Bytte av NAS: vil alt slettes?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte av NAS: vil alt slettes?

Jeg har en Lacie 2bigNetwork2 hvor jeg har to 2 tb harddisker som jeg speiler i RAID.

Jeg vurderer å kjøpe ny NAS, med tilsvarende funksjonalitet (2HD med RAID), ettersom jeg er misfornøyd med søketid og stabiliteten til 2bigNetwork2-en min.

Jeg er imidlertid redd for at alt innholdet mitt vil bli slettet om jeg flytter HDene fra min gamle Lacie til en ny type/modell. Er det noen som vet noe om dette, eller har gjort noe lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt på konfigurasjonen men tror det skal gå bra om du har ett helt bilde av alt på en disk (Raid 1).
    Det som kan bli ett problem er om det er noen form for automatisk setup på den nye NASen som vil starte sin egen "disk base" der den formaterer begge diskene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    Jeg har en Lacie 2bigNetwork2 hvor jeg har to 2 tb harddisker som jeg speiler i RAID.

Jeg vurderer å kjøpe ny NAS, med tilsvarende funksjonalitet (2HD med RAID), ettersom jeg er misfornøyd med søketid og stabiliteten til 2bigNetwork2-en min.

Jeg er imidlertid redd for at alt innholdet mitt vil bli slettet om jeg flytter HDene fra min gamle Lacie til en ny type/modell. Er det noen som vet noe om dette, eller har gjort noe lignende?
    Om den nye nasen støtter flere disker, så kan du jo bare kjøre de paralellt og overføre data. Kan være greit med mer plass enn 2 disker...

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff

Egentlig "håper" du at det vil gå bra, men kommer det virkelig til å gjøre?
    Lacie 2bigNetwork2 er formatert i ext3, kan du lese av dette filsystemet?

Du kan egentlig ikke forvente å smette inn harddiskene i den nye NASet,
    og så ta den i bruk. Hvis jeg skal bytte NAS hadde jeg heller begynt på null for å beholde dataintegriteten, siden det kan hende at det er et annet system.
    pluss offline backup itilfelle den føkker opp.

Jeg anbefaler at du kjøper en 2-3TB eksternt harddisk til ca 800kr og kopiere alt sammen over til den. Egentlig 2 stk, men jeg har lett for å få panikk, hehe.

Her er det egentlig et kaos, jeg prøver å rydde opp her, backup et annet sted, backup av samme backup et annet sted men det er et eldre utgave, og slikt.

Hvis du kjøper et annet system: sjekk om den støtter SATA3 og harddiskene også støtter SATA3, da får du opp hastigheten. RAID gir egentlig dårligere ytelse pga dobbelt opp med avlesning/skriving, hvis en vil ha opp hastigheten blir det dyrt, mer RAM, bedre nettverksprossesor,raskere I/O-behandling og f.eks. ssd-cachedisk hvis en vil ta det helt ut.

Lett å rote seg vekk, så be careful.
    "tomme tømmer buldrer mest"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    Jeg anbefaler at du kjøper en 2-3TB eksternt harddisk til ca 800kr og kopiere alt sammen over til den. Egentlig 2 stk, men jeg har lett for å få panikk, hehe.
    Tøffe gutter tar ikke backup 8-) !

Men de gråter oftere... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden

hehe, god oppsummering, går selv ofte på den smellen å formaterer forskjellige data/mobiler å kommer på 3 sekund etter hva jeg glemte å ta backup av, som oftest er det noen emailer som går til de evige postmarker :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden

Menn gråter ikke, de svetter rundt øynene :wink:

OT: Jeg hadde tatt backup vha en ekstern disk, i alle fall av de viktigste filene.
    Hello, my name is flatman, and I'm a data hoarder... :grin:

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flatman
    Menn gråter ikke, de svetter rundt øynene :wink:

OT: Jeg hadde tatt backup vha en ekstern disk, i alle fall av de viktigste filene.
    Hello, my name is flatman, and I'm a data hoarder... :grin:
    Husker jeg møtte på en kar i litt arbeids sammenheng som hadde visst nok fått det for seg at hans oppgave i verden var og være 'backup' for internett. Kort sagt var det og få tak i måtte han ha det lagra..

Tipper han hadde et ti talls terrabyte med eksterne disker på en tid hvor 500 gig var plenty stort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •