Kvålsvoll bygger HTPC - med BD og full HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvålsvoll bygger HTPC - med BD og full HD

Denne har jeg holdt på med siden tidlig i vinter, og nå er den blitt såpass at det er en maskin som kan brukes til det den er tiltenkt - demomaskin for den Moderate Hjemmekinoen og subwoofere som ikke er fullt så moderate, samt generell underholdning:

- Spiller blu-ray rett fra disk eller fra fil
    - Full HD lyd og bilde
    - Media fra internett
    - Mediasenter for bilder, musikk, filmklipp

To ting kan være spesielt interessant, i hvertfall inntil Intel har fått ordnet driverene sine:

- Fix for lyd DTS-MA og True-HD på Intel-HD (HD2000, HD3000..)
    - Fix for bilde på Intel-HD (HD2000, HD3000...)

Det har blitt en ganske flott maskin etterhvert, som gir underholdning av en helt annen verden i forhold til tv-kanalene jeg kastet ut.
    Nå kan jeg se ting som er interessant for meg, akkurat når det passer meg, ja, jeg kan til og med se tv, uten å måtte passe på når programmet går.
    For eksempel så er det ikke mange tv-kanaler som kan servere meg flere filmer fra nedkjøring ned nordsiden på Mont Blanc, når jeg lurer på hvordan denne er.

Den spiller alle filmformater, fra alle aktuelle media (disk, nett, fil), spiller de nyeste blu-ray, og kan rippe alle formater til disk, slik at det kan spilles av på en fornuftig måte.

Men hva er minuset.
    Det er et par ting jeg ikke har fått til bra enda, og hele systemet er jo en datamaskin med mye kompleks software - å kalle dette stabilt og brukervennlig er det bare en politiker i valgkamp som kan finne på.

Jeg kommer til å oppdatere her etterhvert, starter med en spesifikasjon - det vil si, ikke hva som er inni htpc-en, men hvilke krav til funksjonalitet som ligger til grunn for de valg som er gjort.

Jeg kommer ikke til å gå noe detaljert inn på hardware-løsning, det er det så mange andre som har skrevet mye bedre om fra før.

Og så håper jeg andre også har innspill, spesielt i forhold til HTPC og hva den brukes til.
    Er HTPC avlegs? En kan få inntrykk av det, når det av mange hard-core-entusiaster stilles spørsmålstegn ved hvorfor man skal ha internett og web på en htpc. Web var jo liksom halve poenget, uten så ligner det ganske fort en veldig dyr middels BD-spiller.
    Web må man selvsagt ha, og det er internett og streaming som vil bestemme hvordan ting blir fremover.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må jo ha bilder

Avspilling BD film:

-art-flight-1-jpg

HTPC:

-htpc-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Ser fint ut dette, men jeg lurer litt på hva du bruker av software, men det ser ut som XBMC.

Jeg dirver litt med ett eget prosjekt selv, se egen tråd.
    For meg er internett, som i WEB, ikke spesielt interesangt på en HTPC.
    Streaming er kjekt, men også lite interesangt, joa, man får HD over streaming, men ikke noe bedre lyd enn DVD.
    BD er og vil være i lang tid det man må satse på for å få DTS-MA og True-HD (eller filmer på USB/flash osv).

HD er heller ikke HD alle steder.
    Selv om oppløsningen er den samme, så er det vell ingen streamingtjenester som pr i dag har samme bitrate som BD.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Streaming som jeg har sett hittil kan ha god kvalitet, men det er nok et stykke unna BD. Mye er 720p, og ingen HD lyd, i beste fall en slags 5.1.
    Og kvaliteten er gjerne høyst variabel, pga varierende load på nett og server som leverer.
    Og hva sker når alle oppdager dette - nettet vil ikke greie trafikken.
    Dette er problemer som kan løses løst etter hvert, på et eller annet vis.
    Og alt trenger ikke nødvendigvis så høy kvalitet.
    For demo så er det greit å kunne spille av fra disk eller fil uansett. (Diplomatisk sagt - demomaterielet må selvfølgelig være på disken, slik at man har full kontroll over tilgjengelighet og innhold).

Mer om HTPCen kommer.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Specc HTPC

Like godt å få inn dette, før det forsvinner ned i tråden:

1. Demospiller for film:

- Avspilling blu-ray og DVD fra disk.
    - Avspilling alle formater fra fil.
    - Full HD bilde og lyd (1080p/DTS HD-MA/True HD)
    - Avspilling for demoformål må kunne skje på en enkel og stabil måte - det betyr mulighet for overføring av filmer til harddisk.
    - Bitkorrekt avspilling av musikk.

2. Underholdningsmaskin.

- Avspilling av film blu-ray og DVD, fra disk og fil.
    - Tilgang til nettet, for nyheter, filmklipp, nett-tv, web.
    - Avspilling mediamateriale som bilder, filmer, musikk, fra lokal harddisk eller andre maskiner i huset.
    - Bitkorrekt avspilling av musikk.
    - Fleksibelt system som kan oppgraderes softwaremessig for fremtidige medialøsninger.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTPC Hardware

Med utgangspunkt i kravene til funksjonalitet, ble dette valgt:

- Hovedkort Mini-ITX Asus P8H67-I-Deluxe
    - Prosessor Intel i3-2120NT, plenty cpu med innebygd HD og lavt effektforbruk
    - Mini-ITX kabinett Thermaltake Element-Q
    - 1TB vanlig harddisk
    - 60GB SSD harddisk
    - Lite-On BD/DVD diskstasjon
    - Cideko Air mikrotastatur som fjernbetjening

I ettertid har jeg kjøpt:
    - Vanlig trådløst tastatur og mus
    - Nytt Wifi-kort som ikke var noe bedre

Nettopp bestilt - kommer fra Kina etter hvert:
    - Android net-pad til 200 kroner, som skal bli fjernkontroll bl a for musikkavspilling uten tv-skjerm

Modifikasjoner:
    - PSU i kabinettet er ombygd med ny vifte og redusert hastighet.
    - Kabinettet er støydempet, i den grad det kan gjøres uten å hemme kjølingen.

Eksterne komponenter:

For at dette skal kunne brukes, så har jeg en Denon AVR og en Panasonic plasmaskjerm.
    Lyd og bilde går via hdmi fra htpc til receiver, skjerm koblet til receiver med hdmi.

Det er jo fristende å lage en løsning med all prosessering på htpc, og kun eksterne dac-er ut til forsterkere, men denne løsningen er ikke helt rett fram å få til enda, både software og hardwaremessig er det en del utfordringer.
    Vanlig AVR er det enkleste (forutsatt man faktisk skal ha noe som virker innen rimelig tid), og disse er også ganske billige i innkjøp (hvorfor den er billig blir mere åpenbart når lokket skrues av).

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTPC Software

Dette er de viktigste applikasjonene og systemsoftware:

- XBMC mediasenter, for blu-ray, DVD, film fra disk, bilder, musikk, internett.
    - MakeMKV for blu-ray avspilling
    - Firefox webbrowser
    - Linux Ubuntu 12.04 operativsystem

Tilpasninger:

- XBMC kompilert fra git, for å få HD audio, kjører nå en fra dato 10.05.2012.
    - Patchet alsa-driver 1.0.25 for Intel HD-audio
    - Script for screensaver fix
    - Script for Intel-HD RGB-mapping fix

Noen viktige verktøy:

- Qt Developer for kompilering bl a av XBMC og alsa-drivere

I tillegg har det blitt installert mange applikasjoner - av ren nysgjerrighet, for å studere på ting, som hjelp til å finne ut av ting: MKVToolnix, Audacity, Spectrum Lab, MPlayer, SMPlayer, VLC, .. og mange fler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye samme som meg bare at jeg måtte gå for eget skjermkort pga for gammel intigrert GPU og at jeg bruker Windows Server 2008 R2 i bunnen.

Men det fungerer bra

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Windows fungerer også.
    HD lyd virket jo ikke, så jeg installerte en windows-partisjon for å sjekke at hardwaren faktisk virker rett.
    Dette gikk relativt greit å sette opp, og det kom ut HD lyd.

Fordelen med Linux er at det er mer fleksibelt å få ordnet ting, siden man har tilgang til source-kode for stort sett alt.
    Problemet er jo at kompleksiteten på software nå i dag er så stor, at det er omtrent uoverkommelig å finne ut av alt selv likevel.

Fikk nettopp til metode for remastring av lydsporet på filmer - kan ekstrakte lydsporet, behandle det i fx Audacity, og så legge det til som et eget, separat lydspor etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var litt spent på om du fikk HD bitsreamen ja, for så vidt jeg leser meg til så er den patchen bare på windows utgaven enda.
    Kommer vell på Linux med V12 Frodo?.

Testet siste verson av V12 på windows, men da bare hakket HD video, så ikke helt stabil enda den nei.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD lyd over HDMI virker her nå, og det kommer kanskje etter hvert støtte for dette uten å måtte kompilere sitt eget operativsystem.
    Inntil nylig så var ikke dette mulig å få til på Linux med Intel HD.
    En løsning nå krever patchet alsa og XBMC kompilert fra git.

I spesifikasjonen for Intel HD så står det jo at dette støtter full HD lyd og bilde, i hvertfall slik jeg forstår det.
    I ettertid så ser en at Intel sin forståelse er noe avvikende fra min, da det er vesentlige mangler både på lyd og bilde - HD lyd over HDMI virker ikke, og bilde har feil RGB-mapping slik at svart-hvitt nivået blir feil.
    Det viser seg at det er noen problemer med avspilling også, dette har jeg ikke funnet ut av enda, og det meste av materiale går fint.

Lyden ordnes med en patch til alsa, det er en oppdatering til operativsystemets kjerne og lyddriver, som krever at man endrer på kildekoden og deretter kompilerer denne på nytt, og installerer.

Bildet har jeg ordnet med et script som skriver rett til registerene i grafikkprosessoren.
    Denne feilen er det godt mulig er til stede også på windowssystemer.

Begge disse feilene tyder på at produktet ikke blir testet skikkelig.
    De tester ikke med HD lyd over HDMI, rett og slett fordi utviklerene ikke har slike oppsett.
    Bildefeilen ser de ikke, for det har sikkert aldri falt noen inn å sjekke RGB-mapping med en enkel gråskala.

Jeg kommer til å beskrive hvordan lyd og bilde er ordnet, slik at det går an å finne ut av for en som greier å kompilere selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Med utgangspunkt i kravene til funksjonalitet, ble dette valgt:

- Hovedkort Mini-ITX Asus P8H67-I-Deluxe
    - Prosessor Intel i3-2120NT, plenty cpu med innebygd HD og lavt effektforbruk
    - Mini-ITX kabinett Thermaltake Element-Q
    - 1TB vanlig harddisk
    - 60GB SSD harddisk
    - Lite-On BD/DVD diskstasjon

Nettopp bestilt - kommer fra Kina etter hvert:
    - Android net-pad til 200 kroner, som skal bli fjernkontroll bl a for musikkavspilling uten tv-skjerm

Modifikasjoner:
    - PSU i kabinettet er ombygd med ny vifte og redusert hastighet.
    - Kabinettet er støydempet, i den grad det kan gjøres uten å hemme kjølingen.
    Jeg har akkurat bygget en nesten tilsvarende htpc med samme kabinettet.
    Har et H67M hovedkort med I5 3750k cpu, 4gb ram, 2 tb hdd + 60 gb ssd.8)
    Bluray spiller ligger klar men er foreløpig ikke montert.

Kan du beskrive hva du har gjort i forhold til støydemping? Spesielt PSU'en føler
    jeg bråker for mye.

Og har du link til Android net-pad'en?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymoby
    Kan du beskrive hva du har gjort i forhold til støydemping? Spesielt PSU'en føler
    jeg bråker for mye.

Og har du link til Android net-pad'en?
    For støy så er det viktigste å sette ned hastigheten og bytte vifte i psu.
    Denne bråker som en turbin originalt.

Vifte på cpu kan også bråke en del, dette har jeg prøvd å kontrollere ved å velge en cpu med lavt effektforbruk, og justere settings i bios slik at viften aldri går raskere enn nødvendig.

Kabinettet kan støydempes til en viss grad, det viktigste er å dempe metallpaneler for vibrasjon - harddiskene og diskdrevet overfører vibrasjoner til chassiset, som blir til lyd når metallplatene vibrerer.
    Jeg har brukt 3mm selvklebende asfaltpalter, fåes på Biltema o.l.
    Klipper til passende biter og klistrer de til panelene innvendig.
    Noen biter med tykk filt (10mm) absorberer noe lyd.

Viktig å passe på temperatur når en holder på med dette - spesielt psu, pass på at den får nok kjøling, og ikke tette kabinettet.

Jeg har noen bilder av dette.. mange bilder, viser det seg - kommer straks.

Netpad er handlet på aliexpress, har ikke link her, den er vel muligens underveis, det er ikke noe spesielt med denne, hvis det går an å få den til å virke så må en ta det som en positiv overraskelse.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging

Bygging av htpc:

-bygging-jpg

PSU og ekstra chassisvifte. Chassisviften er ikke innkoblet, den trengs ikke:

-bygging-psu-og-chassis-vifter-jpg

PSU og fartsreduksjon med seriemotstand 150ohm/2W, jeg har tydeligvis ikke byttet vifte:

-bygging-psu-jpg

-bygging-psu-vifte-redusert-fart-150ohm-2w-jpg

Demping med asfaltplate og filt:

-bygging-dempet-med-chassis-vifte-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sedan du går till verket och modifierar ett powersupply ställer jag frågan: Vilken cpu kylare skall du använda? Den som är på bilden?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Sedan du går till verket och modifierar ett powersupply ställer jag frågan: Vilken cpu kylare skall du använda? Den som är på bilden?
    Cpu-kjøleren er den originale som følger med, den er støysvak når den temperaturstyres og cpu har lavt effektforbruk.
    Den kan vel sees på et av bildene.
    Det er heller ikke så mye plass å gå på her, det er lite klaring mellom cpu-kjøler og psu.

Denne modifiseringen av psu bør vel også følges av en ADVARSEL, da kjølingen blir redusert i forhold til originalt, og dette kan føre til at den feiler.
    Jeg målte temperaturen på kritiske komponenter inne i psuen forå sjekke at dette går bra.
    Denne htpc-en bruker totalt mye mindre effekt enn psuen kan levere, slik at det er noe å gå på, derfor går det bra.
    I en htpc med kraftigere prosessor, flere harddisker, ekstra grafikkort så er det ikke sikkert dette er like lurt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke gå for en nano psu?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    Hvorfor ikke gå for en nano psu?
    Fordi kabinettet kom med psu ferdig installert.
    Jeg hadde jo en ide om at den var vifteløs, men det viste seg at det var kabinettet som ikke hadde egen chassisvifte.

Det er omtrent ubegrenset med muligheter for valg av komponenter når man bygger en slik htpc, og de komponentene jeg endte opp med er jo bare en mulig kombinasjon, og ikke nødvendigvis den beste heller.
    Det blir også et spørsmål om hva man skal bruke tid og ressurser på - det som virker, lar man være, slik at det går an å komme videre.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RGB-skalering

I dag passer det å ta for seg RGB-skaleringen.

Hva er problemet:

Jo, det er slik; farger gjengis som 8-bit, med nivå fra 0 til 255.
    Man laster da inn en gråskala som går fra 0 til 255 inn på en stick, og stapper den inn i tv-en for å justere kontrast og lysstyrke slik at svart blir helt svart og hele skalaen oppover synes. Ganske enkelt.

Men filmer er ikke spilt inn slik, der er svart 16 og hvitt 235. Slik at 16-235 må mappes til 0-255 for at filmen skal få rett svart-hvitt nivå.

På htpc-en min med ubuntu og XBMC ordner avspilleren dette, slik at dette blir rett både når jeg ser på bilder (0..255) og filmer (16..235 -> 0..255 automatisk).

Intel-driveren har en funksjn for mapping 16..235 som kalles Broadcast RGB, de hadde sikket en mening med dette da de laget det, men denne funksjonen må være utkoblet her for at mappingen skal bli rett.
    Intel-driveren har en bug som gjør at bildet som sendes ut på hdmi er mappet 16..235, dette fant jeg ut når jeg sjekket med gråskala på htpc-en.

Feilen fører til at bilder blir feil, alt som er svartere enn 16 blir helt svart, og alt hvitere enn 235 blir bare helt hvitt.
    Siden avpilleren mapper film automatisk, så blir da både bilder og filmer vist feil.

Gråskala fra kalibreringsfilm:
    -graaskala-png

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RGB-skalering - fix

Denne feilen på Intel HD grafikk er registrert som en bug:
    https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=46800

Når mappingen settes rett til 0..255 å blir både bilder og filmavspilling skalert rett.

Inntil driveren blir reparert har jeg ordnet problemet på min htpc med et script som kjøres ved oppstart:

RGB_Full.sh:
    ---------------------
    #!/bin/bash
    # Enable full RGB range 0..255 on Intel HD

xrandr --output HDMI2 --set "Broadcast RGB" "Limited 16:235"

intel_reg_write 0x70008 0xC4002000
    intel_reg_write 0x70180 0xDA004400

xrandr --output HDMI2 --set "Broadcast RGB" "Full"

intel_reg_write 0x70180 0xDA004400
    ---------------------

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden