Bruke HTPC som surround prosessor/receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke HTPC som surround prosessor/receiver

Hei,

driver og planlegger hjemmekinoen nå. Har Rotel RSP-970 som kun er en Dolby Pro Logic forforsterker. Vil selvsagt ha AC3 + DTS formater og har uansett lyst på en HTPC. Vil jeg kunne spille av AC3 lyd fra PC'en direkte til forsterkeren, eller må jeg gå innom RSP-970? Tenkte å kanskje kjøpe Audigy 4 Pro til HTPC'en i så fall.

Håper dette var forståelig, hvis ikke gi meg et hint så skal jeg prøve å forklare bedre...

MVH
    Trygve

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temaet har nok vært tatt opp flere ganger, men det er mange (inkludert meg selv) som ser på htpc som prossessor og forforsterker som en veldig fristende løsning, kanskje først og fremst pga at man kan få alt i en boks (video-opptaker, musikk- og film avspiller, tv-tuner m.m.m.).
    Med et lydkort med 5.1 eller 7.1-utganger kan du få DTS og AC3/DD ut til en flerkanals effektforsterker avhengig av hva slags programvare du bruker til avspilling. Jeg bruker selv TheaterTek 2.0 og får begge disse formatene ut - TT støtter riktignok bare 5.1, men man kan jo håpe på støtte for flere kanaler etterhvert.
    Har et internt lydkort nå, med de ulemper det medfølger: støy fra andre komponenter i pc'en og et smell uten like når jeg slår av og på som neppe er særlig sunt for forsterkeren. Lurer derfor på å skaffe dette eksterne lydkortet: http://sounden.terratec.net/modules....8&menu=217
    da burde dette problemet forsvinne. I tillegg kan platespiller og flere kilder kobles inn og den kan brukes som forforsterker styrt med fjernkontroll selv når pc'en er slått av. Det eneste jeg er usikker på er hvor bra lydkvaliteten kan være. Prisen i Norge er faktisk den laveste jeg har vært borti - mulig de har satt ned prisen nylig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant, hvor får man tak i dette? Det viktige blir altså at lydkortet på en eller annen måte har utganger for hver kanal slik at man kan koble direkte til forsterkeren. På denne måten slipper jeg å kjøpe ny forforsterker til Rotel 5-kanals effektforsterkeren min. I stedet kan jeg kjøpe en ekstra effektforsterker for å evt. koble til sub'er og flere enn 5 kanaler.

Trygve

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det dette kortet er ment for. Komplett har det under Lydkort->FireWire.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som et spennende produkt. Jeg er likevel litt skeptisk, mest pga. prisen. Jeg kan ikke forestille meg at DAC'ene er av særlig god kvalitet. Heller ikke volumkontrollen. Jeg tror neppe denne boksen kan erstatte en OK surround reciever (som også koster noen lapper ekstra). Håper jeg tar feil.

Noen som vet om denne boksen låter bra? Hva ville du sammenlignet ytelsen med?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye fram og tilbake har jeg kommet fram til en ny kandidat som burde være perfekt til dette bruket: M-Audio Delta 1010 som ekstern løsning eller 1010LT som er en mye billigere PCI-variant med breakout-kabler:
    http://www.m-audio.com/products/en_u...1010-main.html
    http://www.m-audio.com/products/en_u...10LT-main.html
    Begge har ti kanaler ut og inn + digital I/O (coax)
    Den eksterne utgaven har i tillegg balanserte inn- og utganger. Minus er mangel på volumkontroll, men elektronikken er nok i en helt annen divisjon enn Terratec-løsningen.
    Begge har AC3/DTS pass-through og bass management.
    Om man leter litt skal det gå an å få 1010 for rundt fire lapper og 1010LT for under to. Satser på å legge sistnevnte under juletreet til meg selv i år.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste blir når HDMI standarden slår igjennom.

Multikanals høyoppløselig ukomprimert lyd + video over en kompakt kabel mellom pc, forsterker, dvd spiller og tv.

K.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •