Tips til sammensetting av komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til sammensetting av komponenter

Hei,

Avforum har vært en god kilde til læring ang HTPC for meg. Noe jeg har behov for da jeg ser etter løsninger for egen stue.

Har noen spørsmål og håper jeg kan få noen råd og tips tilbake.

Jeg har tenkt til å droppe TV, og benytte meg av prosjektor isteden. Det jeg er litt usikker på. Kan jeg droppe både noe ekstra lydkort og skjermkort i disse HTPC-ene så lenge hovedkortet og prosessoren støtter det, og jeg har tenkt til å benytte meg av HDMI?

Jeg skal klare å bygge en HTPC, men hva med resten?
    Klarer jeg å kjøpe både HTPC, Prosjektor, lerret og lydanlegg med et budsjett på 20 000? Evt. hva får jeg da?

Er vel i grunn litt utenfor kategori her, men trenger jeg noen receiver/forsterker mellom høytalerne og en HTPC?

Og hvordan løser jeg det med HDMI ut fra HTPC hvor bildet skal gå til en prosjektor og lyden til høytalere?

Setter pris på hjelp da jeg ikke innehar tilstrekkelig kunnskapsnivå på dette selv.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal være fullt mulig for 20k. Jeg bygget selv en htpc rundt ASUS F1A75-V PRO, Socket-FM1. Dette er bare et eksempel men her har tilhørende cpu integrert gpu/grafikk så du trenger ikke ekstra skjermkort. Videre har hovedkortet støtte for 8kanaler med lyd via hdmi, ergo trenger ikke lydkort. Surfer du litt rundt etter priser bør du klare denne under 5000kr.

For å få lyd til høytalerene trenger du en AV-reciever. Her kan du gjøre mange kupp på brukten, feks en onkyo 609 ett bør være mulig å oppdrive til 3000kr. Denne har utgang til projektor/tv via hdmi.

Høytalere hadde jeg definitivt kjøpt på brukten. Legg pengene i front og senterkanal. Projektor hadde jeg vurdert ny pga pære tid men opp til deg. Så hvis du da har igjen 12000kr så kan du f.eks legge 5000kr i projektor og 7000kr i høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det holder med en prosjektor til 5000?
    Hva med lerret? Noen ideer der?

Sett flere HTPC-komponentlister på komplett.no her inne, så jeg kan jo bare bygge en av dem. Med et multimediatastatur får jeg styrt hele opplegget. Penger spart i NRK-lisens får gå inn i dette systemet her.

Så det jeg trenger er:
    * HTPC
    * Høytalere, legg penger i front og center, kan ha noe billigere bak
    * Receiver
    * Prosjektor
    * Lerret

Er jo så mye å velge mellom når det kommer til prosjektorer, så det er vanskelig å velge en.
    Samtidig så har jeg ikke funnet så mye om lerretter. Ville nok helst hatt motorisert. Men det forstår jeg jo er langt dyrere. Noen som har prøvd å lage et motorisert selv? Av et ikke motorisert et.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersg
    Hei,

Avforum har vært en god kilde til læring ang HTPC for meg. Noe jeg har behov for da jeg ser etter løsninger for egen stue.

Jeg har tenkt til å droppe TV, og benytte meg av prosjektor isteden. Det jeg er litt usikker på. Kan jeg droppe både noe ekstra lydkort og skjermkort i disse HTPC-ene så lenge hovedkortet og prosessoren støtter det, og jeg har tenkt til å benytte meg av HDMI?

Klarer jeg å kjøpe både HTPC, Prosjektor, lerret og lydanlegg med et budsjett på 20 000? Evt. hva får jeg da?

Er vel i grunn litt utenfor kategori her, men trenger jeg noen receiver/forsterker mellom høytalerne og en HTPC?

Og hvordan løser jeg det med HDMI ut fra HTPC hvor bildet skal gå til en prosjektor og lyden til høytalere?

Setter pris på hjelp da jeg ikke innehar tilstrekkelig kunnskapsnivå på dette selv.
    Akkurat hvordan du gjør det derre HTPC greiene har jeg ikke peiling på,men 20K var i minste laget hvis du skal ha noe som gir bra lyd og bilde med alle de komponentene du nevner . Det finnes jo projektorer ned i 6-7000 og lerret til 1500,men man får hva man betaler for. I dette tilfellet får du nok nada kvalitet. Dobbler du beløpet så er du nok noe nærmere. En god projektor koster litt.Det samme gjør et bra lerret. Har du egentlig sjekka noen priser i det hele tatt? Angående hjemmekinoreceiver, så MÅ du jo ha det hvis du ikke har en innebygget i Pcn din. For hvordan skal du ellers få lyd? Et alternativ er jo en billig alt-i-ett pakke fra Lefdal el.lign til 3000 kr,men det blir jo rævva lyd til film desverre. Forøvrig så synes jeg ikke noe særlig om ideén din med å droppe TV. Hvis du KUN ser film i mørke så er det vel greit,men til vanlige TVprogram så synes jeg det virker styrete å bruke projektor. For mange program så blir det litt feil synes nå jeg da. Jeg kunne aldri tenke meg å sitte å se et standard underholdningsprogram på et lerret.Ikke alltid man trenger stereoanlegget heller til alle program.Det må du jo bruke nå da det ikke er lyd i et lerret he he.
    Kansje man bare vil sportsnyhetene på 10 minutter å da er det jo et styr å fyre i gang hele suppa for så lite. Så tenk litt igjennom behovet hvis du ikke har gjort det nøye nok enda :-) Har du f.eks muligheten til å mørklegge hele rommet du skal ha projektoren i? For hvis ikke så kan du bare glemme det da de fleste projektorer må ha minimalt lys for å fungere som best. Så kan det jo være litt kjedelig avogtil å se "vanlig" Tv i stummende mørke,eller ka du tru?
    EDIT: ser det er delte meninger om dette med pris,og ja,brukte ting kan jo være fint det,men en projektor til 5000? Det hadde jeg ikke giddi å vurdere en gang.....men skal ikke ødelegge gleden for deg. Prøver bare å være realistisk i forhold til hva du får for pengene. Jeg synes det er litt kjedelig å bruke 20000 på noe man til syvende og sist kansje ikke er fornøyd med så bare vær sikker på behovene dine før du går i gang :-)

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hvis du kjøper alt sammen brukt så kan det hende at du gjør noen kupp, utenom det så vil jeg påstå at budsjettet er litt tynt i forhold til mengde komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er flott å få innspill på dette.
    Syntes også 5000 hørtes litt lite ut for en prosjektor.

Dette er vel feil kategori for å snakke om lerret, men hva bør jeg se etter der?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så det jeg trenger er:
    * HTPC
    * Høytalere, legg penger i front og center, kan ha noe billigere bak
    * Receiver
    * Prosjektor
    * Lerret

Er jo så mye å velge mellom når det kommer til prosjektorer, så det er vanskelig å velge en.
    Samtidig så har jeg ikke funnet så mye om lerretter. Ville nok helst hatt motorisert. Men det forstår jeg jo er langt dyrere. Noen som har prøvd å lage et motorisert selv? Av et ikke motorisert et.
    Jeg mener fortsatt du kan få et flott anlegg til 20k. Feks:

Eksempel 1 HD ready

HTPC 5000kr

Høytalere og forsterker : Her til 10000kr
    Dali AXS10K fronthøytalere
    Dali AXS 5000 bakhøytalerer
    Dali AXS senter
    Dali SWA 15 sub
    Denon AVR 2808

Projektor og lerret 5600kr:
    BenQ W703D + PRS 1.1

Totalt 20600kr

Eksempel 2 Full HD

HTPC 5000kr

Høytalere og forsterker 6000kr
    NAD T743 A/V SURROUND SOUND RECEIVER
    2 stk fronthøyttalere BOWERS&WILKINS DM601S3BK
    Senterhøyttaler og bakhøyttalere: 3 stk BOWERS&WILKINS M-1
    SUBWOOFER BOWERS&WILKINS AS2

Projektor og lerret 8900kr:
    Epson EH-TW3200 + PRS 1.1 - 90"

Totalt 20000kr

Jeg er sterkt uening i at man ikke kan få et god pakke til 20000kr hvis man kjøper litt lurt. Jeg er dog enig i det som sies her at skal du ha projektor må man ha lyskontroll. Se på projektor i dagslys er triste greier.

En ting til: skal du ha lerret kan man jo f.eks kjøpe en B-vare duk fra AV shop å bygge selv. Her får du lydtransparente duker til en slikk og ingenting. Kan jo enten lage deg en falsk frontvegg eller evt lage deg et rammelerret ut av dukene de her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var fine eksempler Ender,men jeg tok jo utgangspunkt i nye produkter da :-) Klart man kan finne mye bra brukt,men hvis man bare skal ha projektor og ikke TV så ville jeg ikke gått på akkord med kvaliteten derog da må du nok ut med rundt det dobbelte.MINST

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er flott å få innspill på dette.
    Syntes også 5000 hørtes litt lite ut for en prosjektor.

Dette er vel feil kategori for å snakke om lerret, men hva bør jeg se etter der?
    På lerret så velger ,etter hva jeg har hørt, man hvit duk til et mørklagt rom og grå duk til rom med litt lys i. Men her er det nok andre som er mere eksperter enn meg som kan si litt.Et rammespent lerret vil alltid holde seg stramt så det er nok det beste,særlig for deg som ikke skal ha TV. Manuelle nedtrekkslerret funker de også men får lettere bølger i duken etter som man drar ned og opp mange nok ganger. Motorisert er jo stilig å fint å disse finnes også med selvstramming. Igjen så går det jo på budsjett og hva slags opplevelse man er villig til å betale for.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Det var fine eksempler Ender,men jeg tok jo utgangspunkt i nye produkter da :-) Klart man kan finne mye bra brukt,men hvis man bare skal ha projektor og ikke TV så ville jeg ikke gått på akkord med kvaliteten derog da må du nok ut med rundt det dobbelte.MINST
    Ja, skal man ha bare nye produkter så er jeg enig med deg. Nå prøvde jeg å holde meg innenfor gitt budsjett så for 20k må man nødvendigvis gjøre noen tilempninger

Skal trådstarter ha alle disse komponentene for nye for 20k tror jeg han skal slite eventuelt lempe veldig på kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i mangel på kunnskap jeg rådfører meg her. Og jeg setter pris på tilbakemeldingene.

Hvorvidt jeg kjøper brukt eller nytt har jeg ikke noe forhold til. Men jeg ser jo ingen feil med å kjøpe brukt.

Ingenting i vegen for at jeg oppgraderer etter hvert heller. Bygge HTPC skal jeg få til veldig greit. Men en Intel i3 klarer fint å kjøre 1080 filmer?

Neste spørsmål, kan jeg kjøpe noen høytalere som ikke krever receiver, altså, montere rett i utgangene på HTPCen? Eller er slike høytalere kun som pc-høytalere å regne og helt ubrukelig til slikt formål?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mye rart innen aktive høytalere men du mister noe av fleksibiliteten i systemet mtp senere oppgradering etc. Jeg tror totaltsett du vil få mere for penga med å ha separat forsterker og høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva må jeg se etter så jeg er sikker på at den støtter å kjøre Full HD oppløsning igjennom den? Eller kjører disse recieverne bildestrømmen bare rett igjennom så det ikke har noe å si?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se at den støtter 1080p/Full HD og HDMI tilkobling. De fleste nyere forsterkere støtter dette. Usikker på om det finnes eldre modeller som ikke støtter 1080p og som har "pass-through" funksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viktig å se etter HDMI 1.4 kontra 1.3?
    Eller er 1.4 såpass nytt at da må jeg ha nytt?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet trenger du HDMI 1.4 for å kunne kjøre 3D innhold. Dette er en nyere HDMI standard som har mere båndbredde og kan overføre mer informasjon. Litt analogt med en CAT 5 vs CAT 6 nettverkskabel.

Med andre ord hvis ikke 3D er et must så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det. Du kan uansett ha en HDMI 1.3 receiver og evt kjøpe på en HDMI 1.4 switch hvis behovet melder seg. Da kan du f.eks kjøre lyd inn på den 1.3 kompatible receiveren din og 1.4 bildet til projektor. Evt bare bruke en blueray spiller med to HDMI 1.4 utganger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •