Htpc, har deler, men trenger flere-Hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Htpc, har deler, men trenger flere-Hjelp

Eg har lyst til å bygge en Htpc til gamlingen til jul, men har ikkje råd til å kjøpe det ypperste, men fant frem noe gamle greier eg har liggende.

Det er som følger:

Psu: En gammel 350 w

Cpu : Amd athlon 64*2

Hovedkort: Asus m2n68

Minne: Dominator 4gb (aner ikkje speeden)

Med ett greit grafikkort må vel dette kunne fungere som en grei Htpc ?

Bruken av den vil bli nettsurfiing og kanksje en film fra harddisk i ny og ne, kanskje også Netflix og Hbo streaming..

Noen som har noe å si om dette foreløpige oppsettet?

Eg trenger også hjelp til å finne ett htpc kabinett som passer, ett skjermkort (helst vifteløst) og en liten og grei cpu kjøler...

Hadde satt stor pris på om noen kloke hoder kunne hjulpet meg

Takk.

Newcomer LtdEdFred sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg er noen ekspert på området så vil jeg tro det der skal fungere fint (så sant 64*2 står for to kjerner. Dermed antar jeg at CPUen ikke er eldre enn 10 år ;-) ). Faren min har en PC som er fem år gammel med en to-kjernet AMD-CPU som jeg har testet 1080p avspilling på og det var uproblematisk.

Teknologien har kommet såpass langt nå at 1080p avspilling er dagligdags selv på en billig laptop. Jeg har lest at dette kortet er anbefalt til en stillegående HTPC (nå vet jeg ikke hva støynivået er på PSUen din, men har du stille/lydløst skjermkort og CPU-vifte så er jo det meste gjort og å bytte ut PSUen blir evt siste steg).
    Skjermkort.

Angående CPU-vifte må du komme med litt mer informasjon angående hva slags CPU det er eller så kan du i verste fall ende opp med en kjøler som ikke passer. Det du må finne ut er hva slags sokkel (socket) den er.

Du har et ATX-hovedkort så de aller fleste kabinett vil passe (bortsett fra de aller minste). Du kan titte på HTPC-kabinetter eller se på all slags kabinetter (om du ikke har noen preferanser angående utforming).

Lykke til videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar

Har laget samme innlegget på ett annen forum også og der blir eg anbefalt dette skjermkortet;
    Kjøp ASUS RADEON HD5450 1GB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT LP billig på Dustinhome.no

De er nok sikkert ganske like, men hva tror du ??

Eg tror det er socket 940, kan det stemme ?

Angående kabinettet så vet eg ikkje hva eg ender opp med, spørs vel kanskje litt på størrelsen på cpu kjøleren ?

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil sikkert fungere like bra.

Jeg tror nok ikke du har socket 940 (uten at jeg skal være bombastisk her). Du må nesten vite det fulle navnet på CPU-en. Du har den vel ikke liggende løst (tenker da at det står på esken evt om du kan søke opp kvitteringen i nettbutikken om du har bestilt den på nett)? Evt så står det vel på selve CPUen. Noe ala AMD Athlon 64 el.

Angående kabinett og kjøler hadde jeg mye heller valgt kjøler etter kabinett enn å velge kabinett etter kjøler. Den synes jo ikke uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev i første post at eg hadde en Amd athlon 64*2 og kortets fulle navn er ASUS - Motherboards- ASUS M2N68-AM

Ja, vil velge kabinett fremfor kjøler :P

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jeg. Jeg prøver ikke å være vanskelig med deg, men for å være sikker på at du ender opp med rett kjøler er det kjekt å vite akkurat hva slags CPU du har. Jeg finner ikke igjen Athlon 64*2. Jeg har ikke stålkontroll på hvilke sokkeler som passer om hverandre og hovedkortet ditt støtter bl.a. AM2 og AM2+ CPUer. Har du ikke en mer nøyaktig beskrivelse så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg ytterligere. Det kan jo hende AM2 kjølere passer på AM2+ sokkeler og omvendt, men det er en risiko jeg ikke hadde giddi å ta. Da må du enten ta sjansen og håpe kjøleren du kjøper passer eller ende opp med å måtte bytte den (hvis du i det hele tatt få det etter at du har forsøkt å montere den).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antagelig vis er det en socket 939 du har, men uansett så vil jeg anbefale deg og oppgradere til en i3 CPU eller en Celeron hvis du er på budsjett.
    Har selv en gammel pc med samme CPU som du nevner her, den klarer ikke og kjøre 1080p videor på youtube engang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og angående skjermkort så bør du gå for "årets" generasjon da det bruker en mye bedre teknik en fjorårets
    Dette skjermkortet er supert og har god og stille kjøling

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står på hovedkortet SOCKET 940 , er det ikkje 940 da ?hmm, skjønner ingenting eg no :P

Og her er cpu : Google Bilder-resultat for http://img.tomshardware.com/us/2007/02/20/does-amds-athlon-64-x2-6000-have-any-kick-left/athlon64_x2_6000.jpg

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med CPU og sokkeler var en del mer komplisert før i tiden. Du kunne sikkert klart å google deg til dette selv, men nå har jo jeg gjort det for deg. Som du ser så kan Athlon 64 X2 CPUer ha flere sokkeler: AMD Athlon 64 X2 microprocessor family . Du må nesten ta frem CPUen, lese av sifferene og sammenligne med de som står på siden for å finne ut nøyaktig hvilken CPU du sitter på og dermed hvilken sokkel du har.

Nå kan det se ut som mange kjølere støtter flere sokkeler, men jeg ville aldri anbefalt noe til andre uten å være sikker. En tilfeldig valgt CPU-kjøler støtter blant annet disse sokkelen: AM2+, AM2/AM3Av, 478, 754, 775, 939, 940, 1155, 1156, 1366. Her mangler Socket S1 som står omtalt på siden jeg linket til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •