HTPC til en newbie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC til en newbie

Hei!

Jeg trenger litt råd og hjelp til å bygge meg en HTPC.

Har lest litt rundt her på forumet, og sett utrolig mye som egentlig ikke sier meg så mye

Uansett;
    Det jeg gjerne vil ha, er en HTPC som kan fungere både som en XBMC spiller, samt nedlasting av torrents.
    Silence is golden. Og den bør helst være estetisk korrekt iht kvinnelige standarder, det gjør veien til tilgivelse kortere...

Den kommer nok ikke til å bli brukt noe særlig til gaming, og torrentdelen er ikke 24/7.

Jeg har begynt å rippe mine BluRays, så den må kunne takle avspilling av ISO filer på opptil 50gb, i full 3D.
    I tillegg ønsker jeg naturligvis at lyden er HD.

Foreløpig har jeg ikke NAS, har brukt en Xtreamer Prodigy 3D med en intern 3TB disc og en ekstern 2TB disc(USB 3.0).
    Xtreamer var et lite bomkjøp, syns det er generelt mye bugs med den og lite brukervennlig, og etter å ha prøvd XBMC på pc'n ble jeg helt forelsket.

Hva bør jeg ha for OS?

Prisklasse jeg har sett for meg er 5.000 pluss/minus. (Om jeg må sprenge budsjettet, so be it)
    Håper på hjelp

PS. Selvfølgelig åpen for andre løsninger også, all hjelp er av interesse

Mvh Bernt

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det du laster ned via torrent lagres på HTPC, eller har du egen NAS\PC for lagring av det du skal spille av?

Her har du værtfall ett alternativ, med en god GPU. Slik at du har krefter nok til å spille av HD materiale med de filtrene du ønsker. Så har du 2000kr, og bruke på SSD\harddisker. Har dette kabinettet selv til min server, og det ser meget stilrent og slankt ut.

Komplett.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk opp "Ingen varer i handlevognen." :-/

Planen er å laste ned direkte til HTPC.

Jeg har pr dags dato 5TB lagring...
    Western Digital Caviar Green 2TB SATA
    Western Digital My Book 3TB USB 3.0

Håper å kunne resirkulere dette i første omgang, for så å investere i NAS senere! Evt supplere dette til en ny SSD disc...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BernieShow
    Fikk opp "Ingen varer i handlevognen." :-/

Planen er å laste ned direkte til HTPC.

Jeg har pr dags dato 5TB lagring...
    Western Digital Caviar Green 2TB SATA
    Western Digital My Book 3TB USB 3.0

Håper å kunne resirkulere dette i første omgang, for så å investere i NAS senere! Evt supplere dette til en ny SSD disc...
    Diskene kan du fint bruke

In-Win BP671 Mini-ITX Sort 395.00

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 8GB KIT 529.00

Cooler Master Blade Master 80mm Vifte 79.00

AMD A-Series A10-5700 899.00

MSI FM2-A75IA-E53, Socket-FM2 699.00

Cooler Master GeminII M4 CPU Kjøler 349.00

Totalt: 2.950,00

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Diskene kan du fint bruke

In-Win BP671 Mini-ITX Sort 395.00

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 8GB KIT 529.00

Cooler Master Blade Master 80mm Vifte 79.00

AMD A-Series A10-5700 899.00

MSI FM2-A75IA-E53, Socket-FM2 699.00

Cooler Master GeminII M4 CPU Kjøler 349.00

Totalt: 2.950,00

Det så jo ikke dumt ut :-) Hvordan er det med støy? Lest en del steder om vifteløst, og ulike DB verdier. DB verdier sier meg egentlig ikke så mye.
    Den kommer til å stå i en stereobenk, og blir nok ikke så mye luft rundt selve boksen.

Forøvrig tror jeg kabinettet burde bli godkjent av estetikk direktøren her hjemme

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo ikke dumt ut :-) Hvordan er det med støy? Lest en del steder om vifteløst, og ulike DB verdier. DB verdier sier meg egentlig ikke så mye.
    Den kommer til å stå i en stereobenk, og blir nok ikke så mye luft rundt selve boksen.

Forøvrig tror jeg kabinettet burde bli godkjent av estetikk direktøren her hjemme
    Har som sagt samme kabinettet til serveren min, og strømforsyningen er stille. Som du ser har jeg lagt på en ekstra kabinettvifte som støtter PWM(Dvs turtallet justeres automatisk av hovedkort). Og en skikkelig CPU kjøler, som igjen er stille. De standardviftene som følger med prosessorene er ikke konstruert for å være stille, men kjøle tilstrekkelig uten å koste for mye å produsere.

Edit: Visst du ser på hovedkortet, så der du at du har HDMI tilkobling, Blutooth og trådløst nettverkskort integrert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som sagt samme kabinettet til serveren min, og strømforsyningen er stille. Som du ser har jeg lagt på en ekstra kabinettvifte som støtter PWM(Dvs turtallet justeres automatisk av hovedkort). Og en skikkelig CPU kjøler, som igjen er stille. De standardviftene som følger med prosessorene er ikke konstruert for å være stille, men kjøle tilstrekkelig uten å koste for mye å produsere.

Edit: Visst du ser på hovedkortet, så der du at du har HDMI tilkobling, Blutooth og trådløst nettverkskort integrert.
    Etter litt googling, så kommer jeg frem til følgende:
    For å få HD lyd, må jeg kjøre win7/win8 pga det er AMD. Stemmer dette?

Sikkert et dumt spørsmål, men kan kabinettet legges ned horisontalt, uten problemer? Eller må/bør det stå? Litt for høyt for benken min!

HK ser jo helt kongebra ut, mye godis for penga!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt googling, så kommer jeg frem til følgende:
    For å få HD lyd, må jeg kjøre win7/win8 pga det er AMD. Stemmer dette?

Sikkert et dumt spørsmål, men kan kabinettet legges ned horisontalt, uten problemer? Eller må/bør det stå? Litt for høyt for benken min!

HK ser jo helt kongebra ut, mye godis for penga!
    Neida, det skal fungere med Ubuntu også.

Kabinettet kan legges horisontalt, eller stå vertikalt. Det er valgfritt, men det følger med "sokkel" slik at den kan stå vertikalt visst ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det skal fungere med Ubuntu også.

Kabinettet kan legges horisontalt, eller stå vertikalt. Det er valgfritt, men det følger med "sokkel" slik at den kan stå vertikalt visst ønskelig.

Ok tusen takk for god hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært på noenlunde samme leting nå, så lite støy som mulig + at jeg ville ha det stilrent var viktige faktorer for meg. Jeg har nettopp bestilt (henter i dag), og endte opp med et streacom FC5S kabinett som er beregnet for vifteløse løsninger og benytter såkalte heatpipes for å kjøle ned prosessor i stedet for vifte. Har i tillegg kjøpt SSD, så da var det vips null viftestøy. Dette kabinettet koster litt, så jeg sprengte vel mitt budsjett på 5k, endte vel på nesten 7k men da er det inkl blu-ray, trådløst usb-nettverkskort, tastatur og alt tilbehør (et par kabler, kjølepasta, osv.) Kan holde deg litt oppdatert på erfaringer om du kan være interessert i slik type løsning

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min HTPC:
    Komplett.no - Intel® Core i3-3225 Processor
    Komplett.no - Gigabyte GA-H77N-WIFI , Socket-1155
    Komplett.no - Cooler Master X Dream i117 CPU Kjøler
    Komplett.no - Noctua NF-R8 PWM 80mm Vifte
    (bruker lownoice adaptor saken på CPU vifta ).

Komplett.no - Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM
    SSD er nesten et must, da snurredisker kan lage en irriterende støy.

Dette står i et LianLi ITX kabinett som ikke er isalg lengre (Tror jeg).
    Lian Li Industrial Co., Ltd.
    Har samme strømforsyning som en laptop (dvs vifteløs sak som ligger utenfor ).

Denne er så si helt lydløs, men går også litt varm, men det takler Intel CPU'en godt. Har også en større HTPC på hifiromet, som er bygget på en AMD, fungerer like godt, og er muse stille den også. Men pga mer varmeutvikling har denne langt større kabinett. Utrolig fornøyd med begge .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Min HTPC:
    Komplett.no - Intel® Core i3-3225 Processor
    Komplett.no - Gigabyte GA-H77N-WIFI , Socket-1155
    Komplett.no - Cooler Master X Dream i117 CPU Kjøler
    Komplett.no - Noctua NF-R8 PWM 80mm Vifte
    (bruker lownoice adaptor saken på CPU vifta ).

Komplett.no - Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM
    SSD er nesten et must, da snurredisker kan lage en irriterende støy.

Dette står i et LianLi ITX kabinett som ikke er isalg lengre (Tror jeg).
    Lian Li Industrial Co., Ltd.
    Har samme strømforsyning som en laptop (dvs vifteløs sak som ligger utenfor ).

Denne er så si helt lydløs, men går også litt varm, men det takler Intel CPU'en godt. Har også en større HTPC på hifiromet, som er bygget på en AMD, fungerer like godt, og er muse stille den også. Men pga mer varmeutvikling har denne langt større kabinett. Utrolig fornøyd med begge .
    Hei!
    Takk for ditt oppsett

Jeg har tittet endel rundt nå, og funnet et kabinett som jeg forelsket meg litt i;
    Silverstone Sugo SG08B

Denne passer veldig bra i stereobenken min, hvor jeg har max 28cm i bredden og 20cm i høyden ledig.

Jeg fikk et svar fra SilverStone hvor de anbefalte Intel fremfor AMD, pga varmeøkning, dersom stillegående maskin var viktig for meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murdoc
    Jeg har vært på noenlunde samme leting nå, så lite støy som mulig + at jeg ville ha det stilrent var viktige faktorer for meg. Jeg har nettopp bestilt (henter i dag), og endte opp med et streacom FC5S kabinett som er beregnet for vifteløse løsninger og benytter såkalte heatpipes for å kjøle ned prosessor i stedet for vifte. Har i tillegg kjøpt SSD, så da var det vips null viftestøy. Dette kabinettet koster litt, så jeg sprengte vel mitt budsjett på 5k, endte vel på nesten 7k men da er det inkl blu-ray, trådløst usb-nettverkskort, tastatur og alt tilbehør (et par kabler, kjølepasta, osv.) Kan holde deg litt oppdatert på erfaringer om du kan være interessert i slik type løsning
    Jeg tittet litt på streacom sine også, men pga plassbegrensninger funker det ikke :/

Blir mer enn glad for å få litt tilbakemeldinger fra deg uansett

For engangs skyld skal jeg ikke være impulsiv og kjøpe første og beste, nå skal jeg ta meg god tid og lese mye rundt!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tittet litt på streacom sine også, men pga plassbegrensninger funker det ikke :/

Blir mer enn glad for å få litt tilbakemeldinger fra deg uansett

For engangs skyld skal jeg ikke være impulsiv og kjøpe første og beste, nå skal jeg ta meg god tid og lese mye rundt!
    Med intel sine 3225 og 3220t trenger du ikke ekstra kjøler (mine lager kun lyd ved boot).
    om du ikke skal game er det bare å finne den billigste i3 3gen med under 55w tdp og du er good.
    HD bitstream i linux kan du bare glemme uten dgpu fra NVIDIA så win 7/8 & xbmc er veien å gå der inntil videre.
    et annet alternativ er Celeron g465 (35w tdp) & det enkleste NVIDIA vifteløse grafikkortet du finner (bruker selv Asus gt610 sl(?) i den ene htpcen min med Pentium og fungerer sjef i xbmcbuntu)
    Om du har noe som helst spørsmål ang xbmc eller htpc er det bare å spørre og du skal få svar

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anngående kabinetter vil jeg sterktannbefale streacom om noen vil ha et lydløst og estetisk pent kabinet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •