Anbefalt oppsett av HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalt oppsett av HTPC

Ærede forsamling.

Tiden er moden for å bygge en alt-i-ett-boks for stua. Boksen må kunne håndtere avspilling av alle medietyper fra plate eller fil, samt gjøre TV-opptak/time shift etc.

Systemet skal levere digital lyd til en surroundreceiver og kommunisere trådløst med de andre PC-ene i huset.

I nærmeste fremtid skal bildesignaler leveres til en 32" CRT-TV (med VGA-inngang av diskutabel kvalitet). Målet er at TV-en skal bryte sammen i løpet av et års tid sånn at jeg får et påskudd til å kjøpe en 37"/42" flatskjerm av en eller annen sort. Projektor blir ikke aktuelt i overskuelig fremtid.

Jeg ser ikke for meg at det skal spilles noe særlig på denne maskinen, men en viss fleksibilitet i forhold til å kunne ta en runde Colin eller to hadde vært ok.

I utgangspunktet har jeg ikke noen budsjettramme å forholde meg til, men ting trenger ikke koste mer enn det smaker. Jeg er heller ingen fetisjist når det gjelder kvalitet på lyd og bilde.

Med disse forutsetningene ønsker jeg anbefalinger til HW-kombinasjoner, og regner med at det er like greit å vente med å sette seg inn i SW-jungelen til etter at maskinen er i boks. Noen innspill:

KABINETT: Har surfet rundt og kikket på ulike kabinetter fra bla. a. Silverstone og Kanam, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken type jeg liker best. Kabinettet må uansett ikke være høyere enn 163mm for å passe inn i TV-benken, og sølvfarge er nok en forutsetning.

PROSESSOR/CHIPSET: Ser at diskusjonen går livlig om type prosessor ift å kunne overklokke og kjøre ffdshow til fulle. Tror neppe det blir noe overklokking etc på meg, men regner med at det er en fordel å kunne tilpasse og skalere oppløsning til det en fremtidig flatskjerm opererer på.

GRAFIKK: TV-funksjonaliteten (opptak/timeshift) er en viktig del av systemet, og jeg har inntrykk av at en løsning basert på et separat kort som gjør MPEG2-encoding er å satse på. Har det evt kommet integrerte løsninger som er å anbefale? Er det SW-issues som påvirker HW-valget her?

STØY: Som de fleste andre setter jeg pris på lavt støynivå, særlig fordi boksen forventes å stå på 24 timer i døgnet. Når det gjelder komponenter og løsinger for støydemping er jeg helt blank. Ønsker å ha en så stor disk som mulig, men må vurdere dette opp mot ulempen med støy og varme (og nei, det er ingen opsjon å sette boksen i et annet rom :-) )

Setter pris på alle typer innspill, men blir spesielt glad dersom noen tar seg bryet med å seververe en komplett innkjøpsliste med anbefalte komponenter.

Mvh

Thomas R

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil si min del: minimum Nvidia 5900 og raskeste P4 du har råd til med dual channell minne. Men det er mange tråder som diskuterer det her på forumet, du kan jo søke litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •