Bygge ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Bygge ny HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ny HTPC

Da min Boxee Box ikke lengre dekker mitt behov, fikk jeg anbefalt å bygge en HTPC i en annen tråd her.

Det jeg vil bruke enheten til er:
    - Streame ting fra min stasjonære PC på hjemmekontoret mitt.
    - Se på Netflix, Viaplay, CMore, Sumo, NFL
    - Høre på Spotify
    - Viktig at den er lydløs og kan stå på i lengre strekk om gangen.
    - Skal ikke brukes til spilling

Pris inkl Windows og tastatur/mus: Ca 4000

Er det noen her som kan hjelpe meg med å sette opp en maskin?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows, tastatur och mus blir 1500 bara det och för 2500 får man inte till en maskin om du skall ha ett "ljudlöst" kabinett, SSD, psu och vifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Windows, tastatur och mus blir 1500 bara det och för 2500 får man inte till en maskin om du skall ha ett "ljudlöst" kabinett, SSD, psu och vifte.
    Da får det bli mer enn det

Btw, lagringsplass er ikke så viktig da denne enheten i hovedsak skal streame ting fra andre plasser.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jag tänkte också. Därför jag lade med en liten, men billig och bra SSD.

Vad kan du tänka dig för ett budget som max? Tänker att framtidsmässigt är det inte alltid smart att bara gå för det biligaste. Ibland kan en tusenlapp extra betyda flera år extra i livslängd.

Jag har själv precis nyss beställt mig en maskin med samma kabinett, minne och SSD (250gb), men en kraftigare cpu då jag skall köra plex i från den. Min maskin kom på 5700 ca, utan Windows, mus och tastatur.
    Jag har lust att sätta i ett Asus Xonar ljudkort och köra analogt ljud ut för musik och HDMI ut för film. Xonar korten är fantastiska till musik och innehåller långt bättre DAC's än i stort sett alla receivers.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører en Intel Nuc for tiden som en ren HTPC. Jeg streamer alt av innhold på den fra nettverket uten noen problemer, og selv store (rundt 40 gb) bluray-isoer fungerer utmerket. Jeg kjører versjonen med i3-prossesor, men om den bare skal brukes til streaming via nettverk/internett, vil Celeron-versjonen være mer enn bra nok.

Link:
    Intel DCCP847DYE - Barebone harddisk - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Her må du kjøpe ram og ssd i tillegg, samt en trepins stikkontakt av denne typen:
    Kjøp Deltaco strømkabel - 3 m billig på Dustinhome.no

Dette burde du kunne kjøpe for under 2000. Hvis du ikke har det så travelt, så kan du vente en stund å se om Intel lanserer nye versjoner med Haswell-brikkesettet. Vet ikke om det kommer til å være så mye og hente på dette da, utenom at newer is better.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad kan du tänka dig för ett budget som max? Tänker att framtidsmässigt är det inte alltid smart att bara gå för det biligaste. Ibland kan en tusenlapp extra betyda flera år extra i livslängd.

Jag har själv precis nyss beställt mig en maskin med samma kabinett, minne och SSD (250gb), men en kraftigare cpu då jag skall köra plex i från den. Min maskin kom på 5700 ca, utan Windows, mus och tastatur.
    Jeg vet ikke hva Plex er, men hvis en tusenlapp forskjell betyr ekstra år i levetid så kan det være ok.

Så på forslaget ditt på prisjakt, er det mulig å få kjøpt alle deler på én plass? Det kan bli litt dyrere, men da får jeg i alle fall alt samtidig og sparer også frakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blev precis klar med min maskin i går.
    Jag stoppade i ett Corsair H55 vattenkylningspaket och samtidigt modifierade jag cd/hårddiskhållaren så den kan ta 2 st SSD på toppen och samtidigt ge bättre plats i kassen. Jag stoppade i ett AMD 7850 skärmkort och med effektiv styrning av fläktarna är det väldigt lite ljud som kommer ut från maskinen. Den kan nu användas till htpc och fullt brukbar till Battlefield 3 i full hd i kinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mackan, hvilken prosessor valgte du? Og du som har erfaring med AMD baserte htpc'er kan kanskje svare på hvordan det fungerer med linux?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har lite eller ingen erfarenhet av Linux, så det törs jag inte ens säga om.
    Tidigare (läs ett par år sedan) slet AMD med skärmkortdrivare till Linux, det slet som f faktist, men det skulle förvåna mig om de har problem med hovedkort/cpu då detta är en marknad de tjänar pengar på. För ett år sedan var HD ljud ut från Linux en omöjlighet, men jag vet inte hur det är nu, har Linux stöd för DTS master hd/True hd?

Jag valde en Intel 4670k beroende på att jag kör Plex server på den och att jag skall spela en del. Jag valde egentligen fel hovedkort då jag tog ett H87 baserat utan att läsa då det visar sig att jag inte kan justera klock med de korten, och cpu jag valde är ju "unlocked". Korkat val av mig då jag antingen kunde valt en annan cpu eller bättre hovedkort.

Annars är AMD sina billiga cpu'er fantastiska med en grafikytelse som slår Intel sina desktopgpu'er med råge. Skall du kombinera htpc med lätt spelning (läs World of warcraft i 1080p och liknande) är AMD ett fantastiskt val utan att behöva ett separat skärmkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel som bruken jeg skrev i min post i samme forum. Hovedsaklig XBMC og mediacenter bruk. Vil ha muligheten til å kjøre litt servere på den, derfor jeg helst vil ha linux. Blir uansett ikke svært krevende bruk. Gaming skal den ikke brukes til da jeg har en egen PC til det formålet, så ekstra skjermkort har jeg heller ikke bruk for. P.T har jeg ikke noe særlig lydanlegg, så det får bli i fremtiden.

Alt i alt tror jeg også at en PC som du har foreslått over i tråden her passer meg bra. Vet ikke helt hva jeg synes om kabinettet dog, har egentlig siktet meg inn på noe som denne: Komplett.no - In-Win BP671 Mini-ITX Sort

Alt avhenger uansett om det fungerer ok i linux.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personligen har jag alltid lagt en del extra på kabinett/psu. Inte pga utseende, men pga möjligheter, supportmöjligheter hos de större tillverkarna, större community etc. Jag har själv jobbat för en stor minne/hårddisktillverkare för en del år sedan och det stora community vi hade var guld värt för bäge parter.

Jag tror inte du skulle förlora sömn om du lade 3-400 extra på kabinett/ström.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på 450w power supply, er ikke det litt overkill? Hva med lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Är 100% säker på att det är mer ljud i från den InWin än från Sugo 05.

Optimalt vill man ha 50% mer tillgodo på en psu än vad maskinen din drar i ström.
    Säg att du har en maskin som drar 200W bör du optimalt ha 300W med 80% effektivitet på psu. En pc drar inte mer ström om du har en 200W eller om du har en 1000W psu, men en 1000W kostar ju väsentligt mer i butiken.

Nu tror inte jag att du någonsin kommer ha 100% belastning på din maskin, så PSU blir inte lika viktigt som feks på en server eller en spelmaskin. Men personligen betalar jag gärna några hundralappar extra för "piece of mind".

Ett annat aspekt är plats till kylare för processoren. Vill du ha en tyst maskin vill du nog ha en tredjepartskylare, både pga temperatur, men framförallt pga ljud.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silverstone Sugo it is

Mange takk for hjelpen, nå skal jeg lese litt om A10 og linux.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gör gärna en logg här så får vi läsmaterial

Newcomer LtdEdFred sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under følger oppsettet mitt som jeg er meget godt fornøyd med. Maskinen er så godt som lydløs inntil 0.5-1m. Flere ganger har jeg måttet gå bort til den for å se at det lyser for jeg har lurt på om den har skrudd seg av.

Med dette oppsettet holder PCen seg på rundt 30-40 grader og den spiller av 1080p i mkv-container knirkefritt.

Bare et forslag om du ville ha et alternativ :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gör gärna en logg här så får vi läsmaterial
    Tror jeg gjør det i min egen post så jeg ikke hijacker altfor mye

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite OT, men här är en som startade ett indieprojekt med inspel från Lian Li och Silverstone.

Fantastiskt bygge och kanske det smartaste jag sett av ett mini itx. Jag blir alldeles varm i kläderna av sånt. Han har som jag förstått det, precis börjat sälga dessa kabinetter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neuro Vis post
    Jeg kjører en Intel Nuc for tiden som en ren HTPC. Jeg streamer alt av innhold på den fra nettverket uten noen problemer, og selv store (rundt 40 gb) bluray-isoer fungerer utmerket. Jeg kjører versjonen med i3-prossesor, men om den bare skal brukes til streaming via nettverk/internett, vil Celeron-versjonen være mer enn bra nok.

Link:
    Intel DCCP847DYE - Barebone harddisk - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Her må du kjøpe ram og ssd i tillegg, samt en trepins stikkontakt av denne typen:
    Kjøp Deltaco strømkabel - 3 m billig på Dustinhome.no

Dette burde du kunne kjøpe for under 2000. Hvis du ikke har det så travelt, så kan du vente en stund å se om Intel lanserer nye versjoner med Haswell-brikkesettet. Vet ikke om det kommer til å være så mye og hente på dette da, utenom at newer is better.
    Noen tips om hva som er anbefalt å bruke som IR receiver på denne? Kjøpte meg nettopp en DCCP847DYE og oppdaget litt sent at den er strippet for IR receiver (i motsetning til enkelte av de større modellene). Jeg bruker en Harmony remote.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •