HTPC til stua

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: HTPC til stua

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC til stua

Hei!

Skal til innkjøp av stue-pc. Denne skal i hovedsak brukes til 1080p film og musikk. Så stillegående som mulig. Lekte med tanken på å spille litt i stua, har en panasonic 65" plasma (st50), så det ville vel ikke vært optimalt uansett. Tror jeg venter med dette og evt kjøper neste generasjon spillkonsoll om jeg absolutt må spille i stua.

Her er link til handlelista på Komplett
    + denne PSUen

Godt kjøp?

749934 ASUS P8B75-M, Socket-1155 m-ATX, B75, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, 2xPCI, VGA, DVI, HDMI, UEFI
    420234 ASUS Xonar Essence STX PCIe-x1, 124 dB SNR, Built-in headphone amp for Audiophiles, High-end DAC
    618010 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240
    757504 Fractal Design Node 605 HTPC Sort Vifte: 2x 120mm Side, ATX, mATX, mITX, DTX, 4x 3.5"/2.5" HDD/SSD, 2x USB 3.0
    752516 Intel® Core i3-3225 Processor Socket-LGA1155, Dual Core, 3.3GHz, 3MB, 55W, HD4000, Boxed w/fan
    645476 Logitech Wireless Touch Keyboard K400 For wireless control of your laptop—even when it's connected to your TV
    765953 Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM Basic Kit, MDX controller, 540/520MB/s read/write

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag hade bytt mot ett AMD baserat system. Överlägsen ytelse för mindre pengar.

Skall ljudet in i receiver via HDMI? Både film och musik?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går fort opp i opp tenker jeg, men har verdt meget positivt overaska over hvor kapable APU'ene til amd er (og stille gående)

Er ikke mye prisforskjell, men kan kikke på Komplett.no - ASUS P8B75-M, Socket-1155 og Komplett.no - AMD A-Series A10-5800K
    istedet for.

Jeg har et gammalt xonar kort men syns faktiskt lyden er merkbart bedre når jeg bare bitstreamer via HDMI til receivern, nå har jeg også top of the line receiver med 24bit\192khz DAC, så personlig hadde jeg heller vurdert en USB dac eller bare brukt HDMI enn og legge 1400 kr i lydkortet, Xonar kortet jeg baserer meg på er jo også 6-7 år gammalt da så kan ta min mening med ei klype salt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har läst en hög med tester av den nya versionen och jag är i alla fall överbevisad. Analog ut från Xonar verkar väldigt bra!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag har läst en hög med tester av den nya versionen och jag är i alla fall överbevisad. Analog ut från Xonar verkar väldigt bra!
    Ja må vel også innrømme at jeg enda har igjen og prøve analog ut fra xonar kortet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag hade bytt mot ett AMD baserat system. Överlägsen ytelse för mindre pengar.

Skall ljudet in i receiver via HDMI? Både film och musik?

Ja planen var HDMI til receiver på alt. Det er ikke vits med lydkort da? Jeg setter opp ett nytt forslag med AMD når jeg har bestemt om lydkort er noe jeg trenger. Takk for svar :-)

Edit: TorTorden: Passer den prossesoren med det hovedkortet? Står at det er forskjellig sokkel.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akise
    Ja planen var HDMI til receiver på alt. Det Er ikke vits med lydkort da? Jeg setter opp ett nytt forslag med AMD når jeg har bestemt om lydkort er noe jeg trenger. Takk for svar :-)

Edit: TorTorden: Passer den prossesoren med det hovedkortet? Står at det er forskjellig sokkel.
    Det har du helt rett i :-)

Oopsie ops: ops: ops:

Og ja om du vil kjøre lyden via hdmi så bruker du lydkortet som sitter i hovedkortet så da blir xonar kortet overflødig.

Kan uansett sette i etterhvert om du føler nytta, men jeg tror egentlig man kunnr hellet lagt til de kronene i en dedikert DAC.

Dette Komplett.no - ASUS F2A85-M, Socket-FM2 skulle vel passe bedre med amd cpuen jeg linka, men er ikke noe galt med i3en du har i første posten din.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe for seg å kjøpe ett hovedkort med bedre lydkort da kanskje?
    Såg på Komplett.no - ASUS MAXIMUS V GENE, Socket-1155

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel første HK jeg har sett med noe annet enn en billig Realtek chip, interessant..

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruke 1400 kr på et lydkort for deretter å spare inn dette på en svakere CPU? Lyd via HDMI er så bra som du får det, ihvertfall med tanke på surroundlyd. Når det gjelder ren stereo ville jeg uansett kjørt en USB-dac hvis du absolutt må ha noe annet, men hvis du igjen kobler det til en surroundreceiver tviler jeg på at du hører forskjell.

Kjør på med 1155 m-atx og bruk heller pengene på en i7 evt. i5-3570k med hd4000-grafikk. hd4000-gpuen er riktignok ikke like kraftig som AMD sine APUer, men du trenger ikke kraftigere til film. Da er det bedre å ha kraftigere CPU og la den ta belastningen på dekodingen hvis du har planer om å kjøre avanserte codek-oppsett mtp NR, skalering etc. i ffdshow.

Du skal vel sikker bruke maskinen til noe annet enn film også regner jeg med. Kjedelig om hele systemet fryser til is bare fordi du må kjøre en rutinemessig virusscan. 5800k er jo en vesentlige dårligere CPU en i7-3770. Selvfølgelig er det prisforskjell. Men du får det du betaler for. Jeg bruker 5800k på soveroms-pcen, men den sjekker jeg bare litt mail på og XBMC. Funker greit. Men Stue-PCen er langt mer egnet til HTPC.

Mine 2 cents ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det bestilling snarest

Lista

Da har jeg evt muligheten til å få en god spillpc bare ved å kjøpe ett skjermkort. Eneste jeg stusser litt på er den vifta på i5 cpuen..

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne kjøleren: Komplett.no - Noctua NH-L9i CPU Kjøler

Bytt ut vifta på kjøleren med denne: Komplett.no - Noctua NF-B9 PWM 92mm Vifte

Edit: Ville byttet ut ram med noe mindre pga plass her. Kanskje disse brikkene? Komplett.no - Crucial DDR3 Ballistix Tactic LP 8GB KIT

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar

Har da bestillt den lista jeg satt opp, bare med "low-profile" minne. Bytter kjøler om den bråker for mye, ble litt dyrt..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyr för en htpc, ja, men på en annan sida tror jag du har en maskin i flera år.
    När 4k blir allemans ägo stoppar du bara i ett skärmkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble svært fornøyd med boksen forresten. Eneste er at jeg bestillte ekstern blueray fant jeg ut når det kom.. som ikke var meningen. (var liksom ikke beskrevet i noe annet enn utvided info på komplett) Litt i overkant støy fra cpu, men ikke hørbart med litt lyd fra anlegget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •