blir det ikke pt.
    The Intel® NUC Family

Alternativt en asrock, ellers kan du bygge selv.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel NUC er genialt til dette bruket. Men vent 1-3 mnd, ny Haswell versjon er på vei.

Den vil 99% sannsynlig være vifteløs, ha kraftigere grafikkdel ute 24hz bug, ha USB3.0 og bruke mindre strøm. Skal ha en slik selv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Ja, har kikket litt på Intel's NUC nå, får vente å se på den Haswell versjonen (selvom jeg skjønner ikke helt hva Haswell er).

Om jeg bygger selv, så anbefales det intel i3, i5 eller i7 ser jeg. Hvorfor ikke AMD? Er de dårligere/tregere?

Asrock hadde ikke noen med SSD disk såvidt jeg så?
    (Har forstått SSD hjelper bra på oppstartstiden.)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haswell er den nyeste generasjonen CPU fra Intel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer nå å bygge, starter en ny tråd i rett forum http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...iten-htpc.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i samme situasjon som deg, lette mye frem og tilbake, og bestemte meg for å bygge. Hadde handlelisten klar, var inne på Dustin og skulle legge bestillingen og kom da over et tilbud på en Mac Mini.

Jeg er til dels enda motstander av Mac, men størrelsen og spesifikasjonene gjorde at jeg ga den en sjanse. Har skiftet til SSD og innstallert max ram i ettertid. Maskinen starter på ca 20 sekunder.

Jeg har en WHS server + en windows 7 maskin som står som NAS i nettverket.

Mac mini kjører OSX, XBMC og remote desktop for styring av de andre WIN maskinene. Alt fungerer smertefritt. Jeg kjører også WIN 7 via bootcamp, da også med XBMC. Jeg er overhode ikke komfortabel med OSX, men begynner som smått å få litt teken på det.

Se om du ikke finner en brukt en til rundt 3k, skift til SSD og kanskje mer ram så har du en flott og kompakt stuepc.

-R

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja, sjekk denne!

http://www.dinside.no/922708/mintbox...s-fullblods-pc

En "PC" ferdig med Linux. Fint for oss som ikke tar sjansen på å bygge selv. Har lyst på en slik med XBMC. Man kan sikkert kjøre OpenELEC også, men slikt har jeg ikke peling på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •