Hei folkens

Jeg har lenge vært på jakt etter en boks som kan kobles til TV for å streame SD/HD filmer fra min Synology NAS.
Jeg fant aldri noen boks jeg ble fornøyd med, så jeg tenkte at jeg kansje kunne bruke en PC jeg hadde liggende som egentlig var meningen skulle bli en filserver, men det ble aldri noe av.

Litt om hardwaren:
Intel i3 1.gen
12GB RAM (ja, den var som sagt laget for å være en filserver)
750GB HDD
DVD-ROM

Etter mye testing, både med Linux og Windows fikk jeg aldri til HD lyd ut (har en NAD T187) og etter litt mer feilsøking fant jeg ut at dette muligens ikke var mulig på den intigrerte grafikken på den første core-i serien til Intel.

Så, etter litt mer søking fant jeg ut at den rimeligeste måten å få dette til på var å kjøpe ett nytt grafikkort. Det rimeligeste jeg fant som gjorde det jeg ville var ett "ASUS GeForce GT 610 1GB Silent PhysX" til 450kr. Dette har ikke siste skrik av RAM (GDDR3 vs GDDR5) men det støtter det vikigeste, nemelig bitstreaming av lyd over HDMI.

Siden HD lys er en beta funksjon i XBMC som bare er tilgjengelig for Windows (planen er vist at de skal få dette som standar inn i neste verson v12 "Frodo") så var det tilbake til Windows.

Softwaren pr i dag er:
Windows 2008 R2 server
Nvidia drivere
XBMC +HD patch

Jeg falt på 2008 R2 server fordi jeg har lett tilgang på det, den er i praksis det samme som Windows 7 (samme drivere) men installerer mye mindre dill.

Etter litt konfigurering har jeg ett følgende system:
-Maskin starter rett inn i XBMC
-Kan styres fra iPad via XBMC remote app (slå av/på maskin, velge film osv)
-Streamer både SD (VOB filer) og HD (mkv rips, ca 30GB pr film) direkte fra NAS over 1Gbit nettverk

Dette er det beste systemet jeg har brukt når det kommer til streaming.
Ikke spesielt vanskelig å sette opp og det gjør alt jeg vil, ink sende DTS-MA rett til for-forsterker.

Her er ett bilde av fronten oppå NAD T187