Byggetråd HTPC - Fra valg av komponenter til ferdigstillelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Byggetråd HTPC - Fra valg av komponenter til ferdigstillelse

Skal lage en liten tråd hvor dere kan se hva jeg har tenkt rundt bygging av HTPC

Tanken med pcen er i første omgang å ha en HTPC i benken hvor jeg skal spille av HD-materiale fra ekstern harddisk og nettverk, inkl Netflix og Spotify.

For å minimere støy så har jeg valgt en prosessor med et rimelig bra innebygget grafikkort, slik at jeg kan slippe å ha dedikert grafikkort som fort genererer litt støy. Ifølge tester kan det hamle opp med dedikerte kort i prisklassen 5-600 kr.
    Hovedkortet har HDMI 1.4a og støtter 3D samt Deep Colour og HD-lyd.

Kabinettet er ikke det aller lekreste, men er blitt valgt på grunn av dets muligheter. Kabinettet kommer med en strømforsyning på 450watt som er 80plus Bronze sertifisert og er ifølge tester meget stillegående. Mulighet for slimline blu-ray spiller er også et pluss. Men det aller kjekkeste med dette kabinettet er muligheten til å sette inn et grafikkort som fyller to slots dersom man på sikt har lyst til å ha muligheten til å spille spill på pcen.
    Grafikkort helt opp til 25cm støttes dersom strømkontaktene sitter på toppen av kortet

Har foreløpig ikke mottatt delene, men følgende er bestilt:

Kabinett - SIlverstone Sugo 05B, inkl 450 watt PSU - Silverstone Sugo SG05B 450W (Sort) - Kabinett - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Hovedkort - ASRock FM2A75M-ITX - ASRock FM2A75M-ITX - Hovedkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

CPU - AMD A8-5600K - AMD A-Series A8-5600K 3,6GHz Socket FM2 Box - Prosessor - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

RAM - 8GB Kingston HyperX DDR3 1866mhz - Kingston HyperX DDR3 PC15000/1866MHz CL9 XMP 2x4GB (KHX1866C9D3K2/8GX) - DDR3-minne - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Ny kabinettvifte - Noctua NF-S12B FLX 120mm - Noctua NF-S12B FLX 120mm - Datavifter - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Fra før av har jeg en slimline DVD-brenner (vil på sikt oppgradere til en Blu-ray leser) og en 2,5" WD Scorpio Blue 250GB jeg skal bruke. Kjøper ikke SSD før jeg føler behovet.

Følg med - oppdateringer kommer når komponentene dukker opp

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan dere feks se en som har satt inn vannkjøling og et GeForce GTX 680

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er avhengig av behov, men skulle jeg bygd i dag, hadde jeg valgt noe slikt i stuen:

Intel® Desktop Board DQ77KB: Overview

Sammen med et passivt kjølt kasse, og en liten SSD på HK, passe med RAM og en ekstern PSU (fordelen med kortet her at man kan bruke 19V 65W laptop PSU).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suveräna komponenter till HTPC Eirik. Som du säger, skall maskinen stå på 24/7 och bara streama så finns det ingen grund till att ha en SSD annat än eventuellt värme, men det får du inga problem med i det kabinettet oavsett. Däremot hade jag valt en bättre kylare (med bättre menar jag mindre fläktljud) för några hundralappar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Suveräna komponenter till HTPC Eirik. Som du säger, skall maskinen stå på 24/7 och bara streama så finns det ingen grund till att ha en SSD annat än eventuellt värme, men det får du inga problem med i det kabinettet oavsett. Däremot hade jag valt en bättre kylare (med bättre menar jag mindre fläktljud) för några hundralappar.
    Takker for innspill

Noctua-viften ble valgt nettopp fordi den har fått mye skryt rundt omkring i tester over hele verden på grunn av ekstremt lavt lydnivå.
    Tenkte å kjøre med ULNA-adapteret hvor lydnivået da vil være 6,2dB.

Eller mente du cpu-kjøleren kanskje?

Newcomer Michelangelo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra at du velger AMD.

Intel er et av de værste selskapene på denne kloden, og har benyttet seg av utpressing, bestikkelser og bedrageri for å nå ytelsestoppen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michelangelo
    Kjempebra at du velger AMD.

Intel er et av de værste selskapene på denne kloden, og har benyttet seg av utpressing, bestikkelser og bedrageri for å nå ytelsestoppen.
    Generelt har jeg ingenting imot hverken AMD eller Intel. Har tidligere kun bygget Intel-pcer, men når jeg skulle prøve å bygge en HTPC hvor jeg skulle klare meg uten dedikert grafikkort var AMD et ganske naturlig valg.

Ifølge tester setter de innebygde grafikkortene i AMD A8 og A10 Intel sin grafikkløsning HD4000 i skammekroken - så håper og tror dette blir bra

PS - Vær så snill å ikke la dette bli en diskusjonstråd om AMD vs Intel

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Takker for innspill

Noctua-viften ble valgt nettopp fordi den har fått mye skryt rundt omkring i tester over hele verden på grunn av ekstremt lavt lydnivå.
    Tenkte å kjøre med ULNA-adapteret hvor lydnivået da vil være 6,2dB.

Eller mente du cpu-kjøleren kanskje?
    Beklagar sent svar. Ja, jag menade cpu kylaren. Den är klart värd att lägga ett par hundringar på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pcen er ferdig bygget og Windows 8 Pro er installert.
    Mulig jeg følger mackanzocz sitt råd å bytter ut cpu-kjøleren etterhvert da den høres godt selv om det ikke er plagsomt inne fra tvbenken.

Noctua-viften har jeg i alle fall ikke sjangs til å høre, selv med øret helt inntil innluftingen foran på kabinettet.

Skal installere drivere og programvare i kveld, så blir det spennende å fyre opp noen 1080p filer for å sjekke bildekvaliteten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold oss oppdatert! Kommer til å gå for en lignende modell.

-Jørn

Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Pcen er ferdig bygget og Windows 8 Pro er installert.
    Mulig jeg følger mackanzocz sitt råd å bytter ut cpu-kjøleren etterhvert da den høres godt selv om det ikke er plagsomt inne fra tvbenken.

Noctua-viften har jeg i alle fall ikke sjangs til å høre, selv med øret helt inntil innluftingen foran på kabinettet.

Skal installere drivere og programvare i kveld, så blir det spennende å fyre opp noen 1080p filer for å sjekke bildekvaliteten

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da fått testet litt forskjellige 1080p filer ved avspilling i VLC og uansett størrelse så spilles det av silkeglatt og uten antydning til hakking eller annet.

Temp på CPU ligger på 29 grader idle og 35 grader ved avspilling av film - så det er ikke mye krefter den bruker

Skal prøve å installere et par spill på den imorgen for å se hvordan den takler det, men hittil kan jeg ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig ikke installert noen spill, men fått installert XBMC med Metropolis skin.

Satt og testet masse forskjellige filer både avi,m2ts,mkv,mp4,m4v,vob i opptil 1080p oppløsning og ingenting klarer å stresse opp systemet.
    Styrer med en Harmony 600 fjernkontroll og har lynrask respons hele tiden selv om harddisken er en 2,5 WD Scorpio Blue 5400 rpm
    Maks temp jeg har fått ved avspilling av filene er 35 grader

Etter å ha testet dette er det jo bare håpløst når man leser tråder om folk som skal ha en HTPC og snakker om i7, svindyrt HK, 32GB ram og dedikert skjermkort.
    Selv mitt oppsett er jo overkill deluxe :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul tråd Har en forkjærlighet for selvbygg og hardware-mekking så elsker sånt som dette.

Ang "overkill or not" så kommer vel det hele ned til bruk. Dersom bruken kun er blaing i XBMC og avspilling av video og musikk så er jeg helt enig.

Kjører selv et par Raspberry Pi, som er en mikropc til totalt ca 500 kr. Denne har HDMI og jeg setter ganske enkelt i et SD-kort, plugger inn nettverkskabel, strømkabel og kjører en HDMI fra Pi'en til reciever. Funker helt greit, men man merker tidvis litt begrensninger i de 800/900 Mhz'ene den har på lager. Større biblioteker i XBMC og andre krevende oppgaver går akkurat så tregt at det kan bli litt irriterende. I tillegg er det jo bare å glemme å kjøre Windows, så Silverlight (Netflix, TV3, etc), Spotify, osv er bare å glemme.

Så på "hoved-senteret"/"stue-senteret" kjører jeg i dag en Intel Core Duo, 8GB ram og Nvidia Geforce 275GTX. Basically en PC man kunne fått kjøpt brukt for en tusenlapp. Og det fungerer 100% smooth. Kjører peneste utseendet i XBMC jeg vet om, og spiller lett av 1080p i bakgrunnen mens jeg herjer rundt i bakgrunnen eller lignende.

Men!

Sitter sånn halvveis og fantaserer om å avslutte mitt forhold som leieboer og kjøpe noe eget. Og da ser jeg for meg at stue (og kanskje kino??) oppgraderes til noe litt mer beefy. På langt nær en brutal i7 med Geforce 680GTX, men kanskje en 6000-7000kr PC, der jeg har kraft nok til å legge ned XBMC, og bytte til Steam Big Picture. Med en USB-hub lagt opp til rommet kan jeg da enkelt koble til en håndkontroller (evnt over blutooth med PS3-kontroller), samt ratt/pedaler, o.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JimL
    Kul tråd Har en forkjærlighet for selvbygg og hardware-mekking så elsker sånt som dette.

Ang "overkill or not" så kommer vel det hele ned til bruk. Dersom bruken kun er blaing i XBMC og avspilling av video og musikk så er jeg helt enig.

Kjører selv et par Raspberry Pi, som er en mikropc til totalt ca 500 kr. Denne har HDMI og jeg setter ganske enkelt i et SD-kort, plugger inn nettverkskabel, strømkabel og kjører en HDMI fra Pi'en til reciever. Funker helt greit, men man merker tidvis litt begrensninger i de 800/900 Mhz'ene den har på lager. Større biblioteker i XBMC og andre krevende oppgaver går akkurat så tregt at det kan bli litt irriterende. I tillegg er det jo bare å glemme å kjøre Windows, så Silverlight (Netflix, TV3, etc), Spotify, osv er bare å glemme.

Så på "hoved-senteret"/"stue-senteret" kjører jeg i dag en Intel Core Duo, 8GB ram og Nvidia Geforce 275GTX. Basically en PC man kunne fått kjøpt brukt for en tusenlapp. Og det fungerer 100% smooth. Kjører peneste utseendet i XBMC jeg vet om, og spiller lett av 1080p i bakgrunnen mens jeg herjer rundt i bakgrunnen eller lignende.

Men!

Sitter sånn halvveis og fantaserer om å avslutte mitt forhold som leieboer og kjøpe noe eget. Og da ser jeg for meg at stue (og kanskje kino??) oppgraderes til noe litt mer beefy. På langt nær en brutal i7 med Geforce 680GTX, men kanskje en 6000-7000kr PC, der jeg har kraft nok til å legge ned XBMC, og bytte til Steam Big Picture. Med en USB-hub lagt opp til rommet kan jeg da enkelt koble til en håndkontroller (evnt over blutooth med PS3-kontroller), samt ratt/pedaler, o.l.

Spennende

Ja når jeg sa overkill mente jeg som ren HTPC og ikke dersom du skal ha kombinert HTPC og spillpc.
    Kan foreløpig ikke uttale meg om hvordan den kjører spill

Kan forøvrig nevne at jeg har slått av TurboBoost funksjonen som gjør at cpuen øker ytelsen fra 3,6 til 3,8 ghz per kjerne - dette for å holde vifte/støynivået så lavt som mulig.

Må i tillegg rose Intel for deres XMP-profiler, som gjør at det er enkelt å få ram'en til å kjøre på oppgitt frekvens. Selv om mitt HK er speccet til 1866mhz ram uten OC, så kjørte de på 1333 mhz før jeg valgte riktig profil i UEFI.
    Vips, så kjørte vi på 1866 mhz

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvens på minnet ger AMD en boost i motsättning till Intel.
    Jag tippar du menar AMD profiler? Tror inte Intel har rotat sig bort i bioset till ditt HK eller produktion av minnet :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Frekvens på minnet ger AMD en boost i motsättning till Intel.
    Jag tippar du menar AMD profiler? Tror inte Intel har rotat sig bort i bioset till ditt HK eller produktion av minnet :P
    Nei mener akkurat det jeg sa..

Her er hovedkortet mitt: ASRock > FM2A75M-ITX

Sitat Opprinnelig postet av Asrock.com
    Supports Intel® XMP 1.3/1.2 and AMD Memory Profile

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er denne på streamingtjenester som Netflix, NRK osv? Og hvis du har Altibox Chill, hvordan fungerer denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nr99
    Hvordan er denne på streamingtjenester som Netflix, NRK osv? Og hvis du har Altibox Chill, hvordan fungerer denne?
    Netflix fungerer i alle fall helt gull - ingen antydning til stress der
    Antar da at NRK ikke er noe stress heller.

Har GET som nettleverandør, så Chill får jeg ikke testet dessverre

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kikke på kompletts oppgraderings pakker f.eks en.

Svogers satte nettop opp en quad core amd derfra med et 650ti skjermkort. Går stille og han sier han kunne kjøre full guffe på Assassins creed 3 som fulgte med kortet.
    Og bråker knapt mer enn en ps3 under last.

Hele saligheta for rundt 4000 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lignet da svært mye på et oppsett jeg selv vil sette sammen. To spørsmål:

1. Er du fornøyd med hovedkortet? Vurderer det samme selv, men har lest at enkelte deler av det ikke har fått ordentlig kjøling og at dette har skadet kortet pga overoppheting.

2. Hvilken IR-mottaker bruker du, og hvordan programmerte du kontrollen? Trenger ikke noe utdypende svar altså, men lurer på om det er mye arbeid med det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •