HTPC? Hjelp takk, jeg har ikke peiling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC? Hjelp takk, jeg har ikke peiling

Hei, sitter å vurderer å kjøpe en pc utelukkende til bruk for musikkavspilling og film(dvd og blu ray), kanskje noe streaming.
    Problemet er at jeg har overhodet ingen peiling på pc eller hva det er jeg egentlig trenger.

Har sett litt på denne da den har fått gode omtaler:

ASRock VisionX 321B Svart - Intel Core i5-3210M, 8GB DDR3 1600MHz, 750GB, mSATA støtte, Blu-Ray, Radeon HD7850M, Uten operativsystem / MULTICOM

Til blu ray bruker jeg per i dag en cambridge 751, tanken er å erstatte denne, er det mulig (kvalitetsmessig) å få det til med en slik pc og en brukbar dac? Når det kommer til lyd skal det aldri spilles i surround, kun stereo.

All hjelp og råd er velkommen jeg har seriøst ikke peiling, om ovenstående er mulig hadde jeg foretrukket en lettfattelig enkel smørbrødliste* med hva jeg trenger å gjøre for å få dette på plass. Ser det er litt begrenset lagringsplass på en slik pc, så hva jeg burde gjøre med det trenger jeg også hjelp til...

*noe slikt hadde passet meg fint:

1. Kjøp ditt, kjøp datt.
    2. Få butikk til å gjøre ditt og datt.
    3. Få produktet hjem.
    4. Sett på plass ledninger og trykk på start.
    5. Last ned ditt og datt, installer .
    6. Ferdig og klar til bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Acer revo på komplett.no, se om noe av de som er "plug & play" passer dine kriterier.

Har selv Acer revo 70, uten dvd-rom. Bruker den til musikk og streaming av film. Bra nok for meg, men jeg er ikke blitt helt guru enda. Jobber med saken

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er helt kurant som HTPC den, men jeg ville ikke sett på den som noen erstatning for cambridge 751 i det hele tatt.

BlueRay er ikke plug & play på pc enda og bransjen vil rett og slett ikke at det skal bli det, og den BD spilleren du har per nå er såpass god at den blir kun knepent slått av Oppo spillerne.

Selvsagt kan den Htpcen du ser på spille av BD, men det kommer aldri til og bli like problemfritt som en ekte BD spiller og når du endelig har fått det til og funke kommer det en eller annen driver\codec oppdatering og du starter fra scratch igjen.

Der HTPC'en vil skinne er om du ripper BD samlinga til et NAS og du da bruker denne til og spille av filmene på den måten via XBMC f.eks.

Bottom line, HTPC er som en lommekniv og regne, men har ikke noe mindre problemer enn vanlige pcer.

Men du kan fint sette opp ei lita liste for en stasjonær maskin som koster en par tusen mindre enn denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Asrock'en är faktist en god spelmaskin så till en htpc är den kraftigt överspecificerad.

Helt Enig med Torden, en htpc blir sällan eller aldrig en ersättare för fysisk media (läs Bluray och DVD). Det beror inte på pc'n i sig själv, men software som kräves för att decoda discen. Det finnes 3 olika programmvara som man kan välja emellan, och ingen av de är speciellt brukarvänlig. Direkte från en datafil, alltså om du digitalt lagt in filmen på hårddisken blir det annat, då är en htpc ett måste.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg laget en htpc idag for film og musikk, hadde intel's nuc'er vært utgangspunktet
    NUC

Dette sammen med en nas hvor du har rippet filmer og musikk, og enten win7 og jriver eller linux og xbmc såer nok mye gjort.

Men spilleren du har nok er nok vel så god på avspilling som dette.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Asrock Visionx. Eneste peset er at du må selv innstallere alt. Med OS og ellers alt som hører til. Operativsystemet må du selv kjøpe. Kjøpte selv WIN 7 og er strålende fornøyd.. Har du ikke det anbefaler jeg på det STERKESTE og kjøpe det hos multicom og betale de 300kr+ for at de innstallerer og klargjører alt. Da får du en plugandplay HTPC.

Bruker den både til film og musikk. Derfor er det spesiellt positivt at den har optisk inngang.
    Har ikke prøvd Blu Ray drevet enda men som nevnnt ovenfor vil den aldri erstatte en dedikert Blu Ray spiller. Ihvertfall hvis du tenker at det skal være plugandplay.

Skal jeg nevnne noe negativt må det være strømkontakten. Sitter ikke veldig godt men er ikke noe problem så lenge man ikke skal skyve på PCèn.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og innstalere windows er ikke vanskelig (i allefall med w7 og w8 er enda enklere)
    I de fleste tilfeller er det stort sett bare og stappe dvden i drevet, starte maskina og følge innstruksjonene.

I mitt syn absolutt ikke verdt og betale 300kr for :-P men nå er jeg kanskje farga av at jeg har bygd en 15-20 maskiner fra scratch og løpende support på de flesre av de etter det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med tilbakemeldinger, høres jo ut som jeg foreløbig burde beholde BD spilleren da. Har tenkt å kjøpe en pc å bruke til musikk og streaming, så alternativer til de som allerede er nevnt er hjertelig velkommen, som nevnt har jeg ikke peiling så alle råd og tips er velkomne.

Jeg ser det ofte anbefales såkalt NAS til lagring. PCen blir stående i ro på en plass, koblet til tv og en DAC. Er det da noe vits med det som kalles NAS eller kan ekstra lagringsplass i form av en vanlig ekstern harddisk brukes. Ser det av og til skrives at vanlige ekstern harddisker ikke er å anbefale da de blir før eller senere ødelagt. ??
    Hva er å anbefale? Når det kommer til stabilitet, varighet og kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du tänka dig bygga en pc själv? Annars är det garanterat folk här på forumet som kan bygga en maskin åt dig, inkluderat mig själv. Bara säg till så hjälper jag dig, helt gratis.

ASRock FM2A85X Extreme4-M - Hovedkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    AMD A-Series A10-5700 3,4GHz Socket FM2 Box - Prosessor - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB - Solid State Disk (SSD) - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Crucial Ballistix Tactical DDR3 PC14900/1866MHz CL8 2x4GB (BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU) - DDR3-minne - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Lian Li PC-Q16B 300W (Sort) - Kabinett - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Asus Xonar Essence STX - Internt lydkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Där har du dig en knallmaskin till både Film och musik, men med mest vikt mot musik tack vare det fantastiska ljudkortet.

Det som gör denna ännu bättre är att den har hela 7 sata 600 portar, vilket gör att du kan bygga på den med en hög med hårddiskar.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sleit litt med på Visionx var og installere alle driverne. Det gikk men ikke knirkefritt Måtte gjøre det to ganger..

Men anbefaler denne HTPC. Dyr men fungerer veldig bra og er rask!!

Newcomer liteglow sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz Vis post
    Kan du tänka dig bygga en pc själv? Annars är det garanterat folk här på forumet som kan bygga en maskin åt dig, inkluderat mig själv. Bara säg till så hjälper jag dig, helt gratis.

ASRock FM2A85X Extreme4-M - Hovedkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    AMD A-Series A10-5700 3,4GHz Socket FM2 Box - Prosessor - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB - Solid State Disk (SSD) - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Crucial Ballistix Tactical DDR3 PC14900/1866MHz CL8 2x4GB (BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU) - DDR3-minne - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Lian Li PC-Q16B 300W (Sort) - Kabinett - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Asus Xonar Essence STX - Internt lydkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Där har du dig en knallmaskin till både Film och musik, men med mest vikt mot musik tack vare det fantastiska ljudkortet.

Det som gör denna ännu bättre är att den har hela 7 sata 600 portar, vilket gör att du kan bygga på den med en hög med hårddiskar.

Denne ser bra ut for mitt bruk.
    Jeg trenger en HTPC til MediaPortal.
    Jeg skal se film\musikk fra disk, trenger ikke cd\Blu Ray

Men er det integrerte skjermkortet (hdmi) godt nok til å spille av 1080p video (20gb) filer uten å lagge?
    Jeg har på mine tidligere HTPC maskiner opplevd at et tregt skjermkort fikk MediaPortal til å lagge når jeg skulle se tv\film.

En annen sak er lydkortet på 1000,- , er ikke den optiske lydutgang god nok til film\musikk ? (jeg har 7,1)

takker for svar
    - Yamaha RX-V775 - Yamaha BD-S473 Blu-ray spiller - BenQ 3D DLP Projektor W1070 - Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 fronter - Mission 733i - DALI Lektor - XTZ 99 W12.16 - SVS PB13-Ultra DSP - Elite Screen 110" - MediaPortal -

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det lages skjermkort som ikke takler full hd, om man møter på problemer pleier det som regel heller være aandre problemer som f.eks at man har filmen på nad og prøver og streame via wifi.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Tror ikke det lages skjermkort som ikke takler full hd, om man møter på problemer pleier det som regel heller være aandre problemer som f.eks at man har filmen på nad og prøver og streame via wifi.
    hmm ok..
    Jeg har pr. dags dato et P5N Hovedkort, med DDR2 (usikker hvor mange år gammelt det er, men sikkert 5-7år)
    Opplevde at mediaportal oppførte seg hakkete å mange elementer kom ikke frem, da viste deg seg at jeg hadde for lite skjermkort.
    Så jeg kjøpte et nvidia kort og alt ble bedre. derfor jeg spør

Kan jo hende HD film ikke er problemet, men MediaPortal krever Aero og endel andre grafikk krav, så muligens MP gjør at jeg må ha kraftigere skjermkort.

Jeg tenkte å kjøpe dette hovedkortet: http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A85X-ITX/ FM2A85X-ITX
    Og denne prosessor: https://www.deal.no/deal/default.asp...=AD5700OKHJBOX
    AMD A10-5700

også tenkte jeg å ha streacom FC8 vifteløst kabinett: http://www.streacom.com/products/fc8-fanless-chassis/

Men etter litt studering ser jeg at kabinettet ikke passer sammen med Hovedkortet, RAM brikkene kommer mest sannsynlig i kollisjon med kjølerørene?

Så da må jeg vurdere et annet kabinett, som er stillegående.
    Jeg er også usikker på om dette hovedkortet er stort nok til en HTPC (som må være litt over gjennomsnittet kraftig)
    Tenkte å bestille alle delene ikveld. men jeg sliter med å finne frem så ALT passer

takker for hjelp
    - Yamaha RX-V775 - Yamaha BD-S473 Blu-ray spiller - BenQ 3D DLP Projektor W1070 - Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 fronter - Mission 733i - DALI Lektor - XTZ 99 W12.16 - SVS PB13-Ultra DSP - Elite Screen 110" - MediaPortal -

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal ha en HTPC så hvorfor vurderer du ikke NUC?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy Vis post
    Om du skal ha en HTPC så hvorfor vurderer du ikke NUC?
    Ja si det du....? fordi den ikke støtter 7,1 lyd.... jo det gjør den vist.
    Og den har skjermkort stort nok til å takle det meste av utfordringer på FULL HD filmer (altså blu-ray ripp på 20-30gb?)

Hmm jeg liker å bygge pc selv, det er jo halve moroa.
    men den NUC ser jo enkel å grei ut, og den blir jo noen tusenlapper billigre enn hva jeg hadde satt opp selv.

Eneste jeg heller litt imot er at noen sier NUC ikke er sååå bra, og at AMD er bedre med tanke på drivere som går best overens med Mediaportal\video\tv etc..

Noen som har NUC som kan bekrefte at den er dønn stabil å lynkjapp?
    Jeg ønsker ikke et mediacenter som begynner å lagge på lyden\filmen mens jeg har venner på besøk

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har NUC, jeg bygde den i dag så jeg har ikke prøvekjørt den enda..
    Men med tanke på hardwaren i den så er det ingen ting som tyder på at jeg må beholde det miditoweret jeg har stående på stua nå når denne blir skrudd fast bakpå tv'n..
    Her er bilder fra i dag, jeg koste meg, selv om det denne gangen tok under 10min å "bygge" pc'n..

Her er begge minnebrikkene og SSD'n montert.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt opp en egen maskin med kabinett, SSD, HK, AMD A8 CPU med GPU, og den totale summen ble 3900,- ca
    NUC maskinen med 60gb ssd til OS+8gb minne ble 4300,-
    alt uten frakt da.

Så man får en bedremaskin om man bygger selv, for en mindre pris.
    Men må inrømme at jeg vurderer NUC mere å mere, koster jo endel, men om den takler alle påkjenninger og holder i mange år så er det et OK kjøp.
    Jeg tenker da at jeg kjøper en 1T disk med USB3.0 som kan lagre alle filmer\musikk etc utenom.

Da blir det en god løsning med minimalt støy.

noen tanker rundt dette fra andre ?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor fant du delene for å bygge egen NUC, og hvor mye sparer du på det egentlig? (er jo tross alt bare 10min med byggetid)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen andre, men jeg for min del har en 4TB usb3.0 disk, og jeg har ingen betenkeligheter med å bruke de få kronene ekstra for å få den lille formfaktoren som en NUC gir.
    Greit nok du KAN bygge en mye råere pc i et større kabinett, men om en skal stikke fingern i jorda så skal en ha ganske drøye krav til diverse om en må ha noe mer enn en slik NUC.
    Klart, jeg har en desktop-pc som jeg bygde i fjor som overgår NUC'en på alle områder sånn hva "tallknusing" angår, altså her har jeg flere skjermer og her redigerer jeg video og bilder. Men så lenge NUC'en skal fungere som ren HTPC så er den versjonen jeg kjøpte faktisk litt overkill med tanke på hva slags ytelser jeg trenger av den.

Men nå skal jeg la deg være i fred og ta dine egne valg, jeg gleder meg til å kjøre igang denne lille tassen enten til helga eller til påske vertfall..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte alt på netonnet jeg, fordi jeg bestilte samtidig bursdagsgave til frøkna og et par andre ting som de også hadde på lager. Så med gratis frakt så endte de opp som billigst på totalpakken til meg..

NUC'en
    RAM'en (bestilte 2stk slike, husk at du må ha lavVolts-ram, samme type som er i laptoper)
    SSD

Og det er alt du trenger..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •