SSD'er og strømbrudd, et tema? Edit: Problem løst, korrupt boot, fix vedlagt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SSD'er og strømbrudd, et tema? Edit: Problem løst, korrupt boot, fix vedlagt!

Jeg har en SSD som tok kvelden etter et enkelt strømbudd. Disken er et drøyt år gammel, merke Samsung. Etter noen søk på nettet ser jeg flere plasser at dette påstås å være et problem med SSD'er.

Hvis jeg kjøper en ny SSD, vil dette fremdeles være et tema, eller er det snakk om en barnesykdom som produsentene har fått kontroll på?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde absolutt ikke være noe problem, Det er også MYE rare myter og legender angående Solid State Drives ute på nettet og mange stammer fra enten fri fantasi eller 'freak' tilfeller.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For SSD-en sin del, som jo sitter beskyttet bak PC/laptop-ens egne strømforsyning, hva er forskjellen på strømbrudd og "hard" slukking via on/off-knappen?
    Har hatt SSD-er i alle maskinene her i huset (2 stasjonære PC og 3 mac) i mange år, og har aldri opplevd at de har hatt problemer med strømbrudd. Eneste jeg har klart å ødelegge var en ekstern disk med SSD, da jeg ved en feil koblet den til 12V i stedet for 5V. Men da var det bare elektronikken i den eksterne boksen som tok kvelden, selve SSD-en var like fin.

Er du sikker på at det er SSD-en, og ikke disk-kontrolleren som har tatt kvelden? Ser ikke hvordan en peak fra strømnettet skal kunne skade SSD, uten å ødelegge hovedkortet ditt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er i en stasjonær maskin.
    Jeg kommer inn i startskjermen på W7, de 4 frikantene kommer flyvende og danner flagget, og der stopper alt opp.
    BIOS finner disken. Skal forske litt mer på dette i kveld, men når jeg får opp Windows' eget feilsøkingsprogram, så henter den jo info fra disken.

Men jeg skal prøve å koble den inn på en annen SATA-port bare for moro skyld.

Argumentet på div nettforum er at når disken bare mister spenningen, så blir data i minneblokkene korrupte, og dermed treffer dritten vifta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fremstår for meg som om disken virker helt fint, kun windows installasjonen som har blitt korrupt slik at den "stopper opp" som du beskriver. (Forutsetter at du kjørte/kjører windows på ssd'en).

Jeg vil anbefale deg å enten koble disken til som sekundær harddisk i et fungerende oppsett eller ved å installere OS på en annen harddisk i ditt eksisterende oppsett (evt. kjøre linux fra en minnepinne, se f.eks. her How to create a bootable USB stick on Windows | Ubuntu ). Du vil da mest sannsynlig kunne hente ut alle dokumenter etc. Deretter kan ny installasjon av windows utføres. Det er forøvrig mulig det holder med en "repair" som jeg mener er en option på windows 7 installasjons dvd.

Jeg har hatt ssd (intel) i 3 år, og har vært igjennom nærmere 10 strømbrudd uten problemer.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste første posten litt for dårlig kanskje.

Men nei, det bør jo ikke gjøre skade på dataene på denne måten, men SSD er ikke noe spessielt mindre sårbare enn vanlige disker så shit happens.

Hadde først prøvd og starte i sikkermodus, er jo også mulig at det er helt andre deler av HK som har blitt svidd og lager krøll for windows når den prøver og laste inn drivere etc.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nøyaktig samme problem etter gjentatte strømbrudd, har du mer enn en disk i kabinettet? Det virket på meg som om det var den interne fildisken min som ikke var helt god, men jeg fikk ikke testet om det var den som var synderen ettersom jeg endte opp med en nyinstallasjon av Windows - som løste problemet helt utmerket.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe svar folkens.

Å montere den som sekundærdisk i en annen maskin er allerede på to-do-listen
    Men får jeg ikke noe fornuftig ut av den da, blir det ny disk og installasjon.

Nei, jeg har jo SSD'er i andre maskiner, og aldri vært borti noe lignende.

SSD'en var kun systemdisk, sammen med 3 andre mekaniske disker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såh, shit fixed!!8)