HTPC til bruk med linux

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC til bruk med linux

Hei hei,

Så er jeg endelig ferdig med seks års utdannelse og har tid til å bygge meg en HTPC. I løpet av disse årene har jeg dessverre mistet helt oversikten over hva som duger av programvare. Jeg har tenkt å bygge en HTPC til stuebruk. Den skal være rent mediacenter/server, da jeg har egen gaming PC til den slags bruk.

Jeg har nå en jailbreaka ATV med XBMC, noe som fungerer bra. Dessverre takler den ikke å streame 1080p så veldig godt, så jeg er ute etter en HTPC som kan overta dens rolle ++. Den skal hovedsaklig brukes til XBMC, og gjerne med Linux som operativsystem da jeg har planer om å sette opp noen servere av ymse slag til privat bruk. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg vil bruke den til lagring og, eller om jeg skal kjøpe en NAS med et par store disker og streame fra HTPC'n. Er derfor åpen for forslagom dette. I tillegg har jeg lekt med tanken om å bruke den til å dekode TV-signaler, så om den har nok juice til å håndtere dette er det et pluss.

Etter å ha lest en del på forumet har jeg sett av diverse GPU'er og hardware ikke er egnet til bruk i linux, så jeg ber derfor ærbødigst om hjelp til å sette opp en maskin. Kriteriene er som hos alle andre at den passer fint inn i stua, er relativt lydløs og strømsparende, og kan streame HD video uten antydning til problemer.

På forhånd takk!

EDIT: med henblikk på lyd har jeg tenkt i første omgang å bruke HDMI til både lyd og video, men har også tenkt å kjøpe meg et surroundanlegg, så hvis den har muligheter for å spille av dette er det supert!

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg har en venn som har en htpc som kjører xbmc (i linux). Når det kommer til GPU så holder den innebygde grafikkprossesoren i i serien til intel (i3,i5,i7) i massevis. Bygde selv en pc. med en i3 med hd2500 og hadde ingen problemer med å spille av store hdfiler. Avspilling via tvkort hevt jeg ingenting om. Min vens htpc er 100% lydløs ved at den bruker passiv kjøling. Hva er budsjettet til pcen din? jeg kan spørre vennen min om en spec liste til hans htpc.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linux tror jeg er et bra valg for htpc, kan være noe større terskel å få opp ting til å begynne med, men fordelen er at det alltid kan ordnes på et eller annet vis.

Hvis du vurderer intel, kan det være lurt å se på denne:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...d-full-hd.html

Nå virker jo dette, men det finnes sikkert andre hardwareløsninger som også kan fungere, og det har sikkert kommet noe nytt det siste året.
    Problemet er å finne noe som man er sikker på virker og tilfredsstiller den spesifikasjonen man har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar.

Budsjettet er rundt 5000kr men avhenger om man får noe tilfredstillende til prisen. Problemet med det folk har bygd tidligere, som linket ovenfor, er at det kommer stadig ny hardware og det kan jo finnes bedre hardware til en rimeligere pris enn det som er bygd før...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på linux-biten, men den nyeste prosessoren fra intel (haswell), skal ha fikset 23.XXX buggen som har vært tidligere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    23xx bug? Refreshrate greia?

Er jo mange på forumet som foreslår AMD baserte maskiner som gir mer ytelse for pengene. Hvordan fungerer disse med linux?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm en av de passivt kjølte av disse (Intel's Haswell "Wilson Canyon" NUC smiles for the cameras - VR-Zone) og et linux+xbmc oppsett..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg utforsket litt mer av hva som er tilgjengelig.

Jeg fant AMD-forkjemperen mackanzocz sitt forslag om AMD basert HTPC som sett her som ganske passende til mitt bruk:

http://avforum.no/forum/attachments/...ny-htpc-pc.jpg

Dessverre er det litt småtrøbbel med AMD A10 oppsettet og linux. Sakset fra AudioEngine forumet til XBMC:

"Due to the way the fglrx drivers are implemented in Linux, ATI based cards cannot stream HD audio via HDMI (DTS and Dolby 5.1 are not HD audio codecs. You can still get surround sound, just not TrueHD or DTS-HD). This is because their audio system cannot handle more than 2 channels. At the current time, the radeon open-source driver only supports 2 channel HDMI audio when running Linux kernel >= 3.3."

Nå har jeg jo ikke engang surroundanlegg, men jeg har ihvertfall tenkt å gå til innkjøp av en eller annen form for received med surround etterhvert. Vet ikke hvor mye det påvirker mitt bruk.

Skal gjøre litt mer research basert på intel baserte løsninger og se hva jeg kommer opp med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radeon grafikkort er ikke anbefalt i en htpc sålenge det er snakk om linux. Gå for noe Nvidia basert som har skikkelige drivere med støtte for hardware-aksellerert grafikk (dvs alle nyere nvidiakort).

Det er ikke behov for noe high-end, et hvilket som helst vifteløst kort i prisklasse 500-1000.- klarer seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lyden? Lydkortet sitter vel på hovedkortet. Tenker at et nvidiabasert skjermkort ikke vil hjelpe på det problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unicus
    Hva med lyden? Lydkortet sitter vel på hovedkortet. Tenker at et nvidiabasert skjermkort ikke vil hjelpe på det problemet?
    Jeg antar det er dette du tenker på
    At the current time, the radeon open-source driver only supports 2 channel HDMI audio when running Linux kernel >= 3.3
    Aner ikke om dette er riktig, men det har uansett ikke noe med lydkortet å gjøre. Det som står her er at begrensningen ligger i driver for radeon (kan bare sende 2-kanals lyd over HDMI?)

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tidliger eså takler en i5 med en hd400 (for eksempel) fint fullhd og da slipper du å tenke på ekstra skjermkort. Har en venn med denne konfigurasjonen i en htpc og har selv en laptop med hd4000. Den fungerer knirkefritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Regner med neste tentative prosjekt blir med intel i3. Regner med hd2500 eller 4000 fungerer like bra. Litt dårligere GPU enn AMD A10, men den skulle vel dra nok til mitt bruk uansett om jeg ender opp med linux eller windows til slutt.

Har ennå ikke fått oppdatert meg på haswell i3 serien dog, komplett har ikke fått dem såvidt jeg kan se. Er vel noen watt å spare på dem, og 23.xxx refreshrate buggen de har sliti litt med er vel fikset på disse.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil dra det uansett os. Tror ikke det er en killer feature med haswell som du trenger for å få et meget godt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne 23.xxx hz bugen som gjør at jeg tenker haswell i forhold til eldre chipsets, men nå har jeg heller aldri opplevd den eller vet hva det dreier seg om i praksis så kan være jeg er litt for paranoid

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i3 för desktop (haswell) har inte kommit än, men de kommer väl till hösten.

Vill du vara riktigt snål med ström bör du välja en i5 med K i namnet. De är de enda man kan klocka ned och ställa ned volten på, förutsatt att du har ett hovedkort som du kan göra detta på. Z87 chipset gör detta. Jag köpte fel, H87 som inte har detta.

Gigabyte GA-Z87N-WIFI - Hovedkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Ser bra ut det.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buggen går ut på at skjermkortet ikke setter riktig frekvens, slik at man får hakking fra tid til annen. For en del er dette helt utholdelig, mens andre lever fint med det. Men ser uansett ikke noen grunn til å gå for eldre versjon av I5 enn den nyeste. Hovedkortene og CPU koster omtrent det samme, men det er dessverre noe tynnere utvalg enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Häng med på MPX från 16:00 i dag då de har timesalg. Alltid något som är intressant, men sällan något att rymma hemifrån av. Hoppa in på deras facebook och be om diverse varor du tycker de skall ha tilbud på, det hjälper alltid.

Inte stirra dig blind på den buggen på den "gamla" processoren. Man tappar en bild var fjärde minut eller något sånt. Ett bra tilbud på en "gammal" i5 med socket 1155 och ett mini itx med samma socket skulle vara fint. Men häng med på prisjakt vad de andra butikerna tar för samma vara.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg satt sammen et forslag til Intel basert HTPC, basert på forskjellige erfaringer fra forumet. Tommel opp eller ned mottas med takk :-)

Intel Core i3 3225 3,3Ghz Socket 1155 Boxed
    Gigabyte GA-H77N-WIFI
    Silverstone Sugo SG05B 450W
    Kingston HyperX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 XMP 2x4GB
    Samsung 840 Series MZ-7TD120 120GB

Alt i alt ca 4000kr, noe som er vel innenfor mitt budsjett når trådløst tastatur skal tas med i regnestykket. Tenkte å prøve meg med stock kjøler først for å se om støyen overhodet forstyrrer meg og eventuelt supplere med noe mer senere. CPU/kabinett/SSD er jeg nogenlunde låst på, RAM og hovedkort gjør det meg ingenting å endre hvis noen har bedre erfaringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •