HTPC Mac eller asrock??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC Mac eller asrock??

Vurder en HTPC for første gang. Trenger litt råd.

Har sett på Mac mini og Asrock. Skal brukes til musikk og film. Blir null spilling! Noen som har prøvd begger eller er veldig fornøyd men med en av de. Tenker på Asrock Vison. Regner med at avspilling av musikk blir det samme med de samme programmene!?

ASRock > VisionX Series

Apple - Mac mini - Tekniske spesifikasjoner

Begynner og helle mot Asrock!!

Noen som kan bidra med noen gode råd?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Vurder en HTPC for første gang. Trenger litt råd.

Har sett på Mac mini og Asrock. Skal brukes til musikk og film. Blir null spilling! Noen som har prøvd begger eller er veldig fornøyd men med en av de. Tenker på Asrock Vison. Regner med at avspilling av musikk blir det samme med de samme programmene!?

ASRock > VisionX Series

Apple - Mac mini - Tekniske spesifikasjoner

Begynner og helle mot Asrock!!

Noen som kan bidra med noen gode råd?

Jeg kjøpte meg en Mac mini for en uke siden men er ikke fornøyd med den, den er veldig stille og alt det der men syns vel sånn passelig om mac OSXèt og lengter tilbake til Windows 8 igjen:-)

Så nå blir det ASRock vision på meg som jeg hadde tenkt i utgangspunktet.

Spørsmålet er om jeg skal gå for VisionX eller Vision HT utgaven, forskjellene på de er at VisionX har dobbelt så mye ram og et bedre skjermkort, tror ikke jeg heller blir å spille noe særlig, men det kan jo tenkes at den blir brukt til det, jeg har jo barn som sikkert kunne tenkt seg det:-)

Fordelen ved at den ikke er noe å spille på er at den ikke blir opptatt hele tiden:-)

Jeg tenker også at et større skjermkort kan i noen tilfeller avgi mer varme enn et mindre gjør, mer varme kan avgi mer støy, om det er sånn i dette tilfellet vet jeg ikke.

Det er også snakk om 1400.- i prisforskjell på VisionX og Vision HT utgavene.

Hvorfor landet du på VisionX fremfor Vision HT?

Om det er noen som har erfaringer om ASRock Vision serien så er det fint om de kan skrive litt her:-)

Newcomer catober sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og vurdere noe alle det samme selv.
    Men jeg har macbook pro retina så har vertfall blitt veldig vant til osx.
    Liker det egentlig ganske godt nå som jeg har komt inn i det meste, men det er jo noe helt forskjellig vis du ikke har testa det før.
    Men xbmc funker vertfall godt på både mac og win7 som jeg har testa.

Men eneste jeg er redd for med macen er at den komme til å være treig med kun 4gb ram og roterendes disk?
    Testa søsteren min sin macbook pro 13" uten ssd og syns den gikk utrolig treigt kontra min mac.

Men føler lyden via usb er mye bedre på mac enn det var på gammle laptopen min, ikke spør meg hvorfor det er sånn.
    Har egentlig vert veldig anti apple helt til nå. Men du kan jo kjøre paralells eller dual boot med win7/8 vis du vil det.

Men du har vel fordelen med asrock at den har bluray, noe mac mini ikke har.
    Er litt derfor jeg også heller litt mot asrock.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catober
    Sitter og vurdere noe alle det samme selv.
    Men jeg har macbook pro retina så har vertfall blitt veldig vant til osx.
    Liker det egentlig ganske godt nå som jeg har komt inn i det meste, men det er jo noe helt forskjellig vis du ikke har testa det før.
    Men xbmc funker vertfall godt på både mac og win7 som jeg har testa.

Men eneste jeg er redd for med macen er at den komme til å være treig med kun 4gb ram og roterendes disk?
    Testa søsteren min sin macbook pro 13" uten ssd og syns den gikk utrolig treigt kontra min mac.

Men føler lyden via usb er mye bedre på mac enn det var på gammle laptopen min, ikke spør meg hvorfor det er sånn.
    Har egentlig vert veldig anti apple helt til nå. Men du kan jo kjøre paralells eller dual boot med win7/8 vis du vil det.

Men du har vel fordelen med asrock at den har bluray, noe mac mini ikke har.
    Er litt derfor jeg også heller litt mot asrock.

Jeg er nok ikke helt ukjent med OSX i og med at jeg har hatt en Macbook 2010, en Macbook pro 2011 og en Macbook Pro 2012.

Jeg har installert Windows 8 på både Macbook pro og Mac mini men det er noe med skjermdriveren jeg ikke finner ut av, det er en feilmelding og jeg får ikke lyd ut via HDMI, selve Mac mini er det lyd i men ikke i Receiveren..feilen ligger i "High "definition device"

Mulig jeg klarer å få dette til men ASRock VisionX har fristet meg lenge i og med at den har Blue ray spiller og fjernkontroll, mye minne og plass til 2 harddisker:-)

Om du skal kjøpe ASRock pc, blir det VisionX eller Vision HT?

Geir

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Jeg er nok ikke helt ukjent med OSX i og med at jeg har hatt en Macbook 2010, en Macbook pro 2011 og en Macbook Pro 2012.

Jeg har installert Windows 8 på både Macbook pro og Mac mini men det er noe med skjermdriveren jeg ikke finner ut av, det er en feilmelding og jeg får ikke lyd ut via HDMI, selve Mac mini er det lyd i men ikke i Receiveren..feilen ligger i "High "definition device"

Mulig jeg klarer å få dette til men ASRock VisionX har fristet meg lenge i og med at den har Blue ray spiller og fjernkontroll, mye minne og plass til 2 harddisker:-)

Om du skal kjøpe ASRock pc, blir det VisionX eller Vision HT?

Geir
    Men hvorfor skal du ha win8 egentlig? jeg syns det var helt grusomt å bruke :/
    Men han har jo heller ikke spørt om noe OS relatert så burde jo heller ikke stå på det syns jeg.
    Men det med skjerm driverene mener jeg at jeg har lest at det er en fix på. Men jeg har kun testa paralelles siden jeg ikke ser vitsen å bruke win på en mac som har osx som funker til alt jeg trenger den til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor skal du ha win8 egentlig? jeg syns det var helt grusomt å bruke :/
    Men han har jo heller ikke spørt om noe OS relatert så burde jo heller ikke stå på det syns jeg.
    Men det med skjerm driverene mener jeg at jeg har lest at det er en fix på. Men jeg har kun testa paralelles siden jeg ikke ser vitsen å bruke win på en mac som har osx som funker til alt jeg trenger den til.

Blandet kortene litt her, det er lyd driveren jeg ikke får til på mac mini og macbook pro...

Jeg er enig i at win 8 er ubrukelig uten startknapp, men så snart den er på plass og at man kan bruke den på lik linje med win 7 så synes jeg den veldig bra..

En annen ting med Mac mini er at skjermen blinker 3 ganger med 5-6 sekunder mellomrom hver gang den våkner fra dvale, det irriterer men helt sykt....dette skjer bare når jeg kjører OSX..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgte VisionX for og være sikker på at jeg ikke vil angre Samt at jeg uansett skulle ha 8gb. Og kom over en test på nettet som testet både 4000 og 7850. 7850 var helt overlegent men 4000 hadde sikkert holdt det også. Men når jeg først skulle bruke så mye penger kunne jeg like så godt bruke 1200 til

Ser ut som jeg heller mot win 7. Har Win 7 noen begrensninger som kan gå utover lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgte VisionX for og være sikker på at jeg ikke vil angre Samt at jeg uansett skulle ha 8gb. Og kom over en test på nettet som testet både 4000 og 7850. 7850 var helt overlegent men 4000 hadde sikkert holdt det også. Men når jeg først skulle bruke så mye penger kunne jeg like så godt bruke 1200 til

Ser ut som jeg heller mot win 7. Har Win 7 noen begrensninger som kan gå utover lyden?

Tviler sterkt på at Win 7 gir deg noen begrensninger på lyden, Win 7 fungerer veldig fint og har vært meget stabil på alle våre maskiner...Win 8 har jeg brukt en stund, syns ikke det er mye som skiller den fra win 7 bortsett fra de flisene da som du ikke blir å bruke uansett...MEN, om jeg kjøper VisionX så blir det win 8 på den...State of the art you now:-)

Når det gjelder prisforskjellen på visionx og HT så er ikke 1200.- hele verden og egentlig ikke noe jeg bryr meg om...men er mer usikker på om hvor mye mer varme HD 7850M avgir i forhold til HD 4000...mer varme gir vanligvis mer støy som regel, men det trenger ikke å være det i det her tilfellet?

Så i og med at det neppe kommer til å bli noe særlig spilling på denne maskinen så kan det være at det holder med Vision HT for meg, men 8GB ram er jo et argument:-)

Husker du hvor du fant den testen?

Geir

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg også tenkte på om grafikk kortet kunne gjøre mer skade på lydsiden i stereo men satser på at det ikke gjør det. Jeg kommer ikke til og bruke det til spill men vil sikre meg også for fremtiden. Ihvertfall noen år Men tror sikkert at HT versjonen er vel så bra!

Linken: PassMark Software - Video Card Benchmarks - Video Card Look Up

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg også tenkte på om grafikk kortet kunne gjøre mer skade på lydsiden i stereo men satser på at det ikke gjør det. Jeg kommer ikke til og bruke det til spill men vil sikre meg også for fremtiden. Ihvertfall noen år Men tror sikkert at HT versjonen er vel så bra!

Linken: PassMark Software - Video Card Benchmarks - Video Card Look Up

Nei, mulig at HT kan holde til meg også i og med at jeg heller ikke hadde planer om å bruke den til spill...spill og barn bruke å føre til virus og reinstallering innen kort tid:-)

Må tenke litt på dette, klarer ikke helt å se for meg hvorfor HD 7850 skal være mer fremtidsrettet enn HD 4000, om noen år så duger vel ingen av den på grunn directX støtte osv osv:-)

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mac mini er overhode ikke treg med 4 gb hd og snurredisk, faktisk ganske kjapp og lydløs egentlig.

Det med at det må være 8gb ram i en maskin er kraftig hypet opp, 4gb er nok i massevis til den lille maskinen som Mac mini er, så det trenger du ikke å bekymre deg over:-)

Geir

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mac mini er overhode ikke treg med 4 gb hd og snurredisk, faktisk ganske kjapp og lydløs egentlig.

Det med at det må være 8gb ram i en maskin er kraftig hypet opp, 4gb er nok i massevis til den lille maskinen som Mac mini er, så det trenger du ikke å bekymre deg over:-)

Geir
    Rart macbook proen min spiser opp alt den har da Ligger normalt på 2gb free ram. Men tror osx bruker minnet på en litt annen måte enn win så mulig det funker bra
    Mye av grundene for jeg vil ha mac mini er pga den er liten, ser bra ut og er stille
    Men har du testa den opp mot en mac med flash disk? For har en følelse denne jeg har nå er sykt mye raskere. Men tror nok ikke jeg trenger noe raskere til htpc da men..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart macbook proen min spiser opp alt den har da Ligger normalt på 2gb free ram. Men tror osx bruker minnet på en litt annen måte enn win så mulig det funker bra
    Mye av grundene for jeg vil ha mac mini er pga den er liten, ser bra ut og er stille
    Men har du testa den opp mot en mac med flash disk? For har en følelse denne jeg har nå er sykt mye raskere. Men tror nok ikke jeg trenger noe raskere til htpc da men..

Ikke testet Mac mini med SSD, men byttet fra snurredisk til SSD disk i min Macbook Pro 2012...kan ikke si at det var noen wow følelse akkurat, bortsett fra at den ble dønnstille så syns jeg ikke det var verd pengene i og med at Macbook`n er så rask i seg selv...kan nok tenke meg at det merkes bedre på en litt eldre maskin.

ASRock vision maskinene har vel egentlig samme samme mål som Mac mini bortsett fra at den er dobbel så høy, men så har du da en blue ray spiller også da:-)

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte Mac mini så var det nettopp på grunn av størrelsen at jeg valgte den, ikke OSX.
    Tanken var å kjøre den med Windows i og med at jeg liker Windows bedre, men så enkelt skulle det ikke bli, jeg plages med lyd driveren og kjenner at jeg ikke gidder å lete med lupe for å få dette i orden og bestiller meg heller en Windows basert maskin, det at den er 7 cm høy kontra 3.5 cm gjør egentlig ikke så mye så lenge bredde og dybde er innenfor det jeg ønsket:-)

Geir

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke testet Mac mini med SSD, men byttet fra snurredisk til SSD disk i min Macbook Pro 2012...kan ikke si at det var noen wow følelse akkurat, bortsett fra at den ble dønnstille så syns jeg ikke det var verd pengene i og med at Macbook`n er så rask i seg selv...kan nok tenke meg at det merkes bedre på en litt eldre maskin.

ASRock vision maskinene har vel egentlig samme samme mål som Mac mini bortsett fra at den er dobbel så høy, men så har du da en blue ray spiller også da:-)

Geir
    Min som har Flash ikke SSD funker vertfall sykt mye kjappere enn den macbook pro 13" jeg har testa med snurredisk. Men har ikke testa en med bare ssd. Men du merker det best når du skal legge inn store programmer og sånt.

Men ja ASRock har jo en fordel at den har blu ray. Men spørs om du har en spiller fra før av eller ikke.
    Vil jo uansett være mye bedre å ha en egen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min som har Flash ikke SSD funker vertfall sykt mye kjappere enn den macbook pro 13" jeg har testa med snurredisk. Men har ikke testa en med bare ssd. Men du merker det best når du skal legge inn store programmer og sånt.

Men ja ASRock har jo en fordel at den har blu ray. Men spørs om du har en spiller fra før av eller ikke.
    Vil jo uansett være mye bedre å ha en egen

Jeg bruker PS3 til blue ray avspilling, som forøvrig fungerer veldig godt til det, så akkurat det er ikke et must akkurat:-)

Men som sagt så sliter jeg med å få lyd kortet til i boot camp og windows 8, hadde jeg fått det på "G" så kan det være at jeg hadde beholdt Mac minièn:-)

Når det gjelder store filer og tungt bruk i forhold til SSD s kommer ikke denne maskinen til å bli brukt til annet enn å streame sumo, netflix, viaplay og selvsagt se film fra harddisk eller server..

Mvh Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor Win 7 fremfor Win 8?

Om dert er startknappen du tenker på så finnes en rekke program som fikser det veldig greit:-)

Geir

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor Win 7 fremfor Win 8?

Om dert er startknappen du tenker på så finnes en rekke program som fikser det veldig greit:-)

Geir
    Pga Alt annet inne på win8 er jo helt ubrukelig?

Btw det heter blu ray ikke blue ray :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blush....selvsagt heter det blu ray:-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd Ubuntu og syns det er den beste løsningen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •