HTPC og Mac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: HTPC og Mac

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og Mac

Hva med Mac OSX og HTPC? Burde være en drøss med Unix /OSX software. De fleste skjermkortene det snakkes om her passer også til Mac (og er standard i flere modeller).

Når en snakker om at maskinene skal ta seg pent ut i stua så er vel Mac noe de færreste vil omtale som stygg!!!!!

Nå er G5 også væskeavkjølt. Burde ikke dette være noe å vurdere. Jeg vurderer en HTPC, men får feber og kvalmetokter med tanke på å måtte boote opp windows hver gang.... (skjelver litt allerede)

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, visste ikke at Apple hadde fått væskekjøling!

Uansett er jeg absolutt enig med deg, en G5 er ikke noe man er flau for å ha stående i stua (jeg hadde ihvertfall ikke vært det!). Den er vannvittig lekker og meget stillegående, men hvorvidt man drar noen nytte av dobbelprosessorene vet jeg ikke. Apple-maskinene har alltid vært kjappe på bildebehandling og denslags, om det også gjelder video vet jeg ikke.
    Alt jeg vet er at min gamle G3 400mhz Powerbook er to til tre ganger så kjapp som madammens P3 833 mhz, både til Photoshop og når man kjører flere programmer samtidig. Powerbooken blir ikke engang svett når jeg arbeider i Photoshop, Illustrator og Quark Xpress samtidig som jeg hører på musikk og har oppe FotoStation. Mens P3-en går i kne bare man åpner Explorer og Word...

Tingen for mange er nok at man kan sette sammen en killer-pc til samme prisen med akkurat de delene man vil ha. Men så er det utseendet da.. jeg har faktisk ikke til dags dato sett et PENT pc-kabinett. (Lian Li har noen pene servertårn, men de når uansett ikke Apple til anklene).

Du kan jo søke rundt litt. Jeg mener bestemt det skal finnes opp til flere forum som går spesifikt på HTMac :wink:

EDIT: skriveleif

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lukket væskekjøling, med vifter som driver radiatoren. Men det er lekkert med de viftene i powermac G5 som snurrer med 400 rpm i idle (man hører de ikke)

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en grunn til at jeg har fulgt med på HTPC siden begrepet oppsto, og ingen i det hele tatt har snakket om positive opplevelser med Mac eller Linux, bare problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Det er nok en grunn til at jeg har fulgt med på HTPC siden begrepet oppsto, og ingen i det hele tatt har snakket om positive opplevelser med Mac eller Linux, bare problemer.

Litt snodig når en tenker på at det meste av digital bilde og lydredigering blir gjort på Mac. Etterarbeidet på svært mange av de filmene folk sitter og nyter på DVD er redigert på Mac. Leste et eller annet sted at Mac og Final Cut Pro har en markedsandel på opp mot 90% i Hollywood ved redigering av film trailers. Men det er ikke bra nok for hjemmebrukere? Svaret ligger vel et annet sted? Det tror nå jeg....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mange faktorer som gjør en platform velegnet til HTPC, og disse kan være svært forskjellig fra videoredigering i hollywood.

Jeg nevner:
    pris
    utseende
    støy
    ergonomi
    tilgjengelighet av software/innhold
    DRM (ugg)

Hvis maskina skal kjøre et "skall" som gjemmer funksjonalitet, blir vel forskjeller i brukergrensesnitt mellom pc og mac utvisket. Hvis du skal ha maskina i stereo-racket er vel htpc kabinett kulere enn mac.

Linux høres ut som en bra platform (i teorien) til HTPC siden det er skalerbart. Hvis du skal lage noe veldig aplikasjons-spesifikt (bare spille av film og musikk og bilder) gir det mening å strippe vekk mye funksjonalitet og overhead. Dessuten innbiller jeg meg at open source menigheten lager mer aktuelt stash til linux enn mac??

mvh
    Knut

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC og Mac

Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Når en snakker om at maskinene skal ta seg pent ut i stua så er vel Mac noe de færreste vil omtale som stygg!!!!!
    Pent eller ikke.. det er vel et tower? Min mening er at et tower ikke har noe i stua å gjøre.. Basta!

Kanskje du kan kjøpe et HTPC-kabinett og flytte over hardwaren? :lol:

Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Jeg vurderer en HTPC, men får feber og kvalmetokter med tanke på å måtte boote opp windows hver gang....
    Nå syntes jeg du bare er flåsete. Windows funker finfint! Folk som har problemer med windows har mangler kompetanse til å bruke det! Selv har jeg aldri hatt problemer.
    Og dersom windows ikke er godt nok, så finnes det en drøss av linux distribusjoner å velge mellom.

[flamebait]
    Selv ville jeg ikke tatt i mac med ildtang! :P
    [/flamebait]
    Ok.. Glem det siste. Klarte ikke å dy meg. Er SÅ lei av all PC vs MAC krangling på diverse forum. Neste like lei av folk som klager på windows og gates. (flott os og fin type!)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve, og så dele erfaringene du gjør deg med oss andre. Tenk, du kan jo nesten anse deg som en pionèr på feltet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •