HTPC med "for dårlig lyd".. Hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC med "for dårlig lyd".. Hjelp?

Hei!

Jeg har resirkulert den gamle maskinvaren i desktopPC'n min og bruker den i en HTPC som står på stua nå.
    I denne har jeg et skjermkort som heter ATi Radeon HD 3870 X2
    Dette kortet funker veldig godt som skjermkort, og jeg har fått koblet det opp slik at jeg får lyd ut via det også. Men jeg får bare tokanals lyd..? Og i displayet på receivern står det PCM som lyd-input.. Hva slags lyd(i forhold til standarder og kanaler) kan PCM overføre?
    Jeg skulle gjerne fått minst 5.1 ut vertfall, litt kjipt å se film i stereo når en er vant med 5.1..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har windows 7:
    Gå til kontrollpanel -> Sound -> høyreklikk din "playback device" (regner med du bruker hdmi) -> Configure speakers -> velg ditt antall kanaler og slikt, velg alle som fullrange. -> Finish

Da skal lyd via hdmi støtte 5.1, 7.1 osv alt etter som hva du har.

Regner også med du har receiver. Da vil det stå PCM om du spiller av stereo fra f.eks spotify og sånt. Samme med VLC (VLC støtter ikke bitstream), vil stå PCM da også selv om du spiller av lydspor med 5.1 og 7.1

MEN det vil da bli surround. Men receiver dekoder da ikke signalet, da dekoder pcen din signalet og så sender den det til receiver som fordeler videre til kanalene.

Om du ikke bruker VLC, men f.eks XBMC som støtter bitstream kan du få xbmc til å sende lydsignalet i udekodet form, da vil receiver, om den kan, dekode signalet selv. Forskjellen ligger i hvor signalet blir dekodet. Lydforskjellen er marginal om noe. Men det er alltid betryggende å se at det står "DTS HD-MA" i vinduet til receiveren

Du kan også sjekke inne på instillinger til playback devices hva slags lydsignaler som støttes. DTS, DTS HD-MA, Dolby True-HD, DD, AAC osv.

Edit: Ser du spør etter hva PCM kan overføre av lyd. PCM kan overføre opp til 7.1 vil jeg tro. Men jeg foretrekker at receiver dekoder alt jeg sender den, så langt det lar seg gjøre. Synd at ikke spotify kan bitstreame. Men XBMC gjør en alle tiders jobb med å bitstreame.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misledende svar fra mcluiz...
    Dette ligger kun i softwaren (og filformatet?) du benytter for avspilling.
    Spiller ingen rolle om en stiller inn 5.1 under "playback devices - configure speakers" som mcluiz henviser til.
    Så lenge du benytter HDMI, så stiller du dette inn i avspillerprogrammet du benytter. Og da er spørsmålet; hva bruker du?
    (jeg anbefaler Media player classic home cinema med Lavfilter, eller Daum Potplayer)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Misledende svar fra mcluiz...
    Dette ligger kun i softwaren (og filformatet?) du benytter for avspilling.
    Spiller ingen rolle om en stiller inn 5.1 under "playback devices - configure speakers" som mcluiz henviser til.
    Så lenge du benytter HDMI, så stiller du dette inn i avspillerprogrammet du benytter. Og da er spørsmålet; hva bruker du?
    (jeg anbefaler Media player classic home cinema med Lavfilter, eller Daum Potplayer)
    Dette er ikke misledende i det hele tatt etter min erfaring. Jeg fikk ikke VLC til å avspille 5.1 uten å gjøre dette først. Etter dette så må man såklart stille innstillinger rett, velge lydkanaler og slikt.

Og ja, filformatet, eller lydsporet må såklart være et med flerkanals lyd. Et stereo spor vil alltid være stereo.

Edit: På min receiver har jeg på auto surround, men når jeg spiller av filmer med 5.1 lydspor i VLC så bytter ikke receiver automatisk over fra stereo som står på som standard, da må jeg trykke på "standard" for å få den til å spille av i multichannel pcm, siden VLC ikke bitstreamer og sender i PCM. Om jeg lar være å trykke på standard så spiller den bare av i stereo, men det blir 5.1 i multichannel PCM. Hadde jeg spillt av samme filmen i xbmc hadde receiver automatisk spillt av i dts hd ma siden den bitstreamer. Bare et tips om du mener alt er som det skal men du fortsatt ikke får surround lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker XBMC til film og det som skal være multikanals-lyd(altså filmtitting). Der har jeg stilt HDMI og 5.1 som valg under lydinnstillingene. Men likevel kommer lyden i stereo..

Jeg skal ta en titt med en gang og se hvordan ting ser ut i de innstillingene du nevner, mclulz.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Jeg bruker XBMC til film og det som skal være multikanals-lyd(altså filmtitting). Der har jeg stilt HDMI og 5.1 som valg under lydinnstillingene. Men likevel kommer lyden i stereo..

Jeg skal ta en titt med en gang og se hvordan ting ser ut i de innstillingene du nevner, mclulz.
    Ok, siden du bruker XBMC er det en del instillinger i xbmc som må gjøres riktig.

På System -> System -> audio output:

Audio output skal stå på HDMI
    Speaker configuration 5.1 eller 7.1 alt etter som hva du har
    Merk av de lydformatene din receiver støtter
    Og på audio output device skal du bruke WASAPI: HDMI
    På Passthrough (bitstreaming): WASAPI: HDMI

De to siste der er viktig, ellers funker ikke bitstreaming.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal svare litt lengre straks, men etter en kjapp titt på de innstillingene du ba meg sjekke så ser det ikke ut til å støtte flerkanals lyd i det heletatt, om det ikke er et driverproblem, da.. For når jeg går inn på de innstillingene så får jeg bare opp stereo-konfigurasjon.
    Sitter og tar et par screenshots til deg nå.. Samtidig som jeg leter etter driver.. Om du kjenner til egne lyddrivere til disse kortene så skrik ut

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vises at HDMI-lyd er valgt

Men her vises at den har kun tilgang på to-kanals lyd.. ? :/

Prøvde å automatisk oppdatere driver gjennom win7, men den sa jo at driveren var oppdatert(selvfølgelig, aldri opplevd noe annet med windows driveroppdateringer)..
    Så, what to do..?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker Realtek Driverne så må du slette disse fullstendig, og kun bruke AMD sine high def audio drivere.

Du må slette Realtek inne på programs and features på kontrollpanelet.

Også må du dobbeltsjekke at de virkelig er borte med å gå til kontrollpanel -> Device manager -> Sound, Video and game controllers

Om du fiinner noe som heter Realtek der må du fjerne det.

edit: ser du har realtek der. Fjern det. Det er roten til alt ondt

Om det ikke funker etter dette må du sjekke instillinger til receiver.

Og dobbeltsjekke instillinger til XBMC.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da var de avinstallert og maskinen jobber med reboot..
    Tror ikke det var realtek sine drivere som var i bruk på grafikkortet sitt lydkort, men det får vi se. Håper det funker

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken versjon av xbmc bruker du? Kun frodo og høyere som støtter bitstreaming.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146911 Denne går enda grundigere igjennom hva jeg har snakket om. Sjekk ut denne.

Det som funket for meg var å fjerne realtek drivere fullstendig, og sjekke at de var borte på device manager, de var faktisk der enda hos meg selv om jeg slettet de på programs and features.
    Også må du bruke WASAPI inne på xbmc, både på passthrough og output device.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XBMC 12.1.0.0 tror jeg det er.. Mener det sto Frodo på den når jeg lasta ned..? Men uansett så bør jo multikanals lyd være et valg i innstillingene til lyden.. ?

Men etter fjerning av realtek og dobbeltsjekking at de var borte så er det fortsatt bare stereo-lyd som er tilgjengelig. Og lyden er identifisert som AMD High Definition Audio Device..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Merkelig. Har du sjekket at skjermkortet ditt støtter hd lydformatene og noe mer enn stereo?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146911 Bruk denne.

Det er kommet en ny versjon av frodo forresten, du kan laste ned denne også. 12.2 er ute.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VLC kan sende bitstream. I menyen øverst, velg lyd, så lydenhet, så A/52 over S/PDIF. Det funker ihvertfall med DTS og DD. Om dette funker med "HD-lyd" vet jeg derimot ikke da jeg ikke har testet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banarne
    VLC kan sende bitstream. I menyen øverst, velg lyd, så lydenhet, så A/52 over S/PDIF. Det funker ihvertfall med DTS og DD. Om dette funker med "HD-lyd" vet jeg derimot ikke da jeg ikke har testet.
    optisk støtter ikke hd lydformatene, så nei. Bare vanlig dd5.1 og dts 5.1

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Ok. Merkelig. Har du sjekket at skjermkortet ditt støtter hd lydformatene og noe mer enn stereo?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146911 Bruk denne.

Det er kommet en ny versjon av frodo forresten, du kan laste ned denne også. 12.2 er ute.

Sånn ser det ut hos meg. Forhåpentligvis skal det stå noe lignende hos deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kjøre en kid i bursdag og være der en stund nå, så blir borte noen timer.
    Men har lasta ned siste versjon av xbmc, så den blir installert når jeg kommer tilbake.
    Men jeg rakk ikke å sjekke hva slags lyd kortet mitt støtter (Radeon HD 3870 X2 om noen andre vet hvor man sjekker slikt), og den tråden du linka til fikk jeg bare lest litt av.. Men så langt fant jeg ikke noe som var til hjelp for meg, enda..

Men takk for hjelpen så langt, jeg kommer sterkere tilbake

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    optisk støtter ikke hd lydformatene, så nei. Bare vanlig dd5.1 og dts 5.1
    Nei, jeg vet forsåvidt det. Men jeg bruker HDMI. Uansett er det ikke alle skjermkort som støtter bitstream av HD-lyd, og det er jo første bud for å få det til å funke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banarne
    Nei, jeg vet forsåvidt det. Men jeg bruker HDMI. Uansett er det ikke alle skjermkort som støtter bitstream av HD-lyd, og det er jo første bud for å få det til å funke.
    Ja det er sant. Jeg har bedt han sjekke hva skjermkortet støtter

Så får vi se hva han kommer opp med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er sant. Jeg har bedt han sjekke hva skjermkortet støtter

Så får vi se hva han kommer opp med.

Sjekket litt om radeon hd 3000 serien til ati, der står følgende:
    HDMI® output support
    Supports all display resolutions up to 1920x1080
    Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and play cable-less audio solution

og

Integrated Digital Outputs – Enjoy your digital content the way you want to, with built-in HDMI® that includes 5.1 surround audio for big screen entertainment.

Det var det jeg fant i farta, står ikke noe om hd-lydformatene, men etter det jeg kan se skal det ihvertfall støtte vanlig DD5.1 og DTS 5.1.

Får grave litt videre.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •