Pc-høytaler rett i tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pc-høytaler rett i tv

Ja, er ganske grønn....

Tenkte å forbedre tv-lyden og kjøpe pc-høytalere (Logitech) å sette rett i tv. Tv har en sånn rød/hvit utgang (to kabler). Alternativet er å bruke hodetelefonutgangen.

Noen sier dette går og andre ikke... Selv ser jeg ikke forskjellen på om man kobler til tv eller en pc da jeg trodde dette var likt siden Portaproen virker på både tv og pc.

Kanskje jeg må ha ett eksternt lydkort i mellom får å få skikkelig lyd?
    --------
    Også tenkte jeg videre å benytte en gammel bærbar som Mediesenter. Pcn har hdmi utgang. For å fjernstyre denne pcn, som ligger inne i tv-benken, tenkte jeg å laste ned en app til androidmobilen, eller i værste fall spytte i ett par hundre til trådløst tastatur/mus.

Med denne løsningen tenkte jeg å få ett billig og bra mediesenter og bedre tv-lyd/stereo.

Fint om noen har synspunkter.
    Takker og bukker.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle funke på akkurat sån du tenker, med mindre pc høytalerne er kobla til via usb er det bare og klinke de inn i headset inngangen på tv'n.

Funker og greit med mobil app til litt enkel pc styring (bruker selv unified remote, og xbmc remote)

Men det er ikke helt problemfritt det heller, det hender service programmene som går på pcen klikker innimellom og da må du inn på 'normal' måte med tast//mus for og få ting på stell igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, da tror jeg at jeg får en glimrende og bra løsning til mitt bruk. Kan nok være litt kresen på lyd til syvende og sist, og lurer da om disse billige eksterne lydkortene man kobler på ledningen mellom tv og pc-høytaler har noe for seg?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nah tven har sin egen DAC innebygget og pc høytalere er stort sett bare noen billige aktive høytalere.

Men dacen i tver er vel ikke akkurat av det beste men skal du kunne høre forbedringa så trenger du nok et langt bedre lyd annlegg enn et logitech sett kan gi.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duh... Har akkurat nedgradert fra ett voldsomt og dyrt anlegg som ikke ble brukt. Nå vil jeg bare ha noe enkelt som gjør lydopplevelsen noe bedre. Men kjenner jeg meg selv rett så er det ut med Logitech om få måneder og inn med noe bedre. Dette tar aldri slutt... tipper flere kjenner seg litt igjen

Kanskje jeg heller skulle koste på ett Bose-anlegg som Expert har tilbud på for øyeblikket.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bør vel kanskje ikke si det men lyd annlegget er vel nå verdt omtrent 5x hva tven kosta.

Men det brukes omtrent til alt også

Personlig syns jeg og god lyd står for 80% eller mer av en film eller spill opplevelse så det har over tid skalert seg deretter og :wink:

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Duh... Har akkurat nedgradert fra ett voldsomt og dyrt anlegg som ikke ble brukt. Nå vil jeg bare ha noe enkelt som gjør lydopplevelsen noe bedre. Men kjenner jeg meg selv rett så er det ut med Logitech om få måneder og inn med noe bedre. Dette tar aldri slutt... tipper flere kjenner seg litt igjen

Kanskje jeg heller skulle koste på ett Bose-anlegg som Expert har tilbud på for øyeblikket.
    Er BOSE bedre enn Logitech??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke men etter hva jeg har hørt er Bose bra?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, enhver har rett til sin mening jo. For meg står Bose for "Buy Other Stereo Equipment".
    Har tv`en analog lydutgang, rød og hvit, da kan du jo bruke alle aktive høyttalere som f.eks. Dynaudio, AktiMate, eller Logitech, alt etter hvor mye du vil ofre.
    Der var f.eks. et sett Dynaudio mc15 til salg for 4K på brukten for en stund siden, super høyttalere.
    Disse er også på tilbud f.eks. Elac AM 50, PC høyt med DAC, pr. par, Matt hvit (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    Elac AM 150 Aktiv ht. m DAC, Matt hvit KAMPANJEPRIS, Par (Produktdetaljer) [dynaBel AS] men enten må du kanskje ha sub også eller gå litt opp i elementstørrelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Logitech z623 sine 2.1 høytalere men de ga ikke særlig god lyd. Hverken fra pc, tv eller mobil. Flat og lite oppløst i toppen men bassen var ok. Ble skuffet over disse høytalerene. Noen som har noen anbefalinger i omtrent samme prisklasse (mellom kr 1000-2000,-.)?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Logitech z623 sine 2.1 høytalere men de ga ikke særlig god lyd. Hverken fra pc, tv eller mobil. Flat og lite oppløst i toppen men bassen var ok. Ble skuffet over disse høytalerene. Noen som har noen anbefalinger i omtrent samme prisklasse (mellom kr 1000-2000,-.)?
    4SOUND.no - Studiomonitor KRK RP5-G2 (Art:195224) disse burde jo passe fint til ditt bruk..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    4SOUND.no - Studiomonitor KRK RP5-G2 (Art:195224) disse burde jo passe fint til ditt bruk..
    Blir kanskje litt tynn i bassen?
    Forøvrig noe sånt ja

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kanskje litt tynn i bassen?
    Forøvrig noe sånt ja
    Små høyttalere kan overraske til tider, en kompis av meg kjøpte et par av de minste høyttalerne til adam for å bruke til å stille inn panorering i lydmikser, og de overrasket virkelig med et bra trykk og driv..

Her ser du de 4SOUND.no - Studiomonitor ADAM A3X Pris pr stk (Art:270046)

Har kun hørt de større til krk, men de har hatt bra dynamikk, og husk på at veldig lite av informasjonene i musikk ligger under 40-50hz..

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små høyttalere kan overraske til tider, en kompis av meg kjøpte et par av de minste høyttalerne til adam for å bruke til å stille inn panorering i lydmikser, og de overrasket virkelig med et bra trykk og driv..

Her ser du de 4SOUND.no - Studiomonitor ADAM A3X Pris pr stk (Art:270046)

Har kun hørt de større til krk, men de har hatt bra dynamikk, og husk på at veldig lite av informasjonene i musikk ligger under 40-50hz..
    Usikker på om det gjelder A3X, men A5X hadde ein feilkonstruksjon i bassporten når den kom.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker - nå fikk jeg noe å tenke på

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eldre modellene fra Logitech er dessverre ofte mye bedre enn de som er i salg i dag, Z2300 fåes ofte kjøpt brukt for 4-500 og er mye mye bedre enn Z623. Creative Gigaworx T3 er litt i samme greia som Z2300 og fortsatt i salg. Best av noenlunde rimelige PC høyttalere som jeg har prøvd (og som jeg har på jobb) er Corsair SP2500, de spiller ganske tøft til å være PC høyttaler.

Adam, KRK og lignende gir selvsagt mye mer hifi lyd, men synes faktisk ikke det gir samme morrofaktor som en "TV høyttaler" bør ha. Så til film og slikt synes jeg Corsair gjør en bedre jobb enn f.eks. studiomonitorer.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Usikker på om det gjelder A3X, men A5X hadde ein feilkonstruksjon i bassporten når den kom.
    I såfall så må den feilkonstruksjonen hatt en positiv innvirkning, a3x er noe av det beste jeg har hørt i en så liten innpakning..

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I såfall så må den feilkonstruksjonen hatt en positiv innvirkning, a3x er noe av det beste jeg har hørt i en så liten innpakning..
    Då har det nok ikkje vert dette problemet på A3X som det var på A5X. Dette var i starten når dei kom ut. Man kan jo være uheldig å få utstyr som har ligget lenge på lager, men dette repareres av Adam Audio i tilfelle. I A5X skapte bassrefleksen ulyder ved enkelte frekvenser. Det blei gjort ein liten endring i konstruksjonen såvidt eg har fått med meg.

Ellers er dette habile aktive monitorer!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gikk hele 623 fra Logitech i retur da jeg synes det var en katastrofe. Kjøpte ett billig Pioneer mikroanlegg som selges på Expert og Soundgarden til kr. 1500,-. Nå på tilbud. Veldig mye mer fornøyd nå. Måtte ha små høytalere og disse passet perfekt inn der de skulle stå. Slapp basskasse også, og savner faktisk ikke bass i disse nusselige småtassene fra Pioneer (gjør seg nok best på ett småpikerom om de står synlige, he-he). Godt med tilkoblingsmuligheter har det også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •