Kvålsvoll bygger HTPC - med BD og full HD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-lyd

Da er det på tide å ordne lyden. Denne fixen går forhåpentligvis også ut på dato snart, når xbmc får lydstøtte for HD-lyd i neste release, og Intel oppdaterer Alsa.

Jeg har installert Qt Developer på maskinen, slik at jeg kan se på og eventuelt modifisere kildekode p åen fornuftig måte.
    Dette er ikke nødvendig for å få til lyden, det er heller ikke nødvendig for å få kompilert xbmc og alsa.

1. Kompilere XBMC:

Fremgangsmåten er å hente kildekode fra git, og deretter kompilere og installere fra kommandolinjen.
    Dette er beskrevet her:
    http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=89817

2. Kompilere alsa med patch:

2.1. Finne alsa 1.0.25 her: AlsaProject
    2.2. Patche med kode som du finner her: https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=49055
    2.3. Kompilere og installere patchet alsa.

Med denne informasjonen skulle det være mulig å få hd-lyd til å fungere.
    Å få det til rent praktisk, med kompilering og patching, kan være en forferdelig prosess hvis en ikke har drevet med en del softwareutvikling.
    All informasjon som trengs for å få det til finnes på nettet (alsa, Intel, buzillla, xbmc-forum), men hvis en ikke har inngående kjennskap til Linux fra før, så er det en del å sette seg inn i.
    Det står en del i denne tråden også, om xbmc og hd-lyd (fra #446):
    http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=128298&page=45

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XBMC 12.0 beta

Det er ikke lenger nødvendig å kompilere xbmc selv lenger, da det nå ligger betaversjon av 12.0 ute på xbmc sine sider.

Likevel så vil jeg nok påstå at dette oppsettet passer best for de som ikke gir seg med en gang hvis alt ikke virker av seg selv, men dette er jo et steg nærmere en enkel og elegant løsning for en mediamaskin med både ytelse og funksjonalitet av høy standard.

(Jeg har ikke installert denne betaversjonen, det er ikke nødvendig så lenge den jeg har virker.)

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XBMC Android Remote

Pakken fra Kina kom her en dagen, så nå har jeg prøvd XBMC Remote appen.
    Den virker, på et vis.

En fordel med denne er at man ikke trenger å ha skjermen på for å spille av musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måste applådera din tålmodighet då du startade i oktober med en pc och fortfarande inte är helt färdig.

Måste bara fråga då du la vikt på en del märkliga saker (i mitt tycke, men each to their own), har du gjort detta förr?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne maskinen ble vel påtenkt tidlig sist vinter, og den kom relativt fort opp å kjøre, slik at den kunne spille ting.
    I mellomtiden så har jeg ikke hatt et prekært behov for å få den klar, jeg har holdt på med en del andre ting, dette er et prosjekt som har levd litt på sidelinjen.

Nå har den i grunnen vært ferdig nok til formålet noen måneder.
    Det jeg skriver i tråden her er ting som ble gjort fra i vinter og utover, og siden jeg hadde alt i logfilen, så var det ikke så my arbeid å legge det ut her, slik at andre kan se hvordan dette ble til.
    Mye av dette går snart ut på dato, når software og hardware blir oppdatert med nyere versjoner.

Hovedkort med Intel og integrert grafikk er en mere elegant løsning enn å sette sammen med separat grafikkort, ulempen er, som man ser, at det ikke er så mange andre som har tenkt slik før, derfor har det blitt avdekket en del feil på drivere og slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kom over tråden din og ser at du har brukt det kabinettet jeg har tenkt til å gå for i min HTPC.
    Fungerer det greit til formålet eller har du noen "klager" på det?

For min del synes jeg det ser veldig praktisk ut, både med tanke på mulighet for vanlig 5,25" enhet på forsiden, samt at det ikke er så dypt.
    Dette sammen med at prisen er ganske hyggelig og at PSU er inkludert gjør at kabinettet virker meget attraktivt.

Mulighet for pci-express kort med fullhøyde er også en bonus

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hei

Kom over tråden din og ser at du har brukt det kabinettet jeg har tenkt til å gå for i min HTPC.
    Fungerer det greit til formålet eller har du noen "klager" på det?
    ...
    Kabinettet er bra nok, litt lite plass hvis du skal ha inn større cpu-kjøler eller flere kort, fx grafikkort. Passer veldig bra til den htpc-en jeg har bygd.

Formfaktor med forholdsvis smal bredde gjør at det er plass til noen forsterkere og dsp ved siden av, innenfor 1 modulbredde (forutsetter selvsagt at forsterkerene også er konstruert med smalt kabinett).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest igjennom denne tråden og jeg tenker slik at det høres ut som om du har jobbet fælt for å få til en HTPC som enda ikke ser ut somom den virker.
    Oppskriften er jo ikke vanskelig.

Jeg bruker et HTPC kabinett fra Chieftec med en strømforsyning på 550W av samme merke. Det er en modulær PSU med 14CM vifte som er meget stillegående. Kabinettet er av typen som ligner på en vanlig HIFI komponent og støtter standard Micro-ATX hovedkort.
    OCZ vertex 4 SSD HD på 120GB, Plextor BD-R/RW, et helt enkelt vifteløst ATI HD6450 grafikkort, 4GB RAM og en av de rimeligste i3CPUene på 3.1Ghz med et av de rimeligste S-1155 korta fra Asus.

Først går jeg inn i BIOS og setter alt av viftestyring på Silent/Powersaving og så deaktiverer jeg det integrert lydkortet. Da er det bare å starte på nytt og innstallere Win7 eller 8. Når alle drivere er innstallert så innstallerer jeg følgende program.

Power DVD for BD og Full HD lyd
    XBMC for alt annet av mediefiler
    DVDfab til ripping
    IMGburn for produksjon av iso filer
    Virtual Clone drive for mounting av iso
    Spotify

Det er det. Ikke noe spesiellle fiksfakserier. Dette er gjort på under 1 time og det virker. Det som er litt tungvindt er jo å bytte over Refreshrate til 23.976Hz når en skal se BD materiale, men det er bare noen klikk unna.

Skjønner at det er morro å eksperimentere, men det er greit når det kan gjøres enkelt også.

Har også bygd opp en del maskiner på AMDs AM3 platform og også den nye FM2 CPUen på 3.6Ghz som drar 65W. Utrolig rask, kjølig og billig. Passer perfekt til HTPC. Jeg velger å droppe de aller minste kabinetta da jeg liker å ha litt luft rundt komonentene. Bruker kun 14CM vifta fra PSU og CPU vifta som eneste form for kjøling. Men disse komponentene blir ikke særlig varme så det er aldri noen problem. Har ikke målt støyen men det er såvidt du hører et svakt sus når du legger øret intil. Av lagring så bruker jeg eksterne harddisker.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Netflix

Da har jeg prøvd Netflix også, helt problemfritt å installere:

sudo apt-add-repository ppa:ehoover/compholio
    sudo apt-get update && sudo apt-get install netflix-desktop

Dette oppsettet kjører 5.1 lyd via alsa og pulseaudio.
    Sjekke at 5.1 virker i lyd config, passe på at AVR står i rett mode slik at multi-ch 5.1 blir til 5.1 og ikke stereo.

Kvalitet på lyd og bilde er noe variabel, men stort sett grei hvis en sammenligner med fx ARK nett-tv (som jo koster rundt 3000 i året nå.).
    Totalt sett så vurderer jeg Netflix som et helt greit tilbud til en akseptabel pris.

For min del så blir det nok ikke Netflix her fremover, jeg ser ikke på serier (utenom den som de ikke har..) og lyden er for dårlig, spesielt på film.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den virker enda, og det er et par små ting som er gjort:

XBMC endelig oppgradert, og nå til en slags "release" versjon.
    Fant en bug i flac decoderen, og dette viste seg å være fikset nå.
    Endte opp med Frodo 12.2 (last stable), prøvde en compile fra git master, men den var ikke helt patent.
    XBMC kan nå også installeres rett fra Ubuntu.

XBMC virker helt flott, og den nye er enda litt bedre enn den gamle.

For å sikre bit-perfect avspilling av audio har jeg konfigurert slik at DVDPlayer brukes som avspiller også for musikk.
    Det er også en bug i MPlayer (default player for lydfiler, mulig jeg bommer på navnet) ved avspilling av mp3 - level blir feil.
    Dette satte jeg opp i advancedsettings.xml.

Ellers så krever oppdateringer i Linux Ubuntu rekompilering og reinstallering av alsa driver med fix (alsa med patch for intel hda fix).

Anbefaler også makemkv for bd avspilling i xbmc, fungerer bra, og lisens koster ikke mange kronene.

Etter å ha levd med Ubuntu Linux på denne maskinen en stund nå, så frister det ikke med noen ny windowsmaskin. Jeg kjører til og med windowsprogrammer her - Spectrumlab for analyse av lydspor.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert OpenELEC? Jeg vet ikke om det tilfredsstiller alle dine krav, men vil bare anbefale det ettersom det er så komplett og velfungerende. Bruker det nå, og kjørte av blu-ray uten problemer med et gammelt skjermkort (9600GT). Hvor velfungerende 7.1 og 5.1 er skal jeg ikke uttale meg om, da jeg kjører stereo oppsett med en subwoofer. Men jeg anbefaler deg å ta en titt!

Spesielt genialt er det at du kan ha rTorrent installert på maskinen, så kan du sette på nedlasting, stoppe osv fra et webgrensesnitt. Eneste minuset er at Netflix ikke fungerer pga DRM sperrer.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OpenELEC ble sikkert vurdert, den opprinnelige løsningen som ble prøvd var en XBMCBuntu, som blir noe lignende - en skrapet linux, der XBMC på toppen er det eneste grensensittet man ser.

Problemet var å få til brukbar løsning for web, med Firefox eller lignende skapelig browser.
    Dessuten ble det fort mye prakk å få satt opp og administrert ting, og alle andre tillegsfunksjoner som analyse av media går dårlig.

Derfor fant jeg fort ut at en vanlig linux ubuntu er det beste, her har jeg full funksjonalitet og kan kjøre alt av programvare, har også 5.1 lyd fra alle applikasjoner som kjører utenom XBMC.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •