Prøv ut FFDSHOW på HTPC!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prøv ut FFDSHOW på HTPC!

Her er en guide å starte på m.t.p bruk av ffdshow!

Da HW akselerasjon på skjermkort med ffdshow ikke brukes, må en ha en kraftig maskin med CPU kraft >1Ghz!
    Softwaren kan lastes ned her: http://tinyurl.com/6sfn

Du må ha installert MSVCR70.DLL I windows\system32 (XP) eller \system (Win9x), ellers vil ffdshow installasjon feile.
    Etter installasjon, gå inn på ffdShow konfigurasjon, og på Codec siden velger du “Raw Video”
    I IMAGE SETTINGS liste, sett "sharpen" og I sharpen-dialog boks velges "unsharpen mask" og sett slider til 22.
    I setting for IMAGE SETTINGS liste, sett "NR and blur", og velg "gradual de-noise" sett slider til 30.

På mitt Radeon VE 64DDR skjermkort har jeg;
    unsharp=22
    gradual denoise=22

DVD spiller må ha støtte for å velge postprosessing I video instillinger, kjenner kun til at TheaterTek og Zoomplayer har støtte for dette!

Har du ikke TT, kan ZP lastes ned gratis (versjon 2.9 er freeware, ver3.0 er shareware)

Utdrag fra en som har sjekket kvaliteten på ffdshow, og samsvarer godt med mine egne erfaringer;

” I watch a good deal of HDTV content from Directv and local stations - though DVD is inferior, I can say with conviction that FDDSHOW + Theatertek is as close to HDTV as I've ever seen... unbelieveable. By the end of my 3:00am session I found myself re-viewing a good portion of my DVD collection - the improvement is easily noted on pictures like Monsters INC, toy story, and gladiator... but the nice thing about it is the slider allows for me to partially compensate for those softer movies. LOTR for example - softer due to the size of the movie an be made to look (in my opinion) fantastik by raising the sharpness.”

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med PAL? Fungerer det med nyeste versjonen?

Det var grunnen til at jeg ikke gadd å bruke det når jeg prøvde det. Det gikk ikke med PAL-filmer uten at man forandret registeret.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Rolf!

Gidder du forklare litt mer om ffdshow? (har ikke fått med meg dette her, ser bare ut det står noe om HDTV lignende bildekvalitet, og det åpnet øynene mine litt )

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Veksle mellom PAL og NTSC

ffdshow fikser ikke veksling på PAL og NTSC.
    Selv har jeg lagt inn to registry filer på skrivebordet, og klikker på disse helt etter
    om jeg skal se sone1 eller 2.

NTSC

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Sonic\CineMaster DS DVD\2.5\VideoDecoder]
    "AllowAllRenderers"=dword:00000001
    "HardCodeForPAL"=dword:00000000

PAL

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Sonic\CineMaster DS DVD\2.5\VideoDecoder]
    "HardCodeForPAL"=dword:00000001

Last ned;
    http://forums.theatertek.com/attachm...=&postid=27063

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Lygren;

ffdshow er en softwarepakke som inneholder en del filtere for å bedre PQ.
    Det viktigste er skarphet og støyreduksjon, men selve ffdshow har også så bra bildebehandling at dersom du deaktiverer alle filtre, og kun bruker ffdshow istedet for standard HW akselerering på skjermkortet, får du bedre kvalitet på bildet.

Det finnes filtere også for Dscaler dersom du bruker den mot et TV adapter.

Det eneste minus er at jo mer settings du benytter, suger det skikkelig CPU kraft :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du gjort zoomplayer sonefri ?
    Får bare spilt av sone2 filmer noe som er meget leit da 90% av dvd-samlingen min er sone1. Dvd-genie fungerer ikke , ikke dvd-idle eller dvd region-free heller.

Får ikke brukt ffdshow sammen med zoomplayer. Bruker windvd audio og video og velger ffdshow som filter. setter hake ved raw video og fjerner de andre hakene.

Får bare en standard error som lukker zoomplayer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker da jeg selv ikke bruker Zoomplayeren, men har du sjekket at DVD spilleren er sonefri på firmwaren?
    Mulig jeg spør dumt dersom det funker på WinDVD...

Du vil sikkert finne en mengde her (tråd angående Zoom+ffdshow på avsforum); http://tinyurl.com/f473

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker RegionKiller, og dette fungerer med Zoomplayer.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva jeg må legge inn i registeret for å spille av pal-filmer ?
    Bruker zoom-player med windvd audio og video filter samt ffdshow.

Sone1 ntsc-filmer fungerer utmerket men når jeg prøver å spille av en sone2 pal-film og trykker play skjer det ingenting, blir bare svart.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    crt-rookie;

PAL og NTSC veksles med "HardCodeForPAL=0" eller 1 setting i registeret. Se noen hakk oppover i denne tråden...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja nå fikk jeg det til. Måtte legge inn DXVAPAL og sette den til 1 i registeret for å få det ttil.

Kvaliteten når jeg bruker ffdshow og resize to sharpen er jo helt fantastisk.
    Blir ikke helt hd kvalitet men noen titler kommer nære innpå.

Starwars episode 2 på zoomplayer + windvd + ffdshow ser nesten hd ut, det er sykt skarpt. Gjorde også en sammenligning da jeg har t2:extreme.
    Dvd versjonen med ffdshow og hd-versjonen er så å si identiske.
    Faktisk litt mer støy på hd-versjonen.

Også filmer med dårlig bildekvalitet og som er litt "soft" blir mye bedre og skarpere, nesten referanse(Nesten all støy blir borte og man ser mer tydelig ting i bakgrunnen)

ffdshow anbefales på det sterkeste,ihvertfall mens vi venter på skikkelig hd-dvd.

NB! Har lest en del på avsforum og mange versjoner av ffdshow ikke sikkert virker. Menge anbefaler den som er merket 2002-12-11. Den bruker jeg og har ikke hatt noen problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha brukt beta6025 fra tidlig 2002 på Radeon kortet, uten noe problem overhodet, oppgraderte jeg til catalyst3.4 for en ukes tid siden. Etter oppgradering var det noe som ikke helt stemte med avspilling og ffdshow. Det ble ikke helt flyt i bildet ved panorering i filmene. Oppgraderte igjen til cat3.5 men fikk samme problem med denne.
    Rullet tilbake til beta driveren, og problemet var uten tvil borte.
    Kan ikke se forskjeller på selve bildekvaliteten på noen av disse driverne.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    crt-rookie hvilken versjon av zoomplayer bruker du? versjon 3?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zoomplayer 3

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd meg litt fram med zoomplayer og ffdshow. Ønsker å bruke WinDVD video decoder men får det ikke til å fungere. Alt funker som det skal når jeg ikke har valgt ffdshow i zoomplayer, men så fort jeg huker av for ffdshow og starter filmen igjen står bilde stille mens lyden fortsetter på NTSC filmen, mens på PAL filmer blir det helt svart men lyden fortsetter. Har prøvd å legge inn:

NTSC

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Intervideo\Common\bin]
    "HardCodeForPAL"=dword:00000000

PAL

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Intervideo\Common\bin]
    "HardCodeForPAL"=dword:00000001

Vet ikke helt om dette er riktig eller, fungerte gjorde det ikke..... :?

crt-rookie du kjører WinDVD ikke sant??? Måte du gjøre noe spessielt for å få det til å fungere? eller var det tut og kjør med en gang?
    Hva er DXVAPAL for noe? er det noe jeg trenger?
    Håper jeg får det til å funke for ffdshow høres lovene ut

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolf Hult wrote: ffdshow fikser ikke veksling på PAL og NTSC.

Har nå prøvd NvDVD 2.20 video decoder i zoomplayer med ffdshow, Da fungerte ffdshow med en gang, selv uten og endre noe i registeret Dette oppsettet ser også ut til å klare veksling mellom NTSC og PAL.
    Er det noen som har erfaringer med bildekvaliteten på NvDVD i forhold til andre DVD playere?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig fikk jeg også Ffdshow til å fungere på mitt system også, takket være denne tråden og Avsforum.

De innstillingene jeg fikk til å fungere best er veldig forskjellige fra deres, here goes:

Unsharp og gradual denoise måtte jeg bare glemme, disse gav de fryktede "Edge Enhancement" artifaktene, og IMHO kan du like godt bare skru opp Sharpness på projektoren i stedet for å bruke prossessorkraft på dette. For meg var dette total flopp og hadde jeg ikke nylig lest om resize på Avsforum, hadde jeg avinnstallert Ffdshow der og da.

Resize derimot, det var andre saker det, her kjører du smart resizing/resampling av bildet, i stedet for den mer enkle skaleringen som skjer i grafikkortet. Dette SUGER prosessorkraft, og mitt XP2400+ system greide ikke å resize'e høyere enn XGA uten hakking, dette passet bra, da det er desktop oppløsningen min.

På Avsforum rapporteres det om gode resultater med å resize mye høyere enn desktop'en, for så å la skjermkortet nedskalere igjen, greier maskinen din det, så for all del prøv.

Dette er den versjonen av Ffdshow som jeg fikk til å fungere best, nyeste versjon crashet Zoom, denne versjonen ble anbefalt på Avsforum.
    Du finner den under Alpfa overskriften.
    2002-12-11
    ffdshow-20021213.exe

Dette er oppsettet mitt i filteret:
    Codecs: Kun Raw video valgt.
    Under Resize og Aspect velger man Resize boksen, spesifiser så oppløsningen du vil ha, gjerne desktop eller høyere.
    Til høyre velger man Resize always
    Under velger man No aspectratio correction.
    Gå så til Settings, Velg Bicubic under Method og sett lumasharpen til maks.

Etter litt mere eksperimentering fant jeg ut at i Settings menyen (under Resize og aspect) er det også et par sharpen slidere, den eneste som gjør noe nytte for seg her er Luma sharpen, denne satte jeg til maks, så vidt jeg kan se, gjør denne innstillingen bare gode ting, bildet blir ganske så mye skarpere, og jeg ser ingen "EE" artifakter.

Et godt triks for de som bruker Zoom, start filmen, høyreklikk og velg Ffdshow under Filterpropertys, så kan du justere bildet i realtime, dra så litt runt på sliderene for å danne deg et inntrykk av hva de forskjellige filterene gjør. Her blir funksjonen av Unsharp åpenbar (huff og grøss)

Til denne testingen er det viktig å bruke en film som er kodet uten Edge Enhancement, Titanic og Minority Report anbefales.

Jeg har ikke lest noe særlig om Reclock på dette forumet, så jeg kan gå ut i fra to ting, enten bruker alle det, og det er selvsagt, eller så er det ikke videre godt kjent.

Reclock er en Windows Audiorenderer som bytter ut den orginale til windows med en som er MYE smartere. I en HTPC blir bildet synkronisert mot klokkegeneratoren i lydkortet som default, da grafikkortet ikke har noen pålitelig klokkegenerator.

Dette gir seg utslag i såkalt "microstutter" og kommer av at når bildet kommer ut av sync med lyden, må PC'en enten kjøre litt fast forward eller stoppe opp bildet for å synce igjen, dette skjer med varierende mellomrom, og er SVÆRT frustrerende å se på når man først er blitt klar over det.

Løsningen heter Reclock, denne setter opp en helt ny "Masterclock" som syncer både lyd og bilde mot denne. Reclock går inn å sørger for at bildet kan reproduseres med perfekt framerate, og da følgelig justerer lyden så den passer i realtime.

Reclock er også et MUST for de som ser DivX, disse er ofte dårlig kodet, og Reclock fikser dette igjen. Jeg har Equilibrium som AC3 Divx, og denne med Reclock gir så godt som full DVD kvalitet.

Dette er en programsnutt ALLE bør benytte, og er IMHO viktigere enn Ffdshow for bildekvaliteten. Den kan lastes ned her: http://ogo.nerim.net/reclockfilter/

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der. Har selv sluttet å benytte sharpening og denoise, og kjører kun resize på ffdshow selv nå.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Reclock kun effektiv ved bruk sammen med Ffdshow eller virker det bra med hardware dekoding også?

Hvis man kun kjører PAL, trenger man da å gjøre spesielle endringer i registeret?

Jeg har ett Radeon 9500 PRO grafikk kort.
    C-media audio controller med Coax S/Pdif out på HK ( ASUS P4B533E )
    Celeron 2Ghz
    Theatertec 1.5.26

MVH
    Frank

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reclock fungerer uansett, den har jeg brukt lenge, Ffdshow fikk jeg ikke til å fungere på min maskin før nå nylig. Den skal fungere helt fint med hardware dekoding i grafikkortet ditt. Tenker du på X-card eller Hollywood+, fungerer den ganske sikkert ikke.

Men det store aberet, DVD avspillings software'en må enten ha innebygd støtte for Reclock, tror Theatertek har dette, eller så må du bruke Zoomplayer. PowerDVD feks vil man ikke få til å fungere med Reclock. Nå er ikke dette noe problem for meg, siden jeg foretrekker Zoom uansett.

Rolf:
    Hvilken oppløsning resizer du til? Systemet mitt ble ustabilt selv med resizing til XGA i går, det begynte å hakke når jeg kjørte Charlies Angels i Superbit versjon, den har høy bitrate. Men jeg fant en løsning. Jeg satte opp Zoom til å gi anamorf output, så resizer jeg til 800x600, og kjører aspektjusteringen fra Ffdshow, da virket det stabilt. Den videre oppskaleringen til XGA gjør grafikkortet.

Jeg kjører alltid kun 4:3 oppløsning på pj'en min.

Siden mitt gamle Radeon 7200 ikke har noen GPU og DirectX støtte i hardware, regner jeg med at det er grunnen til at jeg ikke greier å resize høyere. Jeg må nok se å få kjøpt meg et nyere grafikkort synd, for jeg liker bildet fra 7200 kortet svært godt.

Frode

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •