HTPC med "for dårlig lyd".. Hjelp? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da først rakk jeg å komme inn hit igjen..
    Men nå har jeg fått lest litt, og for meg så er det ikke det største kravet(enda) at det blir støtte for HD-lyd, bare jeg får DTS 5.1 lyd vertfall!
    Så nå prøver jeg å laste ned en gammel HDMI-driver
    ATI FireGLâ„¢ and FireMVâ„¢ Legacy Driver
    så får jeg se hvor mye ugang jeg klarer å gjøre med den..

Edit: Det hjalp ikke en dritt vertfall.. :/

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOHO!!
    Gjennombrudd!!!

Etter å ha installert ny versjon av XBMC så får jeg XBMC til å bitstreame lyden til receivern slik at receivern står for koding av DTS og DD 5.1 vertfall, og det er jo egentlig det viktigste. Hva slags innstillinger jeg får utenfor XBMC er ikke SÅ viktige, siden det kun er stereolyd som blir spilt utenfor XBMC.

Men nå må jeg bare finne en videosnutt med HD-lyd å laste ned for å sjekke om det også går. Ingen krise om DTS 5.1 er maks jeg får ut av den, men det hadde jo vært sweet med HD-lyd selvfølgelig..

Noen som har tips til en videofil med DTS-HD eller MA jeg kan laste ned for å teste?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra Da har du ihvertfall det i boks.

2D High Definition Trailers (HD) - Demo World

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så inntil videre vil jeg takke mclulz for tipsene som førte til gjennombruddet i XBMC og bitstreaming.

Happy puppy her nå, mens jeg venter på nedlastingen av en fil med DTS-HDMA.. Men med linja mi så tar jo det en stund.. :/

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god erfaring med Splash lite playeren. Bare gå i settings og sound for å aktivere bitstream.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Så bra Da har du ihvertfall det i boks.

2D High Definition Trailers (HD) - Demo World
    DU.. Du er virkelig dagens hjelper!
    Igjen, takk. Skal prøve å få testet dette i løpet av kvelden

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde meg på denne:
    hd_thx_cavalcade_lossless.m2ts

Jeg tror ikke maskina takla det.. xbmc starta filen men det ble nesten som å prøve å se en film på youtube i fullHD mens man bruker et dialup-modem..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem

Det er helt sikkert ikke hardwaren din om du ikke har 10 år gammel maskinvare. Det er helt sikkert et problem med instillingene.

Har du huket av for hardware acceleration?
    og render method DXVA?

Husket å bruke wasapi på passthrough og audio output? Samt at disse står på hdmi, ikke spdif eller noe.

Huket bare av de formatene din receiver støtter?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem

Det er helt sikkert ikke hardwaren din om du ikke har 10 år gammel maskinvare. Det er helt sikkert et problem med instillingene.

Har du huket av for hardware acceleration?
    og render method DXVA?

Husket å bruke wasapi på passthrough og audio output? Samt at disse står på hdmi, ikke spdif eller noe.

Huket bare av de formatene din receiver støtter?
    Jeg har ikke huket av for hardware acceleration eller DXVA, jeg må inn og se etter dette nå.. Håper det funker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Jeg har ikke huket av for hardware acceleration eller DXVA, jeg må inn og se etter dette nå.. Håper det funker.
    Hardware Acceleration var aktivert mens DXVA ikke utgjorde noen forskjell..
    Sikker på at XBMC synes m2ts er noe ok format da?
    PC'n er egentlig ikke utdatert den altså.. tror jeg..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med directsound istedenfor wasapi. Men mener at directsound ikke støtter bitstreaming av hd lyd. Men test ut.

Hvis du spiller av en fil med hd lyd så er det mest sannsynlig noe tull med lyd drivere, eller instillinger på xbmc eventuelt noe med grafkkdriverne.

Sjekk at alle drivere er oppdatert og at realtek drivere IKKE er innstallert.

Sjekk xbmc guiden jeg postet tidligere, gå igjennom den nøye. Da lærer du litt om hva som kan gå galt eller hva som kan være problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått igjennom innstillingene i XBMC, og om man fikler med de innstillingene MENS programmet spiller av video eller lyd, så får man jo live-respons på om innstillingene er bra eller ikke.
    Så hos meg virker det som wasapi er det riktige.

Jeg får ikke testa noe mer i kveld vertfall, vært lite søvn i helga og i morra er det tidlig opp igjen, samt at konemor(to be) kom hjem i kveld så ho mente vi skulle legge oss tidlig.. Dette er ikke unnskyldninger, men forklaringer på hvorfor jeg ikke går dypere inn i materien nå.. hehe

Men et spørsmål: Bitstreaming, da har det egentlig ingen ting å si hva slags lydkort jeg har da, siden den bare sender 1 og 0 uprosessert rett til receivern slik at den får prosessere lyden? Jeg vet at receivern takler lydformatene jeg prøver å sende den, de vises alltid riktig når jeg spiller bluray vertfall, DTS-MSTR og DTS-HD osv.. pluss at lyden selvfølgelig er nydelicious..
    Så ja, spørsmålet var vel at om bitstreamingen fungerer så er vel skjermkortet/lydkortet uinteressant i lyd-sammenheng?

Driverne har jeg forresten sjekket, og skjermkortdrivern er av nyeste sort, og jeg har ikke klart å finne en driver som går kun på lydkortet, så de to henger sammen kan det virke som på meg..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått igjennom innstillingene i XBMC, og om man fikler med de innstillingene MENS programmet spiller av video eller lyd, så får man jo live-respons på om innstillingene er bra eller ikke.
    Så hos meg virker det som wasapi er det riktige.

Jeg får ikke testa noe mer i kveld vertfall, vært lite søvn i helga og i morra er det tidlig opp igjen, samt at konemor(to be) kom hjem i kveld så ho mente vi skulle legge oss tidlig.. Dette er ikke unnskyldninger, men forklaringer på hvorfor jeg ikke går dypere inn i materien nå.. hehe

Men et spørsmål: Bitstreaming, da har det egentlig ingen ting å si hva slags lydkort jeg har da, siden den bare sender 1 og 0 uprosessert rett til receivern slik at den får prosessere lyden? Jeg vet at receivern takler lydformatene jeg prøver å sende den, de vises alltid riktig når jeg spiller bluray vertfall, DTS-MSTR og DTS-HD osv.. pluss at lyden selvfølgelig er nydelicious..
    Så ja, spørsmålet var vel at om bitstreamingen fungerer så er vel skjermkortet/lydkortet uinteressant i lyd-sammenheng?

Driverne har jeg forresten sjekket, og skjermkortdrivern er av nyeste sort, og jeg har ikke klart å finne en driver som går kun på lydkortet, så de to henger sammen kan det virke som på meg..
    Riktig. Lydkort er uvesentlig når man bitstreamer. Et lydkort er i realiteten en DAC som gjør et digitalt signal om til stereo eller 5.1/7.1 analog. Lydkortet kan også ha digitale utganger, men de er 100% like de som står på et hovedkort f.eks. Men ingen lydkort har HDMI, så til det trenger man grafikkort eller hovedkort med integrert hdmi.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Har god erfaring med Splash lite playeren. Bare gå i settings og sound for å aktivere bitstream.
    Ser ut til at jeg må ha PRO for bitstream gitt..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du lastet ned siste grafikkdriverne til AMD? AMD Vision Engine Control Center

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du lastet ned siste grafikkdriverne til AMD? AMD Vision Engine Control Center
    Jeg har prøvd flere drivere, men holdt meg unna Vision Engine Control Center pga jeg synes slike "pakker" blir så omfattende.. Den drivern som er aktiv pr nå er jo fra april i år, så burde være oppdatert nok.. Men ok, jeg prøver

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en major set-back ble det..
    Nå får jeg ikke installert tilbake de gamle driverne heller, selv etter å ha avinstallert hele enheten og reboota for å starte på scratch.. Får ikke lyd ut av systemet i det heletatt nå.

Har prøvd å fjerne alt som minner om Ati/AMD for å reboote for å få cleanet det hele også, til ingen nytte..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var lyden tilbake, og du hadde rett i at hardwaren takla demofilene, så der er det kanskje xbmc som sliter?
    I Splash pro så funker de vertfall og det ser ut til at skjermkortet overfører DTS som maks.
    Det får jeg vek nøye meg med da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var lyden tilbake, og du hadde rett i at hardwaren takla demofilene, så der er det kanskje xbmc som sliter?
    I Splash pro så funker de vertfall og det ser ut til at skjermkortet overfører DTS som maks.
    Det får jeg vek nøye meg med da
    XBMC klarer helt fint å bitstreame hd lyd om maskinvaren støtter det. Da ser det ut til at skjermkortet ditt ikke klarer å overføre hd lyd.

Sånn som jeg forsto det klarte du å avspille demofilen i splash, men fikk kun vanlig dts istedenfor dts-hd ma. Da ble vel core spillt av bare.

Jeg hadde akkurat samme problem som deg før, med filer med hd lyd. Da var det bare hakking og gikk ikke ann å se filmen.
    Når jeg fikk fikset opp i diverse driverproblemer og instillinger i xbmc gikk alt smooth.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i Splash så fikk jeg velge DTS eller DTS HD MA-spor, og jeg valgte HD MA liksom, men det sto fortsatt bare DTS i receivern.

Så jeg og har egentlig konkludert med at skjermkortet ikke overfører mer enn vanlig DTS.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •