Bygge ny rimelig HTPC, hvor lydkvalitet er det viktigste

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ny rimelig HTPC, hvor lydkvalitet er det viktigste

Hei!

Tenkte å bygge meg en ny HTPC som skal kobles til stereoanlegget mitt.
    Bruksområdet er avspilling av musikk og litt filmer..

Det jeg er ute etter er en best mulig "signalkilde". Jeg har en Hegel H300 forsterker med innebygget DAC. Tanken jeg har er at jeg skal bruke en coax kabel for å overføre musikken fra pc til forsterker.

Slik jeg ser det har jeg to valg:

1: Hovedkort med onboard lyd - coaxial spdif utgang - coax - hegel..
    2. Hovedkort - et lydkort av god kvalitet - coaxial spdif - coax - hegel.

Så spørsmålet er egentlig om jeg skal bruke et hovedkort med innebygget lydkort, eller om jeg skal kjøpe et lydkort.
    Det jeg er redd for at er at lyden faktisk kan bli dårligere dersom jeg kjører den gjennom et lydkort på pcen ala soundblaster. Jeg er redd for at det blir for mye "prossesering" av lyden, og at dette kan ha en innvirkning på kvaliteten på signalet som går ut.

Hva mener folket om dette?

Jeg sliter også litt med å finne et hovedkort med onboard coaxial spdif.. Jeg finner hundrevis med optisk spdif, men det vil jeg ikke ha
    Tar gjerne imot anbefalinger på hvilket hovedkort jeg bør kjøpe!

Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scap3r
    Hei!

Tenkte å bygge meg en ny HTPC som skal kobles til stereoanlegget mitt.
    Bruksområdet er avspilling av musikk og litt filmer..

Det jeg er ute etter er en best mulig "signalkilde". Jeg har en Hegel H300 forsterker med innebygget DAC. Tanken jeg har er at jeg skal bruke en coax kabel for å overføre musikken fra pc til forsterker.

Slik jeg ser det har jeg to valg:

1: Hovedkort med onboard lyd - coaxial spdif utgang - coax - hegel..
    2. Hovedkort - et lydkort av god kvalitet - coaxial spdif - coax - hegel.

Så spørsmålet er egentlig om jeg skal bruke et hovedkort med innebygget lydkort, eller om jeg skal kjøpe et lydkort.
    Det jeg er redd for at er at lyden faktisk kan bli dårligere dersom jeg kjører den gjennom et lydkort på pcen ala soundblaster. Jeg er redd for at det blir for mye "prossesering" av lyden, og at dette kan ha en innvirkning på kvaliteten på signalet som går ut.

Hva mener folket om dette?

Jeg sliter også litt med å finne et hovedkort med onboard coaxial spdif.. Jeg finner hundrevis med optisk spdif, men det vil jeg ikke ha
    Tar gjerne imot anbefalinger på hvilket hovedkort jeg bør kjøpe!

Takker for svar!
    Vil sterkt anbefale deg å bruke en optisk spdif inngang å koble pcen til.
    Coax og USB leder støy, mens optisk skal eliminere dette.

Anbefaler deg å velge et hovedkort med optisk ut, også kjøre dette rett i forsterker - ganske sikker på at det ikke er noe å hente ved dedikert lydkort dersom du bare skal hente ut lyden digitalt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefint. Takk for svar..

Men så du mener det er bedre med optisk spdif enn coaxial spdif?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kanskje et gammelt asus xonar kort så kan være det, men jeg fikk et massivt løft i lydkvalitet når jeg droppa optisk og bare kjørte hdmi kabelen fra ati skjermkortet (med et billig realtek lyd chip på tenker jeg) enn hva jeg fikk ut av xonar kortet på optisk.

Men jeg tror jo forsåvidt dette gamle Xonar kortet mitt har mest og si her.

Er vel også mulighet dette kortet først decoder fra intern digitalt fra pcen til analogt for så re-encode det til digitalt signal, da får jo siste leddet med seg all driten den ikke burde hatt også :s

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er dessverre ingen alternativ. Hegelen har ikke mulighet for hdmi..
    Diskusjonen optisk vs coax er jo diskutert mang en gang, med ingen klar vinner..
    Men tror jeg har klart å ta et valg.. Så takker for svar.

Det blir nok et MSI z77 hovedkort med coaxial spdif ut.. Så smeller jeg den rett i forsterkeren. Dersom jeg ikke er fornøyd. Kjører jeg optisk.. Dersom det heller ikke er bra.. Så kjøper jeg et lydkort..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scap3r
    HDMI er dessverre ingen alternativ. Hegelen har ikke mulighet for hdmi..
    Diskusjonen optisk vs coax er jo diskutert mang en gang, med ingen klar vinner..
    Men tror jeg har klart å ta et valg.. Så takker for svar.

Det blir nok et MSI z77 hovedkort med coaxial spdif ut.. Så smeller jeg den rett i forsterkeren. Dersom jeg ikke er fornøyd. Kjører jeg optisk.. Dersom det heller ikke er bra.. Så kjøper jeg et lydkort..
    Gjenger seg nok til ja , kommer jo selvsagt ann på hva du har og mate med om det f.eks er spotify eller streaming generelt så blir slike detaljer fort borte i det store intet, men er det snakk om høyoppløst SACD materiale (som jeg tipper det er du tenker på) så får du det vel knapt bra nok.

Hører selv at jeg får med litt sus på filharmoniske innspillinger når jeg kjører opp på litt volum med HDMI kabelen, men når jeg kjører DLNA kanalen på receiver og henter lyden via nettverket er denne susen borte.

Finnes det en god DAC med lokal nettverks streaming eller ?

Jeg ville også ha prøvd USB inngangen og, om du ikke har kabel så koster ikke den mye, og om det funker for deg så har det jo nesten ikke noe si hva annet lydkort du har i pcen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •