ATi og klonemodus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ATi og klonemodus

De fleste ATi kort har veldig god support for å koble til en TV til skjermkortet via s-video (eller kompositt). En kjekk feature som jeg har brukt mye er at videomateriale automatisk settes til fullscreen på tv-skjermen uten at en må "dra over" videovinduet over til tven.

Problemet mitt er at jeg ikke har tven tilkoblet s-video, men vga, og da ser det ut til at denne funksjonen ikke lenger fungerer. Dvs, den fungerer kun dersom en setter PC-skjermen og TVen i klonemodus, noe som betyr at begge skjermene må settes opp med samme oppløsning og oppfriskning. Å sette monitoren til PAL oppløsning er ikke en mulighet..

Noen som vet om det finnes noen tilleggsprogrammer eller liknende som gjør samme jobben, dvs å sette alt videomateriale automatisk til fullscreen på tv-skjermen? Vet det finnes noe som heter TV-Tool, men det funker visst ikke til ATi kort..

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener da at jeg har fått det til. Jeg eksperimenterte med dette for en god stund siden. Jeg hadde en prosjektor og en lcd-skjerm, begge koplet med VGA. Da fikk jeg til å ha hele desktop'en på lcd-skjermen mens jeg bare hadde overlay'et på projektoren. Det er vel klone settingen i overlay menyen som er nøkkelen her. Den skal stå til Theatermode. Jeg husker ikke om jeg brukte klone eller dual modus. Jeg har et 9700Pro kort.

Grunnen til at jeg ikke bruker denne metoden er at det fungerer dårlig sammen med 1:1 pixelmapping og det var noen problemer med regulering av overlay-settinger i klonemodus.

John Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at det er mulig å ordne dette via driverne (overlay og kinomodus), men det forutsetter at begge skjermene er i samme oppløsning og oppfriskning (klonemodus). Problemet er at TVen min er satt til progressiv PAL @ 50 Hz og jeg ønsker av naturlige årsaker ikke å sette pc-skjermen til det samme.

Det var derfor jeg lurte på om det var noen work-arounds eller noen tilleggsprogrammer som fikser dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg for øvrig maser om dette er brukervennlighet. Utrolig mye greiere å slippe å måtte flytte vinduer fram og tilbake på skrivebordet bare for å spille av en film. Når TVen var koblet via s-video var det bare å trykke play for så å lene seg tilbake i sofaen..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt ultramon på min tv, har fungert bra(der er det en miror funksjon) (har radeon 9000 pro..)

http://www.realtimesoft.com/ultramon/overview/[/url]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset om ultramon, men det blir kanskje litt "heavy" for PCen min. Den går i alle fall merkbart tregere dersom kloning (mirroring) er aktivert. Desverre ser det heller ikke ut til at Windvd som jeg bruker til å spille av dvd-filmer støtter dette, for tv-skjermen min blir svart uansett hva jeg gjør når dvd spilles av.

Hadde egentlig tenkt meg et enkelt og lite ressurskrevende program som det eneste det gjorde var å automatisk sette all video som spilles på fullskjerm på TVen. Altså la det være i et vanlig windows-vindu på hovedmonitoren og sette det i fullskjerm på TVen, slik som ATi driverne gjør dersom en benytter s-video.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •