VPN - Anonym surfing - Erfaringer/utfordringer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 158
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Strike: Hvordan er hidemyass i forhold til andre vpn tjenester? om du har noe kjennskap til den. Ser den får ganske god score.
    Vel, hidemyass har som sagt fått et veldig dårlig rykte pga av de logger og utleverer data. De har tidligere utlevert data bla til FBI, riktignok var dette pga hackere hadde brukt hidemyass til sine formål. Så lenge de logger data kan de også utlevere de om de får forespørsel om det. Se bla denne artikkelen: VPN Providers Mull ‘Fraudster’ Database In Wake of Lulzec Fiasco | TorrentFreak

Så i mine øyne er hidemyass null vedt som en VPN tilbyder. Og jeg er ikke den eneste, derfor har det også verdt en enorm brukerflykt fra de i det siste, når folk fant ut at de logger data. En VPN skal være anonym og data skal derfor ikke logges.
    Man bør derfor gjøre grundig research når man velgeren VPN levrandør.

Man bør derfor velge en levrandør som i tilegg til å ikke logge data benytter seg av shared VPN. Det vil si at at tilbyderen ikke deler ut unike IP adresser til sine kunder,men alle som logger seg på en server får tildelt samme IP adresse. På denne måten er det (nå skal jeg ikke si umulig) uhyre vanskelig å matche en IP adresse til en bestemt person.

Alle firma er selvfølgelig pålagt og utlevere data om dette blir vedtatt i en domstol,men om VPN tilbyderen ikke logger data så blir jo det litt vanskelig og utlevere data som ikke finnes...

Ingenting er som sagt umulig når det kommer til digital infrastruktur, om man ikke begynner å snakke om kvantesikkerhet da, da er man snart på grensen til det umulige. Men så langt er vi ikke kommet riktig enda,ikke for det kommersielle markeded hvertfall. Det forskes jo i disse tider på akkurat kvantesikkerhet, men blir nok en stund til vi får se dette i praksis for vanlige dødelige.

Akkurat det du sier med å bli brutt og dermed avsløre IP, virker jo ikke være helt optimalt.. Det med å deaktiver ipv6 husker jeg fra linux
    Vel,optimalt er det deffinitivt ikke,men det er jo løsninger for det også. Når man velger VPN levrandør bør man også sjekke hvor avanserte apper de har og tilby.
    Noen tilbyr bedre sikkerthet enn andre. Jeg har prøvd flere VPN levrandører og har hittil ikke funnet noen som leverer en bedre app enn Private Internet Accsess.

Den er veldig simpel og enkel i bruk,men den mest avanserte jeg har sett til nå. Den er basert på OpenVPN appen, den er badre modifisert til det bedre. I appen har man sikkerthetsfunksjoner som "kill switch" som i praksis deaktiverer internett med en gang du blir koblet fra tilkoblingen. Den har også på plass "DNS Leak Protection" som gjør at du ikke lekker din egen DNS server når du er koblet til VPN.

Selvsagt er dette mulig å gjøre manuelt uten en slik app, ved f.eks bruke firewall til å blokkere ønskede programmer når VPN tilkoblingen detter ut. Dette er forøvrig enkelt å gjøre selv. Eller man kan manuelt fjerne router fra routing tables og dermed deaktivere hele internett koblingen. Det er den siste løsningen som er brukt i "Kill switch" funksjonen til appen jeg bruker. Dette er snakk om avansert nettverkskunnskap om man skal gjøre det manuelt.

Man kan også bruke andre små tredjeparts programmer som f.eks vpnnetmon. Men den er å regne som noe ustabil, syns jeg hvertfall.
    Ble en lang post dette,men den har hvertfall noe info til de som er nybegynnere og skal titte etter VPN.

Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Syns Jon Bing hadde en artig kommentar i aftenposten i dag; selv om jeg ikke gjør noe ulovlig, eller noe jeg burde skamme meg over, foretrekker jeg å holde døren lukket når jeg er på offentlig toalett :wink:
    Det var en artig formulering, og i høyeste grad relevant for saken. VPN er et must på offentlige nettverk. Mener nå jeg da...

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Syns Jon Bing hadde en artig kommentar i aftenposten i dag; selv om jeg ikke gjør noe ulovlig, eller noe jeg burde skamme meg over, foretrekker jeg å holde døren lukket når jeg er på offentlig toalett

Forøvrig laster jeg ikke ned noe selv, og netflix etc er uaktuelt så lenge ikke kvaliteten er på blu-ray nivå. Å handle blu-ray filmer koster ikke mange kronene uansett.
    Haha, bra sagt nei enig der, nedlasting og blu ray på disk er helt overlegent.

Snart innflyttningsøl btw

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noe som kan være verdt å lese, sammenligner VPN-tilbydere

Disse garanterer deg anonym surfing - Hardware.no

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Vel, hidemyass har som sagt fått et veldig dårlig rykte pga av de logger og utleverer data. De har tidligere utlevert data bla til FBI, riktignok var dette pga hackere hadde brukt hidemyass til sine formål. Så lenge de logger data kan de også utlevere de om de får forespørsel om det. Se bla denne artikkelen: VPN Providers Mull ‘Fraudster’ Database In Wake of Lulzec Fiasco | TorrentFreak

Så i mine øyne er hidemyass null vedt som en VPN tilbyder. Og jeg er ikke den eneste, derfor har det også verdt en enorm brukerflykt fra de i det siste, når folk fant ut at de logger data. En VPN skal være anonym og data skal derfor ikke logges.
    Man bør derfor gjøre grundig research når man velgeren VPN levrandør.

Man bør derfor velge en levrandør som i tilegg til å ikke logge data benytter seg av shared VPN. Det vil si at at tilbyderen ikke deler ut unike IP adresser til sine kunder,men alle som logger seg på en server får tildelt samme IP adresse. På denne måten er det (nå skal jeg ikke si umulig) uhyre vanskelig å matche en IP adresse til en bestemt person.

Alle firma er selvfølgelig pålagt og utlevere data om dette blir vedtatt i en domstol,men om VPN tilbyderen ikke logger data så blir jo det litt vanskelig og utlevere data som ikke finnes...

Ingenting er som sagt umulig når det kommer til digital infrastruktur, om man ikke begynner å snakke om kvantesikkerhet da, da er man snart på grensen til det umulige. Men så langt er vi ikke kommet riktig enda,ikke for det kommersielle markeded hvertfall. Det forskes jo i disse tider på akkurat kvantesikkerhet, men blir nok en stund til vi får se dette i praksis for vanlige dødelige.

Vel,optimalt er det deffinitivt ikke,men det er jo løsninger for det også. Når man velger VPN levrandør bør man også sjekke hvor avanserte apper de har og tilby.
    Noen tilbyr bedre sikkerthet enn andre. Jeg har prøvd flere VPN levrandører og har hittil ikke funnet noen som leverer en bedre app enn Private Internet Accsess.

Den er veldig simpel og enkel i bruk,men den mest avanserte jeg har sett til nå. Den er basert på OpenVPN appen, den er badre modifisert til det bedre. I appen har man sikkerthetsfunksjoner som "kill switch" som i praksis deaktiverer internett med en gang du blir koblet fra tilkoblingen. Den har også på plass "DNS Leak Protection" som gjør at du ikke lekker din egen DNS server når du er koblet til VPN.

Selvsagt er dette mulig å gjøre manuelt uten en slik app, ved f.eks bruke firewall til å blokkere ønskede programmer når VPN tilkoblingen detter ut. Dette er forøvrig enkelt å gjøre selv. Eller man kan manuelt fjerne router fra routing tables og dermed deaktivere hele internett koblingen. Det er den siste løsningen som er brukt i "Kill switch" funksjonen til appen jeg bruker. Dette er snakk om avansert nettverkskunnskap om man skal gjøre det manuelt.

Man kan også bruke andre små tredjeparts programmer som f.eks vpnnetmon. Men den er å regne som noe ustabil, syns jeg hvertfall.
    Ble en lang post dette,men den har hvertfall noe info til de som er nybegynnere og skal titte etter VPN.

Det var en artig formulering, og i høyeste grad relevant for saken. VPN er et must på offentlige nettverk. Mener nå jeg da...

WOW, her var det MYE relevant info!. Jeg har faktisk aldri benyttet meg av VPN før selv, da jeg ikke har sett det som nødvendig, men snuser litt på å prøve ut nå. Men har hatt litt vanskeligheter med å innhente informasjon, svakheter og ting man bør være obs på, så det var knall denne tråden ble opprettet.

Skal absolutt sjekke ut private internet access, og regner med det å være på kablet nett er vel regnet som en selvfølge?.

Lurer også på hvor effektiv den nye loven er blitt, og hvor trygg/utrygt det blir fremover. Ser Irland nå vil forby piratebay bl.a. Hørt noen snakke om at det blir mer darkweb og at traffikken vil foregå der isteden. Jo mer regler og restriksjoner, jo bedre tilbud vil også komme opp tenker jeg.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW, her var det MYE relevant info!.
    Så bra,det var det jeg prøvde på hvertfall.

Skal absolutt sjekke ut private internet access, og regner med det å være på kablet nett er vel regnet som en selvfølge?.
    Skal ikke være noe problem å være på trådløst nett om man foretrekker det.

Det som er også er litt fint med private internett accsess er at de tilbyr proxy inkl i prisen. Som kan være vedlig nyttig.

For du vil aldri oppleve å få din fulle hastighet med en VPN (isåfall er du veldig heldig),så proxy kan være ett alternativ om man trenger maks fart.
    Man regner mellom 10-20% fall i hastigheten på en VPN (avhengig av protokoll) pga av kryptering. Selv får jeg 5,67 Mbit sånn cirkus på min meget beskjedne 7,2 Mbit linje. Som stemmer bra med 10-20% overhead pga kryptering.

Er man avhening av maks fart vil jo en proxy som sagt være en mulighet. Da skjuler man kun IP adressen og får ingen kryptering (SOCKS5 proxy)
    Så det er litt etter hva man foretrekker om man skal velge VPN eller proxy.

Ang protokoller så er regelen: Jo mer kryptering jo mindre fart. Så kan man jo velge selv hva man foretrekker.

Når man tar steget til VPN kan man oppleve å få svært lav hastighet, men det er som regel noen tweaks som kan fikse det. Jeg opplevde selv å få svært lav hastighet (i forhold til min linje) med private internett accsess, men det løste seg fort etter litt tweaking i appen deres.

Om man velger en VPN levrandør som ikke har mulighet for å åpne porter, vil man få lav hastighet i programmer der dette er nødvendig. Åpning av porter er forøvrig sett på som mindre sikkerhet.

Lurer også på hvor effektiv den nye loven er blitt, og hvor trygg/utrygt det blir fremover. Ser Irland nå vil forby piratebay bl.a. Hørt noen snakke om at det blir mer darkweb og at traffikken vil foregå der isteden. Jo mer regler og restriksjoner, jo bedre tilbud vil også komme opp tenker jeg.
    Syns jeg leste for noen dager siden i en av de største avisene at pritabay blir blokkert med en gang loven trer i kraft. Nå er ikke jeg storbruker av piratebay,men jeg ser jo problemene i forhold til sensur osv. Som jeg ikke er fan av. Har ikke lyst vi skal utvikle oss til og bli på høyde med senur landet Kina f.eks.

Trygg/utrygg? Vel, om man laster ned fra piratebay eller andre sider i ny og ned tror jeg ikke det er noen fare. Laster man (spessielt opp,altså aktivt legger opp nye torrenter) i store mengder bør man være mere på vakt tror jeg. Kommer jo ann på hvor stor skala det er snakk om begge veier vil jeg tro.

For meg personlig er det ikke snakk om å være trygg eller utrygg. Det er et spørsmål om privatliv og sensur. Derfor syns jeg debatten er meget interessant. For jeg kan ikke fatte hvem som har lyst å ofre både privatliv og ytringsfrihet til fordel for å føle seg "trygg". Akkurat som at myndighetene alltid gjør det som er best for oss... Yeah right..

"If you have nothing to hide, you have nothing to fear" - Hitler's Gestapo
    (De sa det riktig nok på tysk,men jeg gadd ikke finne frem google translate)

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns jeg leste for noen dager siden i en av de største avisene at pritabay blir blokkert med en gang loven trer i kraft.
    Piratebay vil vel bli FORSØKT blokkert
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Re: fart og VPN vs Proxy så har jeg, da jeg kontaktet BTGuard, fått tilbud om evt få byttet til Proxy tjeneste istedet hvis jeg ønsker det. Er fremdeles variernde hastighet.

Med BTGuard har man 3 forskjellige servere man kan kople til, Singapore, Canada eller Amsterdam. (Den ene filehost sia jeg har problemer med ser kun ut til å være utilgjengelig mot Amsterdam så er nok noe der)

Men jeg får ikke like bra fart på .ca eller .sg

Blir vel litt hype og over dette her, er jo ikke som at alle som lasta opp eller ned 11 juni plutselig vil ha snuten på døra 1 Juli.. (De skal vel ha ferie de og, så vi får nok fri til midten av august )
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Re: fart og VPN vs Proxy så har jeg, da jeg kontaktet BTGuard, fått tilbud om evt få byttet til Proxy tjeneste istedet hvis jeg ønsker det. Er fremdeles variernde hastighet.

Med BTGuard har man 3 forskjellige servere man kan kople til, Singapore, Canada eller Amsterdam. (Den ene filehost sia jeg har problemer med ser kun ut til å være utilgjengelig mot Amsterdam så er nok noe der)

Men jeg får ikke like bra fart på .ca eller .sg
    Hvilken proxy benytter de? SOCKS5? Nå vet jeg ikke hva du bruker for å teste hastigheten men. Du burde få full pupp ved proxy,om ikke så er nok serveren du er på overbelastet akkurat nå.

Nå kommer jo farten også ann på hvilken "route" pakkene tar og da.
    Du kan jo prøve å ta en tracert i cmd og se om du ser noen unaturlige store hopp der.

Om det er torrent vi snakker om, så får du som regel lavere hastighet når man ikke har noen porter åpne.

Nå har ikke jeg like rask linje som deg,men jeg får full pupp om jeg benytter min proxy. Har forøvrig teset på en 20Mbit linje og.

Blir vel litt hype og over dette her, er jo ikke som at alle som lasta opp eller ned 11 juni plutselig vil ha snuten på døra 1 Juli.. (De skal vel ha ferie de og, så vi får nok fri til midten av august )
    Hehe.. Ja,ferie må de jo nesten ha. ja, altså hype og hype. Du har vel fått med deg usa og PRISM. Det er jo ikke hype. Det er en realitet,og ifølge forskere blir det bare mer og mer overvåkning. Norge er ikke langt etter. Leste jeg da... Derfor er jeg også litt over snittet interissert i debatten. Selv vårt eget politi har innrømmet at de avlytter først og spør om lov etterpå. Da kan man jo spørre seg hvor langt kan myndighetene gå og hvor går grensen..?

Men ja, altså vanlige lovlydige borgere som er likegyldige til debatten eller små pirater har vel ikke noe å frykte nå som før. Om det var det du skulle fram til. Det får jo være deres problem om de ikke "ser skogen for bare trær.."

Det er ikke spørsmålet om lovlydighet eller ikke som er interessant i saken, syns jeg da.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ja, altså vanlige lovlydige borgere som er likegyldige til debatten eller små pirater har vel ikke noe å frykte nå som før. Om det var det du skulle fram til. Det får jo være deres problem om de ikke "ser skogen for bare trær.."

Det er ikke spørsmålet om lovlydighet eller ikke som er interessant i saken, syns jeg da.
    Lovlydighet blir jo en vesentlig del av saken da det som mange anser som uskyldig faktisk ER ulovlig. De store aktørene har jo tid/advokater/midler til å gå etter alle enten du henter en tv-episode i ny og ne, laster ned alt av nye filmer, eller hjelper å laste opp.

I mitt syn er Internet fritatt fra all lov. What happens on the internet stays on the internet om du vil.

Ingen bør i utgangspunktet frykte følger av hva de gjør foran en datamaskin fordi man bør være den man selv oppgir å være på internet, ikke den man er i 'virkeligheten' Alt burde foregå under Alias/Nick.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt syn er Internet fritatt fra all lov. What happens on the internet stays on the internet om du vil.
    Jeg tar denne først da den blir kortest. Dette er bare reinspikka tøv og det vet du meget godt selv. Om jeg hacker meg inn på din bank konto,stjeler pengene dine samt person nummeret ditt. Endrer adressen din, bestiller varer og tar opp lån i ditt navn. Skal jeg gå fri /"ha immunitet" fordi jeg gjorde alt sittende bak en datamaskin? På internett?

Når det er sagt, så er det ikke dermed sagt at jeg er enig i at ALLE skal overvåkes og gjøres til mistenkt for å fakke de som forårsaket dette, meg i dette tilfelle. Se kronikken nederst i posten min så deler jeg mye av synet som han som har skrevet saken. Derfor har jeg begynt å bruke VPN for å surfe annonymt.

Lovlydighet blir jo en vesentlig del av saken da det som mange anser som uskyldig faktisk ER ulovlig. De store aktørene har jo tid/advokater/midler til å gå etter alle enten du henter en tv-episode i ny og ne, laster ned alt av nye filmer, eller hjelper å laste opp.
    Vel,akkurat det er det mange meninger rundt. Jeg tenkte egentlig ikke og gå inn på en fildelings debatt her, men la gå. La meg starte med og si at jeg foresten er enig i at det skal være forbudt å laste ned piratvare. Men det er forbudt å kjøre over fartsgrensen også.... Du ser ikke meg ligge i 70 hele tiden altså,selv om jeg prøver å holde fartsgrensen for det meste. Du skjønner, av og til får jeg leamus i foten så da hender det at det rykker i gasspedalen. Sånt skjer den beste det altså.

Du vet, underholdning er ingen menneskerett,ikke enda hvertfall... Det er ett produkt man selger som så mye annet. Om man kjøper filmen man laster ned i tilegg så ser jeg ingen problemer. Da har du liksom gjort opp for deg. Om ikke så stjeler du et potensielt salg,slik det er i dag.

Man kan også argumentere at "om jeg ikke hadde lastet ned filmen så hadde jeg mest sannsynlig ikke kjøpt den". Eller "det er en flott måte og se om man liker filmen eller ikke,for å så kansje kjøpe den,om den er bra nok".

For mange er film eller underholdning et gjenbruksprodukt,mens andre "bruker" ser filmen bare en gang. De som ser filmen bare en gang syns selvfølgelig at det er dyrt å betale 150-200 kr for 1,5-2 timers opplevelse,som kansje ender opp med å være helt rævva.

Og det er jeg fullstendig enig i. Fildeling er en genial reklame og promoteringsplass! Det er ikke å til å legge skjul på at det kommer inntekter også av fildeling. Store inntekter også. Men det må komme en egnet modell for det slik at de som offrer blod,svette og tårer får sin del av kaka. Da tenker jeg primært på de mindre underholdnings artistene (de store har mer enn nok penger fra før). De har tross alt laget produktet og bør få noe igjen for det også.

Tilbake til mitt forrige avsnitt. Om man argumenterer for at "jeg vil se filmen for å se om den er bra nok til å bruke 150-200 kr på." Når du har kommet hjem fra en handletur og har handlet deg noe du tror kommer til å bli en kjempedigg middag med tilhørende drikke. Du konsumerer halvparten og konkluderer med at nei, det var ikke like bra/godt som jeg trodde. Går du tilbake til butikken, slenger ei halv flaske vin og noen matbiter på disken og forlanger å få alt gratis da? Om du skal selge huset eller bilen din, lar du meg låne begge deler noen uker først gjerne måneder også,slik at jeg får bestemt meg?

Det er tilgjengelighet og alle rettighets faenskap som fører med en film/tv serie som er problemet i dag. Salgsmoddelen er på plass de fleste steder, nemmelig streaming og mnd betaling. Men tilgjengelighet og kvalitet mangler enda. Derfor tyr folk til bukta. Og jeg skjønner dem jeg. Hva om piratebay hadde ingått avtale med hollywood om en foretnings modell. Med lik tilgang til alle og til samme tidspunkt. Hadde du betalt da? Det hadde jeg.. Og jeg fatter og begriper ikke at hollywood ikke skjønner dette.

Det er ikke til å legge skjul på at musikk streaming har slått ann og står sannsynligvis for den største andelen av inntekter med tanke på salg av musikk i dag (da tenker jeg ikke på konserter). For første gang på mange år går salget av musikk opp,leste jeg i en eller annen artikkel. Og alle får i tilegg sin del av kaka. Mulig de får mindre enn før pr hode,men de får hvertfall penger og piratvirksomheten synker.

Salgsmodellen er jo der og den funker,godt også. Men for film og tv serier er det alt for mange rettigheter og lisenser og styr som gjør det problematisk. Det er det som må tas tak i. Før det blir gjort vil folk ty til bukta og jeg klandrer dem ikke. Jeg nekter heller ikke for at jeg selv har vært innom fildelings sider,om ikke akkurat piratebay så mye og lastet ned underholdning i ny og ne pga tilgjengelighet, hvem har vel ikke det. Men jeg betaler jo gjerne for meg,om jeg får lov. Aller helst pr mnd for fri tilgang,kunne jeg betalt ganske mye for også,mer enn jeg gjør i dag. For prisene i dag på streaming er jo latterlig billig. Og når det er lansering av en film eller tv serie skal det være verdenslansering mener jeg, og ikke tilte etter ett par uker eller måneder etterpå pga rettigheter og lisenser. Altså det er jo helt bak mål at en film er tilgjengelig på netfilx i canada,men ikke i norge pga fuckings rettigheter..

Nå ble det vel veldig off topic her, men nå har jeg skrevet så mye at jeg poster det like vel. Btw en fin kronikk i dagens DB: Du skal vite hva folk vet om deg

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye bra her, skal svare i tråden og til strike senere.

Nå er jeg kake etter jobb, trening og slapper av med par kalde så føler meg ikke helt i stand til noen lengre innlegg. Nyt kvelden folkens

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." - Benjamin Franklin

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." - Benjamin Franklin
    Denne var jo genial! Skål og god helg!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt at man har mulighet til trådløst også da har enda ikke fått signet meg opp på private internet access, men de skal absolutt vurdereres når jeg går for VPN.

Så forresten en ny sak på hardware nå

http://avforum.no/forum/showthread.p...62#post1949862

For du vil aldri oppleve å få din fulle hastighet med en VPN (isåfall er du veldig heldig),så proxy kan være ett alternativ om man trenger maks fart.
    Man regner mellom 10-20% fall i hastigheten på en VPN (avhengig av protokoll) pga av kryptering. Selv får jeg 5,67 Mbit sånn cirkus på min meget beskjedne 7,2 Mbit linje. Som stemmer bra med 10-20% overhead pga kryptering.
    Proxy høres kjekt ut da ja, men si man laster ned torrent gjennom vpn, vil man da bare kunne skru av denne etterpå og surfe som før uten at man risikerer noe annet?

Ang protokoller så er regelen: Jo mer kryptering jo mindre fart. Så kan man jo velge selv hva man foretrekker.
    Høres ut som VPN er hakket tryggere, men proxy så får man ihvertfall maks fart. Husker jeg prøvde TOR browser, og den oppførte seg meget tregt.

Når man tar steget til VPN kan man oppleve å få svært lav hastighet, men det er som regel noen tweaks som kan fikse det. Jeg opplevde selv å få svært lav hastighet (i forhold til min linje) med private internett accsess, men det løste seg fort etter litt tweaking i appen deres.
    Hm, da får jeg komme tilbake til deg angående tweaking så jeg får fullt utbytte jeg også

Trygg/utrygg? Vel, om man laster ned fra piratebay eller andre sider i ny og ned tror jeg ikke det er noen fare. Laster man (spessielt opp,altså aktivt legger opp nye torrenter) i store mengder bør man være mere på vakt tror jeg. Kommer jo ann på hvor stor skala det er snakk om begge veier vil jeg tro.
    Ja, sier noe der. Vet ikke hvilke metoder de bruker for innhenting av data og ip addresser, men som du sier går de nok på de største fildelerne og de som distrubuterer(laster opp).

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    si man laster ned torrent gjennom vpn, vil man da bare kunne skru av denne etterpå og surfe som før uten at man risikerer noe annet?
    Det er ikke noe problem, men om du skal gjøre det på den måten må du huske og lukke torrent programmet først. Selv bruker jeg VPN 24/7,og den er satt til og deaktivere internett tilkoblingen om VPN detter ut.

Men om du vil gjøre det som du sa ville jeg satt opp firewall til å blokkere torrent programmet når VPN blir koblet fra, slik at hvis du f.eks glemmer å lukke torrent programet før du kobler fra VPN,så vil ikke din ekte IP lekke ut. Evt om du velger private internet accsess så kan du bare bruke "kill switch", og deaktivere denne når du skal surfe uten VPN.

Høres ut som VPN er hakket tryggere, men proxy så får man ihvertfall maks fart.
    Joda, proxy kan være nyttig det, kommer helt ann på hva behovet er. Om du bruker proxy så vil du som sagt kun skjule IP adressen, din ISP vil fortsatt kunne se all trafikk. Så VPN er tryggere grunnet at data blir kryptert mellom deg og VPN serveren, din ISP vil kunne se at det går trafikk men de vil ikke kunne se hva trafikken inneholder.

Vet ikke hvilke metoder de bruker for innhenting av data og ip addresser
    Om det er fakta vet jeg ikke, men det jeg har hørt rundt omkring på nett er at de bare starter å laste ned en populær torrent selv. Så fort man kobler til en tracker så vil trackeren annonsere til deg hvor mange som er koblet til og hvem som har hvilke deler. Og du vil kunne se IP adr til alle i "swarmen".

Bare synsing selvsagt,men jeg vil tro de høster IP adresser på denne måten,for å så ta kontakt med ISP og få utlevert info om hvem som sitter på den.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt at man har mulighet til trådløst også da har enda ikke fått signet meg opp på private internet access, men de skal absolutt vurdereres når jeg går for VPN.

Så forresten en ny sak på hardware nå

http://avforum.no/forum/showthread.p...62#post1949862

Proxy høres kjekt ut da ja, men si man laster ned torrent gjennom vpn, vil man da bare kunne skru av denne etterpå og surfe som før uten at man risikerer noe annet?

Ja.

Og jeg får full fart når jeg tester på speedtest.net, 30mbit med private internet access

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut http://www.astrill.com

Endte til slutt på Astrill.

Et godt antall servere.
    Logger kun tilkoblingstidspunkt.
    Har server i Norge. Bra speed.
    Flere servere som godtar torrents.
    Meget bra programvare som gjør at selv bestemor kan få det til.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke egentlig. Det er den andre loven som snart trer i kraft jeg er skeptisk til (les: DLD), det er vel mest pga den jeg vil bruke VPN. Ikke at jeg har noe å skjule,men av prinsipp. Skal jeg komme å snike utafor vinduet ditt å spionere på deg og dine når jeg føler for det eller? Det hadde du vel likt det tenker jeg..

Er jo i prakis det som skjer med åndsverkloven og DLD. De kan overvåke din IP adresse og hva du foretar deg uten skjelig grunn egentlig,når de føler for det. Tror du virkelig lille norge er noe bedre enn usa,nå som lovene er på plass..? Det er en krenkelse av mitt privatliv og da skal jeg jaggu gjøre det så vanskelig jeg kan for dem. Både for Norge USA,google, microsoft og alle andre medlemmer av PRISM og andre strengt hemmelige overvåkningsprogrammer. Av prinsipp..

Og det er bare bullshit hvis noen kommer å sier "ja, men jeg er lovlydig og har ingenting og skjule så jeg syns bare det er bra at vi blir overvåket så kan de ta alle terroristene og alle de andre store slemme ulvene"

Som jeg sa, skal komme å luske i buskene rundt huset ditt jeg så skal du se hvor koselig det blir....

Btw, "huset ditt" og andre utrykk er ment generelt og ikke til deg personlig Supertramp, kun for å illustrere ett poeng.
    Du er hjertelig velkommen. Og skulle du fryse ute i kulden, utenfor vinduet, så får du varm kaffe og ørevarmere.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er citrix VPN?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du er hjertelig velkommen. Og skulle du fryse ute i kulden, utenfor vinduet, så får du varm kaffe og ørevarmere.
    Hehe.. Jammen det var jo hyggelig å høre. Siden du er så hyggelig så burde det ikke være noe problem å gi meg alle passordene dine heller slik at jeg kan sjekke mailen din,dine sosiale nettverk etc.. Og at jeg selv kan bestemme hvem jeg velger og dele ut informasjonen til.

Burde egentlig starte et forskningsprosjekt, der man først inviterer til debatt om temaet. Når debatten har fått gå en stund. Så spør man alle de som er posetive og enige i at overvåkning er bra, om de frivillig vil være med i et forskningsprosjekt der man setter opp overvåknings utstyr i hjemmet,samt har tilgang til alle passord i hustanden. De som deltar samtykker selvsagt til at dette er i orden og at informasjonen kan deles med hvem som helst.

Jeg tviler på at det ville vært mange (om noen) frivillige til et sånt prosjekt. Derfor syns jeg debatten er viktig og at folk må forstå alvoret i dette.

Men siden du er så positiv til saken Supertramp, så kan du jo starte med å melde deg frivillig til prosjektet? Du kan jo sende meg en PM om du vil. Alt vil bli proffesjonet håndtert selvfølgelig, ved å få en advokat til å sette opp en kontrakt der det kommer klart frem at dette er frivillig og at de som utfører prosjektet ikke har tilegnet seg informasjonen på ulovlig vis.

Det som såklart hadde vært det optimale er jo å ha skaffet seg denne informasjonen på ulovlig vis,for å så publisere det i ettertid for å se reaksjonene. Men man må jo følge loven så da får man ta det nest beste.

Dette er faktisk en seriøs tanke av meg. For det virker som at mange ikke forstår alvoret i saken, så da må noen komme på banen og be folk tenke seg om en gang til.

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Er citrix VPN?
    Citrix leverer applikasjons løsninger primært for bedrifter, som bruker tynnklienter for å jobbe opp mot en server.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som kan være viktig å huske på er hvordan man betaler for tjenesten.
    Legger du igjen kredittkort, eller annen persjoninfo, så er ikke det nødvendigvis hendig.

Paypal lagrer alle transaksjoner på ubestemt tid +at de er ameraikanske.

https://airvpn.org
    +Krever ikke navn, adresse, telefonnummer ol
    +Kan betales med BitCoin via 3.part
    +Har servere i flere land
    +Ikke Amerikansk firma.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine