VPN - Anonym surfing - Erfaringer/utfordringer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 158
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skulle de reagera på $10 i månaden fick de nog en del att göra. Men om du vill kan du ju göra fiktiva visakort och betala med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke summen som er poenget, men at du ligger inne med fult navn i systemet.
    Det har noe å si vist du vill være så anonym som mulig.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Citrix leverer applikasjons løsninger primært for bedrifter, som bruker tynnklienter for å jobbe opp mot en server.
    Og mye annet, deriblandt også VPN løsninger (primært bedrift) men da i en helt annen setting enn hva vi snakker om her.

Men dersom en går tilbake til trådens utgangspunkt, har dere som har erfaring med VPN leverandører noen klare anbefalinger til VPN leverandører?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo et hav av levrandører, men det er jo kommet en del anbefalinger allerede. Hva med å ta en titt på dem? Nå er jeg egentlig veldig fornøyd med private internet access, så kan varmt annbefale dem som jeg har gjort tidligere i tråden.

Bare velg en som ikke logger noe, what so ever, heller ikke tilkoblings tidspunkt. En annan fordel som jeg har nevnt tidligere er om de tilbyr "shared VPN". En ting jeg går etter er hvor bra app de tilbyr og hva slags løsninger denne har. Sett opp en topp 3 liste og send dem en mail å spør om hvilke funksjoner appen har er mitt tips. Også bør de jo kunne tilby at du kan være logga på flere enheter samtidig.

Og som svar nevnte er det også en fordel og velge en der du kan betale anonymt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å kalle en spade for en spade. De fleste som er interessert i denne typen VPN er de som har noe å skjule. Mange av disse selskapene er driftet av "entusiaster", eller som AirVPN selv sier det:

"...operated by activists and hacktivists in defence of net neutrality, privacy and against censorship:"

Er det noen spesiell grunn til å anta selskaper drevet av "hacktivister" skal være til å stole på? Man legger jo i praksis sin internett-aktivitet i hendene på en "gjeng hackere" (for å sette det litt på spissen).

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er bare å kalle en spade for en spade. De fleste som er interessert i denne typen VPN er de som har noe å skjule. Mange av disse selskapene er driftet av "entusiaster", eller som AirVPN selv sier det:

"...operated by activists and hacktivists in defence of net neutrality, privacy and against censorship:"

Er det noen spesiell grunn til å anta selskaper drevet av "hacktivister" skal være til å stole på? Man legger jo i praksis sin internett-aktivitet i hendene på en "gjeng hackere" (for å sette det litt på spissen).
    Det er en slik holdning er som er med på ødelegge privatlivet.

Så du synes det er greit at man lenger ikke er uskyldig til det motsatte er bevist, men skyldig til det motsatte er bevist?

Politikere skal tjene samfunnet. Vi som et samfunn har gitt dem privilege til dette, mot at de skal tjene oss. Historien viser at slik overvåkning blir missbrukt og det vil det denne gangen også.

Jeg kjøper masse filmer og blu-rays, har både wimp, spotify, netflix og HBO, men bruker fortsatt VPN.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Det er en slik holdning er som er med på ødelegge privatlivet.
    Hehe - beklager at jeg har ødelagt privatlivet ditt

Det eneste jeg prøvde var å belyse at det kan være mye rart der ute som man ikke nødvendigvis bør stole på - hadde ikke sa mange dypere tanker enn det...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: oooooo,......at man bruker VPN betyr ikke at man er kriminell, hva med eks med journalister som er i veldig urolige strøk og trenger å få sendt data hjem? Som kansje det står mellom liv og død vist de blir oppdaget?

La oss ta en av de store astrill.com, de skal vite alt om deg, ink mobilnummer.
    Jeg stoler mindre på de enn air, for å si det sånn.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    RuneW: oooooo,......at man bruker VPN betyr ikke at man er kriminell, hva med eks med journalister som er i veldig urolige strøk og trenger å få sendt data hjem? Som kansje det står mellom liv og død vist de blir oppdaget?
    Jeg har aldri sagt at all bruk av VPN er noe grusomt og kriminelt, bare at det ikke er noen garanti for 100% anonymitet (siden man ikke aner hvem som drifter disse tjenestene eller hva slags intensjoner de har).

Når det er sagt, er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til at de fleste som (plutselig) er blitt interessert i disse VPN-løsningene her til lands vil "gå under jorden" av helt andre grunner en sin regimekritiske journalistikk...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri sagt at all bruk av VPN er noe grusomt og kriminelt, bare at det ikke er noen garanti for 100% anonymitet (siden man ikke aner hvem som drifter disse tjenestene eller hva slags intensjoner de har).
    Som jeg skrev tidligere i tråden, så er det ingen som kan garantere 100% anonymitet. Siden det er digital infrastruktur vi snakker om så vil det alltid ligge igjen elektroniske spor. Men ja, man legger nettaktiviteten i hendene på levrandøren, så det er derfor viktig at man gjør grundig research. Men er du terrorist f.eks så vil ikke en VPN hjelpe deg,det vil stikke noen kjepper i hjulene, men funnet blir du før eller senere uansett.

Når det er sagt, er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til at de fleste som (plutselig) er blitt interessert i disse VPN-løsningene her til lands vil "gå under jorden" av helt andre grunner en sin regimekritiske journalistikk...
    Dette er jeg enig i,men hva andre folk bedriver for være deres sak. Det er ikke noe jeg legger meg oppi hvertfall. Selv har jeg brukt VPN i over 3 år og da ikke for å "gjemme" hva jeg laster ned.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle man hatt dårlig samvittighet for ikke å kjøpe fysiske plater, når streamingtilbudet på film og serier er tiår tilbake streaming-mulighetene som finnes for musikk?. Jeg har netflix jeg altså, men det funker kun(satt på spissen) om jeg vil se home & away, dallas og kapring i høy hastighet.

Det er bransjen som er sin egen fiende, og som ikke er villig til å tenke nytenkning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YeOlde: Ingen ting av det du sier er en unnskylding for å piratkopiere.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    YeOlde: Ingen ting av det du sier er en unnskylding for å piratkopiere.
    Har ikke som formål å unnskylde noenting jeg. Men det er et resultat av deres egen policy og egoistiske tilnærming til kundene sine. Hadde det ikke vært for pirater osv opp igjennom, så hadde man trolig neppe sett noe til tjenester som spotify og wimp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er dette mulig å gjøre manuelt uten en slik app, ved f.eks bruke firewall til å blokkere ønskede programmer når VPN tilkoblingen detter ut. Dette er forøvrig enkelt å gjøre selv. Eller man kan manuelt fjerne router fra routing tables og dermed deaktivere hele internett koblingen. Det er den siste løsningen som er brukt i "Kill switch" funksjonen til appen jeg bruker. Dette er snakk om avansert nettverkskunnskap om man skal gjøre det manuelt.
    strike, kan du gi litt mer detaljert info rundt dette eller gi noen linker som forklarer dette?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Jammen det var jo hyggelig å høre. Siden du er så hyggelig så burde det ikke være noe problem å gi meg alle passordene dine heller slik at jeg kan sjekke mailen din,dine sosiale nettverk etc.. Og at jeg selv kan bestemme hvem jeg velger og dele ut informasjonen til.
    ........
    ........
    Men siden du er så positiv til saken Supertramp, så kan du jo starte med å melde deg frivillig til prosjektet? Du kan jo sende meg en PM om du vil. Alt vil bli proffesjonet håndtert selvfølgelig, ved å få en advokat til å sette opp en kontrakt der det kommer klart frem at dette er frivillig og at de som utfører prosjektet ikke har tilegnet seg informasjonen på ulovlig vis.
    Du får ta deg bryet med å reise hit og snike deg rundt husveggene først, helst i minusgrader - slik at det finnes en plausibel unnskyldning for å tilby deg varm kaffe og ørevarmere......

Men jeg ser poenget ditt og, "nei takk - ønsker ikke å delta"

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RVS
    strike, kan du gi litt mer detaljert info rundt dette eller gi noen linker som forklarer dette?
    For å blokkere et program i f.eks windows firewall kan du teste dette:

1: Koble til VPN.
    2: Åpne "Network and Sharing Center" - høyreklikk på Internet tilkoblings ikonet i taskbaren og velg "Open Network and Sharing Center"

3: Du burde se (minst) 2 nettverk listet under "View Your Active Networks" din VPN tilkobling og din ISP tilkobling. Sørg for at din VPN tilkobling er et "Public Network", og din ISP tilkobling er et "Home Network". Hvis du trenger og endre noen av tilkoblingene, klikk på den og et "option vindu" vil komme opp.

4: Gå til "Control Panel" og klikk "System and Security"

5: Klikk så på "Windows Firewall"

6: I "Windows Firewall vinduet", klikk "Advanced Settings" på venstre side.
    Merk: Du må være logget inn som Adminstrator for å gjøre endringer i Firewall Settings.

7: Du burde se et vindu som heter "Windows Firewall with Advanced Security". I dette vinduet, klikk "Inbound Rules"

8: I høyre panel, vil du se et alternativ for "New Rule", klikk på denne.

9: I "New Inbound Rule Wizard" vinduet (som burde komme opp), gjør følgende:
    * Velg Program å trykk "next"

* Velg programet du vil blokkere all traffik til untatt VPN tilkoblingen, og klikk "next"

* Velg "Block the Connection".

* Huk av "Domain" og "Private". Sørg for at "Public" ikke er huket av.

10: Repeter punkt 9 for "Outbound Rules"

Når alt dette er gjort, bør du teste om det funker. Kjør programmet du lagde "regelen" for, og test at programmet funker når VPN er tilkoblet. Koble fra VPN, hvis alt er gjort riktig burde all trafikk stanse momentant da firewallen vil blokkere programet fra å bruke din ISP tilkobling. Hvis du ønsker å se på trafikken mer nærme, kan du bruke TCPView TCPView for Windows

Hvis du skal blokkere et torrent program, burde du også deaktivere IPv6.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Men jeg ser poenget ditt og, "nei takk - ønsker ikke å delta"
    Fint, det var alt jeg ville.

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du får ta deg bryet med å reise hit og snike deg rundt husveggene først, helst i minusgrader - slik at det finnes en plausibel unnskyldning for å tilby deg varm kaffe og ørevarmere...... :smile:
    Hehe.. Takk for tilbudet, kansje jeg stikker innom for å smake på kaffen og slå av en hifi prat, men ørevarmere nå på sommer'n klarer jeg meg uten,får vente til vinters tid med de ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strike, takker for info'en :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interissert i hvordan du kan blokkere hele internet tilkoblingen når VPN detter ut (isteden for å blokkere programmer med firewall) ved å slette "routes" fra routing tables" så kan dere prøve dere på følgende:

Følgende steg vil sørge for at du ikke lekker din ekte IP adresse når VPN tilkoblingen detter ut. Normalt når VPN tilkoblingen detter ut vil din ekte IP adresse lekke fordi din normale ISP tilkobling fortsatt vil være der. Dette er en litt mer avansert måte enn å blokkere med en firewall, men det er også den sikreste. Det er den jeg liker best hvertfall. Det er mye informasjon, så bear with me..

Jeg har satt min linksys router til 192.168.1.1 (som er ganske vanlig) Min pc's IP er 192.168.1.105. Bare bytt ut mine verdier med dine når du følger med videre.

Start med å åpne opp "Windows command shell" eller "cmd" (som de fleste vil kjenne til, start,run,cmd) så skriver du route print for å vise routing tables. Den første routen er den som kalles "default route" som all trafikk som ikke har en spesifikk destinasjon routes til. Du kan se din pc's IP adresse og din routers IP adresse som ser slik ut:

Du trenger ikke vite hva netmasks er eller hvordan bruke netmasks generelt,du trenger heller ikke vite hva metric er, men du kan jo søke det opp om du vil.

Nå kobler du til VPN, nå vil den legge til en ny route basert på IP adressen til den serveren du velger å koble til. Hvis vi nå skriver route print igjen for å se på routing tabellen. De 2 første linjene vil se noe slik ut:

Du vil nå se at det er 2 default routes, den orginale for ditt nettverks adapter og router samt den nye VPN routen, som har sin egen gateway og interface IP adresse basert på serveren du koblet til. Selvfølgelig vil din VPN levrandør ha forskjellige adresser for disse og kansje forskjellig netmask også. Siden VPN er en protokoll som kjører på toppen av den normale nettverks protokollen så vil tabellen se slik ut. Når VPN er koblet til og den korrekte routing tabellen er satt opp, vil den normale default routen (andre linje) ikke trengs mer. Faktisk er det akkurat her problemet ligger. Hvis VPN tilkoblingen detter ut (den første linjen slettes da automatisk) vil den defaulte routen til din router (andre linje) fortsatt være der og all trafikk vil derfor fortsette som normalt, som vi egentlig ikke vil skal skje fordi det vil lekke din ekte IP adresse.

For å forsikre oss at dette ikke skjer så må vi? Ja, akkurat, vi må slette den defaulte routen mens VPN tilkoblingen er aktiv. For å gjøre dette skriver vi i cmd, route delete 0.0.0.0 192.168.1.1 for og deretter skrive route print igjen for å forsikre oss om at den normale defaulte routen har blitt slettet og at VPN routen er der fortsatt (sammen med flere andre routes som ikke skal bli berørt at det vi driver med).

Så må vi teste at dette faktisk fungerer. Start en nedlasting stor nok til at den varer noen minutter for testing i tilfelle du gjorde noe galt og din ekte IP blir lekket noen få sekunder.

Når du har startet nedlastingen, så kobler du fra VPN. Du burde da se at at nedlastingen stopper. Om du tester dette med et torrent program så ikke vær bekymret over "timeren" i peers listen fortsatt teller ned eller om DHT og PEX fortsatt sier "working". Om du fysisk drar ut nettverkskablen vil den fortsatt telle ned og DHT og PEX sier fortsatt "working"

For å få få VPN tilkoblingen til å funke igjen så kan du ikke bare koble til på nytt. Hvorfor? Jo fordi, du husker vi slettet den defaulte routen til din router som VPN tilkoblingen trenger for å koble til. Så det vi må gjøre er å sette den defaulte routen inn i routing tabellen igjen. Om du testet med et torrent program må du huske lukke dette helt før du går videre. Det er flere måter å legge til den defaulte routen igjen på:

* Hvis du er koblet til med kabel kan du ta ut og inn denne. Eller deaktiver nettverks adapteret og aktiver det igjen om du er på wifi (gjelder foresten om du er på kablet også) Begge deler burde automatisk legge til den defaulte routen til din router. Eller selvfølgelig restart av maskinen.

* I cmd skriv ipconfig /release og deretter ipconfig /renew. Dette funker noen ganger, og noen ganger ikke.

* Eller vi kan gjøre det på den ordentlige måten,ved å manuelt legge til routen. I cmd skriv route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.1.1 [metric 1 if 2]. Det siste i "klammer" er valgfritt og burde ikke trengs med mindre du vil endre metricen (antall hopp) for en eller annen grunn eller vil bruke en spesifik adapter (nummeret etter "if") annet enn ditt vanlige nettverks adapter. Windows vil velge den beste metricen (vanligvis 1) og det beste nettverks adapteret automatisk.

Når du har den defaulte routen tilbake prøv å koble til VPN serveren. Om den ikke kobler til kan det hende du må restarte VPN appen. Når du har bekreftet at du er koblet til så går du tilbake og gjentar stegene der du sletter din defaulte route til din router.

Bare for å ta det med teskje, når du har en stabil VPN tilkobling oppe å går vil du ikke ha den defaulte routen hengende igjen i routing tabellen. Etter du har bekreftet at den er borte og VPN routen er der fortsatt, da er det safe surfe.

Nå når du har lært hvordan det gjøres så for å gjøre det hele bitte litt enklere kan vi lage noen små enkle batch script så vi slipper å skrive alt hver gang. For de som ikke vet hvordan dette gjøres så stater vi med å åpne notepad. Vi lager 3 enkle script som vi kaller f.eks. "Route Print", "Route Delete" og "Route Add". Vi starter i notepad med å skrive Title Route Print, enter for å komme til neste linje, skriv så route print, enter, skriv pause. Lagre så filen som RoutePrint.bat på skrivebordet eller der den er mest tilgjengelig for deg. Neste script, Title Route Delete, enter, route delete 0.0.0.0 192.168.1.1, enter, route print, enter, pause, lagre som RouteDelete.bat Siste script, Title Route Add, enter, route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.1.1, enter, route print, enter, pause lagre som RouteAdd.bat

Finito, nå trenger du bare klikke på de så kjører kommandoene automatisk. Du bruker da "Route Print" om du bare skal sjekke routing tabellen, "Route Delete" for å slette den defaulte routen og "Route Add" for å legge den tilbake igjen. Fiffige greier ikke sant. NB! Som jeg sa i starten så må du huske å endre verdiene etter ditt setup.

Denne måten invollverer flere steg som må gjøres hver gang du vil bruke VPN og er derfor svak for "pilot error" eller brukerfeil om du vil. Det viktigste du må huske på er og alltid dobbelsjekke at den normale defaulte routen til din router har blitt slettet før du kan starte å surfe sikkert. Husk også at windows vil automatisk legge til den defaulte routen igjen ved restart, hvis du tar ut og inn nettverks kablen eller deaktiverer og aktiverer nettverks adapteret.

Jeg går utifra at de fleste vet hvordan man manuelt endrer DNS server slik at denne ikke lekker,så det går jeg ikke inn på. Om noen lurer er det bare å si fra.

Edit: For å sjekke om du lekker DNS kan du sjekke denne siden: DNS leak test

Edit2: Jeg kom på en ting til. Hvis du har en VPN app som kan starte med windows og koble til automatisk så kan du også legge "Delete Route" scriptet i oppstartsmappa i windows slik at den gjør dette automatisk for deg når windows starter.

Først kopier "Delete Route" scriptet til windows oppstartsmappe, ikke flytt den, i tilfelle du trenger den på den lett tilgjengelige plassen du hadde den. I og med at det tar litt tid før windows er oppe å kjører med alle services og prossesser,samt at VPN tilkoblingen din må rekke å koble til før scriptet kjører så må vi legge til en linje i scriptet.

Høyreklikk på scriptet og velg edit. Nå legger du til følgende på andre linje timeout /t n der "n" er antall sekunder du vil scriptet skal vente f.eks timeout /t 200. Om du derimot kommer borti en tast på tastaturet før tiden har gått så vil scriptet fortsette å kjøre. For å forhindre det så legger vi også til /nobreak. Hele kommandoen vil da se slik ut: timeout /t 200 /nobreak

Da var det automatisert i oppstarten så da slipper du å tenke på det hvis pc'en skulle restarte og du ikke er tilstede.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå installert private internet acsess sin VPN og startet opp og er tilkoblet men under nettverks innstillinger får jeg opp 2 nett.ene er privat og er tilkoblet, det andre er offentlig og ikke tilkoblet nett. Det er vels ikkert det som da er VPN.

Men tror ikke det funker slik det skal, for jeg har gjort firewall guiden din men da jeg deaktiverer vpn så skjer det ingenting i utorrent. og prøver jeg dns leak testen din kommer det først opp at jeg er i nederland og i rubrikken under der, tyskalnd og den nederste står det eidsiva bredbånd norway i...

hvordan setter jeg opp og får det til å fungere slik det er ment? Trenger egentlig bare vpn på utorrent men er det like lett å sette det på alt så hvorfor ikke.

EDIT: hvis jeg høyreklikker på local area network connection 2, altså VPN så får jeg opp at hastighet er 10 mps. på det andre så er det 100mps, er dette riktig?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •