Hvorfor HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Hvorfor HTPC?

Newcomer paul_s sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor HTPC?

Etter å ha lest litt i forumet her, virker det som at HTPC er noe man bør ha for å få "det beste" bildet.. hvorfor er det slik?

Har selv siklet litt på Sagem 50" WXGA DLP-TV (1280x720) men er usikker på hvordan få det beste ut av denne mtp bilde-kilde. Vurderer også en WXGA prosjektor ala Panasonic AE500(?). Forstår at
    D-VHS er det som gir kanskje aller høyest kvalitet, men så lenge man ikke kan leie en slik film på nærmeste 7-11, blir det neppe brukt så mye.

Ser at bl.a. Samsung leverer DVD-spillere som kan levere både 720p og 1080i (http://www.deal.no/produkt.cfm?id=70102)
    Vil ikke dette være like optimalt som å bruke en HTPC for avspilling av standard DVD-plater?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg det er smak og behov. Av prinsipp skal jeg ikke ha HTPC, fordi jeg ikke liker å kjøre ting gjennom PCen. Holder meg til vanlige komponenter. Og det blir jo mye mas å holde på med en PC inne på filmrommet. Er min mening, da.

Kan tenke meg at en god DVD spiller er like god (om ikke bedre) enn å kjøre det gjennom en PC. Men akkurat det, kan sikkert noen andre svare bedre på enn meg.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er flere fordeler ved HTPC. Den mest åpenbare er at du kan få til 1:1 pixelmapping på alle typer projektorer og skjermer. En annen god grunn kan være at man ønsker å se satelitt sendinger via DVI. Muligheten til å ta opp til harddisk eller spille av fra harddisk er også helt ok. I tillegg finnes det jo mange sider der du kan laste ned filmer og programmer i HDTV oppløsning (ikke alt lovlig da, men...) Muligheten til å spille f.eks doom III på 3 meter lerret og full surround er også ganske greit :wink: :lol:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Hvor viktig er dette med 1:1 pixelmapping? Min nåværende PC har ikke mulighet for å velge 1280x720 i skjermoppløsning, nærmeste blir 1280X768(Radeon 9700 skjermkort). Vil man da miste litt informasjon øverst og nederst av bildet, eller vil HDTV/ PJ'en omskalere bildet og dermed degradere kvaliteten? Ser det skrives litt om ffdshow, powerstrip osv, men er ganske grønn her ops:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ffdshow, powerstrip osv er programmer som gjør at du selv kan velge oppløsning utover standard oppløsningene. Disse programmene har mange andre funksjoner også. Du sparer på den måten drøyt 10.000,- som er hva f.eks iscan pro koster.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke generelt er glad i å "knote" med PC'en vil jeg ikke anbefale en PC som bildekilde i hjemmekinoen.

Du får minst like bra bilde med en god DVd spiller og ingenting knoting.

Hvis du har DVI inngang og 1280 X 720 native oppløsning finnes det mange alternative DVD spillere, og mange er på vei.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk tull at du får minst like godt bilde på dvd-spiller som ein HTPC riktig oppsatt.. Brukervennlighet kan nok være bedre på ein dvdspiller, men bildekvalitet.. nope!

Set at du finner ein dvd-spiller med riktig ut-signal som matcher nativ oppløsning på HDTVen eller prosjektoren din, så kan du nok komme opp mot og matche bildekvalitetenhar tl ein HTPC, MEN du har likevel ingen mulighet for å kjøre f.eks. ffdshow filter.

Ffdshow filter gir et ekstremt mykje bedre bilde på alt av dvd-materiale, dette er noke som kanskje kan være litt vanskelig å tru før ein faktisk ser det med sine eigne auge.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paul_s
    Takk for svar

Hvor viktig er dette med 1:1 pixelmapping? Min nåværende PC har ikke mulighet for å velge 1280x720 i skjermoppløsning, nærmeste blir 1280X768(Radeon 9700 skjermkort). Vil man da miste litt informasjon øverst og nederst av bildet, eller vil HDTV/ PJ'en omskalere bildet og dermed degradere kvaliteten? Ser det skrives litt om ffdshow, powerstrip osv, men er ganske grønn her ops:
    Har selv 9700 Pro og har brukt det som videokilde i et år nå. LEtt å sette opp og fungerer meget stabilt.

Selv synes jeg at htpc'en gir et meget bra bilde - også uten Fddshow. Min Pioneer 668 har jeg kun tilkoplet tv'en - den kan ikke konkurere med htpc'en.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vi nok for uenige til å bli enige.

Dette har blitt diskutert i mange lange tråder tidligere.

Det er som diskusjonen om man hører forskjell på kabler osv.

Problemet er at man diskuterer ikke samme ting.

Resultatet med og uten HTPC varierer ENORMT med hvilken projector man bruker.

Hvis man har en "dårlig" projector får man stor gevinst med HTPC.

Har man en "god" projector har man liten gevinst av HTPC.

Jeg har selv en Model One og jeg får IKKE bedre bilde på denne med HTPC som er satt opp etter alle kunstens regler med den beste hardware og software.

På en Davis cinema 1 eller 10 er det STOR forskjell, man får enenorm gevinst av å bruke HTPC dette gjelder også X1 for eksempel.

Jeg kjøpte med nettopp Denon DVD 2910 som jeg kjører mot projectoren med DVI kabel og jeg har aldri sett så bra bilde.
    Da får man selvsagt 1:1 pixelmapping og DVD spilleren tar seg av hele jobben på en utmerket måte.

Jeg har en HTPC også, men den bruker jeg til andre ting slik som MP3, bilder og DivX for eksempel, men aldri til DVD.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er jo at ein er fornøyd med bildet sjølv. Utover dette betyr det lite ka andre seier, så eg skal ikkje krangle her.

Sitt med ein Sagem Axium 50" DLP Hdtv her, 1280x720 native dlp.. Her gjer HTPCen med ffdshow ein kjempejobb.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, med fare for å legge meg ut med en "nabo": Det er det verste vrøvlet jeg har hørt på lenge! Jo bedre prosjektøren er, jo bedre resultater får du av å ha en HTPC. Tro meg, du skal opp i ganske mange kroner med scaler for å få noe som kan slå en HTPC med MP-modda GeForce 5900 og ffdshow riktikg oppsatt. Og en vanlig dvd-spiller uten ekstern scaler til en del titusen er fullstendig sjanseløs.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooops, satte visst sinnene i kok her :wink:

Noen som vet hvor (og om) i Oslo-området man kan få en demonstrasjon av Sagem 50" med f.eks D-VHS vs. DVD vs. HTPC? Var sløv nok til å glemme messen i helgen :evil:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Arendal, med fare for å legge meg ut med en "nabo": Det er det verste vrøvlet jeg har hørt på lenge! Jo bedre prosjektøren er, jo bedre resultater får du av å ha en HTPC. Tro meg, du skal opp i ganske mange kroner med scaler for å få noe som kan slå en HTPC med MP-modda GeForce 5900 og ffdshow riktikg oppsatt. Og en vanlig dvd-spiller uten ekstern scaler til en del titusen er fullstendig sjanseløs.
    Jeg våger å være uenig med deg.

Jeg og mine kamerater har prøvd mange projectorer og HTPC'er og konklusjonen er og blir den samme.

Hvis projectoren har en god scaler innebygd forsvinner fordelen med HTPC.
    Det samme gjelder hvis man har en god scaler i DVD spilleren med DVI utgang.

Jeg har eksprimentert mye med dette og kommet til den samme konklusjonen hver gang.

Tro meg, jeg har hatt 2 "dyre" projectorer NEC HT1000 og PD AMO og jeg har prøvd ALT for å tyne maksimalt ut av disse. Ingenting slår en god DVD spiller i mine øyne.

På projectorene til kameratene mine Davis Cinema 1 & 10 var det en knusende seier til HTPC'en hver gang.

Dette er mine egne erfaringer og ikke basert på teori.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker merkelig...

Ein HTPC riktig oppsatt viser bedre feil og mangler enn ein DVD spiller(både med bilde og prosjektoren), bilde kan da virke dårligere på ein god projektor enn ein middelmådig ein..

Derfor kan det jo virke som om det er feil med prosjektorene du har prøvd, at kameraten din sine Davis cinema 1 og 10 rett og slett gir et bedre bilde enn dine prosjektorer..? Eller rett og slett at HTPCen ikkje er optimalt oppsatt.

Ka programvare og hardware er det i HTPCen? DVI ut? Ffdshow? FX kort med MikeParker (MP-1) oppgradering?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, du burde jo vite innen nå at å i det hele tatt hinte om at en DVD spiller gjerne isammen med en scaler kan gi noe som er bedre bilde en en HTPC er som å stå å banne høylytt i kirken. :lol:

Kjell

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crusade
    Dette virker merkelig...

Ein HTPC riktig oppsatt viser bedre feil og mangler med ein prosjektor enn ein DVD spiller, dette da bildet blir meir detaljert og derfor virker dårligere på ein god prosjektor..

Derfor kan det jo virke som om det er feil med prosjektorene du har prøvd, at kameraten din sine Davis cinema 1 og 10 rett og slett gir et bedre bilde enn dine prosjektorer..? Eller rett og slett at HTPCen ikkje er optimalt oppsatt.

Ka programvare og hardware er det i HTPCen? DVI ut? Ffdshow? FX kort med MikeParker (MP-1) oppgradering?
    Jeg har ikke sagt at bildet på de projectorene ble bedre enn bildet på mine, men at de fikk en kraftig forbedring i forhold til utganspunktet.

Vi har prøvd mye forskjellig hardvare og software, basert på Radeon chipset. Både DVI og RGBHV.

Dette kommer vi aldri til å bli enige om så enkelt er det bare.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg iallfall være enig med deg i! :wink: Men 'rlig talt, god scaler, da snakker vi om 15-20 000 som egen boks.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •