VPN - Anonym surfing - Erfaringer/utfordringer - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 158
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Bruke VPN på primær maskin, ikke lurt, da vill man før eller siden røpe seg ganske raskt.
    Jeg også lurer på hva du tenker på her? Tenker du på IP lekkasje? Er vel samme hvilken maskin man sitter på, om du bruker den primære eller sekundære så er de jo bak samme nett uansett. Ser ikke helt logikken i påstanden din. Please elaborate..

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    du som har private internet access.....høres en må åpne porter og greier for torrent, er det enkelt og fungerer greit?
    Port må forwardes uansett hvilken VPN eller ISP man bruker for programmer som er avhengig av dette. Jeg kan bare svare for meg selv og jeg syns hvertfall det fungerer ypperlig de gangene jeg har testet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hsvendse: Jeg tenkte mer på at vist man bruker VPN for å holde seg skult og man bruker eks facebook med sitt ekte navn via VPN, da har man røpet sin anonymitet.

Alt kan spores, men det blir ikke lett når man bruker en VPN der exit IP`ene deles mellom flere brukere og ingen ting logges og man ikke surfer eller logger inn på steder der man bruker sin ekte identitet.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strike: takker for gode og informative svar Jeg har vært borte i hele dag og drevet med ved resten av tiden så jeg har ikke rukket å teste noe men skal få sett litt på det i morgen og prøve å reinstallere og se hvordan det blir da.

På den bærbare jeg sitter på nå (wifi tilkoblet) så har jeg full nedlastingshastighet ifølge speedtesten til telenor. Men jeg har heller ikke isntallert VPN på denne maskina da det som regel bare er frua som bruker den.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Jeg tenkte mer på at vist man bruker VPN for å holde seg skult og man bruker eks facebook med sitt ekte navn via VPN, da har man røpet sin anonymitet.
    Da ser jeg hvor du ville. Ja det er jo forholdsvis enkelt for facebook å se i loggen sin å finne den ekte IP'en du har brukt tidligere. Men hva du gjør på facebook kan jo ikke kobles til noe du f.eks laster ned. Om du derimot gjør noe som er i strid med reglene til facebook så er det jo lett å finne den ekte IP adressen siden dette ligger i loggen dems, pluss at de har ditt navn. Så slik sett har du jo fullstendig rett.

Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    strike: takker for gode og informative svar:smile: Jeg har vært borte i hele dag og drevet med ved resten av tiden så jeg har ikke rukket å teste noe men skal få sett litt på det i morgen og prøve å reinstallere og se hvordan det blir da.

På den bærbare jeg sitter på nå (wifi tilkoblet) så har jeg full nedlastingshastighet ifølge speedtesten til telenor. Men jeg har heller ikke isntallert VPN på denne maskina da det som regel bare er frua som bruker den.
    Bare hyggelig vettu! Btw. En ting jeg har glemt å nevne er at om du benytter både kablet og trådløst også er aktivert så vil killswitch funksjonen kun funke på en av tilkoblingene. Derfor frarådes det å ha begge tilkoblingene aktivert.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, greit å disable en av de da ja Jeg har kun trådløst og ikke satt på port forwarding. Er det noe jeg også bør skru på? for programmer som utorrent osv.

Mista nettet istad etter å ha fjernet kill switch fra app, og disconnected og exit PIA. Fikk beskjed om DHCP for trådløst hadde blitt disablet, så det er vel et sikkerhetstiltakt i PIA som endret seg, men når jeg fikk på den igjen så funket det. Greit å være obs på, om man ikke ønsker ha på VPN hele tiden og er på trådløst nett.

Ikke sett noe settings for proxy enda, så skal sjekke de litt på hjemmesiden deres og support forumet der, siden jeg er litt skeptisk til å sitte på VPN hele tida, om man mister litt hastighet. Ellers, helt supert hittil.. ikke merket noe til at jeg detter ut eller noe annet enn når jeg selv disconnected hehe.

EDIT: hvordan er det med andre trådløse brukere på nettet når kun du har PIA aktivert? Vil vel ikke ha noe å si det skulle man tro. Men generell regel er jo at man er mindre sikker på trådløst, selv med mac filtrering og skjult ssid.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Ah, greit å disable en av de da ja Jeg har kun trådløst og ikke satt på port forwarding. Er det noe jeg også bør skru på? for programmer som utorrent osv.
    Normalt sett får du bedre hastighet om du forwarder en port, pga flere peers kan koble til deg, men noen får bra hastighet uten. Test å sjekk hvordan det utarter seg hos deg. Får du samme hastighet uansett så burde du ikke aktivere port forward, pga bedre sikkerhet.

Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    EDIT: hvordan er det med andre trådløse brukere på nettet når kun du har PIA aktivert? Vil vel ikke ha noe å si det skulle man tro. Men generell regel er jo at man er mindre sikker på trådløst, selv med mac filtrering og skjult ssid.
    Bruker du kun appen på din maskin vil andre brukere av nettet ikke bli berørt. Setter du det opp i din router (om du har en som tilater det) så vil alle enheter bli berørt.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å vite! takker. Skal sjekke litt mer inne på forumet så slipper du alle disse n00b spørsmålene hehe rolig kveld her idag, har 2 kalde i kjølen jeg snart må jekke meg tenker jeg. Spiller litt neofolk på anlegget.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VPN Services That Take Your Anonymity Seriously, 2013 Edition | TorrentFreak

We tried to ask direct questions that left providers with little room for maneuver. Providers who didn’t answer our questions directly, didn’t answer at all, or completely failed by logging everything, were simply left out. Sadly this meant that quite a few were disregarded.

This year we also asked more questions, which are as follows:

1. Do you keep ANY logs which would allow you or a 3rd party to match an IP-address and a time stamp to a user of your service? If so, exactly what information do you hold?

2. Under what jurisdictions does your company operate and under what exact circumstances will you share the information you hold with a 3rd party?

3. In the event you receive a DMCA takedown notice or European equivalent, how are these handled?

4. Which payment systems do you operate and how are these linked to individual user accounts?

The list of providers is a tiny sample of the thousands out there today and is not comprehensive by any means. Providers not covered this time around will be added during the coming weeks. All responses listed below are in the words of the providers themselves and the order of the list does not carry any meaning.

EDIT: Hvordan er det egentlig med PIA som man får US basert IP av? Vil ikke dette omfattes av DLD, PRISM osv.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang DLD så står svaret ditt i linken fra torrentfreak: "We chose the US, since it is one of the few countries without a mandatory data retention law."

Ang PRISM kan du lese deres respons her: https://www.privateinternetaccess.co...2013/06/prism/

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg orket ikke lese gjennom alle postene så beklager om dette har blitt spurt om før, men går ikke all trafikken gjennom vpn levrandøren om man benytter slike løsninger? Vil ikke dette gjøre nedlastningen mye tregere?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, dette har blitt svart på før. Du har også rett i at all trafikk går igjennom VPN (om du ikke spesifikt router den utenom).

Sitat Opprinnelig postet av strike
    For du vil aldri oppleve å få din fulle hastighet med en VPN (isåfall er du veldig heldig),så proxy kan være ett alternativ om man trenger maks fart.
    Man regner mellom 10-20% fall i hastigheten på en VPN (avhengig av protokoll) pga av kryptering.
    I tilegg til det over så vil hastigheten komme ann på last på serveren,hvor langt du er unna den og hvilken route trafikken tar. Men noen her opplever jo å få full fart med VPN.

Om du vurderer VPN så vil jeg anbefale deg å lese igjennom hele tråden da det kommer opp ting du kansje ikke visste om og hvordan du kan løse de.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avinstallerte VPN nå og testet hastighet da og da er det full fart, ca25mb både opp og ned.
    I linken du la ut så virker ikke download så jeg la inn versjonen fra private interent acsess sin side igjen og da er det rett ned på ca 5mb i ned hastighet og ca 10 opp på diverse hastighetstester. Bruker UDP tilkobling nå men prøvde også den andre og det var det samme. Ikke port forwarding denne gangen da det heller ikke hjalp. Får prøve kundeservice en gang til men går idet ikke da så prøver jeg en annen tilbyder og ser hvordan det fungerer der.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier det en en gang til. Ikke stol på slike nettsider med hastighetstest når det kommer til VPN. Jeg ser ikke hvorfor du henger deg opp i dette. Det er vel faktsik nedlastinghet som teller vel....??? ikke hva en test sier.... Du skrev tidligere at du fikk 2,4MB/s som er 19,2Mb/s. Dette er helt i tråd med hva du kan få med OpenVPN når du trekker i fra kyptering.

Når en test viser at du får 4 ganger så mye i upload (viser til YeOlde sin test) enn hva du har tilgang på, så sier det seg selv at den ikke kan stoles på. Dette er jo ikke fysisk mulig, du kan IKKE få MER i hastighet enn hva din ISP tilbyr deg.....

Du kan jo prøve en annen protokoll å se om du får mer hastighet, eller prøve en annen levrandør. Om du får la oss si 20Mb/s på hastighettesten på neste levrandør og du likevel får 2,4MB/s som igjen er 19,2Mb/s (8 bit i en byte) når du tester torrents så er du jo like langt.. ser du ikke det? Hastighetstester kan man ikke henge seg opp i når det gjelder VPN. Se på faktisk nedlastingshastighet.

Det virker som at du tror du får bare 5Mb/s... Når en nedlasting viser noe helt annet... Du må huske å skille på BITS og BYTE.. eller MB og Mb..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pga. krypteringen av traffikken kan man faktisk få mer upload når man bruker vpn. Dette er fordi krypteringen også komprimerer traffiken mellom deg og vpn tilbyderen din. Alerede komprimert data vil ikke komprimeres mer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga av akkurat dette er speedtest sider ikke nøyaktig når det gjelder VPN. Men du får det til å høres ut som at du på magisk vis pga komprimering for høyere upload hastighet enn hva din ISP kan tilby deg. Dette er jo ikke tilfelle, (meg bekjent hvertfall) du er alltid begrenset av hastigheten på linja di. Din ISP har satt en cap, og du kan ikke bare på magisk vis overstige denne. Du må gjerne belære meg om jeg tar feil altså, gjerne med kilder på dette.

Det kan se ut som at du får høyere upload ja, men i realiteten er ikke dette tilfelle. Du kan se på det som en rar/zip fil. Du komprimerer en fil, denne blir da mindre i størrelse, men når du pakker den ut igjen vil den fortsatt komme ut i sin orginale størrelse og du er fortsatt begrenset til lese/skrive hastigheten på disken din. Eller tar jeg feil?

Jeg får også høyere upload enn hva min ISP tilbyr meg på en speedtest, men dette gjenspeiler seg ikke på faktisk hastighet når jeg uploader noe.

Bare litt matte på slutten slik at man unngår missforståelser. Din ISP oppgir sin hastighet i Mb/s (Mega BITS per sekund) det samme gjør en speedtest.

Når du laster ned en fil fra hvor som helst f.eks et torrentprogram opererer man vanligvis med MB/s eller KB/s (Mega BYTE og kilo BYTE). Det er 8 bits i en Byte.

La os si du har en 25/5 linje. Altså 25Mb ned (25 Mega BITS) og 5 Mb opp (5 Mega BITS) Du kan da maks oppnå: 25/8=3,125 MB/s (Mega BYTE) ned og 5/8=0,625 MB/s (Mega BYTE) eller 625 KB/s (Kilo BYTE)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt strike. Skulle kanskje utdypet meg mer i sist innlegg.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare jeg skulle legge til litt mer info som jeg har glemt å nevne tidligere for de som er interissert.

For de som virkelig tar sikkerheten på alvor og ikke vil stole på VPN levrandørene. Så kan du jo finne et land der de ikke har "så strenge" nettlover, leie deg en VPS (Viritual Private Server) og sette opp VPN på denne. Da administrerer du selv serveren og har kontroll på hvilke logger som førers osv. Dette koster selvsagt mer enn en VPN men tilbudet fins for de som ønsker.

Virker som hastighet er en gjenganger her. Kansje en seedbox er tingen for noen. Denne løsningen er det også mange som benytter seg av. Det er helt åpenbart hvem som bruker en slik løsning og jeg oppfordrer IKKE til det slik det er sagt. Mine meninger ang fildeling står klart lenger bak i tråden.

Når det er sagt så går seedbox ut på noe av det samme som en VPS, bare at det er satt opp og ment for torrents og at du ikke selv administrerer serveren. Firmaer leier servere hos "serverhaller" som tilbyr svært høy hastighet, type 1Gb eller 10Gb ned og opp.

Du som bruker kan leie en plass på serveren sammen med flere andre, (eller du kan leie en dedikert seedbox, som i bunn og grunn er det samme som VPS) og du får tildelt en viss stor hardiskplass du kan laste ned på og slette filer etter ditt ønske.

Som sagt er dette ment for torrents, og seedboxen er ferdig satt opp med torrent programvare. Siden serveren står i en datahall med høy hastighet så er torrenten ferdig på sekunder. Og du kan laste den ned til din datamaskin via som regel HTTP eller FTP eller streames direkte fra serveren om det er en mediafil.

Seedbox brukes veldig ofte av store uploadere herav navnet SEEDbox. Siden det er snakk om så høy hastighet, så kan du begynne å seede iløpet av sekunder med høy hastighet.

Det er jo en viss sikkerthet rundt denne løsningen. I og med at torrenten aldri berøres av ditt nett eller din IP,men går rett til seedboxen. Det mange ikke tenker på er at det er ulovelig å laste ned piratvare uansett hvilken protokoll det går over, om det er HTTP,FTP eller P2P spiller ingen rolle.
    Og her er jo også litt av problemet, seedbox tilbyr igen annen sikkerhet enn at torrentene blir lastet til seedboxen og er aldri innom din IP. Helt til du laster de ned fra seedboxen til din maskin.

Med mindre du har en VPN i tilegg så er du screwed (i mine øyne hvertfall), med våre nettlover. Seedbox er dyrere enn VPN og skal du ha VPN i tilegg så begynner vi å snakke smør på flesk. Når det gjelder nedlasting, først laste den ned til seedboxen og så til din pc. If you see what I mean.. Isteden for kun å bruke VPN.

Du kan på en måte sammenligne en seedbox med en proxy. Din IP berører aldri selve torrenten. Men når du laster ned den ferdige torrenten fra seedboxen via HTTP, FTP eller whatever så går det på din IP slik at din ISP kan se all trafikken. På samme måte skjuler proxy din IP,men din ISP ser fortsatt all trafikken.

Du kan selvsagt streame innholdet til din pc hvis det er snakk om en mediafil, uten å måtte laste den ned så kan du ikke bli tatt for nedlasting. Dette er jo litt i gråsonen i forhold til lovverket. Om seedbox levrandøren logger din IP, så er du screwed uansett, da det var du som startet nedlastingen til seedboxen. Og levrandørern kan utlevere din IP om de får en DMCA notice.

Du kan også selsalgt bruke en seedbox til annet enn torrent, men det er torrent brukere som er målgruppen her.

Jeg selv har aldri testet seedbox, da jeg ikke laster noe særlig ned så dette er bare informasjon jeg har skaffet ved å surfe random sider.

Bare litt info som kansje er til hjelp for noen.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt greit at man ikke skal stole på speedtester rundt om men når jeg har prøvd sikkert 10 forskjellige og alle viser mellom 5-10mb og så fort jeg deaktiverer vpn går de alle opp til ca 25 igjen.

Har prøvd youtube på diverse HD klipp og jeg har ikke sjangs til å spille de av uten at det blir buffer pauser med VPN aktivert. Dette er ikke noe problem uten VPN aktivert så at linja blir veldig mye tregere finnes det liten tvil om. Men samtidig får jeg jo bra hastighet ned i utorrent?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du får bra hastighet ned når du laster ned via utorrent, så er det ikke hastigheten som er problemet. Det må være noe annet som påvirker problemet ditt med youtube isåfall. Gjelder dette også andre ting eller bare youtube? Og speed testene kan du bare glemme, de er ikke verdt å se på.

Prøv å last ned en video fra youtube med youtube downloader eller lignende software å se hvilken hastighet du får (la nedlastingen gå en stund slik at hastighet får stabilisert seg).

Prøv også følgende settings i PIA appen: Connection type: tcp remote port: auto og local port:53 Prøv også de andre portene å se om det blir forskjell.

Hvilken MTU verdi har du i routeren din?
    Har du testet youtube med HTML5 hvis ikke, test å se om det blir forskjell. https://www.youtube.com/html5

Siden hastigheten går ned når du legger inn port i utorrent, og at heller ikke kill switch funker hos deg, så skal jeg være enig i at det skjer noe merkelig hos deg.

Funker ingenting så har jeg ikke flere forslag for øyeblikket. Men det er ikke hastigheten som er problemet ditt, den har vi konstatert er sånn ca der den skal være.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •