Gaming-pc kaféen -->Bygging/bilder/opgradering og prat - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 346
    Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Egentlig ikke. Det er ikke noe poeng i å overdimensjonere ett ledd, hvis ikke resten følger med. For å få et i7-system som gir noen mening, så må du nesten gå for et lignende oppsett til hva jeg beskrev. Ellers betaler du 800,- mer for å kunne si at du har en i7.
    Jeg betaler gjerne 800 spenn for å si att jeg har en I7, men jeg skjønner jo poenget ditt. Det uans greit å kunne ha den ekstra prosessorkraften.

Jeg satte sammen ett opsett med Samsung SSD og 7970, det er ikke mange kronene over den pakken du satte sammen. I tilleg valgte jeg 16gb ram som lett kan opgraderes til 32gb senere.

Jeg syntest uans jeg får mere for pengene for en liten slant ekstra, å står fritt til å opgradere skjermkortet senere uten att det skal være noen problem.

Har en pc til i huset, som sikkert hadde hatt godt av å få opgradert til ett større skjermkort senere i tid om jeg skulle velge å kjøpe ett nytt.

Men over til strømforsyningen igjen, jeg ser att 7970 må ha 600w, så da må jeg nokk kjøpe ny strømforsyning også.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Jeg betaler gjerne 800 spenn for å si att jeg har en I7, men jeg skjønner jo poenget ditt. prosessorkraften.
    Her har vi sakens kjerne

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det uans greit å kunne ha den ekstra prosessorkraften.
    Nei - her har vi sakens virkelige kjerne(r)
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg syntest uans jeg får mere for pengene for en liten slant ekstra, å står fritt til å opgradere skjermkortet senere uten att det skal være noen problem.
    Poenget er at mer for pengene blir det IKKE! Du ville merke i7 når du kompilerer store filmer og dersom du åpner cpu-z eller hyperpi. Ellers blir det null forskjell til vanlig bruk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle i7 920 har alle 8 kjernene i bruk når jeg trikser med Photoshop - du skal ikke ha mye avansert bruk før du merker fordel med en i7 vs en i5. Selv en liten makro for å samleeditere en del raw filer - så snakker vi mye fortere - selv på en gammeldags hdd

En liten printscreen av oppgavebehandeleren ved åpning av noen ganske så normale bildefiler:

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 3570k er en _del_ kraftigere enn en 920. Det er ganske tungt arbeid som skal til før en 3570k sliter merkbart. Til så tungt arbeid blir man avhengig av at resten holder følge. Selv om programmer bruker 8kjerner, så betyr det ikke at det er nødvendig. I eksempelet du postet ville ikke 3570k fått pusteproblemer i det hele tatt.

Men for all del, hvis penger ikke er et problem så bare kjør på. Bare pass på at du skalerer resten systemet deretter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    En 3570k er en _del_ kraftigere enn en 920. Det er ganske tungt arbeid som skal til før en 3570k sliter merkbart. Til så tungt arbeid blir man avhengig av at resten holder følge. Selv om programmer bruker 8kjerner, så betyr det ikke at det er nødvendig. I eksempelet du postet ville ikke 3570k fått pusteproblemer i det hele tatt.

Men for all del, hvis penger ikke er et problem så bare kjør på. Bare pass på at du skalerer resten systemet deretter.
    Du har rett - en 3570 hadde fikset dette helt fint - men en 3770 hadde gjort det bedre - selv uten å skalere resten av systemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Du har rett - en 3570 hadde fikset dette helt fint - men en 3770 hadde gjort det bedre - selv uten å skalere resten av systemet.
    3570k ville nok ikke gjort det merkbart raskere, siden ikke engang 920 makser ut. Da er det andre ting som holder igjen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Printscreen når en resizemakro fra RAW til jpg kjører (Photoshop) - dette vel en midt på treet belastning for prossessoren, men noe man gjerne gjør stadig:

Begge diskene er WD Green 1TB

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Printscreen når en resizemakro fra RAW til jpg kjører (Photoshop) - dette vel en midt på treet belastning for prossessoren, men noe man gjerne gjør stadig:

Begge diskene er WD Green 1TB
    Du bekrefter jo poenget hans, det er bortkastet med en slik CPU. Når resten ikke henger med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Du bekrefter jo poenget hans, det er bortkastet med en slik CPU. Når resten ikke henger med.
    Den forsto jeg ikke helt, grafen viser jo med all tydelighet at prossessoren nesten makser i alle kjernene i de korte periodene når Photoshop har åpnet filene til behandling. Som jeg skriver er dette en meget enkel bearbeiding - det er ingen problemer ved mer avansert behandling å vise at grafene makser ved mye lengre tid - på flere enn 4 kjerner, når filene er oppe til behandling i Photoshop.

Jeg trodde det var så enkelt man kunne se at en 8 kjerners prossessor ble godt utnyttet. Men jeg kan ta feil, men det er aldri for sent å lære noe nytt - kan du forklare meg hvorfor det er bortkastet med en 8 kjerners CPU når grafen ser slik ut?

Jeg har fremdeles bytterett på min i7 3770k og vil bytte inn denne og heller skaffe meg en i5 3570k og heller legge i litt ekstra på noe annet i den pcen jeg bygger. Får jo nesten Windows lisensen for de pengene

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har vært inne på forumet etter jeg skrev det forrige innlegget - dermed så gjelder vel fremdeles ditt råd.

Da har jeg fikset angrettskjemaet på i7 3770k prossessoren. Det var litt hast med det da tiden går ut snart. Så blir det en 3570k i stedet

Datteren som skal bruke pcen, skal først og fremst ha en gaming pc, men de skal visst holde mye på med fotografering, video og annen mediadesign når hun nå skal begynne på yrkesskolen til høsten.

Selv skal jeg oppgradere mitt gamle Canon kamera som makser den gamle 920 prossessoren når jeg kjører hardt i photoshop. Det gamle kameraet har jo bare 12MP bildebrikke, jeg har tenkt å gå for fullformat med nesten 4 ganger så høy oppløsning - da er det godt å ha et sprekere system - som jeg kanskje får låne innimellom

Takker for anbefalinger - man er aldri for gammel til å lære noe nytt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan krangle å diskutere om dette så mye man vil, men jeg står fast på att jeg vil ha ekstra prosessorkraft uans. Mange mener man bør kjøpe i7 uans, noen mener motsatt. Jeg kan følge rådet, å kjøpe en billigere i5, eller bruke pengene jeg har å kjøpe i7.

Får se hva som skjer når jeg trykker bestill

Uans, tenkte fælt på 7970. Men jeg ser den må ha 600w strømforsyning.

Hvilken strømforsyning bør jeg ha? Jeg har jo 3 disker som også skal inn i pcen.

Mvh
    Svein S

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En som også støtter Haswell.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan krangle å diskutere om dette så mye man vil, men jeg står fast på att jeg vil ha ekstra prosessorkraft uans. Mange mener man bør kjøpe i7 uans, noen mener motsatt. Jeg kan følge rådet, å kjøpe en billigere i5, eller bruke pengene jeg har å kjøpe i7.

Får se hva som skjer når jeg trykker bestill

Uans, tenkte fælt på 7970. Men jeg ser den må ha 600w strømforsyning.

Hvilken strømforsyning bør jeg ha? Jeg har jo 3 disker som også skal inn i pcen.
    Ja, det er ikke enkelt - ser man en del tester så viser de at i7 3770K er bedre enn i5 3750 på nesten alt:

Intel Core i5-3570K vs i7-3770K

Temporary comparison table | Hardware.Info United States

Den har jo foruten høyre klokkefrekvens i utgangspunktet også større cache minne - og at den er lettere å klokke.

Men den er dårligere i forholdet pris/prestanda - selvsagt. Men har man den i 5 år så blir det ikke så mye hver dag. Mitt inntrykk er uansett i5 for ren gaming - i7 for alt mulig maskin og til video og fotoredigeringsmaskin - på 1155 platformen.

Men man kan sikkert finne tester som viser at i5 er best om man leter etter det.

Vel nå ser det ut til at jeg får muligheten til å teste både i5 3570K og i7 3770K, angrefristen på i7en var gått ut - noe jeg oppdaget etter jeg hadde bestilt i5en

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    En som også støtter Haswell.
    ?

Mvh
    Svein S

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse strømforsyningene er klare for Haswell - Hardware.no

Neste generasjon prosessor fra intel. Greit å ha noe fremtidsrettet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Disse strømforsyningene er klare for Haswell - Hardware.no

Neste generasjon prosessor fra intel. Greit å ha noe fremtidsrettet.

Ja, igrunn..
    Må vell bli en slik
    Komplett.no - Corsair TX 850W PSU

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Svein S

Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •