HTPC med blu-ray, trenger råd på oppsett i forhold til kjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC med blu-ray, trenger råd på oppsett i forhold til kjøling

Hei. Som mange andre prøver jeg å sette sammen et oppsett for HTPC til å ha hjemme i stua.

Har laget et oppsett her

Det jeg trenger litt hjelp til er:
    -passer dette sammen?
    -følger det med kjøler til PCU, og har noen i såfall erfaringer med denne?
    -hva vil dere tro man trenger av kabling osv, og hva følger med kabinett/PSU og HK?

På forhånd takk for hjelp, og beklager at jeg bidrar til spamming av forum med enda en slik tråd, men jeg tror det er mange med meg som synes det er godt med litt innspill i komponent-jungelen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne på den tanken ja. Problemet er at der har du stor vanlig disk som jeg ikke trenger og som genererer støy, du har også vifte til CPU og er vel gjerne en vifte for utluft av kabinettet også. Med oppsettet jeg har satt sammen selv var forsøket å få til et oppsett som egentlig er lydløst.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Medfølgende cpuvifter er helt forferdelige, de lager en vinende lyd som er ubehagelig og kjøler dårlig. Du burde gå for en noctua, bare pass på høyden på kjøleren.

Når det gjelder streacom kabinettet, så er kjøleren integrert med chassisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Medfølgende cpuvifter er helt forferdelige, de lager en vinende lyd som er ubehagelig og kjøler dårlig. Du burde gå for en noctua, bare pass på høyden på kjøleren.

Når det gjelder streacom kabinettet, så er kjøleren integrert med chassisen.
    Snakker du om kjøler som følger med CPU jeg har valgt eller den som står i asrocken? Ja i kabinettet er det heatpipes, er det noen grunn til å tro at det ikke vil være god nok kjøling for cpuen? Har ikke erfaring med denne type kjøling fra før.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Shuttle XS35GS V2 som fungerer utmerket for meg med XBMC.
    Kjører filmer i BD-iso format over nettverket og uten problemer fra den interne BD-spilleren også.
    Ser de ikke selger V2 lenger, men regner med at V3 ikke er noe dårligere.
    MPX.no - Shuttle XS35GS V3L Barebone Sort

Glemte vel å nevne at det ikke er vifter i den. Eneste mekaniske er BD-drevet

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murdoc
    Snakker du om kjøler som følger med CPU jeg har valgt eller den som står i asrocken? Ja i kabinettet er det heatpipes, er det noen grunn til å tro at det ikke vil være god nok kjøling for cpuen? Har ikke erfaring med denne type kjøling fra før.
    Jeg mente stock kjøler som kommer med cpu ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byggen en HTPC med samme kabinett (riktig not versjonen uten optisk spiller) i Januar.
    Alt du trenger til kjøling følger med kabinettet, det eneste du må ha utenom er kjløepasta. Jeg brukte ca 4gr, men det kan fort gå med mer.

Mitt oppsett:
    • Streacom FC5S WS EVO Silver
    • Streacom NANO150 PSU Adapter
    • ASUS P8H77-M
    • Intel Core i3 3225
    • Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4)Vengeance
    • Samsung 840 Basic SSD - 120GB
    • Logitech Wireless Touch Keyboard K400
    • Streacom ST-IRPB IR Receiver PCB only
    • Streacom SC30 Internal USB3.0 Cable
    • Arctic Cooling MX-4

Jeg kjøpte kjølepasta, IR mottaker og intern USB3.0 kabel fra England. Billigere, og kjapt levert (www.quietpc.com).

Andre ting verdt å nevne:
    • Intern strømkabel er litt kort, jeg måtte legge denne delvis over HK.
    • Intern USB3.0 kabel burde hatt 90gr vinkel i en ende. Nå står kabelen vertikalt på HK, og må bøyes med veldig liten bøyeradius for at den ikke skal stå i veien for lokket til kabinettet. Ikke noe stort problem, men dette burde Streacom gjort bedre. Denne kabelen MÅ du har, dersom du skal bruke USB portene på siden av kabinettet....
    • Jeg har lest at Streacom sin IR-mottaker har dårlig rekkevidde. Selv sitter jeg 2 meter unna, så har ikke opplevd problem med dette.
    • Vær nøye med valg av HK! Selv har jeg ikke funnet et eneste m-ITX som passer. Det er også mange m-ATX som ikke passer, grunnet kjøleløsningen. Det kan se ut til at OP's forslag til HK skal gå greit. Selv har jeg en marginal klaring mellom HK og kjøleribber i min løsning.

Bilder av mitt oppsett her. Og nei, jeg ryddet ikke i kablene før bildene ble tatt :P
    (Brukte ekstern link da det ikke lot seg gjøre å legge bilder i spoiler...)

Dersom du har noen spørsmål er det bare å fyre løs, enten her eller PM

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flatman
    Jeg byggen en HTPC med samme kabinett (riktig not versjonen uten optisk spiller) i Januar.
    Alt du trenger til kjøling følger med kabinettet, det eneste du må ha utenom er kjløepasta. Jeg brukte ca 4gr, men det kan fort gå med mer.

Mitt oppsett:
    • Streacom FC5S WS EVO Silver
    • Streacom NANO150 PSU Adapter
    • ASUS P8H77-M
    • Intel Core i3 3225
    • Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4)Vengeance
    • Samsung 840 Basic SSD - 120GB
    • Logitech Wireless Touch Keyboard K400
    • Streacom ST-IRPB IR Receiver PCB only
    • Streacom SC30 Internal USB3.0 Cable
    • Arctic Cooling MX-4

Jeg kjøpte kjølepasta, IR mottaker og intern USB3.0 kabel fra England. Billigere, og kjapt levert (www.quietpc.com).

Andre ting verdt å nevne:
    • Intern strømkabel er litt kort, jeg måtte legge denne delvis over HK.
    • Intern USB3.0 kabel burde hatt 90gr vinkel i en ende. Nå står kabelen vertikalt på HK, og må bøyes med veldig liten bøyeradius for at den ikke skal stå i veien for lokket til kabinettet. Ikke noe stort problem, men dette burde Streacom gjort bedre. Denne kabelen MÅ du har, dersom du skal bruke USB portene på siden av kabinettet....
    • Jeg har lest at Streacom sin IR-mottaker har dårlig rekkevidde. Selv sitter jeg 2 meter unna, så har ikke opplevd problem med dette.
    • Vær nøye med valg av HK! Selv har jeg ikke funnet et eneste m-ITX som passer. Det er også mange m-ATX som ikke passer, grunnet kjøleløsningen. Det kan se ut til at OP's forslag til HK skal gå greit. Selv har jeg en marginal klaring mellom HK og kjøleribber i min løsning.

Bilder av mitt oppsett her. Og nei, jeg ryddet ikke i kablene før bildene ble tatt :P
    (Brukte ekstern link da det ikke lot seg gjøre å legge bilder i spoiler...)

Dersom du har noen spørsmål er det bare å fyre løs, enten her eller PM
    Tusen takk for at du deler erfaringer, veldig nyttig! Har brukt ganske lang tid på å velge hovedkort, og ut i fra bilder av hovedkortet opp mot andre installasjoner i dette kabinettet tror jeg det skal gå fint. Når du nevner USB-kabelen: jeg trodde ikke jeg måtte bestille separat kabel for å kunne bruke kontaktene på siden som USB 2.0-kontakter, men bare dersom jeg trengte dem til 3.0?

Og interne strømkabelen, ser av bildene hva du mener her. Sløvt at det skal være sånn fra streacom sin side, men tror jeg får klare meg med den foreløpig.

Men nok en gang, tusen takk for deling av bilder og erfaringer!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kom du frem til den cpuen? Om du senere vil ha 3d må du opp på en a6 ved siden av dette vil en a6 også tåle litt gaming.

Ram må du få opp til 1866mhz når du kjører fm2 socket da dette gir vesentlig bedre grafikkytelse.

Har du tenkt på hvordan du vil styre maskinen?
    Vil du bruke tastatur(som k400) eller fjernkontroll (som harmony)?
    Vil du kunne slå den på uten å måtte reise deg fra sofaen? I så tilfelle; fra s3 eller s5?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murdoc
    Tusen takk for at du deler erfaringer, veldig nyttig! Har brukt ganske lang tid på å velge hovedkort, og ut i fra bilder av hovedkortet opp mot andre installasjoner i dette kabinettet tror jeg det skal gå fint. Når du nevner USB-kabelen: jeg trodde ikke jeg måtte bestille separat kabel for å kunne bruke kontaktene på siden som USB 2.0-kontakter, men bare dersom jeg trengte dem til 3.0?

Og interne strømkabelen, ser av bildene hva du mener her. Sløvt at det skal være sånn fra streacom sin side, men tror jeg får klare meg med den foreløpig.

Men nok en gang, tusen takk for deling av bilder og erfaringer!
    Det følger ikke med noen kabel til USB kontaktene på siden, så denne må du kjøpe seperat. Det er jo høl i huet at den ikke kommer med kabinettet...
    Kjøpte USB kabelen her, noe billigere enn Komplett. Jeg kjøpte også IR-mottaker der (merk at det ikke medfølger kontrol, da jeg bruker en Logitech Harmony Touch. Dersom du skal benytte Streacom sin kontroll kan du like gjerne kjøpe denne fra komplett).

EDIT:
    Disse testene av kabinettet kan forresten være av interesse å lese:
    silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers
    HardwareSecrets.com
    Hardware.no

Her er en kar som har fått plass til skjermkort også....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaggSokk3n
    Hvordan kom du frem til den cpuen? Om du senere vil ha 3d må du opp på en a6 ved siden av dette vil en a6 også tåle litt gaming.

Ram må du få opp til 1866mhz når du kjører fm2 socket da dette gir vesentlig bedre grafikkytelse.

Har du tenkt på hvordan du vil styre maskinen?
    Vil du bruke tastatur(som k400) eller fjernkontroll (som harmony)?
    Vil du kunne slå den på uten å måtte reise deg fra sofaen? I så tilfelle; fra s3 eller s5?
    CPU-tipset er notert, valgte denne egentlig av tre grunner; ikke behov for gaming, 3D heller ikke aktuelt. Og litt pris + så var denne på lager, A6 var ikke (tåpelig grunn, men allikevel).

RAM: virkelig så avgjørende for mitt bruk tror du? Jeg klarte uansett ikke å finne annet enn 1600 Mhz når jeg gikk gjennom low profile-brikkene som lå på komplett. (8GB sett)

Skal styre med K400, kjøper annet sted da den ikke er på lager.

Maskinen kommer til å stå mest på på dagtid antar jeg, ikke særlig problemstilling

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være mest avgjørende ved spilling da det gir størst utslag på den innebygde gpuen.

8gb vil du ikke trenge, jeg kjører pr i dag 4 htpcer hvor den heftigste kjører 8gb og den enkleste 1gb - 1gb er litt lite da jeg trekker 900mb med xbmcbuntu men 2gb vil holde lenge selv ved win7/8+xbmc.

Forsiktig med hvor du kjøper k400 den har 2 revisjoner - en som har en inverted "fn" og en uten; den med inverted "fn" er den beste til htpc bruk da den enkelt vil ha mediaknapper tilgjengelig.
    På netonnet får du det relativt rimelig og i riktig versjon med fri transport.

Med 1866mhz og a6 vil du kunne kjøre spill som burnout paradise med 1080p og ok grafikk noe som er ganske kult på storskjerm - skyrim, red dead redeption og gta: sa er og spillbart og relativt kult på storskjerm :wink:

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes Oppsettet til OP virker Fornuftig. Ville selv valgt i3/i5 men det er min smak. Op sier at han ikke skal bruke den til noe annet en 1080P ikke 3d avspilling så cpu/gpuen skal nok holde til det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •