Hvorfor HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Hvorfor HTPC?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor HTPC?

Hva er fordelene med dette? Er det ikke like greit å kjøre det på en skikkelig bra dvd spiller da?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvorfor HTPC?

Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Hva er fordelene med dette? Er det ikke like greit å kjøre det på en skikkelig bra dvd spiller da?
    Prosessor kraften tilgjengelig for bildebehandlig er langt høyere i en god PC enn i en hvilken som helst DVD spiller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du kan skalere bildet til å matche prosjektor bedre. I tillegg så får du progressivt signal samt en del programverktøy til å forbedre bildekvaliteten (filter, skarphet mm).

Fra PC kan du også kjøre linjedobling > linjekvadruppling. I tillegg har du jo alle funksjoner du selv velger å benytte på PC. TV tuner, mp3/divX.

HTPC = Dreambox! (nesten)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt meg en Infocus X1, og jeg ble veldig overrasket over det gode bilde.

Jeg bruker en Muse Thalia 9 CD/DVD spiller og billedkvaliteten med denne fra X1'en er faktisk langt over det jeg trodde var mulig fra en prosjektor. Sone 1 DVD er så bra at jeg nesten ikke kan skjønne at det kan bli bedre uansett, men jeg har heller ikke større enn 80 tommers lerret.

Jeg tenkte at jeg skulle spare litt penger og dermed selge Muse Thalia'en for og istedenfor benytte min pc som HTPC. Den har Radeon 9700 pro, 3 Ghz Cpu, 1gb minne +++. Kort sagt alt en HTPC trenger. Jeg kjøpte TheaterTek 1.5 og var klar til å se på DVD fra pc'en.

Bilde var veldig bra nå også, men når ikke helt opp til Muse spilleren. Med Pc'en så blir bilde mer kornete, svart blir gråere, strølys dukker opp i mørke partier og kort oppsummert så blir bilde noe dårligere på alle parametre. Vi snakker ikke enorme forskjeller, men likevel store nok. Jeg forsøkte deretter en Denon DVD-2800, og da var vel bilde sånn omtrent på linje med pc'en, muligens ennå litt verre på svartnivå. Når det gjelder innstillinger så har jeg forsøkt alt som eksisterer i TheaterTek og i skjerminnstillingene under kontrollpanel. Jeg har også justert bilde etter en test-DVD.

Min konklusjon: HTPC fungerer veldig bra, men for optimalt bilde så går det an å få det ennå bedre med en god DVD-spiller. Dette er selvfølgelig mine subjektive erfaringer, og bør ikke ses på som annet. Med et ennå bedre grafikkort så kunne sikkert pc'en overgått Muse spilleren min.

En ting derimot som pc'en kan glemme - det er lyden. Den blir absolutt brukbar, men luft og 3-dimensjonalitet fra Muse-spilleren er i en helt egen klasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med HTPC er at bildet ikke blir bedre enn hva du selv forårsaker med instillingene dine.
    Radeon9700 kortet skal være meget bra til video, ingen grunn til å bytte ut dette.

Prøv med dette oppsettet;

1.Radeondrivere Catalyst 3.5
    2.TheaterTek oppgraderes med siste patch 1.5.26
    3.Installer ffdshow
    4.Bør legge inn dx9...

Prøv følgende videoinstilling i TT:
    Brightness 9
    Contrast 105
    Hue 0
    Saturation 105
    Gamma 171

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Rolf, at bildet er dårligere må ha med innstillinger å gjøre. Enten det eller så må du oppgradere VGA kabelen din. PC'n din har så uendelig mye mer prosessorkraft en Muse spilleren, og når bilde da blir dårligere må det være noe feil i oppsettet ditt.
    Når det gjelder lyden skal jeg vedde på at kabelen og tilkoblingspunktene på DVD spilleren din overgår det du bruker på PC'n. Bruk skikkelig lydkort med digital coax ut via phonoplugg, koble det sammen med samme kabel som du brukte til DVD spilleren og du vil ikke merke store forskjellen på lyden mellom DVD spiller og PC.
    Jeg har selv litt dårligere lyd via PC, men dette skylles at coax kabelen til PC er over 7 meter lang. Jeg prøvde å flytte PC nærmere forsterkeren og dro coax kabelen ut av DVD spilleren og satte den inn i PC. Da kunne jeg ikke høre forskjell lenger. Av praktiske grunner (kortere VGA kabel), flyttet jeg PC tilbake, og lever med litt dårligere lyd når jeg kjører via PC. Men det er det verd, da bildet er så overlegent mye bedre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer er at HTPC gir et et betydelig bedre bilde enn vanlig DVD-spiller, men så er den heller ikke progressiv :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Progressivt er absolutt en styrke på HTPC ja, MEN like viktig er det at du kan sette oppløsning til å matche prosjektoren optimalt, og at du kan sette frekvens til det du måtte synes gir best resultat.

Det er sikkert hundrevis av tråder på avsforum som omhandler forskjellige setup på htpc. En del interessant info der om hvor bra bildet blir på 48Hz NTSC og 50Hz PAL.

En skulle nesten tro at det greieste ville være 72 og 75Hz, men bildet blir visstnok en del skarpere på lavere frekvenser. Personlig synes jeg at jeg har funnet bildet best på 75Hz, og så flimrer desktop i winXP mindre på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedenstående oppsett er akkurat slik jeg har det, men jeg har også prøvd å endre litt på TT innstillingene + en rekke forskjellige innstillinger i ffdshow. Jeg har også endret en rekke innstillinger i registeret for å optimaliser for PAL.

1.Radeondrivere Catalyst 3.5
    2.TheaterTek oppgraderes med siste patch 1.5.26
    3.Installer ffdshow
    4.Bør legge inn dx9...

Prøv følgende videoinstilling i TT:
    Brightness 9
    Contrast 105
    Hue 0
    Saturation 105
    Gamma 171

Det er ingen tvil om at bilde blir bra med dette oppsettet, men det blir ikke like bra som min DVD-spiller. Det er ingenting i veien med kabelen fra pc'en, og den er heller ikke lenger enn 2meter. Med DVD-spilleren blir bilde helt utrolig klart, og det er langt nærmere virkeligheten enn med pc'en. Nå er dette en særdeles kostbar DVD-spiller med Faroudjia billedbehandling m.m., men den er jo også 3 år gammel, og jeg skulle gjerne sett at pc'en hadde gjort en bedre jobb.

Hva slags DVD-spillere har dere andre sammenlignet pc'en oppimot, og hva ble forskjellene ?

Mvh
    Thomas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoium
    Nå er dette en særdeles kostbar DVD-spiller med Faroudjia billedbehandling m.m., men den er jo også 3 år gammel, og jeg skulle gjerne sett at pc'en hadde gjort en bedre jobb.
    Det sitter vel en nyere Faroudja chip i X1, så det skal vel egentlig ikke ha noe å si?

Har sammenlignet PC'n med Denon 2800, HK 25, toppmodellen til Marantz og selvfølgelig min gamle sliter Pioner 717.
    Marantz'en skal jo være noe av det grommeste på bildesiden når det gjelder DVD.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de aller fleste så holder det fint med en "grei" dvd-spiller, ingen tvil eller diskusjoner der. Halvnye Philips'en eller noe slikt. Men en "skikkelig bra" dvd spiller koster jo skjorta, så prisaspektet begynner å gjøre seg gjeldende der. Meridian 800 går vel for rundt 150000,- NKr om du også vil ha den til å spille DVD-A. Ikke alle gidder å legge ned så mye penger for å drive en projektor til $890...

Skal vi se... Thalia'en som er nevnt i tråden kosta vel sånn rundt 50000 NKr eller mer når den kom (var det ikke $6500 da? Noe som muligens drar den nærmere 100000 i Norge). Og egentlig tviler jeg sterkt på at den dunker en godt tweaket HTPC med bra grafikk og lyd. Spesielt dersom lytte- og kikke-testen ikke foretas av han som la ut penga for den i utgangspunktet.

Personlig har jeg ikke sammenlignet med noe annet enn min gamle Pioneer 717, og HTPC'en min dunker ihvertfall den uten noen form for tweaking. Merkbart bedre detaljer, og ikke alt kan forklares av overgangen til progressiv scan. Mindre kostet den også gitt. Og ikke bare klarer PCen å fore X1'en med optimalt signal (progressivt 800x600 i 62Hz), men når jeg oppgraderer projektoren så kan jeg beholde PCen og tyne tilsvarende mye ut av neste proj.

I tillegg ønsker en del folk å spille PC-spill på projektoren sin. Er du noe i nærheten av å like spill så er det et must å prøve et bra spill på et par meter med lerret. :-)

Utover det så kan jo PCen brukes til andre ting. Mange skjermkort har et par videoutganger, så det å hive på en normal monitor og bruke den til vanlige PC ting (surfing, Word, Excel, selvangivelse etc etc) fordeler jo kostnadene over på andre ting en selve filmtittinga.

I tillegg takler PCen ganske mange lyd og bildeformater, feks MP3, OGG, WAV, DivX, XviD, MPEG* etc. Og det blir faktisk veldig bra resultat av en godt kodet DivX vist på en X1.

Den store ulempen med en HTPC er tweakinga og fiklinga som må til. Jo mer fikling jo bedre resultat, og da blir man jo lett sittende å dille... Ikke er det spesielt bra brukergrensesnitt for de uten pc-erfaring heller, selv om det kan fikses med mer dilling.

OK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Og egentlig tviler jeg sterkt på at den dunker en godt tweaket HTPC med bra grafikk og lyd. Spesielt dersom lytte- og kikke-testen ikke foretas av han som la ut penga for den i utgangspunktet.
    Meget godt poeng.

I tillegg ønsker en del folk å spille PC-spill på projektoren sin. Er du noe i nærheten av å like spill så er det et must å prøve et bra spill på et par meter med lerret. :-)
    Har bygget en konsoll som integrerer Momo force Racing ratt og pedaler. Godt plassert i godstolen med konsollen foran meg er det bare sikkerhetsbelte som mangler. Lerretet fyller synsfeltet og jeg kjører rally. Dette er digg.

Den store ulempen med en HTPC er tweakinga og fiklinga som må til. Jo mer fikling jo bedre resultat, og da blir man jo lett sittende å dille... Ikke er det spesielt bra brukergrensesnitt for de uten pc-erfaring heller, selv om det kan fikses med mer dilling.
    Er ikke helt enig i dette. Jeg har lært veldig mye av tweakingen, og synes det er litt av pakken som gjør HTPC interessant og moro.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Amen! ...Denne hobbyen ville vært kjedelig dersom den kun bestod av Stop>Play>Pause 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bygget en konsoll som integrerer Momo force Racing ratt og pedaler. Godt plassert i godstolen med konsollen foran meg er det bare sikkerhetsbelte som mangler. Lerretet fyller synsfeltet og jeg kjører rally. Dette er digg.
    Du må teste Collin McRae 3, helt konge bare man får kjørt seg inn!

Har du forresten noe bilde av den konsollen som du har bygget? Har kun kjørt bilspill i stua med Logitech trådløs gamepad men det blir liksom ikke det samme. Ratt må til men det er jo ikke akuratt det mest praktiske å rigge til i stua heller. Så det hadde vært supert å sett din løsning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Du må teste Collin McRae 3, helt konge bare man får kjørt seg inn!
    Det er det jeg kjører, og jeg er helt enig.
    Når det gjelder konsollen så bygget jeg den av hyllesystemet fra Ikea med det idiotiske navnet Gorm. Burde saksøkt Ikea for missbruk av navnet mitt.
    Har laget det slik at det er en hylle nederst med teppe på slik at pedalene ikke sklir, øvre hylle et tilpasset slik at jeg har rattet passe høyt og tett på kroppen. Det fine med denne løsningen er at jeg bare kan ta konsollen under armen og sette den i boden når vi har gjester, frøken Hi-Fil skal nemlig ha det ryddig når det kommer folk til "gards" (er det ikke det det heter her oppe på steppene?)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •