Ny htpc, trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny htpc, trenger hjelp

Heisann!

Skal bygge min første HTPC, og trenger litt hjelp med komponentene.

Først og fremst, integrert eller dedikert grafikk?
    Integrert eller dedikert lydkort?

Det jeg går for er 1080p videoavspilling og så bra lydkvalitet som mulig! DTS-HD, beste Dolby osv.

Ellers enn dette trenger ikke htpc'en å være så bra. Den skal brukes til å kjøre XBMC, spotify, utorrent, telldus, switchking, eventghost å litt sånn.

Burde jeg ta ATX eller mATX for hovedkortet? Av kabinett skal jeg ha et som er sånn passelig størrelse, i reciever størrelsen. Sånn at det blir plass til vanlig ATX om jeg vil.

Det jeg vil at htpc'en skal kunne gjøre er at den har IR funksjon så jeg kan bruke en logitech fjernkontroll å styre både htpc, reciever og tv-tuner og tv med denne.

Med tanke på støy er jeg ikke veldig kresen, men litt lyd når jeg spiller av film og musikk gjør lite, så lenge den er relativt stille i standby.

Da er spørsmålet, bør jeg gå for vifteløse komponenter og kjøre på med ei stor vifte som kan snurre i lav hastighet og få mye luftsirkulasjon i kabinettet?

Av HDD har jeg en 2TB green disk jeg skal bruke som lagring til jeg trenger mer.
    Tenkte jeg skulle bruke en 60GB ssd som OS disk. Det blir forresten Win 7.

Hvor stor PSU trenger jeg? er 350W nok?

Her er det jeg har satt opp til nå: Komplett.no

Integrert grafikk og integrert lyd. Har lagt mest penger i kabinettet.

Har en liten anelse om at CPU kanskje er litt overkill med intel HD4000 grafikk.
    Angående det hovedkortet, er den integrerte lyden nok for mine behov? Står bare High Definition Audio, vet ikke om denne støtter DTS-HD osv, eller blir dette omgjort i recieveren?
    Angående PSU, er denne overkill? Kan jeg gå for en mindre, evt vifteløs?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en Amd apu kunne passa til bruken din og den medfølgende vifta er overskende stillegående, lyd skal kunne bitstreames via hdmi til eventuell receiver, men for lyd som moduleres kan få til ført jitter og annen ulumskheter.
    Dette kommer selvsagt ann på hvor kresen du er og 95% mennesker på planeten kunne ikke brydd seg mindre og det kan utbedres siden (hovedsaklig med en usb DAC til stereo bruk)

Full formats ATX pleier og ha litt mer funksjoner (RAID, flere sata kontakter etc etc) enn mATX til prisen, men virker jo ikke som du vil trenge så mye her heller, så mATX holder nok lenge.

Med 'APU' sitter grafikk og cpu i samme chippen noe som funker meget godt til sånne små media pc'r og de har overaskende ok ytelse.

350 watt høres litt lite ut, men disse komponentene er heller ikke strøm tunge så det 'skulle' gå, men ville foretrukket noe nærmere 5-600 watt, spess med tanke på mulig oppgraderinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Høres ut som en Amd apu kunne passa til bruken din og den medfølgende vifta er overskende stillegående, lyd skal kunne bitstreames via hdmi til eventuell receiver, men for lyd som moduleres kan få til ført jitter og annen ulumskheter.
    Dette kommer selvsagt ann på hvor kresen du er og 95% mennesker på planeten kunne ikke brydd seg mindre og det kan utbedres siden (hovedsaklig med en usb DAC til stereo bruk)

Full formats ATX pleier og ha litt mer funksjoner (RAID, flere sata kontakter etc etc) enn mATX til prisen, men virker jo ikke som du vil trenge så mye her heller, så mATX holder nok lenge.

Med 'APU' sitter grafikk og cpu i samme chippen noe som funker meget godt til sånne små media pc'r og de har overaskende ok ytelse.

350 watt høres litt lite ut, men disse komponentene er heller ikke strøm tunge så det 'skulle' gå, men ville foretrukket noe nærmere 5-600 watt, spess med tanke på mulig oppgraderinger.
    Er litt intel fan skjønner du. Kan se på hva AMD har å tilby. Har sett en test av den nye AMD prosessorn med grafikk i samme greia, skal se på den.

Ok, ser ut til at mATX er nok da.

Jeg skal kjøre både lyd og bilde igjennom HDMI kabel til reciever, der den gjør om lyden til analog. Så trur ikke jeg trenger en DAC, tror det blir overflødig.

Ok, men blir ikke en 600W psu litt bråkete? Sånn jeg forstår det kan det være PSU'en som bråker mest i de fleste tilfeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt opp ett AMD oppsett.

Brukte amd A-8, ikke A-10 som er hakket vassere.

Så av testen at den AMD A-10 5800 var bedre på både prosessor-delen og grafikk delen en intel i3 med HD4000.

Så om jeg går for A-8 så vil den sikkert være sammenlignbar med en i3. Bare 200-300kr billigere. Jeg liker dette.

Er enda ikke sikker på PSU, må vel kanskje gå opp i watt litt, men er litt redd at det kan bli mye støy.

Komplett.no

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd at små psu'r bråker mindre enn større til tider nesten andre veien, mener det skal finnes psu med under normalt støyende vifter men de koster jo fort noen hundre lapper mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, aner ikke om 350W er nok jeg. Men fant en gammel 360W chieftec PSU jeg hadde liggende, kan prøve den først.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fundert litt de siste dagene og satt opp to nye oppsett. De er ca lik de gamle, bare med nye psu'er og hovedkort.

Komplett.no - AMD oppsett.

Komplett.no - Intel oppsett.

Hvem av disse vil egne seg best? AMD-oppsettet mitt er bare 200-300kr billigere. Men jeg tenker, den AMD-prossesoren vil sikkert trekke mer strøm, da bli varmere og mer støy.
    Men igjen trur jeg AMD er både raskere, og bedre grafikk på.

Fins det CPU-kjølere som er kjempestille evt lydløs som kjøler en cpu, som ikke jobber for hardt, til en respektabel pris? Uten at den er enormt stor også.

Trenger jeg dedikert CPU kjøler eller kan jeg bruke stock? Litt usikker på hvordan ASUS er på CPU kjølerkontrolleringen?

En annen ting jeg lurer på, er det med XBMC og hardware akselerasjon på Intel HD4000 med DXVA2, som er i intel prossesoren jeg valgte?
    Er prosessoren rask nok til å kunne kjøre uten hardware akselerasjon? Eller burde jeg bruke hardware akselerasjon? Og om jeg må bruke det, støtter HD4000 hardware akselerasjon i XBMC i DXVA2?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bägge två vill göra jobben, men vad du skall med en 500W psu till vet inte jag. Ditt system kommer nog aldrig att dra mer än 100W i väldigt korta stunder.
    Av de två hade jag valt amd då den har en långt bättre prestanda på grafiken och har mindre tull med hdljud ut från hdmi.

Det hade heller inte skadat med minne i maskinen, då kanske du till och med får starta den upp.

Review: AMD A10-5800K Dual Graphics evaluation - CPU - HEXUS.net - Page 2

Där har du en pekpinne på hur mycket bättre amd är än Intel som en htpc processor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Bägge två vill göra jobben, men vad du skall med en 500W psu till vet inte jag. Ditt system kommer nog aldrig att dra mer än 100W i väldigt korta stunder.
    Av de två hade jag valt amd då den har en långt bättre prestanda på grafiken och har mindre tull med hdljud ut från hdmi.

Det hade heller inte skadat med minne i maskinen, då kanske du till och med får starta den upp.

Review: AMD A10-5800K Dual Graphics evaluation - CPU - HEXUS.net - Page 2

Där har du en pekpinne på hur mycket bättre amd är än Intel som en htpc processor.

Takk for respons!

Ja, når jeg tenker meg om, så har jeg tenkt å bytte til billigere PSU. Men vil ha en med avtagbare ledninger for å gjøre det litt penere i kabinettet. Så ja, jeg skal finne en mindre, men må være med avtagbare ledninger.

Har også byttet ut kabinettet med en GD-05 fra silverstone. Det er litt kortere i dybden, fant ut at det andre ikke passet under TV-en min. Så valget falt på det, også får jeg kjøpe ekstern IR reciever i tillegg.

Noen som har gode tips til IR reciever forresten?

Jeg har minne fra før, 6 GB 1366MHz, som jeg skal bruke.

Edit: Fikk presset AMD oppsettet mitt til under 4000. Totalt 3900kr for amd oppsettet mitt, men da har jeg HDD og minne fra før.

Intel oppsettet ble på 4100kr. Ikke ille det heller.

Edit 2: Den Silver Power 500W PSU'en er på tilbud! Derfor jeg har valgt den, hadde glemt av det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •