Filserver med raid 5 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mulig å konfigurere zfs med en singel disk eller i raid0 som ikke har redundans. Ellers støtter zfs raid1 (med 2, 3, eller 4 kopier) eller varianter av raid5/raid6 med 1, 2, eller 3 paritetsdisker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig bootet maskinen, jeg måtte opdatere bios slik ad jeg kunne slå av uefi, etter det gikk det som en lek. Instalasjonen gikk som en lek første gang og, men når ingenting bootet begynte jeg å klø meg i skjegget. Måtte noen timer til med prøving og feiling utifra mer eller mindre hjelpsomme tråder på ubuntu forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Webmin er instalert, og ser kjempe greit ut, litt lettere å holde oversikt. Nå må jeg bare borre noen hull til netverkskabel, så kan maskinen settes vekk. Med Webmin og ssh har jeg alt jeg trenger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ZFS har sitt eget paritetssystem der man velger hvor mange kopier man ønsker. Det som er bra med ZFS er at den har sjekksummer i tillegg til paritet for å beskytte mot "silent corruption". Det finnes vel i grunnen ikke noe raid/filsystem som er beskyttet bedre mot korrupsjon enn ZFS. ZFS har innebygget komprimering og deduplisering.

I ZFS bygges zpools (den synlige virtuelle disken) opp av vdevs. vdevs er bygget opp av fysiske disker med en valgt paritet. Man kan ikke endre på antall disker i en vdev men man kan legge til nye vdevs i en zpool. Dermed kan man altså ikke re-stripe når man legger til nye disker for å balansere lasten over alle diskene. Man legger til et helt sett disker med ønsket paritet av gangen. Nye skriveoperasjoner blir dog balansert over alle vdevs i et zpool. Fra zpool kan man lage block-devicer (aka virtuelle disker/partisjoner som må formateres ellers deles ut via iscsi) eller mounte som filsystem-mapper på direkten.

ZFS har en L2ARC som er en lese-cache. Det finnes desverre ikke noen fullgod skrivecache i zfs. Det finnes "ZIL" men det brukes kun av spesielle skriveoperasjoner som svært få programmer bruker.

Bruker selv ZFS på Ubuntu Linux; ZFS on Linux

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har lagt inn Ubuntu.

Jeg har selv ett par HP Microservere gående med noe som heter OpenMediaVault
    (bygget på Linux)

Helt genialt, kjører fra USB minnepinne, slik att du slipper å ha OS på disk.

Har kjørt mine i ca 2 år uten noen som helst problemer, RAID5.

Det er mye aktivitet rundt OpenMediaVault, og det kommer fler og fler plugins.

Anbefales

Det er gratis

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •