Bygging av High-End HTCP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av High-End HTCP

Hei! Jeg planlegger å bygge en high-end HTCP for styring av ALL media til vår dedikerte hjemmekino og forhåpentligvis også til vår TV-stue.

Starter denne tråden for å tipse andre som skal bygge lignende, og for å få noen tips og råd underveis. Det er en ganske omfattende sak jeg skal bygge, med tanke på programvarekonfigurasjon og funksjonalitet.

Serveren skal stå i rack i kjelleren, derfor er støy ikke et tema. Formålet er at den skal fungere som media share (NAS) og media avspiller (HDMI til receiver). Samtidig vil den ta seg av videoovervåkning av eiendommen.

Maskinvare:

• Chieftec 19" 3U UNC-310RS-B-500 Vifter: 4x 90mm, 500W PSU, ATX, mATX, 3x 5,25", 1x Slim, 7x 3,5"
    • Gigabyte GA-Z77X-UD3H, Socket-1155 ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16, SLI/CFX, mSATA, VGA, DVI, HDMI, DP, UEFI
    • Intel® Core i7-3770K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, Boxed w/fan
    • Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin
    • ZOTAC GeForce GTX 650Ti 2GB AMP! PCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-D + DL-DVI-I, 2xHDMI, 1033MHz
    • 4 x Western Digital® Desktop Green 3TB (SATA 3.0)
    • OCZ SSD Vertex 3 Series 2.5" 240GB (SATA 3.0, 550MB/520MB/s read/write)
    • External Blu-ray USB player
    • USB Smart Card Reader
    • USB UIRT (IR-sender og mottaker)

Det første spørsmålet jeg har, er hvorvidt SATA 2.0 (3GBps) er bra nok for disse 4 diskene med 3TB? Diskene har fokus på strømsparing, ikke ytelse. På komplett.no står de opplyst med følgende:

Ytelse
    Dataoverføringshastighet: 600 MBps (ekstern)
    Intern datahastighet: 123 MBps

Planen er å kjøre disse 4 diskene med RAID-5 oppsett som vil gi meg 9TB lagringsplass. RAID-kontrollere koster endel penger, så satser på at den innebygde SATA 2.0 kontrolleren holder for dette oppsettet.

Forstår ikke helt hvorfor det står RAID 5 og 10 på den første onboard kontrolleren som kun har 2 enheter... Kanskje disse kan brukes sammen med den andre?

Uansett, blir det først RAID-5 med disse 4 diskene og OS disken blir SSDen. Senere noen flere disker som ikke blir satt opp med RAID, eventuelt innkjøp av RAID-kort.

Programvare:

• Windows 8
    • XBMC (DVD og BD iso)
    • PowerDVD (Blu-ray menuer)
    • Plex (media sharing and streaming)
    • AnyDVD (backup av alle filmene)
    • iSpy (videoovervåkning og babymonitor)

Jeg håper å finne en god løsning på å kjøre 2 instanser av XBMC, eventuelt at jeg får fikset en XBMC som støtter dual monitor oppsett. Noen som har vært borte i noe slikt? Dette er ønskelig for å kunne sende HDMI signal til TV-stuen. Hvis det ikke er mulig, blir det nest beste alternativet å enten sende til stuen eller kinoen. Det kan være en løsning vi kan leve med.

PowerDVD har jeg fått lisens på da jeg kjøpte den eksterne Blu-ray spilleren til PCen. Kommer til å bruke den til å spille av enkelte titler jeg ønsker meny på, da XBMC foreløpig ikke har Blu-ray disc meny enda.

XBMC vil bli brukt for fremvisning av filmer, hvor mer eller mindre alle er lagret som ren backup .iso kopier. Litt musikk skal den også styre, forhåpentligvis får jeg ordnet en XBMC build som har innebygd Spotify-støtte. Uansett blir det vanlig Spotify i verste tilfelle, og Remoteless app til iPad for styring.

Ønsker å forsøke å få til å bruke smart card readeren til å dekode TV-signalet fra Telenor IP TV. Det spørs om jeg får det til, men det hadde vært kult å kunne brukt PCen som PVR.

Når det skjer en "alarm" på videovervåkningen, skal denne komme opp i ett av hjørnene over filmen som vises. Dette gjør at vi kan ha litt kontroll på datteren vår når hun sover, og hvis det kommer noen på døren mens vi ser film. Rommet er fullstendig lydisolert og det kommer ingen lyd inn og veldig lite ute.

Planen er å bygge et HTML 5 grensesnitt som kan kontrollere og styre alt i hjemmet, inkludert Z-Wave kontrollerne som styrer lyset på kinoen. Min Yamaha RX-A2010 receiver har støtte for nettverkskommandoer, samt at jeg har kjøpt USB-UIRT som gjør det mulig å sende IR-signaler fra PCen. I dag styrer vi receiveren fra iPad, hadde vært interessant om det var mulig å styre lyden på receiveren fra XBMC? Bare la PC-lyden være 100% hele tiden og når man endrer lyden på XBMC med fjernkontroll, la den påvirke receiveren heller?

Til slutt må jeg kjøpe meg inn IR-extender, eventuelt RF-fjernkontroll fra f.eks. Logitec. Det er litt stress med iPad som universalkontroll og det hadde jo vært digg med RF. Noen gode tips her?

Angående audio, blir det bitstream ut fra PCen til receiver som støtter opptil 9.2 surround. Har høyttaleroppsett for 7.2 på kinoen, og stereo-høyttalere i stuen. HDMI video må og skal støtte 3D, da vi har en projektor og receiver som støtter 3D.

Dette var starten... kommer mer etterhvert :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slår meg er at jeg ville delt oppsettet, i server og klient. En linux server med software raid er langt å foretrekke foran hw raid i windows.
    Uansett vil SATA 2 holde hvis du velger hw raid.

For XBMC så finnes billige løsninger som feks ATV bokser e.l som kan være et alternativ til å kjøre 2 utgaver av xbmc på samme maskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ligget unna "green" disker. Bortsett fra at de har dårlig ytelse og ikke egner seg i en server, så er det spesielle problemer med disse diskene i raid.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stejorge
    Det første som slår meg er at jeg ville delt oppsettet, i server og klient. En linux server med software raid er langt å foretrekke foran hw raid i windows.
    Uansett vil SATA 2 holde hvis du velger hw raid.

For XBMC så finnes billige løsninger som feks ATV bokser e.l som kan være et alternativ til å kjøre 2 utgaver av xbmc på samme maskin.
    Tusen takk for tipset med en enklere enhet med XBMC. Det vil nok fungere bra, da gjør jeg det samme i andre rom hvor jeg trenger avspilling.

Blir nok bare en mektig boks, ikke to. Men jeg skal droppe RAID og heller bruke Windows 8 Storage Spaces, som er software-replikering og dynamisk ekspandering av volum med nye disker. Fungerer litt som Windows Home Server, som forsvinner her hjemme når nye løsningen er i boks.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalla0998
    Jeg ville ligget unna "green" disker. Bortsett fra at de har dårlig ytelse og ikke egner seg i en server, så er det spesielle problemer med disse diskene i raid.
    Skal droppe RAID, bruke Windows 8 Storage Spaces :-) Diskene er kjøpt inn, kjøpte inn før prisene gikk i været pga flommene i Asia. Tror nok de holder til mitt behov, som er avspilling av BD-ISOer. Takk for infoen!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha konfigurert opp XBMC på min bærbar, kan jeg si at jeg er relativt fornøyd med iPad appen for å styre XBMC over Wi-Fi. Da avventer jeg innkjøp av noen annen fjernkontroll. Jeg må finne en løsning på at XBMC-volumstyring går mot receiver fremfor PCen. Kan jeg sikkert ordne med noe scripting.

Jeg må derimot finne en litt bedre løsning for fremvisning, nå mister jeg en god del linjer på fremvisning av 16:9 materiale, fordi XBMC er skalert til å vise ca. 2.35:1 på toppen av skjermen. Med kildemateriale i cinemascope blir det bra, men annet materiale mister litt... Men egentlig kanskje ikke så farlig, mesteparten av 16:9 materialet her er mindre enn 1080p i utgangspunktet. 3D blu-ray derimot, må jeg finne ut av senere med nVidia skjermkort.

Har lest endel tekniske artikler om HTPC, kildemateriale, konvertering, osv. Forstår det ikke er 100% optimalt, men ved bruk av PowerDVD og protected pipeline (HDCP?) vil kvaliteten bevares. Tenker derfor at jeg skal forsøke om PowerDVD kan bruke protected pipeline hvis jeg mounter BD ISO filene mine med Virtual CloneDrive.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både XBMC og Plex høres ut for meg som dobblet opp, disse kan gjøre det samme, med unntak av bitstreaming av HD lyd som så vidt jeg vet bare XBMC kan gjøre av de 2 pr i dag.

Selv bruker jeg MakeMKV til BD, kjører først en runde for å lage en backup av platen (får da en folder med filer og mapper, litt som DVD backup med VOB filer) kjører så backupen en gang til i MakeMKV for å lage en 1-fil med de lydsporene og tekstende jeg vil ha. Resulatet blir en fil på ca 30-35GB, uten menyer.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Både XBMC og Plex høres ut for meg som dobblet opp, disse kan gjøre det samme, med unntak av bitstreaming av HD lyd som så vidt jeg vet bare XBMC kan gjøre av de 2 pr i dag.

Selv bruker jeg MakeMKV til BD, kjører først en runde for å lage en backup av platen (får da en folder med filer og mapper, litt som DVD backup med VOB filer) kjører så backupen en gang til i MakeMKV for å lage en 1-fil med de lydsporene og tekstende jeg vil ha. Resulatet blir en fil på ca 30-35GB, uten menyer.
    Da kan du ikke bruke PowerDVD og protected pipeline? Plex brukes for å se filmer på enheter, altså server-delen. XBMC kan ikke transcode filmer? Plex er jo basert på XBMC ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forstår jeg behovet for plex

Det du nevner med PowerDVD vet jeg ikke noe om, men jeg ser ikke forskjell på en BD fra min PS3 og en MKV fil på 30GB som kjøres igjennom XBMC

Jeg har ihvertfall hardware decoding av filmer via grafikkortet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •