Slå av og på pc som er bortgjemt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slå av og på pc som er bortgjemt

Har en bærbar pc som brukes som mediasenter men den er godt gjemt blant remediene og synes det er tungvint å få slått den på da jeg fysisk må ta den ut av skapet for å finne på-bryteren hver gang. Noen som vet om dette lar seg gjøre at den slår slår seg automatisk på hver gang jeg tar i musen eller tastaturet som forøvrig går på bluetooth? Eller om det lar seg gjøre på annen måte? Kjører windows 7 på den.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wake-up on USB i BIOS er jo ikke en uvanlig funksjon. Kan jo sjekke om du har Wake-up on BT.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk selvsagt ikke på den pc'n - men min vanlige hadde denne funksjonen... Noen flere som har tips og forslag?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger den noen gang å slåes av? Hvilkemodus eller hva det heter avbrytes vel med bevegelse på mus/tastatur..
    Kontrollpanel -> Strøminnstillinger ->

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Trenger den noen gang å slåes av? Hvilkemodus eller hva det heter avbrytes vel med bevegelse på mus/tastatur..
    Kontrollpanel -> Strøminnstillinger ->
    Jeg også mente jeg hadde vært borti at pc'n slo seg på når jeg beveget musen engang for lenge siden. På mine pc'er i dag må jeg fysisk trykke på av/på-knappen. Hvordan jeg endrer dette i kontrollpanel under strømstyring finner jeg ikke ut av og kunne trenge hjelp. Kanskje det har noe med at jeg ikke har mulighet til usb-aktivering i bios som nevnt over?

Jeg ønsker å kunne slå den av fordi den er gammel, mye støv og dritt i skapet og tenker litt på brannfare.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eineste måten du kan skru den av og på trådlaust er via WOL

Du kan bruke kvilemodus hvor du setter pcen i søvnmodus, eller sette pcen i dvalemodus, Forskjellen er:

Dvalemodus:
    "Dvalemodus, også kalt hibernate, bruker ikke strøm. Her lagres alt som ligger i minnet til en fil på harddisken, og deretter kobles all strøm ut. Når du starter maskinen igjen, tar det lenger tid å være klar til dyst enn hva tilfellet er for hvilemodus, men du har ikke brukt noe strøm i mellomtiden. Oppstarten er også vesentlig raskere enn om du velger å slå av maskinen fullstendig.

En god tommelfingerregel kan derfor være å bruke hvilemodus hvis du har tenkt til å jobbe mer på maskinen i løpet av dagen, mens du kan sette den i dvale hvis du ikke har tenkt til å bruke maskinen på en stund, i hvert fall hvis du foretrekker en rask oppstart og har ledig plass til hibernate-fila på harddisken."

hvilemodus:

"Hvilemodus, også kalt stand by, bruker strøm. Maskinen kobler ut strømmen til enhetene (skjerm, harddisker, usb-porter osv), men holder hele tiden liv i internminnet (RAM); altså bruker den litt strøm. Det betyr at du risikerer å gå tom for strøm dersom du bruker hvilemodus på en bærbar PC.

Fordelen er imidlertid at maskinen starter raskt igjen - strømmen kobles inn til de andre enhetene, og minnet inneholder alt som trengs for å være klar til dyst i løpet av kort tid."

kilde:
    Windows: Forskjellen på hvile- og dvalemodus? - DinSide

Om du har tastatur med powerbutton så burde dvalemodus fungerer utmerket for deg om ikkje så er nok hvilemodus det beste alternativet.

Håper dette hjalp litt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det tastatur med power-knapp

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge brukt mobilen min til og sette pcen i sleep (hvile\dvale?) og har da kunne bruke mobilen og Unified remote appen (android, men må finnes tilsvarende til apple dings) til og sende nettop sånne wake on lan pakker, UR appen kan og styre enormt mye av pcen så for htpc funksjoner så trenger jeg ikke mer enn denne og XBMC appen.

Om jeg husker rett så kosta vel unified remote 20kr eller mindre.

Appen jeg nevner her er vel bare tilgjengelig for windows, men skal absolutt finnes andre alternativer der ute.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •