HTPC med bluray-drev som erstatning for BD-spiller - Noen haker å tenke på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HTPC med bluray-drev som erstatning for BD-spiller - Noen haker å tenke på?

Skal bygge meg en liten HTPC som jeg har tenkt å putte et BD-drev i for mulighet for avspilling av blu-ray.
    Har per i dag en Sony s550 blu-ray spiller, men dersom alt kan kjøres direkte via HTPCen hadde det jo vært veldig kjekt.

Er det noen problemer med kjøring av disker/codecer og slikt i Windows 7?
    Kan jeg forvente minst samme bildekvalitet som fra min nåværende BD-spiller fra en HTPC til ca kr 3000 ?

Er det skjermkortet som i hovedsak bestemmer bildekvaliteten?
    (alle dagens prosessorer fra 2,5Ghz dualcore og oppover burde ikke være noen flaskehals - særlig ikke med tanke på at raspberry pi kjører 1080p smertefritt)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har forsøkt å spille av blu-ray disker på en pc før?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Blu-ray drev fra både LG og Sony. Ville ha valgt den billigste. Bildekvaliteten er veldig bra og avhengig av skjermkortet og dens instillinger og avspillingsprogrammet. Blu-ray er i utgangspunktet såpass perfekt at jeg tviler på et vil være noe særlige forskjeller der, mens med DVD kan det nok være forskjeller.

Personlig synes jeg det er greit å velge noe enkelt og da bruke enten PowerDVD eller WinDVD (de kan prøves gratis). Entusiastene strekker gjerne strikken enda lengre med oppsett av topp kodeker og CPU prosessering som nok vil kanskje gi DVD enda litt bedre bilde på spesielt stort lerret, men det er mye knot med det. J River Media Center har riktig nok et ganske ferdig oppsett av dette som skal være veldig bra, men det krever da at man bruker AnyDVD e.l. program for å fjerne beskyttelse (J River støtter nemlig i utgangspunktet ikke Blu-ray) og det ingen 3D støtte. Og generelt er det mindre funksjoner og brukervennlighet.

Og når bildekvaliteten er såpass bra med programmer som PowerDVD og WinDVD, ser jeg for min del ingen grunn til å bruke noe annet. De støtter dessuten 3D. Enklere og mer enn bra nok for meg. Har aldri gjort en direkte sammneligning med en god Blu-ray spiller til DVD, men bildekvaliteten er i alle fall kjempe bra. Tror ikke man trenger å legge så mye penger i skjermkort. Selv med intern skjermkort i hovedkort (av bra kvalitet), så har bildekvaliteten vært super og scorer så vidt jeg husker nesten topp i Benchmark tester.

AnyDVD kan være greit å ha dersom du ser filmer fra andre soner enn vår egen. Dessuten kan den senke hastigheten på drevet dersom du opplever det bråker for mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har Blu-ray drev fra både LG og Sony. Ville ha valgt den billigste. Bildekvaliteten er veldig bra og avhengig av skjermkortet og dens instillinger og avspillingsprogrammet. Blu-ray er i utgangspunktet såpass perfekt at jeg tviler på et vil være noe særlige forskjeller der, mens med DVD kan det nok være forskjeller.

Personlig synes jeg det er greit å velge noe enkelt og da bruke enten PowerDVD eller WinDVD (de kan prøves gratis). Entusiastene strekker gjerne strikken enda lengre med oppsett av topp kodeker og CPU prosessering som nok vil kanskje gi DVD enda litt bedre bilde på spesielt stort lerret, men det er mye knot med det. J River Media Center har riktig nok et ganske ferdig oppsett av dette som skal være veldig bra, men det krever da at man bruker AnyDVD e.l. program for å fjerne beskyttelse (J River støtter nemlig i utgangspunktet ikke Blu-ray) og det ingen 3D støtte. Og generelt er det mindre funksjoner og brukervennlighet.

Og når bildekvaliteten er såpass bra med programmer som PowerDVD og WinDVD, ser jeg for min del ingen grunn til å bruke noe annet. De støtter dessuten 3D. Enklere og mer enn bra nok for meg. Har aldri gjort en direkte sammneligning med en god Blu-ray spiller til DVD, men bildekvaliteten er i alle fall kjempe bra. Tror ikke man trenger å legge så mye penger i skjermkort. Selv med intern skjermkort i hovedkort (av bra kvalitet), så har bildekvaliteten vært super og scorer så vidt jeg husker nesten topp i Benchmark tester.

AnyDVD kan være greit å ha dersom du ser filmer fra andre soner enn vår egen. Dessuten kan den senke hastigheten på drevet dersom du opplever det bråker for mye.
    Tusen takk for tilbakemelding

Når du sier at enkelte hovedkort/cpuer kan kjøre 1080p uten ekstra skjermkort, hva er da å foretrekke av intel og amd når vi tenker medieavspilling og ikke til gaming?
    Ser at i3 3220 benytter seg av Intel HD Graphics 2500 og at AMD A6-3670K benytter Radeon 6530D.

Har satt opp et lite forslag til HTPC her, noen innspill? HTPC u/GPU

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart gått for kortet med AMD GPU OnBoard. Intel HD Graphics 2500 er vel en rimelig slapp utgave av den ikke alt for spreke HD Graphics 4000 vil jeg tro?
    Radeon GPU'er har helt siden 5000-serien problemfritt kunne streame HD-lydformater. Bruker selv et 5450 kort i min HTPC (billigste korte som støttet DTS-MA) uten større problemer.

AMD Radeon HD 6430M - Notebookcheck.net Tech

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ville helt klart gått for kortet med AMD GPU OnBoard. Intel HD Graphics 2500 er vel en rimelig slapp utgave av den ikke alt for spreke HD Graphics 4000 vil jeg tro?
    Radeon GPU'er har helt siden 5000-serien problemfritt kunne streame HD-lydformater. Bruker selv et 5450 kort i min HTPC (billigste korte som støttet DTS-MA) uten større problemer.
    Takker for rask tilbakemelding!

Hovedkortet har HDMI 1.4a og med Radeon 6530D innebygget i AMD-prosessoren så burde vel dette oppsettet være noenlunde fremtidsrettet med mulighet for 3D dersom jeg kjøper 3D-tv en gang i fremtiden?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker HTPC, og er rimelig fornøyd . Syns dog kanskje innstilling av bilde kan være litt jobb kontra f.eks en blurayspiller ifra Cambridge (som jeg ser på som en slags referanse).

Det største problemet med HTPC er vel at den ikke støtter den "rette" 24pps ?
    Men dette er småelig altså:

"Because video cards don't output 23.976 exactly. Nvidia, is worse than ATI. I think Nvidia outputs something like 23.972 while ATI outputs 23.978."

Men noe å tenke på .

Min HTPC er er spekket med:
    AMD X64 dualcore 3200+
    ATI Radeon 5450
    4Gb ram
    128gb SSD disk
    LiteOn 4x bluray spiller. (har også LG, men den "plystrer" litt når den leser plata).
    Software:
    Splash Pro.
    Power DVD 12 (faktisk tar denne de fleste formater med bravur!!!).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Takker for rask tilbakemelding!

Hovedkortet har HDMI 1.4a og med Radeon 6530D innebygget i AMD-prosessoren så burde vel dette oppsettet være noenlunde fremtidsrettet med mulighet for 3D dersom jeg kjøper 3D-tv en gang i fremtiden?
    Funker FETT .

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en ting da, har faktisk 2 HTPC'er. En med dette kortet:

Komplett.no - ASUS E45M1-I DELUXE, AMD E-450
    + SSD disk og 4gb ram.

Drar 1080P som bare det .

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger du innebygget skjermkort, så er AMD det klart beste valget ja.

Lurer på om ikke J River fikser den biten med 24pps, men husker ikke sikkert. Uansett ingen krise.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Velger du innebygget skjermkort, så er AMD det klart beste valget ja.

Lurer på om ikke J River fikser den biten med 24pps, men husker ikke sikkert. Uansett ingen krise.
    Kjører 60hz uansett jeg... merker ikke noe feil da heller jeg .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens!

Nå er det jo ingen krise heller om jeg føler jeg fortsatt vil ha Sony'en stående i tillegg, så jeg kan jo se at hvordan jeg synes bildet er.

Men er uansett kjekt å ha muligheten

Men når det gjelder lagring av BD-plater til harddisk - hvordan kan dette gjøres med "minimalt" bruk av plass?
    Ser jo at BD-rips i mkv-filer fra diverse lugubre sider tar maks 7-8 GB i 1080p (dog uten HD-lyd).
    Finnes det ett program som kan benyttes for å lagre mine BD-disker til harddisken uten at de må ta 50GB per stk?
    Har per idag kun 2.1 oppsett uansett..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MakeMKV er et slikt program.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Finnes det ett program som kan benyttes for å lagre mine BD-disker til harddisken uten at de må ta 50GB per stk?
    Hvis det blir en lang diskusjon om ripping, så er det sikkert bedre å ta den diskusjonen i en annen tråd, f.eks. denne: http://avforum.no/forum/generell-htp...v-blu-ray.html

Men, det kjappe svaret, er MakeMKV. Det fungerer veldig bra, og beholder all kvalitet fra platen. Du kan fjerne lydsporene du ikke trenger og du kan la være å kopiere ekstramateriale. Normalt vil hver film havne på ca. 20-30GB. Hvis du vil spare ytterligere plass ved å ødelegge kvaliteten vil jeg anbefale deg å tenke deg om

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hvis det blir en lang diskusjon om ripping, så er det sikkert bedre å ta den diskusjonen i en annen tråd, f.eks. denne: http://avforum.no/forum/generell-htp...v-blu-ray.html

Men, det kjappe svaret, er MakeMKV. Det fungerer veldig bra, og beholder all kvalitet fra platen. Du kan fjerne lydsporene du ikke trenger og du kan la være å kopiere ekstramateriale. Normalt vil hver film havne på ca. 20-30GB. Hvis du vil spare ytterligere plass ved å ødelegge kvaliteten vil jeg anbefale deg å tenke deg om
    Takker for tips, da skal jeg ta rippe-delen i den andre tråden

Noen som har sett på oppsettet og synes det ser greit ut?
    Utifra det jeg kan se av info om hovedkortet, så støtter dette TrueHD og DTS Master HD ut via HDMI 1.4a kontakten?
    (greit å ha hvis jeg skulle oppgradere til 5.1)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen små endringer er gjort.
    Så at denne cpuen fra AMD har enda bedre GPU-del - Radeon 7540

Noen synspunkter på oppsettet? HTPC u/GPU

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt HTPC til blu-ray en god stund nå, dvs. har aldri spilt av blu-ray på noen annen måte. Men i starten var det vel egentlig bare "Arcsoft TotalMedia Theatre" som fungerte tilfredstillende... Dette bruker jeg enda i dag, men jeg ser her at det nevnes PowerDVD & WinDVD, er disse nå bedre enn TotalMedia, eller er det bare en smaksak?

Hovedårsaken for min del til at TotalMedia var "eneste" alternativ var vel mulighet til direkte avspilling av blu-ray fra harddisk, uten å måtte ha en "mountbar" -fil.

Det jeg nå ikke er helt fornøyd med er 3D avspilling. Fungerer forsåvidt greit, men skal ikke så mye til for at det krøller seg, også må jeg justere "lip-sync" på forsterker. Hadde det bare vært samme "lip-sync" på hver film..., men jeg vet ikke om dette skyldes avspillingsprogrammet eller noe annet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyest demo av TMT fungerte dårlig hos meg. Jeg opplevde hakking. Jeg har bedre erfaring med både PowerDVD og WinDVD. Aberet med WinDVD har tidligere vært at den ikke virker dersom man har driver til et ekstra lydkort installert.
    Det er jo bare å prøve demoene, så får man en følelse.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt HTPC en god stund, brukt power dvd med anydvd. Fungerer utmerket. Ripper også BD filmer med anydvd.

Det som er den stor forskjellen mot en BD spiller er jo som du sikkert har oppdaget at grensesnittet er en smule mere komplisert. For meg spiller dette ingen rolle, men kona kan ikke fordra den ***** tingesten som alltid må justeres i hytt og pine før man får en film til å funke.

Det er en pc, og en pc er jo omtrent pr. definisjon ikke til å stole på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •