Windows filserver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Windows filserver

Hei,

Jeg skal sette opp en filserver hjemme for å forsyne alle dingsene mine.

Jeg har en Netgear Readynas NV+ i dag med 4 2TB disker i RAID 5 og den er full og treg.

Jeg har null peiling på Linux og er ikke så motivert for å lære meg det heller, derav navnet på tråden.

Målet er 1 share som kan bygges ut med så mange harddisker som jeg har plass til på kontrolleren(e).
    Gjerne med RAID 5 eller liknende funksjonalitet selv om jeg kan bruke eksterne disker til backup av det viktige hadde det vært fint om jeg slapp det.

Jeg er klar over at RAID ikke er det samme som backup og backup kjører jeg uansett ved siden av på de viktigste tingene men ikke hele filmsamlingen.

Det hadde dog vært fin å slippe ha backup av hele samlingen.

Noen forslag?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil regne med at du har en viss mappe struktur i denne delte mappa, da bør backup programmene i windows kunne sette opp en schedule som tar rutine messig backup av enkelte mapper enten etter at ting oppdaterer seg eller et gitt fast tidspunkt.

Personlig mener jeg at om man setter opp RAID skal det fungere på kontroller/driver nivå mao OS bør bare se på volumet som en enkelt disk.

Ting jeg føler må nevne:
    Du vil trenge enten en windows pro eller server versjon av windows.

Det er ikke uten grunn det skrives like mye/mer IT literatur for windows enn for linux.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Personlig mener jeg at om man setter opp RAID skal det fungere på kontroller/driver nivå mao OS bør bare se på volumet som en enkelt disk.
    Det er jeg ganske uenig i.

Først og fremst er dagens prosessorer kjappe nok til å utføre RAID-operasjonene uten å anstrenge seg. Men, det viktigste er at det kan være noe skikkelig herk med HW RAID hvis kontrolleren du bruker ryker. Du kan ikke bare kjøpe en hvilken som helst ny kontroller og forvente at alt vil virke igjen. Med litt flaks kan en nyere kontroller fra samme produsent virke, men det er ingen garanti for det heller.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no - Microsoft Windows Home Server 2011

Et alternativ, som har dobbelt så mange CAL's som vanlig windows. Det er planlagt avvikling av home server dog, men pro-versjonen koster fort 10-gangen.

Du kan kjøre software raid på WHS, men det ser ut som det er en seriøs begrensning, det er vanskelig (umulig?) å utvide arrayet. :S

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er jeg ganske uenig i.

Først og fremst er dagens prosessorer kjappe nok til å utføre RAID-operasjonene uten å anstrenge seg. Men, det viktigste er at det kan være noe skikkelig herk med HW RAID hvis kontrolleren du bruker ryker. Du kan ikke bare kjøpe en hvilken som helst ny kontroller og forvente at alt vil virke igjen. Med litt flaks kan en nyere kontroller fra samme produsent virke, men det er ingen garanti for det heller.
    Det er det jeg ville kaldt driver nivå, når du får den montert opp i filsystemet så blir det sett på som et enkelt volum, men det var sikkert ikke riktig og si at det gikk utenom OSet, men tenkte mer iforhold til bruksmessig som ved oppsetting av backup og generell bruk.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Windows home server 2011, og har brukt det siden det ble utgitt, uten noen problemer. Bruker det som filserver, til squeezebox, og til torrents. Sammen med Windows 7 eller 8 får du en veldig god løsning, der ting i feks videomappa på serveren automatisk blir lagt til i biblioteket hos andre pcer i nettverket (Homegroup). Hvis du har noen spørsmål er det bare å spørre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv WHS v1 som fungerer utmerket med ett "Share" over flere disker.
    Mener å ha lest at WHS 2011 har begrensninger på størrelsen på Share pga Virtual Hard Drives teknologien.

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

Hva med Windows 8 Storage Drives, er det en mulighet?
    Har ikke fått testet det selv, men teknologien er hentet fra Server miljøet.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Bruker selv WHS v1 som fungerer utmerket med ett "Share" over flere disker.
    Mener å ha lest at WHS 2011 har begrensninger på størrelsen på Share pga Virtual Hard Drives teknologien.

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

Hva med Windows 8 Storage Drives, er det en mulighet?
    Har ikke fått testet det selv, men teknologien er hentet fra Server miljøet.
    I whs 2011 mister du hive muligheten der du kunne sette flere fysiske disker som samme share. Det er mulig det har kommet 3. parts programvare som erstatter dette, men jeg har ikke testet noe. Trodde jeg kom til å savne hive muligheten men det har jeg ikke gjort, litt pga av at det er lettere å legge til flere separate disker og konfigurere delingen manuellt, eller via homegroup /biblioteker i 2011. Du kan f.eks ha flere disker med f.eks video, og alle diskene /mappene blir inkludert i biblioteket for Video. Samme hvis du har f.eks andre vidoefiler på en tredje pc, disse blir kan også legges til det samme biblioteket. Alt i alt er 2011 helt klart verdt oppgraderingen. (Du får ikke overført shares fra 08 til 11 ved en oppgradering, noe som kan skape en del jobb med flytting av filer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du null automatisk redundancy. Selv om det ikke er krise om filmer man har fysisk blir borte, så er det en kjip rippejobb...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en jobb for Nexentastor community

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Høres ut som en jobb for Nexentastor community
    Er ikke det en Linux sak?

Det jeg ønsker er å kunne lage en felles share som peker på flere harddisker i maskinen slik at mediaspillerene ser 1 share.

Det er selvsagt ønskelig om man kan sette dette opp med redundans tilsvarende RAID 5.

Det er svært viktig at man kan bytte ut en harddisk med en nyere / større uten at man må formatere etterpå.
    Jeg kan formatere "sharet" før første gangs bruk siden jeg begynner på scratch.

Jeg har sett på 8 porters harddisk kontrollere med hardware raid og det er vel og bra bortsett fra at man "må ha" like store harddisker for ikke å miste masse lagringsplass. ( diskene er fra 1TB til 3TB og da blir det ett voldsomt "svinn" ).

Derfor virker en software løsning mer og mer fristende.

Det er ikke slik at jeg absolutt MÅ ha en windows løsning men tidligere forsøk på diverse Linux oppsett ar endt med mye knoting for å få ting til å fungere.

Det er en svært oppegående maskin med SSD system disk og i7 prosessor 16GB RAM osv som skal drive dette så jeg tror ikke hardwaren er noen begrensning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som totalt overkill for filserver.

Ja, det er mange linux-alternativer og visse er laget slik at det er tiltenkt "ut av boksen" løsninger med administrasjon via nettleser.

Freenas er et annet alternativ: Freenas.org

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nexenta er en Unix-sak.
    Grusomt grei å sette opp og gjør alle de tingene du ønsker.
    Har du en i7 så kan du bruke maskinen med flere 10Gb forbindelser (litt overkill)
    Du installere, den finner disker og spør enkle spørsmål.
    Litt som en hvilken som helst NAS.

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kun serve filer og ha lagring trenger du ikke så mye prosessorkraft. Kanskje du skal kjøre nedlasting av en torrent innimellom også?

Du kan fint kjøre Windows 7 home for å serve filer. Det går også an å aktivere funksjonalitet for eksternt skrivebord (bare søk litt på google for en rask fiks).

HP Microserver er en relativt billig boks med plass til 5 stk 3,5" disker og pci spor for egen kontroller om du ønsker egen hardware for dette. HP har f.eks Smart Array kontroller uten cache og med batteri/flash backed cache.

Du kan gjerne sende meg en PM hvis du vil ha noen innspill rundt oppsett.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Är både enkelt och billigt att bygga en egen server. Stoppa i så många diskar du får plats till på moderkortet, många stöttar raid 5 och raid 10 som är det du bör använda. En vanlig Windows 7 pro lisens håller fint och du kan dela dina bibliotek precis som du önskar det. Finns ingen grund att ha ett speciellt server operativ för vanligt hemmabruk.

Säg att du sätter upp ett raid 5 på moderkortet med x antal platser.
    Du finner ut av att du vill ha mer efter ett par år.
    Köp dig en billig raidkontroller som du stoppar på pci express. Dessa kommer med allt i från 2 till 20 sataportar om du så vill. Fyll på med flera diskar. Gör flera raids om du så vill.

Core i5 (m innbyggt gpu)
    4GB minne
    Windows på en liten SSD
    En massa diskar
    Så stort (eller litet) kabinett du kan ha.
    Windows 7 Pro
    300W ström
    Anbefaller starkt ett intel gigabit nätverkskort över det innbyggda på moderkortet. Skillnad som natt och dag emellan de.

Vill du ha hjälp att bygga maskinen så säg i från så hjälper jag dig, men tvivlar på att du behöver hjälp med det.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at hardwaren er såpass sprek er at jeg bygger en ny High-end maskin annet hvert år og dette er forrige maskin.

Det som ser ut til å være begrensningen i Win 7 er muligheten til å utvide arrayet
    etter hvert uten å måtte formatere, det ser i hverfall slik ut på de guidene jeg har sett.

Det virker også som om Win7 ikke lenger støtter RAID 5 kun JBOD 0 og 1.

Selv om det ikke er kritiska data som skal ligge på serveren er det ikke fristende med RAID 0 siden alt går ad undas ved feil på en disk.
    På den andre side er det litt sløsing med plassen å bruke RAID 1.

Finnes det noen Windows software RAID 5 løsninger?

Her noen erfaring med Storage Spaces i Win8?
    Det kan se ut som om dette og parity mode er bortimot tilsvarende RAID5?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bortsett fra at man begrenser størrelsen på sharet til X ganger størrelsen på den minste disken med RAID 5.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Backup til skyene .. så funger det selv om det skal brenne:

Jottacloud priser

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way, det IBM-kortet får du til 900kr nytt i norske butikker.

IBM ServeRAID M1015 - Kontroller - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Støtter ikke raid-5 ut av boksen, må ha ekstra key (1000 kr til). Det har kommet et nytt kort fra IBM som har alt på ett kort, men dog noe dyrere (og jeg husker ikke hva det het).

Arendal, du skriver at du har forskjellige størrelser, mens i åpningsinnlegget skriver du at du ønsker raid/et share.

Det er nok vanskelig å få inn redundans og beholde diskene. Jeg foreslår du gjør det enkelt, kjøp 3 seagate 3 TB disker, sett opp zfs raidZ eller raid5. Da har du 6TB tilgjengelig, og kan legge til en disk ved neste korsvei. Bruk de gamle diskene til systemdisk (kanskje i raid også, for redundans), og spar SSD'en.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •