Rimelig, liten, lydløs HTPC som skal takle 1080p knirkefritt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig, liten, lydløs HTPC som skal takle 1080p knirkefritt

Har funnet ut at det er på tide å anskaffe en HTPC, nå som resten av kinoen begynner å ta form. Den skal takle 1080p avspilling over kablet nettverk knirkefritt (40-50GB bluray rips), være helt stille også liker jeg å ha litt headroom på specs. Er ikke helt inne i dette med PC og hva som er bra/mye for pengene osv, men jeg har brukt litt tid på å lese meg opp litt og har satt sammen en PC basert på dette.
    APU: AMD A10-5700 CPU / APU - Box - CPU og hovedkort i ett med Radeon HD 7660D grafikk, kraftigste APU'en til AMD med lav TDP
    Hovedkort: Asus F2A85-M LE - MicroATX med Gbit LAN, USB3, 6Gbit/s S-ATA, støtter opp til 2400MHz minne (og to slots)
    SSD: OCZ Vertex 3 SSD - 60GB - 535Mbps lesehastighet, 480Mbps skrivehastighet, S-ATA600
    Minne: Kingston 8GB DDR3 2400MHz (2x4) HyperX
    Tastatur & mus: Logitech Wireless Touch Keyboard K400
    Dette kommer på totalt 2735 kr hos Proshop, som alltid var en av de tre billigste nettbutikkene på alle disse delene da jeg sjekket på prisjakt.no.

Kabinett har jeg ordnet fra før av, det er et HDPLEX H5.S - et vifteløst kabinett som takler CPU opp til 75w TDP og har 150w vifteløs strømforsyning. AMD APU'en har en TPD på 65w, så den er innenfor. Jeg begynner å føle at jeg nærmer meg noe med dette oppsettet, men minnet er jeg fortsatt usikker på. Jeg har lest at høy hastighet på minnet er viktig for å få utnyttet APU'en, så jeg valgte så høy frekvens som plattformen/hovedkortet kan dra nytte av. Holder 150w strømforsyning til overnevnte specs? Vil to 4GB minnebrikker dra vesentlig mere strøm enn en 8GB, evt en 4GB? Windows 7 Ultimate har jeg fra før av. Har også en NAS hvor alt blir lagret, derfor valg av 60GB disk. Hovedkortet støtter for øvrig Gbit nettverk, føler det kan være greit. Hovedkortet må for øvrig være MicroATX for å passe i kabinettet.

Setter pris på innspill og tips!

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok kjøre 1080p glatt den saken der. Har en HTPC med en firekjernes amd på 2,2GHz og integrert grafikk som kjører 1080p smertefritt, så du bør nok ikke slite.
    Får minnemodulene plass i kabinettet? De ser høye ut, og kabinettet ser lavt ut...
    Ang. minne, så er jeg ikke helt sikker, men tror 8GB bruker like mye strøm om det er fordelt på en eller to moduler så lenge de kjører samme hastighet og timing. Men du må vel ha to for å få kjøre dual channel?
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, det hadde jeg ikke tenkt på - takk for at du var oppmerksom på det. Jeg søkte litt og fant ut av at høyden på brikkene er 47.9mm. Den innvendige høyden i kabinettet er 55mm. Kanskje vanskelig å finne ut om det vil gå uten å prøve...?

Hva er fordelen med dual channel?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si uten å prøve, ja... Spacer-ene er vel ca 3 mm høye? Pluss pcb og bunn i ram-soklene, 2mm? Aner ikke...

Dual channel er teoretisk dobbelt så kjapt, uten å gå i tekniske detaljer... Sjekk f.eks Multi-channel memory architecture på wikipedia.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er begrenset med DDR3 2400MHz brikker til en rimelig penge, og som består av 2x4GB og ikke 4x2GB. Men fant en annen som ser interessant ut, Kingston HyperX Beast DDR3 PC19200/2400MHz CL11 XMP 2x4GB. Disse skal være 41.4mm høye i følge spec-sheeten til Kingston. Det bør vel gå..?

Da blir det vel dual-channel uansett, alt jeg finner består av enten 2 eller 4 brikker.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør gå, ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får nesten bare satse på det. Hva er det jeg trenger av kabler til harddisk osv?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til disken trenger du sata-kabel, f.eks: DELTACO SATA kabel vinklet 0.5m M/M SATA-05A | Billig
    Strømkabel holder vel med det som er på strømforsyningen, vil jeg tro.
    Resten du trenger av kabler er inkludert i kabinett og strømforsyning. (Slikt som USB til frontpanel, kabler til power-knapp og LED, strøm til hovedkort og cpu)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Corsair Vengeance hukommelse CML8GX3M2A2133C11B | Billig

Där har du lågprofilminne. Du märker ingen skillnad på 2100 eller 2400mhz i minnehastighet, men det är sant som du säger att AMD har en del nytta av snabbare minne än vad Intel har, men till en htpc så har det ingenting att säga om du har rimeligaste 1333mhz faktist. Är först när du spelar spel eller liknande du märker skillnad. Gå för billigaste lågprofilminne helt enkelt. Ser ut som en väldigt fin maskin annars. AMD A10 är en suverän box för htpc eller lätt spelning.

Den drar ju Skyrim på 1080p med låg til medium inställningar. Den drar World of Warcraft i 1080p på goda inställningar.

Hårddisken hade jag valt denna:

Kingston SSDNow V300 SSD - 120GB SV300S37A/120G | Billig

För en hundring extra får du dubbel storlek.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Corsair Vengeance hukommelse CML8GX3M2A2133C11B | Billig

Där har du lågprofilminne. Du märker ingen skillnad på 2100 eller 2400mhz i minnehastighet, men det är sant som du säger att AMD har en del nytta av snabbare minne än vad Intel har, men till en htpc så har det ingenting att säga om du har rimeligaste 1333mhz faktist. Är först när du spelar spel eller liknande du märker skillnad. Gå för billigaste lågprofilminne helt enkelt. Ser ut som en väldigt fin maskin annars. AMD A10 är en suverän box för htpc eller lätt spelning.

Den drar ju Skyrim på 1080p med låg til medium inställningar. Den drar World of Warcraft i 1080p på goda inställningar.

Hårddisken hade jag valt denna:

Kingston SSDNow V300 SSD - 120GB SV300S37A/120G | Billig

För en hundring extra får du dubbel storlek.
    Er enig med deg borsett fra ssden. Vi har hatt mange av den moddelen på jobb og har hatt store problemer med dem (defekt bla.) Jeg ville heller goått for en slik en (ja den er dyrere):

Komplett.no - Corsair SSD Force Series GS 128GB 2.5"

Newcomer liteglow sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, hvordan ble denne maskinen ?
    Jeg ser at HK ikke selges lengre, har du noe tips til ett jeg kan erstatte me ditt valg?
    - Yamaha RX-V775 - Yamaha BD-S473 Blu-ray spiller - BenQ 3D DLP Projektor W1070 - Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 fronter - Mission 733i - DALI Lektor - XTZ 99 W12.16 - SVS PB13-Ultra DSP - Elite Screen 110" - MediaPortal -

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •